کد خبر 1211187
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳
حمله پهپادهای یمن به پایگاه ملک خالد و شرکت آرامکو عربستان سعودی

روزنامه العربی الجدید با انتشار یادداشتی به بررسی چرایی تشدید حملات پهپادی صنعاء علیه پایگاه سعودی ملک خالد و ارتباط آن با پیشروی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در نبرد آزادسازی مأرب پرداخت.

به گزارش مشرق، صنعاء تاکنون بارها با تأکید بر این امر که توانایی‌های موشکی و هوایی یمن پیشرفت زیادی داشته، اعلام کرده‌ که  تمامی تأسیسات حیاتی از جمله تأسیسات نفتی، فرودگاه‌ها و بنادر عربستان سعودی در تیررس حملات آن قرار دارد. 

بیشتر بخوانید:

پایگاه سعودی‌ها هدف حمله نیروهای مسلح یمن

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن طی چند ماه اخیر، بارها پایگاه‌های نظامی و نفتی در عمق خاک عربستان  سعودی را با پهپاد و موشک بالستیک هدف قرار دادند و بارها علیه تاسیسات نفتی آرامکو، پایگاه‌ هوایی «الملک خالد» در «خمیس مشیط»، فرودگاه‌های «أبها» و «جده» و .. عملیات انجام دادند و هر بار اعلام کردند که برقراری صلح واقعی در یمن منوط به لغو محاصره و توقف تجاوز و جنگ در تمامی جبهه‌ها است.

آنچه که در میان تشدید حملات صنعاء در عمق خاک سعودی، جلب توجه می‌کند این است که همزمان با تشدید درگیری‌ها در استان نفت‌خیز مأرب در شرق یمن، طی چند هفته گذشته، پایگاه هوایی «ملک خالد» در شهر «خمیس مشیط» عربستان سعودی دیگر به یک هدف اصلی در حملات پهپادهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن تبدیل شده است.

پایگاه خبری روزنامه العربی الجدید، طی یادداشتی با اشاره به این موضوع و بررسی ارتباط آن با پیشروی نیروهای دولت نجات ملی یمن به سوی استان مأرب نوشت: «عربستان سعودی دارای چندین پایگاه نظامی مهم است اما پایگاه ملک خالد واقع در منطقه عسیر، صحنه اصلی عملیات‌های نظامی ائتلاف سعودی علیه حوثی‌ها [نیروهای دولت نجات ملی] و مسئول اداره درگیری‌ها برای حمایت از مرز جنوبی عربستان سعودی است. علاوه بر آن نقش مهمی به عنوان پیشگام برای حملات هوایی با هدف خنثی کردن حمله زمینی حوثی‌ها علیه سنگرهای دولت [مستعفی] یمن در شهر مأرب دارد.» 

بر اساس برآوردهای العربی الجدید از بیانیه‌های رسمی سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نظامی نیروهای مسلح یمن، از اول آوریل گذشته، این پایگاه هوایی که تنها ۱۰۰ کیلومتر با مرزهای عربستان با یمن فاصله دارد، با بیش از ۲۰ حمله هوایی که آخرین آنها به چهارشنبه گذشته باز می‌گردد، در رأس اهداف حملات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بود.

نگارنده معتقد است که به نظر می‌رسد، هدف از این حملات انصارالله علیه خمیس مشیط، این‌بار تنها یک نمایش قدرت و قدرتنمایی منحصر نمی‌شود و حملات روزانه‌ای که از طریق پهپادها از نوع قاصف k۲، انجام می‌شود، بیانگر تمایل صنعاء به غیرفعال کردن سکوی پرواز جنگنده‌های سعودی است که مانع پیشروی نیروهای صنعاء در نبرد آزادسازی مأرب می‌شوند.

نویسنده با پیگیری روند حملات هوایی انصارالله ادعا می‌کند که انصارالله به طور کامل از استفاده از موشک‌های بالستیک برای هدف قرار دادن این پایگاه خودداری کرده زیرا پایگاه هوایی ملک خالد مجهز به سامانه پدافندی پیشرفته آمریکایی است لذا به همین دلیل از پهپادها که معتقد است با دقت بالایی به هدف اصابت می‌کنند، استفاده کرد. هرچند که ائتلاف سعودی بارها تاکید کرده که این عملیات‌ها را خنثی کرده است.

بنا بر این گزارش، پایگاه هوایی ملک خالد که ارتش آمریکا آن را در سال ۱۹۶۰ در منطقه‌ای کوهستانی در جنوب منطقه عسیر احداث کرد، هدف نخستین حملات موشکی انصارالله به عمق خاک سعودی بود. در ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۵ بود که انصارالله اعلام کرد که با یک فروند موشک بالستیک «اسکاد» این پایگاه را هدف قرار داده است. پس از آن، به سرعت ائتلاف سعودی اعلام کرد که پیش از رسیدن این موشک به هدف، رهگیری و خنثی شده است.

بر اساس گزارش‌های بین‌المللی این پایگاه هوایی، دارای چندین باند پروازی برای جنگنده‌های اف - ۱۵ و سوخو، یک دفتر پست، یک بانک، چندین مسجد و یک فروشگاه مواد غذایی است. این پایگاه  در سالهای نخست جنگ  یمن، افسران آمریکایی را در خود جای داده بود که  کمک‌های لجستیکی و اطلاعاتی را در اختیار ائتلاف سعودی قرار می‌دادند و همزمان بر شمار جنگنده‌های موجود در این پایگاه افزوده شد تا این‌که این امر به دستور «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا متوقف شد.

نویسنده در ادامه تصریح می‌کند: «پایگاه ملک خالد تنها صحنه انجام عملیات‌های ائتلاف سعودی علیه یمن نیست اما نزدیکی آن به مرزهای یمن موجب شده تا حوثی‌ها بفهمند که آن نخستین خط حمله هوایی سعودی‌ها علیه تحرکات آنها چه در نوار مرزی و چه در استان مأرب است. سخنگوی نظامی نیروهای مسلح یمن، پیشتر گفته بود که پایگاه ملک خالد یکی از مهمترین پایگاه‌هایی است که عملیات ائتلاف متجاوز علیه یمن از آن صورت می‌گیرد. لذا می‌گویند که حملات آنها موجب شده تا ائتلاف سعودی، تجهیزات این پایگاه را به پایگاه‌های دیگری برای آغاز عملیات‌های جدید انتقال داده‌اند.»

در ادامه این یادداشت آمده که انصارالله اخیرا در بیانیه‌های خود، ماهیت اهداف خود را که پیشتر به راحتی اعلام می‌کردند، پنهان می‌کنند و تنها به هدف قرار دادن پایگاه‌های حساس و مهم اشاره می‌کنند زیرا معتقدند که با عملیات‌های خود موفق شده‌اند آشیانه جنگنده‌ها یا سکوی رادارها و انبارهای تسلیحات را ویران و نابود کنند.

نویسنده مدعی می‌شود: «بر اساس گزارش‌های آمریکایی، حوثی‌ها در حملات خود علیه این پایگاه سعودی تنها از پهپاد نوع قاصف k۲ استفاده می‌کنند. این نسل از پهپادها که از سال ۲۰۱۹ از سوی شبه‌نظامیان حوثی به کار گرفته شد، نسخه ایرانی پهپاد ابابیل است. این نوع از پهپاد دارای مشخصات فنی پیشرفته و متمایزی است. رسانه‌های نظامی حوثی‌ها می‌گویند که از مهمترین مزایای این نوع پهپاد، ناتوانی سامانه راداری و سامانه‌های پدافندی در رهگیری و رصد آن، توانایی حمل میزان زیادی از مواد منفجره است که توانایی تخریبی‌ آن را بالا می‌برد.»

بنا بر این گزارش، حملات پهپادی انصارالله علیه پایگاه ملک خالد، همزمان با انجام حملات زمینی گسترده نیروهای صنعاء علیه سنگرهای دولت مستعفی یمن و متحد ائتلاف سعودی در اواخر شب صورت می‌گیرد و هدف از آن، سر درگم کردن جنگنده‌های ائتلاف سعودی در هدف قرار دادن تحرکات و تجهیزات انصارالله در عملیات آزادی مأرب است. 

یک منبع آگاه در نیروهای دولت مستعفی یمن مدعی است که نیروی هوایی سعودی کاملا در نبردهای مأرب طی چند ماه گذشته حاضر بوده و روزانه ۱۸ حمله در مساحت‌های کوچک جغرافیایی نظیر صرواح و مدغل انجام می‌دهد.این جنگنده‌ها در شکار انصارالله، زمانی که به صورت انفرادی به رشته‌کوه‌ها منتقل می‌شوند با سختی مواجهند اما زمانی که فعالیت‌های آنها بیشتر می‌شود و خودروها و گشتی‌های نظامی آنها در مناطق بازی مانند منطقه «الکساره» در غرب مأرب رویت می‌شود، در تیررس جنگنده‌های ائتلاف قرار می‌گیرند.

بر اساس برآورد العربی الجدید از رسانه‌های دولت نجات ملی یمن، از اول آوریل گذشته تا پایان آن، بیش از ۲۵۶ حمله هوایی علیه انصارالله در صعده، البیضاء و حجة صورت گرفته است که در مقایسه با ماه‌های پیش کاهش داشته است. اما حملات هوایی به اطراف مأرب طی سال گذشته و به طور مشخص ژانویه گذشته تا کنون، افزایش داشته و به ۲۳۰۰ حمله می‌رسد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
    2 0
    اگرانصارالله ضد هوایی پیشرفته داشت که حملات هوایی ائتلاف سعودی را کند میکرد تا حالا شهر مارب را آزاد کرده بودند
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
    0 1
    خوب دلیل عدم استفاده انصارالله از دوش پرتاب های سبک ضدهوایی در برابر استفاده از بالستیک های غول پیکر برای همه مردم هنوز غیرقابل فهم است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس