ویژه ها

اصلاح طلبان از یکسو از عباس آخوندی به عنوان یکی از کاندیداهای اصلاح طلب در انتخابات ریاست جمهوری نام برده و مرتب با وی مصاحبه کرده و از سوی دیگر فریاد وامصیبتا سر می دهند که «مستاجران نقره داغ شدند».

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** انتظار ایران از آمریکا برای لغو تحریم ها، «سنگین» است

روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم «علی بیگدلی» فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت: «حجم انتظارات ایران و آنچه اعلام شد که آمریکا باید از همه تحریم‌ها بگذرد و راستی‌آزمایی کنیم، سنگین به نظر می‌رسید. بنابراین با این حجم از انتظارات روزهای اول نشست تا حدودی با ناکامی مواجه شده بود ولی بعد از اینکه سید عباس عراقچی دو سفر به تهران داشت و با مقامات ارشد ملاقات کرد، به نظر می‌رسد سطح انتظارات کاهش یافته و بدین ترتیب وارد مذاکره و سند مشترک امضا شده است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «از صحبت‌های آقای عراقچی اینطور برآمده که ایران پیشنهاد کرده که آمریکا تحریم‌هایی که مستقیما به برجام مربوط است را لغو کند، مثل فروش نفت یا باز کردن شبکه‌های بانکی به طرف ایران و ایران هم از غنی‌سازی 60 و 30 درصد انصراف دهد و غنی‌سازی خود را به 5 درصد برساند. از طرف دیگر، مذاکرات و حل اختلافات ما با آمریکا دو مرحله‌ای شده. یعنی یک مرحله ایران و آمریکا و اتحادیه اروپا بر سر حل مسأله برجام صحبت می‌کنند و مرحله بعدی بر سر مشکلات منطقه خلیج‌فارس است».

انتظار ایران از آمریکا برای لغو تحریم‌ها «سنگین» است/ هاشمی‌طبا: با انقلابی‌گری نمی‌توان وعده معشیت بهتر به مردم داد

هر موقع که ایران از موضع قدرت در مسئله برجام ورود می کند و طرف غربی را وادار به عقب نشینی کرده و زمینه رفع تحریم را مهیا می کند، طیف تندرو اصلاح طلب در نقش سربازان آمریکا به میدان آمده و تلاش می کند تا جای طلبکار و بدهکار را در میدان عوض کند.

اینجاست که مشخص می شود، «کاسبان تحریم» چه کسانی هستند و کدام جریان سیاسی از تحریم مردم ایران منتفع می شود.

در روزهای گذشته «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با فاکس نیوز گفته: «آمریکا تحریم ها علیه ایران را بر نخواهد داشت مگر آنکه اطمینان پیدا کند که ایران به تعهدات هسته ای خود پایبند خواهد شد». پیش از آن نیز «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا گفته بود «هنوز زود است که معلوم شود مذاکرات برای احیای توافق موفق خواهد شد یا نه. ما برای بازگشت به توافق، امتیازات عمده نخواهیم داد» .

آمریکا با همکاری اروپا در پی آن است تا بدون هزینه و به عبارتی بدون لغو تحریم ها به برجام بازگشته و سپس در جایگاه طلبکار نشسته و دائمی کردن محدودیت های برجامی ایران و الحاق توان موشکی و قدرت منطقه ای کشورمان به متن توافق را به عنوان مطالبه اصلی در برجام جا بزند.

پاشنه آشیل آمریکا و اروپا، افزایش سطح غنی سازی ایران است. این فناوری در خنثی سازی تحریم ها نقشی اساسی دارد و تنها در یک نمونه، با این فناوری می توان داروی بیماران خاص و از جمله کودکان کشورمان را تأمین کرد. همان داروهایی که از طرف آمریکا و اروپا تحریم است.

در حقیقت طیف تندرو اصلاح طلب با بازی در پازل آمریکا، هم در مسیر لغو تحریم ها سنگ اندازی می کند و هم در تلاش است تا خنثی سازی تحریم ها را به حاشیه ببرد. این رفتار به هیچ عنوان مصداق سهل اندیشی نیست و معمولا تعبیر دیگری برای افرادی که اینگونه به دشمن خدمات می دهند، به کار می رود.  

** هاشمی طبا: با انقلابی گری نمی توان وعده معشیت بهتر به مردم داد

«مصطفی هاشمی طبا»  فعال سیاسی اصلاح طلب با مدرک کارشناسی ارشد نساجی که در دولت های سازندگی و اصلاحات رئیس سازمان تربیت بدنی بوده است و در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ کاندید شد ولی با این که از نامزدی انصراف نداد، اعلام کرد که خودش به روحانی رای می دهد، در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «‌ما در منطقه در حال یک چالش بزرگ هستیم و تاکنون هم توفیقات مناسبی کسب کرده‌ایم اما دشمنان ما و آنان که منافعشان به خطر افتاده است علاوه بر عکس‌العمل، به ابتکارات زیان‌بار علیه ما دست می‌زنند. بی‌تردید موضع ما حق است و طبعا پایداری بر این موضع حق موجب محرومیت‌هایی برای ملت می‌شود...رئیس‌جمهور اگر معتقد به تداوم این سیاست است باید تبعات آن را برای مردم روشن کند. وعده معیشت بهتر در تداوم موضع حق یادشده نوعی نفاق و پوشاندن حقایق از مردم است».

هاشمی طبا در ادامه گفت: «نامزد رئیس‌جمهور باید روشن کند که آیا موافق سیاست کنونی منطقه‌ای و ادامه چالش با آمریکا هست؟ و در این صورت تبعاتش را به مردم بگوید و نیز سیاست‌های داخلی برای مقابله با مسائل را مطرح کند یا روشن کند که باید به نوعی تفاهم (البته صریحا بگویم سازش) در منطقه رسید تا گشایش اقتصادی برای کشور و مردم حاصل شود. بعید می‌دانم احدی از نامزدها بتوانند صریحا این اظهار نظر را بکنند و معمولا یکی بر میخ می‌زنند و یکی بر تخته و در حالی که از انقلابی‌گری دفاع می‌کنند وعده زندگی و معیشت بهتر و عدالت را می‌دهند که البته انجام آن ممکن و میسور نیست».

انتظار ایران از آمریکا برای لغو تحریم‌ها «سنگین» است/ هاشمی‌طبا: با انقلابی‌گری نمی‌توان وعده معشیت بهتر به مردم داد

فعالین اصلاح طلب اصرار دارند که وضع موجود اقتصادی را نتیجه انقلابی گری جا بزنند. این در حالی است که حداقل در 8 سال اخیر، دولت اصلاح طلبان بر سر کار بوده و دقیقا با دست فرمان این جریان حرکت کرده است.

خسارت محض برجام، زانو زدن ظریف مقابل امیر کویت، دلار 32 هزارتومانی، افزایش دامنه تحریم ها و...همگی نتایج غفلت از رویکرد انقلابی در سیاست خارجی و مدیریت امور اقتصادی کشور است.

مردم عزیز و فهیم کشورمان «گله مندند»؛ از اینکه وزیری که وظیفه اش ساخت مسکن برای مردم است؛ به «خانه نساختن برای مردم» افتخار می کند! از اینکه برخی مدیران ارشد دولتی بدون توجه به انتقادات فنی و دقیق کارشناسان و صاحبنظران، سیاستگذاری غلط «دلار ۴۲۰۰ تومانی» را اجرا کردند.

مردم «گله مندند» از اینکه پیش از این،  برخی نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی، بجای تلاش برای رفع مشکلات مردم، درگیر سلفی حقارت و کمیته رفع حصر و جشن تولد صفحه اینستاگرامی خود بودند.

مردم گله مندند از اینکه حدود هشت سال است که کشور معطل مذاکره و توافق با آمریکاست و هنوز برخی از حامیان دولت، وعده رسیدن سیب و گلابی های برجام در آینده را می دهند.

مردم از جماعتی گلایه مندند که حدود ۳۴ سال در مناصب ارشد اجرایی و تقنینی حضور داشته ولیکن توان و استعداد جوانان عزیز کشورمان را در حد قرمه سبزی و آبگوشت بزباش می بینند و خودکفایی را مزخرف قلمداد می کنند و از مدیران نجومی بگیر حمایت می کنند و با مدیریت جهادی بیگانه هستند.

اینکه بگوییم «آمریکا می تواتد با یک بمب تمام سیستم دفاعی ما را از کار بیندازد» و «آقای اوباما مودب و باهوش است» و «امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین است» و «مدیران نجومی بگیر، ذخائر نظام هستند» و...هیچکدام مصداق رفتار و رویکرد انقلابی نیست.

** نقره ‌داغ مستاجران در «دولتِ اصلاح طلبان»

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «نقره ‌داغ مستاجران در زمستان 99» نوشت: «مرکز آمار در تازه‌ترین گزارش خود به بررسی «شاخص قیمت اجاره‌بهای واحدهای مسکونی خانوارهای شهری در زمستان 99 » پرداخت. بر اساس آنچه در این گزارش عنوان شده، زمستان 99 با وجود اینکه فصل مناسبی برای نقل و انتقال نیست اما تورم سالانه در این بخش از بهار 95 بی‌سابقه بوده و به بالاترین رقم 27.5 درصد رسیده است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «در سال 90 که متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در مناطق شهری 775 هزار و 400 تومان بود، مبلغ اجاره ماهانه به علاوه 3 درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی حدود 4 هزار تومان بود. یعنی برای اجاره خانه‌ای 50 متری در سال 90 بدون در نظر گرفتن رهن، ماهانه 200 هزار تومان نیاز بود. در سال 98 متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در مناطق شهری به 4 میلیون تومان و مبلغ اجاره ماهانه با 3 درصد ودیعه برای هر مترمربع نیز به 13 هزار و 780 تومان رسید. به بیان دیگر برای اجاره خانه‌ای 50 متری بدون در نظر گرفتن رهن به حدود 690 هزار تومان اجاره نیاز است. با مقایسه اعداد و ارقام میزان اجاره در سال 90 و 98 می‌توان دریافت که اجاره‌بها در مناطق شهری افزایش 244.5 درصدی داشته است».

انتظار ایران از آمریکا برای لغو تحریم‌ها «سنگین» است/ هاشمی‌طبا: با انقلابی‌گری نمی‌توان وعده معشیت بهتر به مردم داد

این روزها اصلاح طلبان از یکسو از عباس آخوندی به عنوان یکی از کاندیداهای اصلاح طلب در انتخابات ریاست جمهوری نام برده و مرتب با وی مصاحبه کرده و یادداشت های او را منتشر می کنند و از سوی دیگر فریاد وامصیبتا سر می دهند که «مستاجران نقره داغ شدند»؛ این رفتار دقیقا از نفاق این جریان حکایت دارد.

طیفی که باعث و بانی وضع موجود است و نه تنها عاملان کوچک شدن سفره مردم را بازخواست نمی کند، بلکه از آنها تعریف و تمجید کرده و  این افراد را شایسته ریاست جمهوری در ایران می داند.

الیاس حضرتی، مدیرمسئول روزنامه اعتماد در مجلس دهم رئیس کمیسیون اقتصادی بوده است. سوال اینجاست که وی در آن مقطع برای معیشت و اقتصاد مردم و از جمله برای مستاجران چه اقداماتی انجام داده است!؟

نکته قابل توجه اینجاست که روزنامه اعتماد در شماره امروز همزمان با انتشار گزارش «نقره داغ شدن مستاجران»، تصویر الیاس حضرتی در کنار مهدی کروبی را منتشر کرده و در مطلبی با عنوان «سومین دیدار حضرتی با کروبی در حصر» نوشته: «حضرتی برای بار سوم از زمان آغاز حصر به دیدار کروبی رفته و احتمالا در این دیدار از چند و چون فضای سیاسی کشور در آستانه این انتخابات نیز گزارشی را در اختیار پدر معنوی اعتماد ملی قرار داده است؛ نکته‌ای که به‌ نحوی بر اهمیت این دیدار می‌افزاید».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سید IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    8 1
    اصلاح طلبان تهوع آور کاسبان مذاکره و سیاست خارجی دولت برآمده از ایشان: مذاکره برای مذاکره بیشتر!!!!!!!!!!!!
  • دایی IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    6 1
    اصلاح طلب ها به فکرمنافع خود هستند ومردم از اینها دلسرد شده اند و خدا رحم کند به حال این مردم بدبخت که پول ریال ایران را در هیچ کشوری پول حساب نمی کنند.علی برکت الله
  • اصلاحات تنها راه نجات IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    0 12
    احسنت ما فقط توقع رفع تحریم های هسته ای را داریم تحریم های حقوق بشری و منطقه ای و موشکی از جمله تحریم های نفتی و بانکی باید از نو مذاکره کنیم و نباید زیاده خواهی کنیم .
    • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
      6 0
      گمشو با این تفکراتت
    • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
      8 0
      حرفت کاملاً درست است چون بقای افسادطلبان در بودن تحریم های ظالمانه بر علیه مردم ایران است
    • صبا IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
      6 0
      دهنتو ببند
    • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
      6 0
      چخه باو. :/
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
      5 0
      این رو کجای دلمون بذاریم.. :)))))))))
    • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
      5 0
      هسته ای که الان رو ۶۰ درصده، تحریم چیش رو میخوای بردارن؟ خنگ
    • دیلمی IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
      5 0
      خدا بخواد،خیلی چیزا رو به گور می برید.
    • DE ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
      0 0
      آقای علی بیگدلی حافظ منافع امریکا علیه ایران! این حرفهاتون بوی ایران ستیزی میده ،تروریسم رسانه ای شدن به این سبک نامردانه ! شلیک تیر یاس و ناامیدی و ذلت خواهی از داخل به قلب و روح مردم !
  • محمد IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    10 1
    ای بی وجود. نونت از تحریم درمیاد آخه. واسه همون سنگینه
  • SE ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    10 2
    خیلی باید خائن و پست بود که خواسته های بحق ملت خود را زیاد و خواسته های ناحق دشمن پلید را بحق دانست. این سخنان فقط از افسادطلبها برمی آید که باید بدست ملت ایران محاکمه...
  • یاور انقلاب IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    3 0
    اقای دکتر جهانگیری این چند ماه دندان روی جگر بگذارید مارا به خیر و شما را به سلامت .
  • روزبه IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    4 0
    اصلاح طلبها قبل از ورود به هر میز مذاکره ای با طرفهای خارجی نتیجه رو از پیش باختن، وکیل مدافع غربی ها هم بودن خودش شغل محسوب میشه
  • قرچک IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    2 0
    آقای هاشمی طبا اتفاقا با انقلابی گری می توان وعده معشیت بهتر به مردم داد منتها مرد عمل می خواهد که در بین شما اصلاح طلبان یافت نمی شود بله تا وقتی امثال تفکر شما وجود دارد نمی شود آقای علی بگدلی این را بدان انتظار ایران از آمریکا برای لغو تحریم ها، «سنگین» نیست این حق مسلم ماست که دولت های آمریکا آن را اعمال کرده اند و انشاالله به فضل الهی این قفل با رفتن امثال شماها شکسته خواهد شد
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    3 0
    با دید شما هم فقط می توان وعده ی بهبود معیشت را داد درسته یا نه ؟ ایین هفت سال که نشان داده فقط وعده ی بهبود بوده یا عمدی بوده یا ناتوانی افراد(پس چرا طرفدار آمدن این فرد بودید و مردم را دعوت به رای دادن بهش کردید ) یا ناتوانی افکار کدام ؟
  • Ma IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    3 0
    جناب هاشمی طبا فرمودند با انقلابی گری نمیتوان وعده معیشت بهتر به مردم داد، سوال اینجاست که با مزدور شدن چطور؟ میشه وعده معیشت به مردم داد؟ با کاسه لیسی غرب چطور؟ با زندگی کردن در مناطق اعیانی شمال تهران چطور؟ شما بفرمائید با چی میشه؟ شما همه مرزهای ...را درنوردیده ای اگر ذره ای نان در سفره مردم هست، قطعا از عملکرد ...شما و هم حزبی های ...شما نیست. و البته بدانید که عذاب خدا هم حتمی است
  • mehdi2531 IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    4 0
    با حرف مفت زدن و تسلیم شدن چی میشه؟ خدایا این افراد کم کار پر حرف را شرشونو از کشور کم کن کسی که شما حمایت کردید کشورو به ورطه سقوط کشونده
  • DE ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    4 0
    هاشمی طبا: با انقلابی گری نمی توان وعده معشیت بهتر به مردم داد .فقط با نوکری ارباب و کدخدا و دیپلماسی التماسی و سینه خیز رفتن جلوی دشمن میتوان معیشت مردم را همینطور که الان شده کرد. و وعده ۱۰۰ روزه داد.شما اگر یکم غیرت و شرف داشتید الان از خجالت جلو مردم زیر آوار عرق شرم رفته بودید.حساب کنید همین سنگ پاها اگر یک تاکسی فقط یک خیابان را اشتباه ببردشان جیغ بنفش می کشن سرش. ۳۵ سال است کشور را به بیراهه بردند و اصلاحات زدند به همه چیز
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    3 0
    علاج درد ملت ایران کنار گذاشتن اصلاح طلبان خائن دنبال رو کد خداست کسانی که معیشت مردم گرو می گیرند تا به خواسته کد خدایشان برسنند2
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    4 0
    مردم عزیز خدا وکیلی اگر می توانید این دعا را حفظ کنید و روزها با خودتان زمزمه کنید. مردم عزیز هم رعایت بهداشت را بکنید و هم این دعا را بخوانید . این دعا را حفظ کنید. این دعا معجزه می کند .بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ، دعای دفع بلا از رسول خدا ص بِسْمِ اللّٰهِ خَیْرِ الْأَسْماءِ، بِسْمِ اللّٰهِ رَبِّ الْأَرْضِ وَالسَّماءِ، بِسمِ اللّٰهِ الَّذِی لَایَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ سَمٌّ وَلَا داءٌ، بِسْمِ اللّٰهِ أَصْبَحْتُ، وَعَلَى اللّٰهِ تَوَکَّلْتُ، بِسْمِ اللّٰهِ عَلَىٰ قَلْبِی وَ نَفْسِی، بِسْمِ اللّٰهِ عَلَىٰ دِینِی وَ عَقْلِی، بِسْمِ اللّٰهِ عَلَىٰ أَهْلِی وَ مالِی، بِسْمِ اللّٰهِ عَلَىٰ مَا أَعْطانِی رَبِّی، بِسْمِ اللّٰهِ الَّذِی لَا یَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَیْءٌ فِی الْأَرْضِ، وَلَا فِی السَّماءِ، وَ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ، اللّٰهُ اللّٰهُ رَبِّی لَاأُشْرِکُ بِهِ شَیْئاً، اللّٰهُ أَکْبَرُ اللّٰهُ أَکْبَرُ، وَ أَعَزُّ وَ أَجَلُّ مِمَّا أَخافُ وَ أَحْذَرُ، عَزَّ جارُکَ وَ جَلَّ ثَناؤُکَ، وَلَا إِلٰهَ غَیْرُکَ. اللّٰهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنْ شَرِّ نَفْسِی، وَ مِنْ شَرِّ کُلِّ سُلْطانٍ شَدِیدٍ، وَ مِنْ شَرِّ کُلِّ شَیْطانٍ مَرِیدٍ، وَ مِنْ شَرِّ کُلِّ جَبَّارٍ عَنِیدٍ، وَمِنْ شَرِّ قَضاءِ السُّوءِ، وَ مِنْ کُلِّ دابَّةٍ أَنْتَ آخِذٌ بِناصِیَتِها، إِنَّکَ عَلَىٰ صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ، وَأَنْتَ عَلَىٰ کُلِّ شَیْءٍ حَفِیظٌ آمین یا رب العالمین .
  • DE ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    0 0
    هیچ تعهدی داوطلبان و غیر داوطلبان و یا قول مذاکره راجب به چیزی ندهید بعدا از دید اینها تعهد و ووظیفه تلقی می شود. دقیقا مثل همین حالا: چنانچه ایران بخواهد تعهد داوطلبان خود را انجام ندهت. سر و صدای رسانه های انها بلند میشود که ایران تعهدات خودش را انجام نمی دهت به شما بودم آقای عراقچی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس