کد خبر 1211887
تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۳
درخواست گفت‎وگوی عربستان و ساز ناکوک ریاض در مسائل منطقه‎ای

موضوع طرح صلح یمن و اظهارات مقام‎های ریاض درباره ایران در روزها و هفته‌های اخیر به مرکز ثقل مسائل منطقه‌ای مبدل شده است.

به گزارش مشرق، عربستان در جریان گفت‎وگوهای وین سعی کرد تا خود را یکی از کشورهایی جا بزند که پشت میز مذاکره قرار بگیرد، حتی فرانسه نیز از حضور سعودی‌ها حمایت کرد، اما مخالفت ایران و البته برخی دیگر از کشورهای عضو ۱+۴، از حضور عربستان ممانعت کرد.

بیشتر بخوانید:

آیا ایران و عربستان می‌توانند از حجم تنش‌ها بکاهند؟

عربستان جایگاهی ندارد که بخواهد درباره موضوع هسته‌ای ایران مشارکت کند؛ ایران از تنش زدایی در منطقه استقبال می‌کند، اما هیچگاه تنش زایی نکرده است، بلکه رژیمی، چون سعودی در منطقه مشغول تنش زایی است و نگاهی به رفتارها و اعمال سعودی‎ها نشان می‌دهد که عربستان بانی اصلی تنش‌های موجود در منطقه است و در مقابل، ایران برای تنش زدایی هزینه‌های زیادی را متحمل شده است که نمونه بارز آن ترور سردار «قاسم سلیمانی»، به دست نیروهای آمریکایی در خاک عراق است.

عربستان به زودی همچون دیگر رژیم‌های عربی و سازشکار منطقه با رژیم صهیونیستی روابط خود را برقرار خواهد کرد و همین سیاست ریاض مانعی بر سر راه آن است تا بتوان به سعودی‌ها اعتماد کرد.

درباره لبنان نیز تاکنون کارشکنی‌های عربستان باعث شده تا در این کشور دولت تشکیل نشود، دخالت‌های ریاض، ماه‌هاست لبنان را بدون دولت گذاشته است.
عربستان به شدت در بحران یمن گرفتار شده و برای بیرون آمدن از آن تنها راه را ایران می‌داند.

ریاض کافی است دست از حملات خود به مردم مظلوم یمن بردارد و در لبنان دخالت مستقیم نکند و اجازه بدهد دولت در این کشور شکل بگیرد، مشکلات خودش نیز کاهش خواهد یافت و این که گفته می‌شود آمریکا از حمایت‌های خود از رژیم‌های منطقه به ویژه عربستان کاسته و سعی دارد تا تمرکز خود را از غرب آسیا به مکان جغرافیایی دیگری انتقاد دهد، اشتباه است.

آمریکا هیچگاه منطقه غرب آسیا را رها نخواهد کرد، دلیل آن هم وجود رژیم صهیونیستی در منطقه است.
واشنگتن حامی اصلی و قاطع رژیم صهیونیستی است و اگر منطقه را ترک کند، در واقع تضعیف رژیم صهیونیستی رقم خواهد خورد.

از سوی دیگر غرب آسیا و خلیج فارس قلب انرژی دنیا محسوب می‌شود، آمریکا بر کشورهای عربی منطقه سلطه دارد و تصمیمات آمریکاست که از سوی رژیم‌های عربی پیاده می‌شود.

عربستان سعودی در پی عادی سازی روابط خود با کشورهای محور مقاومت نیست، بلکه سعی دارد از امتیاز آنها برای خود بهره ببرد؛ کافی است که سعودی‌ها از باتلاق یمن خارج شوند تا بار دیگر ساز ناکوک خود را بنوازند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • شاهرخ IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    1 0
    سلام من قبلا بارها و بارها کامنت زده بودم که این وهابی های خبیث به چیزی جز نابودی و محو ایران جدادی از هر حکومتی راضی نیستند و الان هم در مخمصه قرار گرفته اند بر داشتن فشار از حلقوم‌ این وحشی ها جفا در حق بشریت است
  • مهراب GB ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    0 0
    نباید با عربستان توافق کرد و عادی سازی کرد باید هر روزهر روز از یمن عربستان رو بمباران کرد باید عربستان رو مثل یمن به ویرانه تبدیل کرد . یمنی ها هم وطنان ما هستند و ایران نباید اجازه دهد آتش بس برقرار بشه بین یمن و عربستان امروز که یمنی ها توانایی زدن عربستان رو دارند اصلا زمان مذاکره نیست شاید بعد یکی دو سال اونهم بعد از تبدیل شدن عربستان به یک ویرانه ای مثل سوریه مثل یمن و عراق این لامصب ها کشورهای عرب هم پیمان ایران رو به ویرانه تبدیل کردن بای تقاص پس بدن . امروز هرکس دم از صلح با عربها حرف بزند خائن است و به خون شهدای این راه راه عزت و دفاع از اسلام محمدی شیعه خیانت کرده.من واقعا تعجب میکنم ایران چرا اینقد ساده رفتار میکنه سریع گول سعودی رو میخوره بابا اونا دارن شکستو با چشمان خود میبینند ما داریم راه تنفس به اونا میدیم . میگیم ای سعودی حالا قوی شو و بیا پدر مارو مثل دوران ترامپ درآر . دوران ترامپ تمام نشده است شاید بعد ۴ سال باز دوران ترامپ و حتی یکی بدتر از اون حامی سعودی سر کار بیاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس