کد خبر 1340796
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶
نارضایتی شرکت‌های انگلیسی از نتایج مخرب برگزیت

نتایج جدیدترین نظرسنجی نشان می‌دهد توافق تجاری برگزیت بین لندن و بروکسل تنها برای تعداد معدودی از شرکت‌های صادر کننده انگلیسی سود داشته و برای اکثر این شرکت‌ها نتیجه عکس داشته است.

به گزارش مشرق، در همه پرسی برگزیت که در ژوئن سال ۲۰۱۶ برگزار شد ۵۲ درصد شهروندان انگلیسی به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رای مثبت دادند. به این ترتیب انگلیس به عنوان اولین کشور بعد از بیش از ۴۰ سال عضویت در اتحادیه اروپا این تشکل را ترک کرد. خروج کامل انگلیس از اتحادیه اروپا در ۳۱ ژانویه سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاد.

اما دوران پسا برگزیت بر خلاف وعده های دولتمردان روزگار خوبی برای این کشور و بویژه بخش های اقتصادی نبود و مناقشات در این باره بین بروکسل و لندن همچنان در این دوران هم ادامه داشت.

انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا و بازار واحد این منطقه، برای ارسال کالا به ایرلند شمالی که بخشی از قلمروی این کشور به‌شمار می‌رود ولی تابع قوانین تجاری اتحادیه اروپاست، با مشکل جدی مواجه شده و چندین بار درخواست مذاکرات مجدد درباره پروتکل ایرلند شمالی را داده است.

اما اتحادیه اروپا به شدت مخالف این پیشنهاد لندن بوده و خواستار پایبندی به توافقات انجام شده در معاهده برگزیت است.

به نوشته روزنامه "هندلزبلات" آلمان، حالا نتایج جدیدترین نظرسنجی نشان می دهد که از هر هشت شرکت صادر کننده بریتانیایی تنها یکی از توافق تجاری برگزیت انگلیس با اتحادیه اروپا سود برده است.

در این نظر سنجی انجمن اتاق های بازرگانی بریتانیا که امروز (پنج شنبه) منتشر شده است تنها ۱۲ درصد شرکت های صادر کننده گفته‌اند این پیمان تجاری به آن ها در توسعه تجارتشان کمک کرده است. ۷۱ درصد چنین نظری نداشتند.

اکثر بیش از ۱۱۰۰ کارآفرین شرکت کننده در این نظرسنجی گفته بودند که هزینه های بالاتر، بوروکراسی بیشتر و تاخیرها باعث شده که انگلیس در شرایط بدتر رقابتی قرار گیرد.

"ویلیام بین"، رئیس این انجمن تاکید کرد که تقریبا همه شرکت های حاضر در این نظرسنجی کمتر از ۲۵۰ کارمند دارند و این شرکت های کوچکتر هستند که بیشتر از همه موانع جدید از طریق توافق تجاری برگزیت را احساس می کنند. به گفته وی این شرکت ها زمان، پول و پرسنل کافی برای پرداخت این هزینه های اضافی را ندارند.

این انجمن از دولت انگلیس خواست در مذاکرات بیشتر با اتحادیه اروپا برای کنترل های ساده و قوانین آسان تر به ویژه در بخش مواد غذایی شرکت کند. این انجمن بر این باور است که علاوه بر این شرکت های انگلیسی برای مقابله با چالش های جدید به حمایت های بیشتری نیاز دارند.

پیمان تجاری برگزیت که در آخرین لحظات باقی مانده بین بروکسل و لندن مورد توافق قرار گرفت حدود یک سال است که اجرایی شده و در این مدت تجارت بین اتحادیه اروپا و انگلیس به صورت قابل توجهی پیچیده تر شده و کاهش یافته است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس