کد خبر 1210266
تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴
تعیین تکلیف واشنگتن برای کشورهای دیگر: نباید از روسیه سلاح بخرید!

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه ترکیه و دیگر کشورها نباید از روسیه تسلیحات بخرند، تهدید کرد این اقدام می‌تواند تحریم‌های بیشتری را برای آنها در پی داشته باشد.

به گزارش مشرق، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی مداخله‌جویانه در امور داخلی و امنیت ملی کشورهای دیگر، درباره خرید تسلیحات روسی به آنها هشدار داد.

بلینکن شامگاه چهارشنبه طی سخنرانی آنلاین در «مرکز مطبوعات خارجی»، از ترکیه و دیگر متحدان آمریکا خواست تا از انجام هرگونه خرید جدید تسلیحات از روسیه اجتناب کنند و هشدار داد در غیر این صورت با تحریم‌های بیشتر مواجه می‌شوند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی درباره تصمیم «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در به‌رسمیت شناختن حادثه موسوم به «نسل‌کشی ارامنه»، گفت این موضع نباید کسی را متعجب می‌کرد.

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه ترکیه به‌عنوان عضوی از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، شریکی مهم برای واشنگتن است، ابراز امیدواری کرد دو طرف بتوانند اختلافات نظرها بر سر برخی مسائل را حل کنند.

بر اساس این گزارش، بلینکن با تعیین تکلیف برای ترکیه و کشورهای دیگر مدعی شد: «بسیار مهم است که ترکیه و دیگر متحدان و شرکای آمریکا، از هرگونه خرید بیشتر تسلیحات روسی از جمله سامانه پدافندی اس-۴۰۰ اجتناب کنند».

به نوشته رویترز، وی در ادامه تهدید کرد: «هرگونه تبادل قابل توجه با اشخاص نظامی روسیه، می‌تواند مشمول قانون کاتسا شود که البته از تحریم‌های دیگری که ممکن است اعمال گردد جداست».

دو هفته قبل بود که وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد پنج مقام صنایع دفاعی ترکیه از جمله «اسماعیل دمیر» رئیس آن را به دلیل ارتباط با بخش‌های نظامی و اطلاعاتی روسیه، ذیل قانون «کاتسا» تحریم کرده است.

این در حالی است که آمریکا در ماه آذر، صنایع دفاعی ترکیه و دمیر را به دلیل اقدام آنکارا برای خرید اس-۴۰۰ به لیست تحریم‌های خود افزوده بود. واشنگتن مدعی شده بود آنکارا به دلیل همکاری آگاهانه با شرکت تسلیحاتی روسی «روسبرون‌ اکسپورت» و خرید این سامانه تحت تحریم‌های برآمده از قانون موسوم به «کاتسا» قرار گرفته است.

چند هفته قبل نیز، «دیوید ساترفیلد» سفیر آمریکا در آنکارا با هشدار درباره عواقب جدی که فعال‌سازی سامانه پدافند موشکی روسی برای آنکارا دارد، گفت تنها راه حل بحران این کشور با واشنگتن، کنار گذاشتن این سامانه است.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در واکنش به اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ترکیه گفت: «آمریکا با تحریم، از متحدانش نیز باج می‌گیرد».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    34 35
    سلاح های روسی دربرابر سلاح های ترکیه شکست خورد مخصوصا پدافند و جنگنده های روسی ضعیف عمل کردن
    • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      26 32
      کدوم سلاح های ترکیه؟ پهپادها که تمام قطعاتش از اوکراین و کانادا و انگلیس میاد، تانکشون هم که موتورش رو از کره ی جنوبی گرفتن، جنگنده هاشون هم که تماما آمریکایی هستند، ضمن اینکه اکثر فیلم هایی که در مورد هدف قرار دادن سامانه های دفاع هوایی روسی در اوج تنش های ادلب منتشر کردند بعدا معلوم شد جعلی بوده و فیلم های بازی های کامپیوتریه، چطور میشه پهپاد ترکیه ای پانتسیر رو هدف قرار بده، بعدش تو یمن که ابتدایی ترین سامانه ها رو در اختیار داره اون عملکرد افتضاح رو به نمایش بگذاره؟
    • مصطفی IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      12 1
      اوکراین خودش خریدار این پهپادا از ترکیه اس بعد تو میگی قتطعاتش اوکراینیه خخخخخخ
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      14 4
      توهم یک پژاکی
    • رشاش FI ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      3 2
      اصلأ آن فیلم های هم که نشان دادند اگر مال جنگ سوریه هم نباشد نشان داد که چگونه تور ۲ و اس ۳۰۰ مدل ابتدایش را زد دیدیم که تور ام ۲ در گاراج بود و اس ۳۰۰ ها هم در حالت کشیک نبودند خاموش بود پرتاب گرش مستقر نشده بود فقط رادارش میچرخید چیزی که من دیدم.
    • عبدالله IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      3 6
      سلاح ترکیه ای ؟!!! سلاح پدافندی روسیه به اذعان خود آمریکا بسیار پیشرفته است .و از همین جهت مخالف خرید سلاح از روسیه هستن.
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      2 5
      اگر سلاح های ترکیه از روسی قویتر است چرا دستورات اربابش را اجرا نمیکند ؟
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      6 3
      ۱۲.۱۳ میشه بگی تو ادلب چرا اسد جونت نتونست جلوی ترکیه مقاومت کنه؟؟؟؟؟ تو خود مشرق در مورد انهدام پانتسیر و بوک و اس ۳۰۰ تو ادلب و لیبی و قره باغ نوشته. اگه اینا قبول نداری که دیگه باید بگم خوش به حالت که غمی تو زندگی نداری چون عقلی نداری.
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      2 1
      عجب فازی دارید شما متوهم ها سلاح های صادراتی روسیه همیشه ضهیف تر از نسخه هایی هستن که خود روسا استفاده میکنن
    • Bndboy IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      1 6
      ترکیه مگه سلاحی از خودش داره ؟
    • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      4 7
      47 پهباد ترکیه در لیبی توسط پانتسیر ساقط شد.
    • سعید RU ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      4 1
      یجورس تحلیل میکنی که انگار واسطه خرید و فروشهای سلاحهای ترکیه ای عمو جانته. اول برو چنتا موفقیت اقتصادی و سیاسی کسب بکن بعد بیا ترکیه کبیر رو مورد تحلیل قرار بده
    • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      3 9
      خخخخخخ.... جک قرن را تو گفتی پسر...!!!! خود آمریکا از وحشت سلاح‌های روسی گرخیده، اونوقت تو چی میگی، در ضمن کاملا مشخصه اصلا سواد رسانه نداری و اهل مطالعه نیستی. فقط محض اطلاع تو لیبی تو مدت کوتاهی حدود ۵۰ پهپاد ترک توسط تعداد محدودی سامانه روس به فنا رفت.... پس برو جانم جای دیگه اظهار فضله کن....
    • US ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      10 2
      پژاکی ها بد توهم زدن ترکیه ده عدد پهپاد به لیبی فرستاده بود
  • آرین IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    7 4
    سلاحهای روسی در قبال سلاحهای ترکیه خیلی ضعیفند و ترکیه قویترین عضو ناتو هست ما باید به کشور دوست برادر و مسلمانمان افتخار کنیم
  • DE ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    3 0
    وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه ترکیه و دیگر کشورها نباید از روسیه تسلیحات بخرند، تهدید کرد این اقدام می‌تواند تحریم‌های بیشتری را برای آنها در پی داشته باشد. زیرا این خیلی نامردیه که تمام جنگها رو ما گاوچرانها برای فروش اسلحه راه میندازیم بعد روسیه و چین اسلحه بفروشن .خب خودشون برن طالبان و داعش و منافقین....دهها گروه تروریستی دیگه درست کنند و اسلحه بفروشن چرا در کار تروریست های ما دخالت میکنند..
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    3 0
    ما جنگنده سوخوی 37 رو دوست داریم بخریم ، شما مگر قاضی جهان هستید بزدل ها ؟
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    12 19
    سلاح های ترکیه بهتر از روسی هست. یاشاسین تورکیه
    • مهدی از تبریز IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      3 9
      ۱۵:۵۳ خخخخ مزدور پانترک دوباره امدن مشرق خوزبلات اینها رو منتشر نکن اینجا جای احمق ها نیست هعی بیان و چرت بنویسند در ضمن اینها مزدور های هستند که پول می گیرند بیایند اینجا چرتو پرت بگویند یاشاسین ایران
    • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      11 3
      خخخخخ
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      3 8
      شما پانترک های نژادپرست و خائن همیشه احمق بوده و خواهید ماند.امثال تو همیشه به کشور ضربه زدن.امثال تو مایه ننگ ایران و ایرانی هستند.توف بر شماها باد.
    • امید IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      2 3
      جوک میگی ؟ شما ایرانی نیستید
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    6 1
    کشورها چرا نباید از روسیه سلاح بخرند؟ چون آمریکا میگوید؟ یا باید از آمریکا بخرند؟ اصلا شما وحشی ها خودتون رو چی فرض کردین که به کل دنیا دستور میدین؟
  • حق IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    8 1
    در لیبی اتحاد روسیه و اعراب و یونان و اسرائیل از ترکیه شکست خوردند و تا مثلث نفتی فرار کردند تا اینکه مصر خط قرمز خودرا اعلام کرد و ترکیه خاستار جنگ مستقیم دو کشور مسلمان نبود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس