کد خبر 1229697
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۴
برگزیت

رئیس شورای اروپا تأیید کرده اتحادیه اروپا ممکن است از ابزار تحریم برای مجاب کردن لندن به اجرای توافق برگزیت استفاده کند.

به گزارش مشرق، رئیس شورای اروپا قبل از دیدار با «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس جهت رایزنی در خصوص اجرای توافق برگزیت گفت اتحادیه اروپا «از تمامی ابزارهای خود» برای دفاع از منافعش استفاده خواهد کرد.

«چارلز میشل» در یک کنفرانس خبری در حاشیه نشست گروه هفت گفت چنانچه انگلیس به توافقی که در خصوص ایرلند شمالی امضا کرده پایبند نباشد «حاکمیت قانون» را نقض کرده است.

روزنامه ایندیپندنت نوشته این اظهارات میشل در حکم تهدید تلویحی انگلیس به استفاده از تحریم‌های تجاری، در صورت اصرار این کشور بر اجرای یک پروتکل جنجالی در خصوص ایرلند شمالی است.

توافق برگزیت که میان انگلیس و اتحادیه اروپا امضا شد حاوی مفاد خاصی است که به هر یک از طرف‌ها اجازه می‌دهد در صورت عدول طرف مقابل از عمل به تعهداتش برخی حقوق تجاری مذاکره‌شده را معلق کند.

انگلیس خواستار تعلیق یا تغییر  برخی مفاد موجود در «پروتکل ایرلند شمالی» است که حدود یک سال پیش توسط دولت بوریس جانسون بر سر آن مذاکره شد. دولت انگلیس اکنون می‌گوید این پروتکل بیشتر از آنچه انتظار می‌رفت برای انگلیس ضرر دارد.

«پروتکل ایرلند» شمالی، بررسی کالاها در امتداد مرز ایرلند را از هنگام شروع روابط جدید میان انگلیس و اتحادیه اروپا در اول ژانویه معاف کرده است. این پروتکل یکی از مفاد توافق برگزیت است.  

رئیس کمیسیون اروپا روز پنجشنبه از انگلیس خواست به مفاد پروتکل ایرلند شمالی عمل کند. او گفت: «ما با پادشاهی انگلیس بر سر اینکه این پروتکل تنها راه حل ممکن برای جلوگیری از استقرار مرز سخت در ایرلند شمالی است به توافق رسیدیم.»

او اضافه کرد: «سال‌ها در این خصوص بحث کرده‌ایم و این راه حل را به عنوان تنها راه حل ممکن یافته‌ایم. در این خصوص، معاهده‌ای حاصل شده که همان توافق برگزیت است. این توافق به امضای هر دو طرف رسیده و اکنون مهم است که آن را اجرا کنیم.»

مردم بریتانیا در یک همه‌پرسی که سال ۲۰۱۶ برگزار شد، به خروج کشورشان از اتحادیه اروپا (برگزیت) رأی مثبت دادند. دولت انگلیس، در ابتدای سال جاری میلادی پس از کشمکش‌های فراوان توانست جهت اجرای برگزیت با بروکسل به توافق برسد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس