کد خبر 1211673
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۳

مسیرهایی که به ساماندهی بازار مسکن منتهی می شود؛

همسو شدن با بازارهای بین المللی و استفاده از سیاستهای نوین کشورهای توسعه یافته، می‌تواند مسیر رسیدن به ساماندهی بخش‌های مختلف بازار مسکن را کوتاه­تر کند. اقتصاد مسکن کشور ما نیز به واسطه طولانی شدن زمان رکود، در شرایط ویژه­ای به سر می‌برد و به سیاست گذاری های متفاوت نیاز دارد تا علاوه بر خروج از رکود، در مسیر توسعه قرار بگیرد و رونق و تحرک نیز به این بازار برگردد.

رصد بازارهای توسعه یافته، مسیر خروج از رکود را هموار می کند؛

الگوبرداری از روش های به کار گرفته شده در اقتصادمسکن کشورهای مختلف، می‌تواند پس از بومی سازی و تطبیق با شرایط حال حاضر کشور، بسیار کارساز باشد. اعمال سیاستهایی که امتحان خود را پس داده اند و نیازی به آزمون و خطا ندارد، در شرایط فعلی بازارمسکن ما، که حتی تامین خانه اجاره ای در تهران نیز برای بسیاری از خانواده ها دشوار شده است، و مردم به اجاره آپارتمان 30 متری در تهران روی آورده اند، بسیار مفید خواهد بود. از این رو، نگاه ویژه به عملکرد کشورهایی که شرایط مشابهی را پشت سرگذاشته اند، میتواند مسیر رسیدن به رونق را تا میزان قابل توجهی کوتاه کند.

شایان ذکر است متولیان تصمیم گیری در بخش مسکن، با راهکارهای مختلفی سعی در خروج از رکود داشته و سیاست هایی از قبیل ارائه تسهیلات ایجاد بورس مسکن و اعمال ردیف های مالیاتی را به کار گرفتند تا بتوانند در حد امکان این بخش را از رکود خارج کنند. حال نیز ساماندهی بازار اجاره، بهانه ای برای دریافت مالیات از خانه های خالی شده است و این مهم قرار است با خوداظهاری مردم نسبت به دارایی های ملکی شان، به سرانجام برسد. این درحالی است که توازن عرضه و تقاضای خانه اجاره ای در تهران برهم خورده است. به طوری که از یک سو تقاضای اجاره آپارتمان 30 متری در تهران رو به افزایش بوده و در سمت مقابل، اجاره آپارتمان 80 متری در تهران بدون مستاجر مانده است.

این مهم به معنای کاهش توان مالی مردم و عدم برنامه ریزی در ساخت واحدهای ساختمانی است. از این رو باید توجه داشت که تنظیم عرضه و تقاضا در بازار مسکن صرفا با اعمال سیاستهای محرک یا بازدارنده روی نمی دهد. این مهم با ایجاد تسهیلات و اعمال سیاست های محرک برای افزایش میزان ساخت و ایجاد ابزارهای تامین مالی برای افزایش توان مالی مردم برای خرید مسکن امکان پذیر خواهد بود. به زبان ساده بازار مسکن با اعمال سیاست های دستوری ساماندهی نمی‌شود و باید ساختار این بخش مهم اقتصادی را تقویت کرده و توان بخش خصوصی را در حوزه تولید مسکن افزایش داد.

میانبری برای خروج از رکود

قدم گذاشتن در مسیر اقتصادی کشورهای توسعه یافته، با چاشنی نوآوری؛

این درحالی است که سیاست گذاران بخش مسکن، تمام تمرکز خود را برای کاهش قیمت ها به وسیله ابزارهای مختلف همچون مالیات از خانه های خالی، تغییر در میزان پورسانت مشاورین املاک، ممنوعیت درج قیمت در آگهی های ملکی و ساخت مسکن توسط ارگان های مختلف دولتی گذاشته اند. حتی اگر این سیاستها در شرایط عادی بازار بتواند به روش صحیح اعمال شود و در نهایت تاحدودی کارساز باشد؛ باز هم باید با اعمال سیاست های توسعه­ای و تقویت بخش تولید، درکنار افزایش توان مالی مردم با استفاده از روش های نوین تامین مالی، این تناسب را در قیمت و افزایش تعداد معاملات ایجاد کرد.  

از طرفی قدم گذاشتن در مسیر توسعه، خود به خود منجر به پیشرفت تکنولوژی و ایجاد ابزارهای جدید و نوین می‌شود. شایان ذکر است در مرحله نخست می توان با مطالعه و رصد کشورهایی که با چنین شرایطی درگیر بوده‌اند، نکات مثبت سیاستگذاری‌های آنها را استخراج و پس از تطبیق با شرایط فعلی کشور، گزیده های از تصمیمات موفق و کارساز آنها را در بازار مسکن به کاربرد.

آینده روشن بازار مسکن، از مسیر آموزش می گذرد؛

گفتنی است یکی از این سیاست ها که در بیشتر کشورهای توسعه یافته به کار گرفته شده است، استفاده از ابزارهای مختلف تامین مالی برای بخش تولید و خرید مسکن است. بدین صورت که دولت و بخش خصوصی با نگاه بلندمدت، به توسعه و ساخت و ساز ‌می پردازند و با آموزش صحیح، مردم را با روش های مختلف خرید مسکن آشنا کرده و با فرهنگ سازی، مسکن را به عنوان یک کالای مصرفی در نگاه و زندگی مردم نهادینه می کنند.

عبور بازارمسکن از مسیر تکنولوژی به سمت توسعه؛

 اما در خصوص توسعه تکنولوژی در بازارمسکن، باید توجه داشته باشیم که این پیشرفت در بخش‌هایی همچون ساخت و ساز، تامین مالی و بهره برداری به نقطه ای رسیده که بتوان گفت با کشورهای همسایه قابل مقایسه است. اما این مهم باید با کشورهای توسعه یافته همسو شود تا در زمان و هزینه ساخت تاثیرات مثبت خود را بگذارد.

در این میان خوشبختانه در فروش و عرضه مسکن که یکی از مهم‌ترین بخش های این بازار کلان اقتصادی به شمار می رود، پیشرفت قابل توجهی داشتیم. به طوری که میتوان گفت بسیاری از ابزارهای موجود در بخش مشاورین املاک ما، در کشورهای توسعه یافته نیز وجود ندارد.

میانبری برای خروج از رکود

بازار پویا و شفاف، از مسیر آگاهی می گذرد؛

شایان ذکر است کیلید علاوه بر اینکه با ایجاد ابزارهای مختلف، پروسه خرید، فروش و یا اجاره مسکن را کوتاه و سریع می کند، با افزایش آگاهی ملکی متقاضیان، بهترین معامله ملکی را برای کاربران خود به همراه می آورد. به این صورت که متقاضی اجاره آپارتمان 80 متری در تهران، می تواند با استفاده از ابزارهای مختلفی همچون جستجو از روی نقشه، پیدا کردن خانه رویایی از طریق هوش مصنوعی و حتی جستجو از طریق سیستم واقعیت افزوده کیلید(AR)، بهترین انتخاب را از میان انبوهی از خانه اجاره­ای در تهران که با شرایطش همسو است داشته باشد.

گفتنی است سامانه هوشمند کیلید، در بخش اطلاعات بازار مسکن، قیمت املاک در مناطق مختلف تهران را، به تفکیک 22 منطقه و بازه های زمانی دلخواه کاربر، نشان می دهد تا متقاضی با آگاهی کامل نسبت به قیمت محله، اقدام به خرید یا اجاره کند.          

ساماندهی بازار مسکن از مسیر کیلید می­گذرد؛

از سوی دیگر مالکان نیز می توانند علاوه بر این بخش، با استفاده از ابزار تخمین قیمت مسکن، به صورت لحظه ای، آخرین ارزش ملک خود را مشاهده کنند. نکته قابل توجه این است که کاربران کیلید، این قیمت را با کمترین ضریب خطا در بین سامانه های مشابه کشورهای دیگر، صرفا با وارد کردن کدپستی ده رقمی ملک خود دریافت می کنند.

شایان ذکر است این سامانه هوشمند ملکی، در بخشی با عنوان کیلید مگ، محتواهای تخصصی در خصوص بازارمسکن، اخبار و فن آوری روزدنیا در حوزه املاک، اطلاعات جامع حقوقی و ... را تولید و منتشر می کند.

مدنظر داشته باشید، ابزارها و خدمات کیلید، علاوه بر متقاضیان ملکی، مشاورین املاک و سیاستگذاران را نیز برای انجام بهتر فعالیت خود یاری می رساند. در نتیجه می توان گفت کیلید سامانه ای است که تمام نیازهای ملکی کاربران را در تمام سطوح درآمدی رفع می کند و صنف مشاورین املاک را به عنوان یکی از مهمترین بخش­های بازار مسکن، به رونق و ساماندهی می رساند.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس