کد خبر 1209385
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳
اسکار

‌نتفلیکس با ۷جایزه بیشترین تعداد جوایز را در میان استودیوها و پلتفرم‌های اینترنتی نمایش فیلم از آن خود کرد.

به گزارش مشرق، نودوسومین دوره جوایز اسکار، یکی از متفاوت‌ترین دوره‌های این مراسم محبوب را تجربه کرد. از اواسط دهه۲۰۱۰، اسکار متهم شد که زیاده از حد سفیدپوست است و هشتگ OscarsSoWhite# در اعتراض به این موضوع به راه افتاد. از آن تاریخ به بعد، «آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک» که برگزاری مراسم اسکار را برعهده دارد، سعی کرد اعضایش را - که برندگان اسکار با رأی آنها انتخاب می‌شوند - از طیف‌های متنوع‌تری انتخاب کند.

حالا در سال۲۰۲۱، چند جایزه مهم اسکار نودوسوم به کسانی رسیده که گروه‌های اقلیت را نمایندگی می‌کردند و در گذشته، تا به این حد، مورد توجه برگزارکنندگان اسکار قرار نمی‌گرفتند؛ به همین دلیل هم چند رکورد جالب از مراسم روز گذشته به جا ماند.‌ اول از همه اینکه ۹بازیگر رنگین‌پوست در اسکار نودوسوم نامزد دریافت جایزه شدند؛ در اسکار پیشین تنها یک بازیگر رنگین‌پوست نامزد دریافت جایزه شده بود. از میان این ۹نفر، یو جونگ یئون برای بازی در فیلم «میناری» جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را گرفت و نخستین بازیگر زن کره‌ای برنده اسکار شد.

جز این، او دومین بازیگر زن آسیایی است که پس از میوشی اومْکی این جایزه را به‌دست آورد. دنیل کالویا هم برای بازی در فیلم «یهودا و مسیح سیاه» جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را گرفت. در بخش بهترین کارگردانی نیز، کلویی ژائو، کارگردان فیلم «سرزمین آوارگان» به نخستین زن رنگین‌پوست و دومین کارگردان زنِ تاریخ اسکار بدل شد که این جایزه را به‌دست آورد. همچنین، میا نیل و جامیکا ویلسون به نخستین زنان سیاهپوستی بدل شدند که اسکار بهترین چهره‌پردازی و آرایش مو را با خود به خانه بردند، اما شاید توجه به رنگین‌پوستان و اقلیت‌ها در مراسم اسکار امسال، جز فشارهای اجتماعی و درونی صنعت فیلم آمریکا، دلیل دیگری هم داشته باشد.


در یک سال و چند ماهی که از شیوع کرونا در جهان می‌گذرد، اکران بسیاری از فیلم‌ها به تعویق افتاده تا پس از مهار کرونا و بازگشایی سالن‌های سینما، در حضور تماشاگران، روی پرده بروند. همین موضوع باعث شد تا فیلم‌هایی که در یک سال گذشته اکران و وارد رقابت‌های فصل جوایز سینمایی شدند، در غیاب فیلم‌های بزرگ، از شانس بیشتری برای برگزیده شدن برخوردار باشند. چه‌بسا اگر در طول سال گذشته فیلم‌های بهتری اکران می‌شدند، فیلم‌هایی که دیروز موفق به دریافت جایزه اسکار شدند، نمی‌توانستند به این افتخار دست پیدا کنند.

از طرف دیگر، این نخستین اسکاری بود که بعد از رفتن ترامپ از کاخ سفید برگزار شد و شاید جوایز آن را بتوان واکنشی به سیاست‌های ترامپ دانست که از نظر برخی‌ها رفتارهایش حامی تبعیض‌های نژادی بود. نکته دیگری که چه در مراسم دیروز و چه در فیلم‌هایی که در بخش‌های مختلف نامزد جایزه اسکار بودند، بسیار به چشم می‌آید، مضمون‌گرایی مفرط و تقلیل خلاقیت هنری و جایگزینی آن با شعارهای اخلاقی است. برگزیدگان اسکار نودوسوم در سخنرانی‌های پس از دریافت جایزه‌شان سعی داشتند خود را از طرفداران حقوق برابر و همزیستی مسالمت‌آمیز نشان دهند، اما واقعیت این است که دستمزد اغلب آنها برای یک فیلم بیش از درآمد چندین و چند سال یک کارگر یا کارمندی است که انواع تبعیض‌ها و بی‌عدالتی‌ها را تجربه می‌کند و هیچ‌کدام از سلبریتی‌های خوش‎‌پوش و خوش‌مشرب مراسم اسکار، با همه خیرخواهی‌شان، تصوری واقعی از مصایب و مشکلات زندگی این آدم‌ها ندارند.

حالا باید صبر کرد و دید آیا در اسکار نودوچهارم هم همین رویه توجه به اقلیت‌ها ادامه خواهد یافت یا درصورت به میدان آمدن بزرگان، فیلم‌ها فارغ از اینکه تنوع‌های جنسیتی و قومیتی را بازنمایی می‌کنند، مورد قضاوت قرار خواهند گرفت.

اسکار در مقابل چین و کره زانو زد

در این مراسم، جوایز تقریبا مطابق پیش‌بینی‌ها در سایت‌های مختلف به برندگان اهدا شد؛ به جز اینکه برخلاف بسیاری از پیش‌بینی‌ها، جایزه بهترین بازیگر مرد به چادویک بازمن، بازیگر فقید آمریکایی به‌دلیل بازی در فیلم «بلک‌باتم ما رینی»، اختصاص نیافت و آنتونی هاپکینز توانست به‌دلیل بازی تحسین‌برانگیز خود در فیلم «پدر» در نقش یک پیرمرد دچار بیماری فراموشی، جایزه اسکار در رشته بهترین بازیگر مرد را به‌خود اختصاص دهد. اهدای جایزه بهترین بازیگر مرد به آنتونی هاپکینز به‌عنوان پیرترین برنده جایزه اسکار غافلگیرانه‌ترین رویداد شب اهدای جوایز بود.آنتونی هاپکینز پیش‌تر نیز به‌دلیل بازی در فیلم «سکوت بره‌ها» کاندیدای دریافت جایزه اسکار در سال۱۹۹۲ شده بود و به گفته خودش هیچ‌گاه پیش‌بینی نمی‌کرد که در ۸۳سالگی بتواند جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را از آن خود کند. آنتونی هاپکینز در این مراسم برای دریافت جایزه خود حضور نیافته بود و گفته می‌شود وی به‌دلیل پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا به آمریکا نیامده بود.

گلن کلوز ۷۴ساله، بازیگر آمریکایی که با ۸بار نامزدی در رشته‌های بهترین بازیگر زن و بهترین بازیگر مکمل نقش زن رکورددار است، در نودوسومین دوره از جوایز اسکار نیز نتوانست در رشته بهترین بازیگر نقش مکمل زن به‌خاطر نقش‌آفرینی در فیلم «مرثیه هیل‌بیلی» برنده جایزه اسکار شود و رقابت را به یو جونگ یئون، بازیگر کره‌ای فیلم «میناری» واگذار کرد.

اسکار در مقابل چین و کره زانو زد

جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن به یو جونگ یئون به‌دلیل ایفای نقش در فیلم «میناری» اختصاص یافت. او نیز یکی از مسن‌ترین دریافت‌کنندگان جایزه با ۷۳سال سن از کشور کره‌جنوبی و برنده آسیایی شب اهدای جوایز اسکار بود. بسیاری او را چهره شاخص این دوره از مراسم نیز ارزیابی کرده‌اند. زمانی که برد پیت جایزه اسکار را به او اهدا می‌کرد، یو جونگ یئون رو به پیت گفت: «آقای برد پیت خیلی خوشحالم که بالاخره می‌بینمتان.» گفته این بازیگر کره‌ای به این دلیل بود که برد پیت از تهیه‌کنندگان اجرایی فیلم میناری است.

او خطاب به برد پیت با شوخی افزود: «زمانی که ما سر صحنه فیلمبرداری بودیم، شما کجا بودید؟» او در بخشی از سخنان خود به گلن کلوز که پس از ۸دوره نامزدی در اسکار همچنان نتوانسته جایزه‌ای دریافت کند، گفت: «من به رقابت باور ندارم. چگونه می‌توانم در یک رقابت بر گلن کلوز پیروز شوم. من خیلی از بازی‌های وی را در فیلم‌های مختلف دیده‌ام. به‌نظرم همه ما نامزدهای این بخش برنده شدیم. ما نقش‌های متفاوتی بازی کردیم؛ بنابراین ما نمی‌توانیم با یکدیگر رقابت کنیم. امشب من اینجا هستم؛ چراکه قدری خوش‌شانس‌تر از شماها هستم.» او درحالی‌که کاپشن خلبانی پوشیده بود، با فرانسس مک‌دورمند و دنیل کالویا، ۲برنده دیگر این مراسم، عکسی به یادگار گرفت.میوشی اومکی، بازیگرآمریکایی-ژاپنی، در سال ۱۹۵۷ برای بازی در فیلم  «سایانورا»  به عنوان اولین بازیگر زن آسیایی برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد .

اسکار در مقابل چین و کره زانو زد

‌فرانسس مک دورمند که دو جایزه را، ‌یکی به‌عنوان بهترین بازیگر زن و یکی در مقام تهیه‌کننده در رشته بهترین فیلم به‌خاطر فیلم «سرزمین آوارگان» از آن خود کرد، در سخنان پس از دریافت جایزه خود گفت: «فیلم ما را روی بزرگ‌ترین پرده سینمایی که برایتان مقدور است، ببینید.»

دنیل کالویا به‌دلیل نقش‌آفرینی در فیلم «یهودا و مسیح سیاه» جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را به‌خود اختصاص داد. او در این فیلم در نقش فرد همپتون، رئیس حزب پلنگ سیاه بازی کرده بود. او در سخنانی پس از دریافت جایزه گفت: «پلنگ سیاه قدرت اتحادیه و اتحاد را به ما نشان داد. البته هنوز کارهای زیادی برای انجام باقی مانده که ادامه این کارها با شما افرادی است که در این سالن حضور یافته‌اید.»

اسکار در مقابل چین و کره زانو زد


‌نتفلیکس با ۷جایزه بیشترین تعداد جوایز را در میان استودیوها و پلتفرم‌های اینترنتی نمایش فیلم از آن خود کرد.

منبع: همشهری
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس