کد خبر 1206533
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۳
جوانان توقعات خود از ازدواج را با شرایط اقتصادی جامعه متناسب کنند

یک جامعه شناس گفت: دختران و پسران جوان برای تحقق ازدواج آسان، از توقعات غیرمعقول پرهیز کرده و انتظارات مالی خود را با شرایط اقتصادی روز جامعه متناسب کنند.

به گزارش مشرق، مجید ابهری جامعه شناس و رفتار شناس اجتماعی، در خصوص موضوع ازدواج آسان گفت: در سال ۹۹ شاهد آمار بی‌سابقه‌ای در ازدواج بودیم و خوشبختانه رقم ازدواج پس از چندین سال در کشور افزایش یافت. این موضوع را می‌توان ناشی از شیوع کرونا و به دنبال آن حذف شدن برخی مراسم و رسم و رسومات خانواده‌ها دانست.

بیشتر بخوانید:

علت اصلی «تجردگرایی» چیست؟

وی افزود: در حقیقت این آمار و شیوع کرونا نشان داد که برخی از مراسم و هزینه‌های اضافی در امر ازدواج که همواره مانع جوانان برای روی آوردن به این مهم بوده حذف شده است و در سال گذشته با توجه به حذف برخی مراسم‌های عروسی و ساده شدن تشکیل زندگی مشترک، شاهد افزایش آن بودیم.

ابهری با اکید بر لزوم ترویج ازدواج آسان در کشور گفت: ازدواج دارای ابعاد مختلفی است و موضوع ازدواج آسان نیز باید از سوی خانواده‌ها، خود جوانان و نهادهای دولتی مورد حمایت قرار گیرد.

وی با اشاره به نقش خانواده‌ها در تحقق ازدواج آسان تصریح کرد: خانواده‌ها باید تا حد امکان به فرزندان کمک کنند و این کمک باید هم از لحاظ مادی و هم از نظر معنوی باشد. مهمترین حمایت‌های خانواده‌ها می‌تواند پرهیز از برگزاری مراسم آن‌چنانی و صرف هزینه‌های آن مراسم برای پیشرفت زندگی جوانان باشد. به علاوه ساده گرفتن روند ازدواج و تقسیم هزینه‌های آن میان خانواده عروس و داماد می‌تواند موجب آسان شدن ازدواج شود.

بیشتر بخوانید:

انگیزه های ازدواج با دختر وزیر +فیلم

این جامعه شناس تصریح کرد: یکی دیگر از مهم‌ترین کمک‌های خانواده‌ها کمک‌های معنوی و روانی به جوانان است. در واقع خانواده باید جوان را در سن مناسب برای ازدواج آماده کند و مهارت‌های زندگی را به جوان بیاموزد. پرهیز از دخالت‌های نابجا در زندگی زوجین جوان و در عین حال انجام راهنمایی‌های لازم برای بهبود زندگی از جمله وظایفی است که والدین باید در امر ازدواج انجام دهند.

ابهری با تاکید بر لزوم مشارکت دختران و پسران برای تحقق ازدواج آسان تاکید کرد: نقش خود جوانان و زوجین برای رقم خوردن ازدواج آسان و تشکیل زندگی مشترک ساده بسیار اهمیت دارد. به طوری که هر دو طرف باید از خواسته‌های فضایی و عجیب و غریب خود کوتاه بیایند و توقعات خود را با شرایط اقتصادی و روز جامعه متناسب کنند.

وی خاطرنشان کرد: برخی دختران انتظار دارند تا همسر یا خواستگار آنها شرایط مالی مشابه پدر خود داشته باشد این در حالی است که باید بدانند پدران امروزی زندگی خود را از کجا آغاز کردند و همه افراد از ابتدا دارای همه چیز نبوده‌اند. بنابراین دختران باید انتظارات معقول داشته باشند و پسران نیز باید از درخواست جهیزیه سنگین یا توقعات نابجا از همسر خود پرهیز کنند.

این آسیب شناس اجتماعی با اشاره بر نقش نهادهای دولتی در حمایت از ازدواج آسان عنوان کرد: در حال حاضر شغل و مسکن مهمترین معضل جوانان برای ازدواج است به همین منظور نهادهای دولتی و حمایتی باید به منظور ترویج امر ازدواج و افزایش آمار آن، نسبت به ایجاد مسکن‌های ارزان قیمت یا رایگان برای جوانان اقدام کنند. به علاوه لازم است نمایندگان مجلس در این زمینه طرح‌های عملی و اجرایی در نظر بگیرند.

ابهری افزود: اشتغالزایی و کارآفرینی برای جوانان مهمترین وظیفه دولت‌ها به شمار می‌رود. در همین راستا نیز دولت باید با پرداخت تسهیلات مناسب به زوجین جوان نسبت به کمک برای تشکیل خانواده جوانان اقدام کند.

وی تاکید کرد: متاسفانه در حال حاضر مهریه‌های عجیب و غریب در کشور رواج یافت به عنوان مثال افراد مهریه‌هایی نظیر یک خرمن گل سرخ، دو طاووس نر و ماده، دو قوی سفید یا مسائلی که ارزش مالی و عقلانی ندارد را به عنوان مهریه انتخاب می‌کنند که خانواده‌ها باید با راهنمایی جوانان از این امر جلوگیری کرده و از مهریه‌های سنگین خودداری کنند.

وی همچنین با توصیه به والدین برای همکاری در ایام شناخت دختر و پسر تصریح کرد: ایام شناخت مهمترین دوران برای انتخاب همسر است در همین راستا خانواده‌ها از برخی قوانین سختگیرانه پرهیز کرده و شرایط را برای ارتباط متعارف و تحت نظر دو طرف و شناخت کامل هریک از آنها فراهم کنند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    1 0
    با این قیمت رهن مسکن کی میتونه ازدواج کنه اوناییی که نامزد کردن ...
  • IR ۰۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    4 2
    ما که ۳۳ سالمون هست و مجردیم. امان از مهریه سنگین، دختر ها هم اگر مهریه زیاد نخواهند اون پدر و مادر ها هستند که ول کن مهریه زیاد نیستند. تنها بریم زندگی کنیم؟
  • IR ۰۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    2 1
    30 سالمه یعنی میشه یه روز منم ازدواح کنم ؟
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
      2 1
      داداش ۴۰ سالمه نشده . ولی انشاءالله خدا برای شماها بخواهد . نسلهای بعدیتون را هم دعا کنید!
  • IR ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    2 5
    خانم ها خانم ها خانم ها عجیب حب و دنیا طلبی فراگرفتتشون علاوه بر غصب موقعیت های شغلی مردان، از ازدواج و همسر هم فقط یک چیز میخوان پول !شریک زندگی هم واژه زیبایی بوددد ...
  • رام IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    6 2
    اول گند کاریای دولت رو جمع کنید بعد توقع ازدواج داشته باشین اینجا زندگی کردن فقط حق پولدار و کارمندای دولت هستش بقیه حق زندگی ندارن .وقتی تمام امتیازها برای پولدار و کارمند دولت هست دیگه بقیه که داخل ادم نیستند . ننگ ابدی بر اونایی که این بلا رو سر این جوانا آوردن .
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    1 3
    آقاجون یکی از بزرگترین موانع ازدواج همین مشاوران و جامع شناسان هستند که کتابهای غربی متناسب با فرهنگ غرب را عینا بدون هیچ تغییری می خواهند تو ایران اجرا کنند . من خودم دوبار برای مشاوره ازدواج رفتم طرف ظاهر الصلاح بود ولی معلوم نیست به دخترا چی می گن اصلا از این رو به اون رو می شوند و دختری که موافق بود هم خودش هم پدر مادرش مخالف شد . فکر می کردم فقط خودم اینجوری هستم ولی از چند نفر دیگه هم پرسیدم متاسفانه یا برای خودشون یا اطرافیانشون این موضوع اتفاق افتاده بود
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    0 2
    پیرو اون کامنت دوستمون..بله دانشجویان روانشناسی ظاهراً در معرض بمباران افکار ضد اسلامی هستند...من خودم با ی دختر خانم فوق لیسانس این رشته برخورد داشتم ..افکار به شدت ضداسلامی و آتییستی ..و البته با ظاهری فوق العاده غلط انداز ... و اصلا اهل تعامل و تضارب آرا نبود ...بعد همین فرد در یک مرکز دولتی شاغل بود ..!! عجب گزینشی !!!!!!!!
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    1 0
    در حدی که بتونن روزی دوکیلو سیب زمینی بخرن بخورن نمیرن ایا توقع زیادی هست؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس