کد خبر 1206269
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۳
عتبات

کاروان‌های غیرمجاز عتبات پس از ممنوعیت سفر به کربلا از طریق مرزهای زمینی، این بار اقدام به ثبت‌نام کاروان عتبات به صورت هوایی در شب‌های قدر آن هم با هزینه‌های بالا کردند.

به گزارش مشرق، زیارت امام حسین (ع) در برخی ایام همچون شب‌های قدر در احادیث و روایات مختلف مورد تأکید واقع شده است؛ به طوری که هر ساله هزاران عاشق حسینی در شب‌های سرنوشت‌ساز قدر به عتبات و زیارت حرم حسینی مشرف می‌شوند.

سال گذشته به دلیل شیوع کرونا عراق مرزهای خود را بست و در ایام ماه مبارک رمضان حتی با توجه به شیوع این ویروس منحوس، برخی شهرهای زیارتی عراق همچون کربلا و نجف قرنطینه شد و دیگر حتی زائران سایر شهرهای عراق هم امکان تشرف به این قطعه از بهشت را نداشتند.

سفر ۱۸ میلیونی به عتبات در شب‌های قدر!

حضور زائران خارجی در کربلا همزمان با ماه رمضان

امسال با توجه به تصمیم عراقی‌ها و پذیرفتن زائر خارجی، برخی از زوار کشورهای مختلف از روزهای گذشته به کربلا مشرف شدند و حتی برخی قرار است تا پایان ماه رمضان در کربلا بمانند، اما همچنان در ایران سفر به عتبات ممنوع است و هیچ کاروانی از سوی سازمان حج و زیارت امکان تشرف به عتبات را ندارد.

سفر ۱۸ میلیونی به عتبات در شب‌های قدر!

ادامه سودجویی کاروان‌های غیرمجاز عتبات برای اعزام زائر در شب‌های قدر

با وجود اینکه ایران هنوز به دلیل شیوع کرونا تصمیمی برای ازسرگیری سفر به عتبات نداشته و ستاد کرونا هم مجوزی در این زمینه صادر نکرده است، برخی از افراد سودجو با تبلیغ درصدد جذب زائر برای سفر به عتبات همزمان با شب‌های قدر هستند.

به گفته حسین قاسمی، مدیرکل امور مرزی وزارت کشور، سفر زمینی به عتبات متوقف شده است و حتی با داشتن ویزا نمی‌توان به صورت فردی یا گروهی به عراق سفر کرد. با این وجود البته کاروان‌های غیرمجاز که از هر فرصتی برای کسب درآمد بیشتر استفاده می‌کنند، این بار اقدام به ثبت‌نام کاروان عتبات به صورت هوایی کردند.

سفر ۱۸ میلیونی به عتبات در شب‌های قدر!

سفر هوایی به عتبات با ۱۸ میلیون تومان

بر همین اساس، کاروان‌هایی در شهرهای قم و مشهد راه‌اندازی شده است که با هزینه‌هایی از ۱۴ تا ۱۸ میلیون تومان عاشقان حسینی را از طریق مرز هوایی به عتبات اعزام می‌کنند.

با توجه به اینکه خطوط هواپیمایی عراقی همچنان فعالیت دارد، این کاروان‌ها نیز با پروازهایی که به نجف و حتی بغداد انجام می‌گیرد، زائران را به عتبات اعزام می‌کنند و هیچ نظارتی بر عملکرد چنین کاروان‌هایی نیست.

سفر ۱۸ میلیونی به عتبات در شب‌های قدر!

به گفته مدیر یکی از این کاروان‌ها که خواست نامش فاش نشود، اگر دولت و کشور مشکلی با اعزام‌های هوایی داشت به طور حتم از این پروازها جلوگیری می‌کرد، همانطور که هیچ‌ مشکلی با پروازهای ترکیه ندارد و هزاران نفر در طول هفته به ترکیه سفر می‌کنند.

وی با بیان اینکه ما به جای تور ترکیه عاشقان اباعبدالله را به کربلا می‌بریم، می‌افزاید: هزینه سفر به عتبات به صورت هوایی با توجه به بالا بودن نرخ ارز، ۱۸ میلیون تومان برای مدت ۱۴ روز است که زائران برای اینکه بتوانند روزه بگیرند و شب‌های قدر هم در کربلا باشند، ۱۰ روز در هتل‌های نزدیک حرم سیدالشهدا (ع) اسکان داده می‌شوند و سه روز نیز در نجف اشرف به زیارت می‌پردازند و زیارت دوره سامرا و کاظمین نیز برای آنها در نظر گرفته شده است.

سفر ۱۸ میلیونی به عتبات در شب‌های قدر!

هزینه بالای سفر به عتبات در شب‌های قدر و سوء استفاده از اعتقادات عاشقان حسینی برای برخی افراد، فرصتی برای سودجویی شده است و افراد با مبالغ بالا و با دید درآمدزایی اقدام به جذب زائر و اعزام آنها به عتبات آن هم بدون رعایت نکات بهداشتی می‌کنند.

این امر در حالی است که سازمان حج و زیارت از اسفند ۹۸ که سفر به عتبات به دلیل شیوع کرونا متوقف شد با برگزاری جلسات مختلف و حتی تدوین پروتکل‌های بهداشتی برای برقراری سفر به عتبات تلاش کرد که هر بار با مخالفت مسوولان مواجه شد و همچنان نیز با توجه به ممنوعیت سفر به عتبات با کاروان‌های مجاز که می‌توانند نظام‌مند اقدام به اعزام زائر با رعایت نکات بهداشتی کنند، کاروان‌های غیرمجاز وارد میدان شده‌اند و بدون نظارت و رعایت نکات بهداشتی زائران را به عتبات اعزام می‌کنند و هیچ نهاد و سازمانی نیز نظارتی بر آنها ندارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    8 0
    سلام من مشهد زندکی میکنم اینجا راحت زائرای عراقی به برکت بی ارزش بودن پولمون میان زیارت ولی ایرانی ها با خیانت این دولت سفر عتبات برای خیلیاشون یه ارزوی دست نیافتنی شده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس