مجلس شوراي اسلامي با پيشنهاد انصاري عضو كميسيون تلفيق مبني بر تخصيص نيافتن حدود 10 ميليارد دلار براي تجهيزات دفاعي، پروژه‌هاي عمراني و گازرساني به شهرها و روستاها مخالفت كرد.

به گزارش مشرق، نمايندگان مجلس در ابتداي جلسه علني نوبت عصر امروز (دوشنبه)، وارد بررسي جزئيات لايحه بودجه در بخش هزينه‌اي شدند.

در اين رابطه جمشيد انصاري عضو كميسيون تلفيق پيشنهاد حذف جزئي از بند لايحه بودجه را داد كه در اين بند مقرر شده است كه از محل واريز مازاد درآمدهاي نفتي، مبالغي براي پروژه‌هاي دفاعي، عمراني، گازرساني و ... اختصاص يابد.

وي در توضيح دليل پيشنهاد خود براي حذف اين بند، گفت كه در صورت تصويب اين بند، سقف بودجه دولت نسبت به آنچه مجلس تعيين كرده، افزايش پيدا مي‌كند و اين موضوع مصداق تعيين متممي براي بودجه دولت است.

عماد حسيني سخنگوي كميسيون انرژي در مخالفت با اين پيشنهاد تاكيد كرد كه در بند درآمدهاي مازاد نفتي، موضوع اين هزينه‌ها اعمال شده است و حذف ين بند بودجه را بامشكل مواجه مي‌كند.

احمد توكلي نماينده تهران نيز در موافقت با حل اين موضوع تاكيد كرد كه اين بند به مصلحت كشور نيست و باعث بي‌انضباطي مالي و عدم توفيق در اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها مي‌شود و به صراحت با برنامه پنج ساله پنجم توسعه ناسازگار است.

وي در عين حال با استناد به ماده 216 آيين‌نامه داخلي،‌ در تذكري گفت: محتواي اين بند مصداق اين است كه مجلس متمم بودجه‌اي را براي دولت تعيين كرده است چرا كه سقف بودجه در بخش درآمد و هزينه مشخص شده است و تعيين اين مبالغ بدان معناست كه ما عينا متمم بودجه‌اي براي دولت تعيين كرده‌ايم.

توكلي همچنين گفت كه هزينه‌هاي اعمال شده در اين بند هيچ رديف درآمدي ندارد و اين موضوع با روح بودجه‌نويسي مغايرت دارد.

به گزارش ايسنا، پس از اظهارات نماينده دولت و عضو كميسيون تلفيق در مخالفت با حذف اين بند، لاريجاني خواستار راي نمايندگان در مورد اين پيشنهاد شد كه نمايندگان با 55 راي موافق، 79 راي مخالف و 16 راي ممتنع از مجموع 196 راي با اين پيشنهاد مخالفت كردند.

به دليل مباحث متعدد به وجود آمده در مورد بند "ب" ماده واحده لايحه بودجه 91، لاريجاني از كميسيون تلفيق خواستار شد كه اصلاحيه‌هاي لازم را در اين رابطه انجام دهند و به همين دليل كل اين بند بعد از انجام اصلاحيه كميسيون، راي‌گيري مي‌شود چرا كه اين بند مغاير برنامه پنجم است و احتياج به دو سوم راي نمايندگان دارد.

بر اساس اين گزارش، در بند "ب" لايحه بودجه در بخش هزينه‌اي آمده است كه مازاد درآمدهاي حاصل از فروش نفت به بخش‌هاي مختلف اختصاص يابد. بر اين اساس در صورت تصويب نهاي اين بند، معادل ريالي سه ميليارد دلار براي تقويت بنيه‌ي دفاعي، 500 ميليون دلار براي صنايع دفاعي و 250 ميليون دلار براي كمك به آشيانه نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران جهت خريد هواپيما، بالگرد و ساير تجهيزات مورد نياز توسط دولت اختصاص مي‌يابد.

همچنين اگر اين بند به تصويب برسد معادل پنج ميليارد دلار براي اعتبارات هزينه‌اي و تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي و معادل يك ميليارد دلار براي تامين قير پروژه‌هاي عمراني، 500 ميليون دلار براي شركت‌هاي گاز بابت گازرساني به شهرها و روستاها، جبران هزينه‌هاي توليد، انتقال، پالايش و شبكه‌ توزيع و بازپرداخت اوراق مشاركت و تسهيلات و 500 ميليون دلار براي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ـ صندوق شكوفايي و نوآوري تخصيص مي‌يابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    0 0
    با 250 میلیون دلار چی میشه خرید و از کجا ؟! اگه تامین شد بهتره رو ساخت جنگنده داخلی و صد البته موتور جنگنده هزینه بشه
  • علیرضا ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
    0 0
    با 250 میلیون چی بخریم خوبه؟
  • ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۹
    0 0
    یه جنگنده ی خوب حدودا 30 میلیون دلار قیمتشه جدا از قطعات و پشتیبانی و آموزشش ، با این مبلغ میشه حدودا 5 تا جنگنده با هواپیما و آموزشش تهیه کرد ، این بودجه برای هواپیماها و هلیکوپترها عجیبه چون ایران برای سیستم تور ام 1 حدودا 1 میلیارد دلار پرداخت کرد ، با این مبلغ می شد نزدیک 30 جنگنده ی خوب با پشتیبانی اش تهیه کرد
  • سرباز گمنام امام زمان ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    0 0
    یه خرده در کیسه رو شل کنید و الا از قدیم گفتند هر چقدر پول بدی آش می خوری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس