کد خبر 1209870
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸
ازدواج نمایه

معاون ساماندهی امور جوانان گفت: براساس پایش ها و بررسی های اخیر، ۳۷ درصد جوانان حتی با رفع تمامی مشکلات اقتصادی باز هم تمایلی به ازدواج ندارند.

به گزارش مشرق، محمد مهدی تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش، با اشاره بر انجام پژوهشی با موضوع بررسی میزان وقوع ازدواج سفید در کشور، گفت: اخیراً پژوهشی را با موضوع ازدواج انجام داده‌ایم که نتایج آن را در ستاد ساماندهی نیز به سازمان ها اعلام کرده‌ایم. این پژوهش در موضوع ازدواج با محوریت نگرش جوانان به تشکیل خانواده و فرزندآوری و انواع ارتباط‌های جوانان است که بخشی از آن نیز شامل بررسی وضعیت ازدواج سفید در کشور می‌شود.

بیشتر بخوانید:

نامه دهنوی به همتی برای افزایش وام ازدواج+ عکس

وی افزود: در این پژوهش میزان نیاز جوانان به ازدواج را در صورت رفع همه مشکلات اقتصادی بررسی کرده و راهکارهای جایگزین جوانان برای ارتباط با جنس مخالف مورد تحلیل قرار گرفته است.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش ابراز داشت: عملاً یک نوع راحت طلبی در میان نسل جوان به وجود آمده و حتی اگر بخشی از این موانع اقتصادی موجود برای ازدواج رفع شود باز هم برخی جوانان انگیزه لازم برای ازدواج را ندارند.

بیشتر بخوانید:

علت بالا رفتن آمار ازدواج در میان دهه هشتادی‌ها چیست؟

وی اظهار داشت: بر اساس این پایش، ۳۷ درصد جوانان کشور اعلام کرده‌اند که انگیزه تشکیل خانواده را ندارند و انجام عمل ازدواج جزء لزومات زندگی آنها نیست.

تندگویان تصریح کرد: حاصل این پژوهش گزارشی جامع و محرمانه شد که در اختیار شورای اجتماعی کشور قرار گرفته است. بعلاوه درخواست کرده‌ایم که جلسه‌ای محرمانه برای مطالعه بخش‌های مهم این گزارش از جمله مباحث مربوط به ازدواج سفید شکل بگیرد.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش تصریح کرد: یک پایش اساسی نیز در موضوع هم باشی و ارتباطات خارج از عرف و شرع جوانان انجام شده که بخشی از آن را در شورای فرهنگی عمومی کشور مطرح کردیم تا مشخص شود نهادهای فرهنگ ساز باید چه اقدامی برای جلوگیری از این آسیب‌های انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: حاصل این پژوهش در دستور کار شورای فرهنگی کشور قرار گرفته و گزارشات لازم به دستگاه‌های فرهنگ ساز ابلاغ شده است.

دلایل حداقل ۳۰ درصد انحرافات اجتماعی خلاهای فرهنگی است

تندگویان گفت: مجموعاً ما در حوزه ازدواج و ارتباطات جوانان، انحرافات زیادی داریم و بر اساس نتایج این پایش ها، حداقل ۳۰ الی ۴۰ درصد دلایل این انحرافات نیز مباحث فرهنگی است و به مسائل اقتصادی و اشتغال مرتبط نیست.

متاسفانه جوانان ما مهارت‌های زندگی مشترک و تعهدپذیری را یاد نگرفته‌اند

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش ادامه داد: این در حالی است که اکثر نهادهای ما تصور می‌کنند که ریشه اصلی انحرافات اجتماعی، مشکلات اقتصادی است اما وقتی در این پایش رسمی مشاهده می‌کنیم که حتی جوانان توانمند از لحاظ اقتصادی نیز اراده‌ای برای ازدواج و تعهدپذیری ندارند، نشان می‌دهد که در کنار تمام بحث‌های فرهنگی نیاز به تحول اساسی در نگرش جوانان به ازدواج داریم.

بیشتر بخوانید:

توقعات مالی جوانان از ازدواج چقدر معقول است؟

وی تصریح کرد: ما در این مسائل، آمارها، پایش ها و پیشنهادات خود را به نهادهای مسئول ارائه داده‌ایم تا شورای اجتماعی کشور یک برنامه اساسی برای این امر اجرا کند. یکی از نکات اصلی نیز نبود مهارت‌ها برای جوانان است.

جای خالی آموزش مهارت‌های زندگی به فرزندان

تندگویان گفت: متاسفانه جوانان ما مهارت‌های زندگی مشترک و تعهدپذیری را یاد نگرفته‌اند و آسیب‌های زیادی از جمله تک فرزندی، کاهش جمعیت و … روی این موضوع اثر گذاشته است.

تندگویان با بیان اینکه تغییر این نگرش یک امر کاملاً فرهنگی است، اظهار داشت: ما اطلاعات این پایش و پیشنهادات خود را در اختیار کمیسیون فرهنگی مجلس و فراکسیون زنان قرار دادیم و هشدارهای خود را بویژه در موضوع لزوم وحدت رویه در آموزش‌ها و مشاوره‌ها مطرح کرده‌ایم.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش افزود: به طور کلی تذکرات لازم در خصوص مشکلات اجتماعی کشور به دستگاه‌ها ابلاغ شده و در حال دریافت پاسخ‌ها هستیم تا بتوانیم گفتمان آموزشی و فرهنگی کشور را با یک وحدت رویه پیش ببریم. بعلاوه در سندهای جامعی که توسط معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در زمینه جمعیت در حال تدوین است، پیشنهادات ما جهت تدوین سیاست‌ها و اجرایی شدن آمده است.

وی گفت: البته تا زمانی که این مسائل و این طرح‌ها به مرحله اجرا و تاثیرگذاری برسد ما بخشی از این نسل را از دست داده‌ایم و عملاً سبک زندگی آنها تغییر نخواهد کرد اما برای نسل آینده مشکل اساسی ما، آموزش و پرورش و عدم ارائه آموزش‌ها و مهارت‌های زندگی به فرزندان است.

تندگویان خاطرنشان کرد: یعنی اگر می‌خواهیم که روزی در کشور ازدواج سفید نداشته باشیم و فرزندانمان متعهد باشند پایگاه اصلی ما در آموزش و پرورش خواهد بود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    18 4
    باز هم مثل همیشه مردم مقصر شدند ...
    • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
      2 7
      نیستن با این انتخاب غلطشون
  • محمد IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    19 5
    مهریه رو از عندالمطالبه بودنش حذف بشه عندالاستطاعه بشه جوان‌ها با کله ازدواج می‌کنند نمیشه که طرف ازدواج کنه تو عقد طلاق بگیره بعد تا آخر عمرش مهریه مشکل اصلی مهریه عندالمطالبه هست
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    22 4
    ما که زن داریم پشیمانیم خط فقر ۱۰۰۰۰۰۰۰ تومان درامد سه الی ۴ میلیون
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    3 2
    چون توازن حقوق و تکالیف نیست ..بعدشم تجربیات و مناسبات خانوادگی و فامیلی و.. را هم لحاظ کنید ..!! دوم اینکه شناخت و آگاهی و راستی آزمایی آسان نیست..!! سوم اینکه هر فرد ایرانی و.. باید پرونده سلامت و تیپ شخصیت و..داشته باشه تا راحت و بدون دغدغه بتواند همسان گزینی انجام دهد .. چهارم اینکه این که هر وقت اسم ازدواج میاد .. ناخودآگاه اکثریت اذهان سمت پسرها می‌ره ، در حالی که تیپ های مختلف دختران هم بواسطه اشتغال یا نداشتن دید درست به زندگی ، یا دلایل دیگر نیاز به ازدواج را یا تاخیر می‌اندازند یا زیربار بار نمی روند ..!! البته بخت و اقبال هم هست ...مگه ی آدم چندبار می‌تونه عاشق و دلباخته بشه ..و بعد خیانت یا بدقولی و..ببینه ؟؟ روشنه که از هرچی ازدواج با این همه حواشی قانونی، اجتماعی و.. هست ...سیر میشه !!!!
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    5 1
    از گرونی بگیم از تورم لحظه به لحظه بگیم از گرفتاری خونه دار شدم بگیم از توقع خانمها بگیم از فرهنگ غلط مهریه بگیم از بیکاری بگیم از بی صاحبی بگیم از مشکلات قبل و بعد از دواج بگیم از محکمه های ناعادلانه بگیم خلاصه درد نداریم سرطان بدخیم مشکلات داریم حالا متاهل شدنو کجای دلمون بزاریم؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    4 6
    اشتباهه تقریبا 95 درصد جوانان با رفع مشکلات میل بسیاری به ازدواج دارند اون 5 درصد باقیمانده هم مشکلات جسمی و روحی دارند و یا شکست عشقی خوردند و با دنیا لج کردند و یا همجنسگرا هستند و یا مشکل پسند
    • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
      2 2
      بابا پژوهشگر! ای مرکز آمار.
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    6 6
    ازدواج موقت رو چارچوب بدهید ..چه اشکالی داره ؟! بهتر از روابط حرام نیست ؟! و البته سهمی از درآمدهای دولت از حامل های انرژی و ارتباطات را صرف مسکن سازی برای جوونا کنید .. بعدا خیلی از روابط موقت به دایمی تبدیل می شود!!
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    5 0
    به سلامت روان افراد جامعه بنگرید ...!! خیلی از مسوولان ما با همان روان ناسالمشان به همه چیز گند زده اند
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    4 3
    من با زن و بچه به خاطر نداشتن سربازی باید اخراج بشم این مشکل اصلی زندگی منه
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    7 3
    من امارات هستم دولت امارات موظف است برای هر جوان بعد از اتمام تحصیل که کاملا رایگان است کار پیدا کند که مطابق علایق درخواست کننده کار باشد و هر جوان که ازدواج میکند یک مسکن با متراز بالا به زوج میدهند و در زمان ازدواج به هز زوج مبلغ بالای بلاعوض میدهند و هر بچه که به دنیا آمد به پدر خانواده میلغ قابل ملاحظه تا سن ۲۰ سالگی به پدر خانواده میدهند
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    2 2
    اون 37 درصد وقتی عاشق یک نفر شوند ازدواج می کنند
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    5 2
    هر چقدر سن افزایش پیدا کنه تمایل برای ازدواج کم میشه
  • سارا IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    4 4
    به نظر من در کل خدا نخواد نمیشه هر دهه ای که باشه من اصلا وضع مالی برام مهم نیست چون خودم همیشه تو رفاه بودم فقیرترین پسر ایرانم باشه اما عشق و تعهد داشته باشه و به دلم بشینه اوکیه، اما واقعا از خواستگارام خوشم نمیاد در واقع خدا نخواسته
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    4 1
    مگه باید از جوون پرسید دلت زن می خواد یا نه می زنی تو سرش می بری سر سفره عقد تا آدم شه.
  • اکبر IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    5 3
    آدم که بخاطر یک لیوان شیر، نمیره یک گاو بخره داداشم
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    4 1
    تاسف انگیزه که خیلی از جوونا از ازدواج فراری یا ناامید شدن. به نظرم پسرا حالت ترس و فرار از ازدواج پیدا کردن و دخترا ناامید و دلسرد از ازدواج... خدایا خودت تو این وضعیت دشوار اقتصادی، اجتماعی و... همه جوونا رو سر و سامون بده، نذار دلاشون شکسته باقی بمونه خدا
  • مجرد IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    2 3
    جدا بعضی وقتها باید گفت فدای سرم! فدای سرم که تمایل ندارن! خب الان چیکار کنم؟ خخخخخ
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    1 3
    بعضیا خودشون می دونن لیاقت ما رو ندارن برای همین تمایل ندارن خخخ
  • خودمم مجردم IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    3 3
    ازدواج هیچوقت ارزش خودش رو از دست نمیده حالا چه جوونا تمایل داشته باشن و چه نداشته باشن ولی امکان داره کسی که سالها نتونسته ازدواج کنه و مجرد مونده بعد از گذشت سالها و ناکام موندن در این قضیه دیگه به این نتیجه برسه که ازدواج آش دهن سوزی هم نیست
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    4 1
    سه ساله هیچ درآمدی نداشتم
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    5 3
    چیه نمیتونین از ازدواج سفید مالیات بگیرین ؟
  • فریدون IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    6 2
    من خودم 10 سال ازدواج کردم زن و بچه خوبم دارم ولی با این خرج و مخارج زندگی 10 ساله پشیمان شده ارازدواچ
  • IR ۰۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    4 3
    مگه دختر نجیب هم هست که بشه ازدواج کرد...
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    6 1
    من فقط میتونم به نویسنده این متن بگم .... من س ش سالمه، فوق لیسانس دارم و هم دو سال تو بدترین جای ممکن خدمت کردم. الان حقوقم نزدیکه سه میلیونه. تازه همونم هی نصفش میمونه میگن ماه بعد تسویه میکنیم. (6 صبح میرم شهرک صنعتی، 8 شروع به کاره تا 4:30 عصر، تا میام خونه میشه 6). الان من راحت طلبم که نمیتونم با دو سه میلیون حقوق زندگیمو بچرخونم یا انتظار دارین یک شیفت دیگه هم کار کنم و اصلا نخوابم. برم زن بگیرم یک نفر دیگرو هم بدبخت کنم؟! خدا همتونو لعنت کنه، هم اون دولتو و هم این مشرق نیوز و ... که همه چی رو میندازن گردن ما مردم بدبخت...
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    3 1
    باز هم مردم بی مسئولیت و مقصر و مسئولان همه مسئولیت پذیر.!!!! هزینه های سرسام آور و وحشتناک روزمره ی انسان بی مسئولیتی نیست عزیز
  • دانیال IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
    0 0
    من زیبا نیستم آیا دختر زیبایی هست با من ازدواج کند؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس