نبرد پشت دروازه‌های مأرب؛ آزادی سازی این شهر راهبردی به کجا رسید؟

نبرد پشت دروازه‌های مأرب در حالی ادامه دارد که نگرانی آمریکا بیشتر شده است و ائتلاف سعودی شمار زیادی از تروریست‌های داعش و القاعده را روانه مناطق درگیر کرده است.

به گزارش مشرق، شبکه المیادین در گزارشی با عنوان «نبرد مأرب به کجا رسید»، آورده است: با ادامه پیشروی میدانی نیروهای صنعا به شکل سریع به سمت شهر مأرب، نگرانی آمریکا بیشتر می‌شود و گویا که نبردی به نمایندگی از آمریکاست و همزمان صنعا تاکید دارد که گفتگو و صلحی با ادامه محاصره ملت یمن در کار نخواهد بود.

المیادین گزارش داد: در اوضاع جدید میدانی، نیروهای صنعا به مناطق مهم و راهبردی رسیده‌اند و توانسته‌اند که استحکامات راهبردی را به کنترل خود درآورند و با آزادسازی مناطق راهبردی «المشجح»، و «تباب الحرضه»، «الهلول»، و «الخمسین» به شهر نزدیک و نزدیکتر شوند.

آمریکا نگران از پیشروی‌های سریع نیروهای صنعا

همزمان با تحولات میدانی به موازات آن تحولات سیاسی هم جریان دارد و با ادامه پیشروی‌های سریع نیروهای انصارالله از چند محور، میزان نگرانی آمریکا بیشتر و بیشتر می شود و گویا که نبرد آمریکایی است و این از اظهارات «تیم لندرکینگ» نماینده ویژه آمریکا در امور یمن مشخص می‌شود که به شکل غیرمستقیم از شکست ماموریت خود در مهار پیشروی نیروهای صنعا به سمت مأرب خبر داد و گفت: «تا زمانی که جنگ در مأرب متوقف نشود این به موج بیشتری از درگیری و تنش منجر می‌شود. حمله صنعاء بزرگترین تهدید برای صلح است».

المیادین نوشت: در اولین واکنش از سوی صنعا، «عبدالملک العجری» عضو هیئت گفتگو کننده در مذاکرات مسقط خطاب به آمریکاییها گفت: «آنکه از باب محاصره وارد صلح می‌شود به دنبال صلح نیست. گفتگو و صلحی در سایه ادامه محاصره‌ای که به مثابه تازیانه‌ای بر سر ملت یمن است، در کار نخواهد بود».

موضع سیاسی مستحکم صنعاء با موضع قوی نظامی انسجام دارد به این اعتبار که نبرد مأرب را نبردی حاکمیتی می‌داند و استثنایی از عملیات آزادی بخش ملی در کار نیست و آنچه رخ می‌دهد، زاییده ماه‌های گذشته نیست بلکه نبردی است که از آغاز جنگ وجود داشته است زیرا این شهر سکو و نقطه شروع عملیات ائتلاف سعودی به سمت صنعاء، الجوف و البیضاء بوده است و بزرگترین اتاق عملیات ائتلاف سعودی را در خود داشته تا اهداف را رصد  و به اطلاع جنگنده‌هایش برساند. از سویی کانون القاعده در استان‌های شمالی یمن است.

المیادین می‌نویسد: به همین دلیل صنعا حق حاکمیتی خود می‌داند که نبرد را ادامه دهد و چالش‌ها را از بین ببرد و طرح‌ها درباره مأرب در سطح سیاسی و دیپلماتیک را مورد مخالفت قرار دهد. در الحدیده سه سال است که توافق استکهلم امضا شده است اما حملات ائتلاف سعودی متوقف نشده است و ائتلاف مهمترین بندهای آن توافق یعنی ورود کالاها و کشتی‌ها به بندر الحدیده را زیرپا گذاشت.

از این رو توافق ویژه درباره مأرب قابل قبول نیست و صنعا خواهان این است که این شهر هم در قالب راهکار فراگیر یعنی پس از توقف جنگ و محاصره یمن، باشد. این طرح صنعا کاملا منطقی است.

المیادین در ادامه می‌نویسد: واشنگتن حامی جنگ است و نمی‌تواند داعیه صلح داشته باشد و مواضع دیپلماتیک آن تلاشی گمراه کننده است و گواه آن هم رسیدن تفنگنداران دریایی آمریکا به فرودگاه «الغیضه» در استان المهره در شرق یمن برای انجام آموزش و ماموریت مستشاری، همزمان با ادعای صلح دوستی «لندر کینگ» نماینده آمریکا در یمن است.

این رسانه در پایان می‌نویسد: این دلیلی بر عدم جدیت واشنگتن برای ایجاد راهکار است و این امر بر موضع ریاض هم حاکم است. واشنگتن و ریاض اراده‌ای برای برقراری صلح در یمن ندارند چه در مأرب چه غیر آن.مسیر صلح روشن است و پیچیده نیست و با توقف جنگ و محاصره میسر می‌شود و این برای توقف نبرد در مأرب و توقف جنگ در کل یمن کافی است. اوضاع به نفع صنعاء است و ائتلاف سعودی در جنگ فرسایشی به سر می‌برد به ویژه که خسارات و تلفات سنگینی را در عرصه جنگ متحمل می‌شود و در عرصه سیاسی هم روز به روز وضعش بغرنج تر می‌شود.

داعشی‌ها و القاعده به مأرب گسیل داشته شده‌اند

روزنامه الاخبار لبنان هم در مطلبی با اشاره به گسیل شدن تروریست‌های داعش و القاعده به مأرب نوشت: فروپاشی‌های مداوم در صفوف نیروهای وابسته به عبد ربه منصور هادی در اطراف شهر مأرب، محاسبات ائتلاف سعودی-اماراتی را برهم زده است به ویژه پس از فتوحات نیروهای انصارالله یمن در اطراف شهر و اذعان نیروهای هادی که از حمایت شبه نظامیان حزب الاصلاح و القاعده برخوردارند به از دست رفتن مناطق مهم و پیشروی نیروهای صنعا.

الاخبار گزارش داد: با پیشروی نیروهای ارتش وکمیته‌های مردمی یمن و نزدیک شدن آنها به منطقه «التومه العلیا »در چهار کیلومری از غرب شهر مأرب، ائتلاف سعودی آخرین برگه‌های خود شامل گسیل داشتن تروریست‌های القاعده و داعش از استان‌های جنوبی  شرقی به سمت مأرب را به کار گرفته‌اند.

این پس از  ناکامی اجیر کردن مزدورانی از استان‌های خارج از کنترل صنعا در جبهه‌های جنگ مأرب است.

الاخبار نوشت: در این راستا وزارت کشور دولت نجات ملی در یمن از باز استقرار القاعده در شهر «وادی عبیده» و تغییر موقعیت تروریست‌هایش پس از رصد از سوی سازمان اطلاعات صنعا، خبر داد و اینکه القاعده به شکل گسترده در کنار نیروهای «هادی» و شبه نظامیان «الاصلاح» در جبهه‌های مختلف مأرب مشارکت دارد و ائتلاف سعودی سرکردگی برخی از جبهه‌ها را به القاعده سپرده است.

الاخبار در ادامه می‌نویسد: در همین راستا سازمان اطلاعات صنعاء از رصد تحرکات تروریست‌هایی که از ترکیه که به این منطقه رسیده است خبر داده است. همچنین حرکت عناصر القاعده که از استان‌های تعز، شبوه، ابین و حضرموت به شهر مأرب رسیده‌اند، رصد شده است.

برخی منابع از رسیدن سرکرده القاعده در تعز یعنی «ابوبکر الشرعبی» در راس عناصر القاعده که در میان آنها خارجی‌ها هم هستند، خبر داده و منابع محلی هم از رسیدن ده‌ها نفر از عناصر القاعده از استان‌های  ابین و شبوه برای جنگ در جبهه‌های «البلق القبلی» و« الطلعه الحمراء» خبر داده‌اند که از سوی نیروهای صنعا مورد هدف قرار گرفته‌اند.

الاخبار گزارش داد: یک منبع در صنعا اعلام کرده است که تصمیم آزادسازی مأرب گرفته شده است و فشار بین‌المللی قابل قبول نیست.

به گفته این منبع؛ هدف، آزادسازی شهر از لوث گروه‌های تروریستی است که با حمایت ائتلاف سعودی و همسویی آمریکا و انگلیس در مأرب سکنی گزیده‌اند. صنعا اعلام کرده است که القاعده مأرب را به کانونی برای اقدامات تروریستی علیه دیگر استان‌های یمن تبدیل کرده است.

همچنین الاخبار از متمایل شدن ساکنان مأرب به سوی انصارالله یمن بر خلاف پیش بینی‌های ائتلاف سعودی خبر داده است و اینکه بسیاری از آنها از جمله قبایل وارد صفوف انصارالله شده‌اند و به موازات آن تلاش‌هایی از سوی بزرگان شهر برای تسلیم آن بدون جنگ وجود دارد.

آخرین اخبار جنگ در مأرب

منابع محلی در مأرب از دستاورد جدید نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن علیه تروریست‌های القاعده در شرق جبهه «الطلعه الحمراء» در غرب این شهر خبر دادند و اعلام کردند: ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، مواضع ائتلاف و القاعده که بیش از یکماه است در محاصره هستند را هدف قرار دادند و «تبه البیضاء» مشرف به مناطق جبهه «الطلعه الحمراء» را از لوث آنها آزاد کردند.

همزمان نیروهای ائتلاف سعودی اقدام به ارسال تجهیزات نظامی از مواضع خود در «تبه المصاریه» در شهر مأرب با هدف تقویت تروریست‌های القاعده در «تبه المقهوی» در شرق «الطلعه الحمراء» کردند.

خط دفاع دوم شهر مأرب در آستانه فروپاشی

منابع یمنی اعلام کردند که موقعیت  تحت سرکردگی «غالب الاجدع »در« الطلعه الحمراء» که به مثابه خط دفاع دوم در شهر مأرب محسوب می‌شود، در آستانه فتح به دست نیروهای صنعا قرار دارد.

تسلط بر مناطق راهبردی

نیروهای صنعا بر «جبل المشجح» و «حمه الحرضه» مشرف به «تبه المصاریه» و کوی «الروضه» در شهر مأرب، مسلط شده‌اند.

ساکنان شهر تاکید کردند که نبردها در حال نزدیک شدن به کوی «الروضه» در غرب شهر است و این با چشم دیده می‌شود.

حملات هوایی لحظه‌ای متوقف نمی‌شود

در اقدامی از روی یاس و ناامیدی برای نجات تروریست‌های القاعده و متوقف کردن پیشروی نیروهای صنعا به سوی مرکز شهر مأرب، جنگنده‌های ائتلاف سعودی بیش از 44 بار مواضع نیروهای صنعا را در حومه شهر بمباران کردند.

فقط 14 بار «جبل المشجح» و سه بار شرق «الطلعه الحمراء» بمباران شده است.

با این حال این بمباران‌ها و حملات سنگین هوایی هرگز سبب توقف پیشروی نیروهای صنعا نشده است و آنها در حال حرکت به سوی شهر و پاکسازی مواضع راهبردی در حومه غربی شهر هستند.

تلفات سنگین ائتلاف سعودی

منابع یمنی به تلفات و خسارات سنگین ائتلاف سعودی در جبهه‌های درگیر در اطراف شهر مأرب خبر دادند و اعلام کردند که ده‌ها نفر از سرکرده‌های ائتلاف سعودی و القاعده کشته یا زخمی شده‌اند که بارزترین آنها سروان «بلال عبده العوامی»، «سلیم بن لحمر زبین المقرحی»، «حسن علی المعزبی»، «سالم عبد ربه القیسی»، «امیر محمد الحمیری»، «علی سعید الصامتی»، «زاید مساعد المهشوم المقرحی»، «صالح علی عویر» و «قتیبه القرشی»، است.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    8 0
    درودبرانصارالله ومردم شجاع یمن. خدا یار ویاورتون باشه
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    5 0
    بحول قوه الهی این شهر به زودی آزاد بشه )((((همان گونه که کشور های متاخص با انصارالله نیرو وتجهیزات نظامی به یمن می فرستند کشورهای محور مقاومت هم باید نیرو وتجهیزات لازم به یمن (انصارالله ) بفرستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس