صالحی

جالب توجه است که محرمانگی مذاکرات عمان خواست ما نبود بلکه آمریکایی‌ها بر این محرمانگی اصرار داشتند. می‌دانید چرا؟ زیرا نمی‌خواستند اسرائیلی‌ها بفهمند. باور می‌کنید؟

به گزارش مشرق، مجله فرهنگ و علوم انسانی عصر اندیشه در شماره ۲۵ خود گفتگوی مفصلی با دکتر علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی انجام داده که در این گفتگو صالحی ناگفته‌هایی شنیدنی را از آغاز مذاکرات هسته‌ای با طرف آمریکایی مطرح کرده است. این‌که چگونه علی‌رغم موافقت رهبری با گفتگوهای مستقیم با طرف آمریکایی، احمدی‌نژاد با این طرح مخالفت کرد و منجر به سوزاندن فرصت طلایی کشور در زمانی شد که آمریکایی‌ها آماده امتیازدهی بودند، از نکات برجسته این گفتگوست. تاجایی که صالحی مدعی است اگر آن فرصت یکساله غنیمت شمرده می‌شد، چه‌بسا کار به انعقاد برجام نمی‌رسید. در ادامه بخش‌هایی از این گفتگو از نظر خوانندگان می‌گذرد. متن کامل گفت‌وگو در عصر اندیشه ۲۵ قابل دسترسی است. 

زمانی که شما مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها برای اتمام حجت با آن‌ها را به رهبری پیشنهاد دادید، چه شرایطی منجر شد که به فکر این ابتکار شخصی بیفتید؟ امروز مسئولین می‌گویند مهمترین دلیل امضای برجام مقابله با امنیتی‌سازی چهره ایران بود. شما در دوران وزارت خارجه خود با چه تحلیلی از اوضاع این پیشنهاد را به رهبری دادید که با موافقت ایشان کار آغاز شد؟

خب من قبل از این‌که به وزارت خارجه بروم، در سازمان انرژی اتمی خدمت می‌کردم و با این پرونده درگیر بودم و بسیار تمایل داشتم که این پرونده ساختگی علیه کشور را به نحوی حل و فصل کنم و سایه نحس آن را از سر ملت ایران کنار بزنم. تلاش‌های بسیاری توسط مسئولین و همکاران صورت گرفته بود. در برهه‌ای آقای دکتر روحانی، بعد آقای دکتر لاریجانی و بعد آقای دکتر جلیلی زحمت کشیدند. یعنی چندین سال تلاش شد اما باز راه به جایی نبرد.

تا این‌که رسیدیم به زمانی که وقتی من در وزارت خارجه بودم، آقای اوباما در آستانه انتخابات چهار سال دوم خود قرار گرفت. در جریان رقابت او با آقای میت‌ رامنی، گاهی از نظرسنجی‌ها رامنی جلو می‌افتاد و اوباما و تیم او بسیار نگران شکست در انتخابات بودند. لذا بین خود فکر کردند که یک مسئله بزرگ بین‌المللی را حل و فصل نمایند تا موجب ارتقاء وجهه آن‌ها در جامعه آمریکا شود. بدین‌منظور پرونده هسته‌ای ایران را انتخاب کردند. یکی از معاونین من در وزارت خارجه برای آزادی برخی از زندانیانی که ما در آمریکا، انگلستان و کشورهای دیگر داشتیم، به عمان رفته بود تا این کار با واسطه‌گری عمان انجام شود. در آن‌جا یکی از مشاوران مرحوم سلطان قابوس به نام سالم اسماعیل به معاون ما اطلاع داد که آمریکایی‌ها می‌گویند آماده مذاکره دوجانبه با ایران درباره پرونده هسته‌ای و تعیین تکلیف آن هستند. معاون من جریان را روی یک کاغذ به من ارجاع داد. من خواندم و خیلی جدی نگرفتم. در مرتبه بعد که یکی از مسئولین شرکت ملی نفتکش برای بازگرداندن چند کشتی عمانی که در اجاره ایران بود به این کشور سفر کرده بود، باز هم آقای سالم اسماعیل این پیشنهاد را مطرح کرد. دوباره ماجرا به من گزارش شد و من دیدم ظاهراً موضوع جدی است. من یادداشتی نوشتم و اظهار کردم اگر آمریکایی‌ها واقعاً بر سر این موضوع جدیت دارند، باید چند مسئله را حل کنند که اولین آن‌ها به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی ما بود. گفتم اگر می‌توانید و حاضرید، بسم‌الله وگرنه وقت ما را بی‌خود تلف نکنید. این‌ها را مرقوم کردم و یادداشت را برای سالم اسماعیل فرستادم.

قبل از این‌که به مسئولین ارشد بگویید؟

بله قبل از آن. در کمال تعجب، آمریکایی‌ها پیام دادند که بله ما حاضریم. این بود که رابطه ما با سالم اسماعیل مستقیم شد و من به او گفتم اگر آمریکایی‌ها واقعاً راست می‌گویند، سلطان عمان یک نامه رسمی برای رهبر انقلاب ایران بنویسد تا من بتوانم آن را عرضه کنم. در غیر این صورت، این پیام‌های غیررسمی اعتباری ندارد و من نمی‌توانم براساس آن‌ها اقدامی انجام دهم. سلطان ‌قابوس هم نامه را نوشت و شرح ماوقع داد. ما نامه را به دست رهبری رساندیم و سپس یک جلسه هم خدمت ایشان رسیدیم و من به ایشان گفتم الان فرصت مناسبی پیش آمده و موعد انتخابات آمریکاست و ما هر چه بگوییم آن‌ها آمادگی پذیرش دارند. شما اجازه دهید ما مذاکرات را شروع کنیم. عمانی‌ها هم واسطه‌های خوبی هستند و نسبتاً قابل اعتمادند و ما می‌توانیم از عهده این کار برآییم.

رهبر انقلاب انگار که این روزها را می‌دیدند، گفتند به آمریکایی‌ها نمی‌شود اعتماد کرد. این‌ها به قول‌های خود وفا نمی‌کنند و به دنبال سوءاستفاده از مذاکره هستند تا بگویند ما ایران را هم به پای میز مذاکره کشاندیم. البته فرمودند ما یکی دو بار به صورت موضوعی درباره عراق با آن‌ها گفت‌وگو کرده‌ایم. من بحث را ادامه دادم و گفتم اگر اتمام حجت شود خوب است. زیرا آمریکایی‌ها مدام این‌گونه القا کرده‌اند که پروند هسته‌ای قابل حل است اما ایران اهل مذاکره نیست و افکار عمومی را با رسانه‌هایشان تحت‌تأثیر قرار داده‌اند. ایشان گفتند اتمام حجت خوب است و من مخالفتی ندارم اما شما باید شروطی را رعایت کنید. اولین شرط این است که وزیر خارجه نباید مذاکره کند بلکه مذاکره‌کنندگان باید در سطوح پایین‌تر از وزیر باشند. دوم این‌که مذاکره سیاسی نباشد، بلکه فقط به صورت موضوعی در زمینه پرونده هسته‌ای و سوم این‌که مذاکره برای مذاکره نباشد. مثل این‌که چند سال است با پنج بعلاوه یک مذاکره کردیم و به هیچ‌کجا نرسیده‌ایم. فرمودند اگر یکی، دو جلسه جلو رفتید و دیدید حقوق ما قابل تأمین است ادامه بدهید والّا مسیر را متوقف کنید.

در این برهه آقای جلیلی و آقای احمدی‌نژاد از ماجرا اطلاع داشتند؟

خیر؛ اطلاعی نداشتند. چهارم این‌که آقای احمدی‌نژاد که رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی هستند، هماهنگ‌کننده این دو مسیر مذاکره با پنج بعلاوه یک و مذاکرات مستقیم با آمریکایی‌ها باشد. مبتنی بر این رهنمودها ما کار را شروع کردیم. البته آقای دکتر ظریف یک بار حرف خوبی زدند و گفتند ما یک سال طلایی را از دست دادیم. من به آقای ظریف گفتم شما را به خدا این شرح واقع را منتشر کنید تا مردم بدانند چون الان دیگر جنبه محرمانگی ندارد. خلاصه این‌که من بسیار خوشحال و شادمان از خدمت رهبری نزد آقای احمدی‌نژاد رفتم و گفتم این مسئله هسته‌ای انشاءالله حل و فصل می‌شود و شما متولی امر باشید که متأسفانه ایشان استنکاف کرد و نپذیرفت. ناگهان تمام امید من تبدیل به یأس و ناامیدی شد. ای کاش آقای احمدی‌نژاد از فرمایش رهبری تبعیت می‌کرد.

یعنی به دلیل استنکاف ایشان آن یک سال طلایی از دست رفت؟

بله دیگر. وقتی ایشان قبول نکرد وارد میدان شود، من که سرخود نمی‌توانستم کاری انجام دهم. ارتباط ما هم با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی سخت شد و در این میان فرصت به زودی در حال از دست رفتن بود. ما فرصت طلایی را سوزاندیم. وقتی ما تأیید رهبری را گرفتیم، به آمریکایی‌ها اعلام کردیم آمادگی داریم اما نمی‌دانستیم در شورای امنیت ملی به مشکل برمی‌خوریم. تمام این مکتوبات و حتی حاشیه‌نویسی‌های آن‌ها موجود است. اگر آقای دکتر ظریف این‌ها را منتشر کند، حقایق بسیاری برای مردم روشن خواهد شد.

جالب توجه است که محرمانگی مذاکرات عمان خواست ما نبود بلکه آمریکایی‌ها بر این محرمانگی اصرار داشتند. می‌دانید چرا؟ زیرا نمی‌خواستند اسرائیلی‌ها بفهمند. باور می‌کنید؟ یعنی وقتی آقای ویلیام برنز می‌خواست برای مذاکره به عمان بیاید، ابتدا به مالزی و چند جای دیگر می‌رفت و سپس می‌آمد. بالاخره ما دو جلسه مذاکره برگزاری کردیم اما جلسه دوم زمانی بود که دیگر اوباما به ریاست مجدد انتخاب شده بود. لذا آمریکایی‌ها دیگر از سر سیری با ما حرف می‌زدند. من به یکی از دوستان می‌گفتم زمانی علف در دست ما بود و آمریکایی‌ها مانند بره در پی ما می‌دویدند اما از این فرصت استفاده نکردیم.

در آن زمان آقای خاجی معاون من در مذاکرات شرکت می‌کرد. من به ایشان گفتم به آمریکایی‌ها بگو اگر این بار به نتیجه نرسیدیم، ما دیگر نمی‌آییم زیرا رهبری هم تأکید کرده بود مذاکره برای مذاکره مورد پذیرش نیست. من گفتم اگر حق غنی‌سازی ما را پذیرفتند، ما ادامه می‌دهیم اما اگر نه دیگر فایده‌ای ندارد. تیم مذاکره‌کننده ما نیز متشکل از چهار دیپلمات زبده بود. خود آقای خاجی که یک مذاکره‌کننده بسیار تیزهوش است، آقای بهاروند که یک حقوق‌دان برجسته محسوب می‌شود و حل و فصل کننده مشکل ما با آرژانتین در ماجرای آمیا بود و آقای ذبیب و آقای نجفی دو دیپلمات برجسته. از آن طرف هم ویلیام برنز و جیک سالیوان و چند تن دیگر بودند. در مذاکره دوم آقای ویلیام برنز و آقای خاجی نزد سلطان قابوس رفتند و ویلیام برنز اعلام کرد ما حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت می‌شناسیم و در عوض ایران هم نگرانی ما را رفع کند. سلطان‌ قابوس هم برای رئیس‌جمهور ما نامه نوشت که آمریکا اعلام کرده است حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت می‌شناسد تا این‌که ما رسیدیم به انتهای سال ۹۱ و فرصت بسیار زیادی هدر رفته بود و نزدیک انتخابات ریاست جمهوری ما بود. این‌جا دیگر آقای حجازی گفتند مذاکرات متوقف شود و ادامه کار را دولت بعد پی بگیرد.

شنیده‌ایم وقتی برای آقای روحانی گزارش داده بودید ایشان بسیار متعجب شده بود. درست است؟

بله قبل از تنفیذ آقای روحانی من نزد ایشان رفتم و گزارشی دادم. ایشان پرسید واقعاً این‌گونه بوده؟! یعنی باورش برای ایشان سخت بود. بعد از روی کار آمدن آقای روحانی ایشان پرونده را از شورای امنیت ملی گرفت و در اختیار وزارت خارجه قرار داد که کار درستی هم بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 85
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 35
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    73 11
    احمدی نژاد کار بدی کرده. اما آیا درسته که کسانیکه دامن خودشون آلوده است ادعای پاکدامنی کنند؟
    • IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      52 6
      نکته جالبتر هم اینکه اون موقع هم جناب صالحی همین مسئولیت را داشته هرچه به زمان انتخابات نزدیک می شویم‌ از این نوع فرار های رو به جلو این جماعت راستگو!!! بیشتر می بینیم
    • یه IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      52 4
      حالا بعد از مدتی بالاخره برجام امضا شد، چی شد آخرش؟ اگر همان موقع هم توافقنامه ای امضا میشد بازهم نتیجه اش همین بود و فرقی نمی کرد
    • وطن دوست IR ۰۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      42 4
      حالا چی بعد ۸ سال امضا کردید با یک سوت ترامپ پاره کرد سند برجام را خواب خوش اقای صالحی این دفعه امضای کری تضمین بود ان موقع امضای چه کسی تضمین بود احسنت به شرافت احمدی نژاد که فهمیده بود به امریکا نمی شود اعتماد کرد
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      24 6
      یه جوری نوشتی استنکاف انگار احمدی با دستور رهبری مخالفت کرده!؟؟ نه آقا. صالحی موضوعی رو رفته اصرار گرده و یه اوکی گرفته احمدی هم با این نحوه رفتار مخالف بوده و زیر بار نرفته . همین
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      12 19
      عملکرد بد احمدی نزاد کسی که خودش را هاله نور می دانست باعث رای اوردن حسن روحانی شد.
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    75 6
    چه رویی داره جناب صالحی شما خودت متهمی بعد عیب دیگران رو میگی؟
    • IR ۰۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      13 2
      اینقدر آش شور شده و این مسلوب الاراده کارکرد خودش را از دست داده که دانشگاه آمریکایی بیروت که محل تحصیل این فرد بوده و عکس او را در سایت بعنوان نخبه گذاشته بودند، حذف کرده! و سایت دیگری تصویر آویزان به تیر چراغ برق بزرگراه بیروت را نیز حذف کرده! با این دست فرمونِ حامیان امثال وی، کم کم خودش هم حذف میشه!
    • IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      18 46
      جنایاتی که محمود کرد و ظلم هایی که به مردم ایران کرد کم کم برملا میشه
    • یوسف IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      17 3
      جالبش اونجاست که میگه آمریکائیها میخواستن که اسرائیلیا نفهمن!!!؟؟؟ دیگه آخر جوکه!!؟؟ جناب صالحی! چقدر شما ساده لوحید!؟ اسرائیله که داره با لابی مسیحیان صهیونیست آمریکا رو اداره میکنه!!؟؟ کجی کاری!
  • IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    75 3
    شما نمیخواد از استنکاف قبلی ها حرف بزنی. گند برجام رو چیکار میکنید که همین الانم دنبال جنازه ی متعفنش میدوید.
    • IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      8 22
      برجام اگه گنده مجلستون چرا تصویب نمیکنه ازش خارج شید؟ حتی یه رای گیری صوری هم نمیکنه.تو پایگاه بسیجتون یه حرفی زدن تو هم طوطی وار تکرار کردی خودتم باورت شده
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      0 0
      این اصلاح طلب ها رای نمی اورن می ریزن تو خیابان می گن تقلب شده کار بلد نیسن می گن تقصیر دولت قبلی است بعدش که گندش در میاد میگن نگذاشتن کار کنیم حالا هم می خوان گند برجام را بندازن گردن احمدی نزاد بگن اگر ان یکسال رفته بودیم بهتر بود بابا ما با امریکا و اسراییل مشکل اساسی داریم برید تاریخ را بخوانید ببینید با سرخ پوستها که صاحب اصلی امریکا بودن چه کردن اینا اگر صلح کنن زمان می خرن تا خودشان را تقویت کنند اگر ببخشن مواد تاریخ گذشته و پنوهای الوده به میکروب می دهند بیخودی از رهبر هم مایه نگذارید هر جا کم می اورند از رهبر می گویند شما افساد طلبها دیگه دستتان رو شده و به زباله دان تاریخ رفتید مردم را هالو فرض نکنید
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      8 1
      کوچولو مصوبه شورای امنیت ملی است و مصوبه ای بالاتر از مجلس است
  • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    53 4
    بتن ریزی از اساس ایراد دارد که به خاطر زورگویان کردین و آیندگان خوب قضاوت خواهند کرد در ضمن آخرش هم دبه می شد چه با برجام و چه با طرح دیگر
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    54 7
    احمدی نزاد خوب امریکایی ها مستکبر پدر سوخته را میشناخت ولی شماها ... ابوموسی اشعری درس میدید
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    46 3
    دیگه شما از تخلف این و اون حرف نزن که بوی گندش دنیا را برداشته!
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      9 2
      خوب جناب صالحی شما الان ۸ساله داری مذاکره می‌کنی چه شد اونم احمدی نژاد رد کرد شما فکر نکرده یا ۴ساله هرکاری این امریکا هر بلای بسر منطقه آورده الانابرت نگرفتی ۸سال ایکاش باخود ملت مذاکره می گردید وضع این نبود
  • عباس IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    35 2
    من با اساس مذاکره مشکل دارم واقعا نمیدونم چطور هیچکدوم از مسئولین نمیفهمند اینو؟وقتی تنها هدف از مذاکره خلع سلاح کردن و گرفتن همه توانمندیهای ماست،چرا اصرار به بی دفاع کردن خودمون و تن دادن به مذاکره هستیم؟
  • US ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    43 8
    یعنی شما بدون اجازه رئیس جمهور مملکت رفتی قول و قرار گذاشتی ....کار خیلی اشتباهی کردی .....گذشت زمان هم نشان داد نظر احمدی نژاد درست بود....
    • IR ۰۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      25 2
      این جماعت به ظاهر سر به سجود ، خودشان را پشت علی ع قایم می کنند و رهبر را سپر بلای خودشان می کنند . احمدی نژاد ذات شماها را خوب شناخت . الان در این زمانه به احمدی نژاد یک رای اضافه شد .
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    0 0
    طبق فرمایشات بالا، خود جناب صالحی با اصرار از سلطان قابوس نامه گرفتن و با اصرار از رهبری درخواست کردن. آیا کار احمدی نژاد، استنکاف حساب میشه؟ یا ایشون به دیوار سفت خوردن؟ فرمایش ظریف آیا سندی بر مدعای ایشونه؟ قطعا جواب همه سوالات خیر هست.
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    42 0
    تمام شروط حکیمانه رهبری را که قبل از مذاکرات عمان به شما اعلام کردن چرا در مذاکرات برجام عمل نکردید و بقول خودتان "مثل این‌که چند سال است با پنج بعلاوه یک مذاکره کردیم و به هیچ‌کجا نرسیده‌ایم." رو به عینه دیدید. گیرم احمدی نژاد به هر دلیلی استنکاف نکرد، در برجام که خودتان گرفتار هویج و چماق یانکی ها شدید آقای شدیدا دیپلمات! این صحبت ها هم برای فرار از عاقبت مهلک مذاکراتی است که 8 سال عمر مفید این مملکت را تباه کردید و فرصت سوزی های بسیار داشتید و انشاءالله گرفتار تاوان این خسارت به ملت و کشور شوید.
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    56 8
    باز اسم احمدي نژاد امد و اين جماعت تب و لرز كردند و به هذيان گويي افتادند!!! احمدي نژاد عزراييل رانت خواران و مفسدين اقتصادي!!مگر نميگوييد منحرف و ضد ولايت است نگران چه هستيد او كه راي نمياورد!!!!!
    • یه آدم عادی IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      6 44
      احمدی نژاد فعلا ضد انقلاب است و صلاحیت ندارد
    • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      16 2
      ادم عادی!!!!بفهم اگریک نفرباشد که در این برهه خطرناک کشور و انقلاب رانجات دهد شخص دکتر محمود احمدی نژاد است و بس
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      7 1
      احمدی نژاد دو سال اخر انتقا داشت که اختیار مذاکرات رو نداره و دادن دست جلیلی اون وقت شما میگی خودش قبول نکرده!!! اگر قبول نکرده لابد تشریفاتی دیدتش
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    26 1
    همچنان ساده لوحی از این سخنان فوران می‌کند
  • محمد IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    35 1
    من دو دوره به احمدی نژاد رای دادم هر چند که بعدا از دور خارج شد اما در مسئله هسته ای خیانت نکرد ولی شما را به خاطر آن قسم جلاله ات و بتن ریزی ات فراموش نمی کنیم
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    12 0
    از مسئولین شرکت ملی نفتکش برای بازگرداندن چند کشتی عمانی که در اجاره ایران بود به این کشور سفر کرده بود، باز هم آقای سالم اسماعیل این پیشنهاد را مطرح کرده چی میگه این صالحی ؟! اش شور شد جناب صالحی ! ازیه طرف میگه امری کایی ها نمیخواستند اسرایی لی ها بفهمن. ازیه طرف میگه مسیولین عمان پیام مذاکره کردن رو به یه مدیر درجه چندم ایران گفتند تا به گوش مسیولین ایران برسونه . بنظرمن بعد این دولت یکی از کسایی که باید محاکمه بشه همین صالحیه
  • محمد IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    17 3
    دم انتخابات هست و امثال سایت مشرق اون نظر سنجی های رسمی و غیر سفارشی را در اسفند 1399 دیدند که در آن 40 درصد رای با آقای احمدی نژاد بوده. پس باید بعد تعفن برجام برگردند و راجب استنکاف آقای احمدی نژاد بنویستند! یک روز فلش بک زدن به داستان 10 سال پیش، یک روز هم خبر 1400 لاتا الات درباره اینکه آیا ایشان تغییر کرده یا نکرده! از همین چیزها میشه فهمید چرا آقای احمدی نژاد میگفت تمام این ها یکی هستند و همه متفق القول بر علیه بنده و دولتم هستند
    • والیزاده IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      0 0
      تو که تهمت به مشرق میزنی اولا آیا منکر حرفهای امروز احمدی نژادی اگر همین صالحی بگه عربستان و امارات باید در مذاکرات باشند تو رگهای خونیت ملتهب میشه و یکسری تهمت هم میزنی اما در مورد احمدینژاد به روی خودت نمیارز ثانیا تو و امثال تو که برای رای اکثریت هم ارزش قائل نیستید حالا به پشتوانه یک نظرسنجی میگید احمدینژاد طرفدار داره احتمالا از همون نظرسنجیهاست که سال ۷۶ ناطق نوریرو برنده میدونست ثالثا هر فردی خوبی و بدی داره اما تو و برخی دوستداران محمود چشمتونو رو همه اشکالات میبندید و فقط خوبیهارو میگین بنابراین مشرق با وجود نقدهایی که من هم بهش دارم داره مطالب صالحیرو بیان میکنه اما شما همینرو هم بر نمیتابید.
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    30 1
    حضرت علی هم با حکمیت مخالف بود و بعد از آن هم خوارج کاسه کوسه نفهمی خود را سر او شکستند احمدی نژاد بیچاره می گفت مذاکره در این شرایط سم است بیائید اثر تحریم را خنثی کنیم تا طرف بیشتر کوتاه بیاد روحانی که آمد اثر تحریم را چند برابر کرد مرتب از خرانه خالی گفت و تا آب را به برجام گره زد آخرش هم هیچ
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    23 1
    حالا خودتون خوبه میگید بعد انتخابات از سر سیری حرف میزدن... نهایتا مثل برجام بعد مدتی میزدن زیرش..... فرصت طلایی ههههه
  • علی IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    47 0
    جناب آقای صالحی شما همان شخصی هستی که تصویر گریانت با آن قسم جلاله خواندنت در مورد پیروزی در برجام هیچ وقت از ذهن مردم پاک نمی‌شود ، این همه پیشرفت در انرژی هسته ای در زمان احمدی نژاد اتفاق افتاد که قدرت چانه زنی ما را در جهان بالا برد و شما با جناب ظریف خندان و روحانی همه رشته ها را پنبه کردید و بعد از ۸ سال فقط می کوبید احمدی نژاد فلان و بهمان . او خواهد آمد و شما ها هم رفتنی هستید ، او ماندگار است و شما نا ماندگار
  • محمد IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    7 12
    بابا خجالت بکشید . هرچی نظر مخالف را ثبت می کنی؟ مردم چی فرض کردی؟
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    31 1
    آقای صالحی قسم جلاله که یادتان نرفته است؟؟؟!!@ کمی خجالت هم چیز خوبیه!!!
    • IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      2 11
      اگه حرفش کذبه بیت رهبری تکذیبش کنه.اگه تکذیب نکرد ببند
  • DE ۰۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    12 0
    من خودم کلا با مذاکره موافق هستم هرچه طولانی تر و تعداد جلساتش بیشتر بهتر.نمیدونی چه حالی میده هتل چند ستایره سفر خارج عکس آدم میفته رو جلد روزنامه های خارجی بعد تو مهمونیها به هم نشون میدهند حقوق و مزایا حق ماموریت ..اوووووووه اینغذر مذاکره خوبه که نگو.خب حالا چرا به موازات مذاکره ترمز افتصاد و تولید و دانش و پیشرفت را کشیدید چه ربطی به هم دارن.اختیار داری وقتی مردم به تنگ اومدند و فشار کمرشون را شکست ناگهان تحریمها را برداری میشی فرشته نجات دهها سال ریاستت تضمینه .عجب! بله پس چی فک کردی
  • IR ۰۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    14 0
    ایران بمب اتم وبالستیک نیاز دارد ایران استقلال ومبارزه با ابرقدرتهای زیاد خواه شرق وغرب را نیاز دارد والا مثل زمان شاه هربلایی سرمان میآورند
  • مهدی IR ۰۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    48 0
    پلمپ های هسته ای را احمدی نژاد شکست پنجاه طرح خود کفایی را بنا گذاشت از جمله صنعت هواپیما سازی چرا تعطیل کردید
  • NL ۰۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    3 36
    احمدی نژاد و روحانی با تقسیم کار هر دو دستشون توی یک کاسه بوده و هست
  • IR ۰۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    13 0
    امرسکا همونی که هست همان بوده وهمان خواهد بود حلا نمدانم که ثالحی را تهدید کرده اند یا از روی باد هوتحرف می زند چرا تا حالا حرفی نزده این بزدلانند که به امریکا دل بسته اند احمدی نژاد دل شیر داشت ودر قلب ملت جای ذارذ
  • IR ۰۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    18 3
    پس چرا سوپر حزب الهی ها ، احمدی نژاد را به علت گفتگو با آمریکا ، تکفیر می کردند ؟؟ اگر احمدی نژاد گفتگو می کرد آدم بد بود . و الان هم که گفتگو نکرده آدم بد است . بوقلمون صفتی امثال شما ، حد و مرز ندارد ؟؟
  • محمد IR ۰۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    20 0
    به نظر من اقای دکتر صالحی یک دانشمند ساده لوح هست . آمریکایی ها یک توافق آشکار کردند به اسم برجام ولی اون رو نقص کردند آیا توافق پنهان رو نقص نمی کردند ، چقدر این آقای صالحی خوش قلب و خوب هست .بمیرم برات .
  • اسد IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    18 0
    یه جوری از پیشرفتهای هسته ای صحبت میکنند که انحو احمدی نژاد مانع ان بوده که تن به مذاکره با امریکا نداده و مانع پیشرفت شده است. این اقا مثل رییسش استاد سفسطه و تحریف حقایقه.خوب بفرمایید اگر مذاکره نمیکردیم و زیر بار برجام نمی رفتیم حالا از نظر رشد و تکامل هسته ای کجا میبودیم؟ جالبتر و شگفت انگیزتر اینکه هنوز هم به راهبرد منطقی احمدی نژاد درمواجه با امریکای جنایتکار و غرب ریکار باور ندارند. صنایع فضابی رو تحت برجام چرا تعطیل کردید؟؟!! چرا ماهواره ه را ا زیر گردوغبار مدفون کردید؟؟؟!!!دیگه به ایرانی بودنتون شک میکنم! چرا اینهمه به منتقدبن برجام توهین و فحاشی کردید؟؟؟؟!!!!
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      16 1
      احمدی نژاد برای هسته ای مفید تر از روحانی بود
  • IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    11 0
    توف بر دنیا!!!
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      6 1
      چرا توف بر دنیا بهتره گفت توف بر سیاست!
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    25 3
    احمدی نژاد مردی ترسناک برای هر دو جناح بی خاصیت و رسانه های توخالیشون . کانال مشرق نیوز یک مرد اصولگرا و با کفایت و با لیاقت برای کاندیدای ریاست جمهوری رو نام ببر تا بدونیم از احمدی نژاد بهتر هم داریم . شما از تمامی صحبتهای صالحی استنکاف احمدی نژاد رو تیتر کردی . این یعنی خیلی دستتون خالیه . لطفا اگر دین ندارید آزاده مرد باشید .
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      9 1
      افرین هموطن بصیر
  • وروجک IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    15 0
    از بزرگترین پرونده های در دست اقدام دولت اول بررسی علل گرانی قیمت مرغ در کشور دوم مذاکرات هسته ای در وین. فاصله این دو پرونده از کجا تا کجاست وا مصیبتا
  • مهدی IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    15 0
    اقای صالحی 5 بار قسم جلاله بخورم که خوبی از خودتونه!!
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    17 0
    جالبه همه کارهای احمدی نژاد غلط بوده و همه اقدامات روحانی صحیح وبجا!!!!جناب صالحی توضیح ندادند پس چرابعد از ٨سال مملکت به چنین فلاکتی افتاده!!!!!!
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    17 0
    احمدی نژاد هر کار کرد در موضوع هسته ای حاضر به خیانت و امضای برجام نشد شما شروط رهبری را در برجام رعایت نکردید و نتیجه آن را می بینیم
  • بسیجی جانبازآزاده IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    16 1
    درودبراحمدی نژاد. بزودی می آید،صلاحیتش تاییدمیشود، و بالاترین رای را خواهدداشت چون مقبول مردم است و مردم بخاطرحضورایشان بزرگترین و باشکوه ترین مشارکت درانتخابات را به نمایش خواهندگذاشت. دکترمحموداحمدی نژاد درمیان مقامات30سال اخیر بهترین کارنامه قبولی را داشته و دارد، یک ولایتمدارواقعی، حزب اللهی واقعی، متعهدمتخصص شجاع عملگرا و مردم دار، و کشوراکنون بیشترازگذشته به ایشان نیازدارد.
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      9 1
      احسنت
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    15 0
    احمدی نژاد الان نمی دونم چه عقیده ای داره ولی تو دوران ریاست جمهوری اش خیلیییی بهتر از جناب و رئیس جمهورتان بود آقای صالحی
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    17 0
    تو دوران احمدی نژاد غنی سازی ۲۰ درصد شروع شد ولی تو اومدی سیمان ریختی خوب میشه قضاوت کرد چه کسی بهتر بوده
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    34 0
    والله بالله تالله داری دروغ میگی . مثل همون برجامی که بخاطرش قسم دروغ تو مجلس خوردی
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      2 40
      ببخشید تالله چطوری میشه؟؟!!دیگه اسم خدا رو مسخره نکن شورش رو در آوردید
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      15 0
      اين قسم جلاله است كه هم روحاني و هم صالحي به كار برد شما نشنيدي كسي مسخره نكرد
    • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      2 3
      ۱۲:۳۳ شما احتمالا سعودی نیستی اومدی تو صفحه های ما ببینی چه خبره آخه زیر ی دو تا نقطه هست که غرب ها اون طوری می نویسند!!!
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    3 1
    دیگ به دیگ می گوید رویت سیاه!!!
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    11 0
    تو نامه دادی و آمریکاییا غنی سازی رو قبول کردن !!! بابا خیلی هالویی !!
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    20 0
    این آقای قسم جلاله بعد از 8 سال مذاکره هنوزم فکر میکنه ما اگر مذاکرات را ان موقع شروع کرده بودیم به نتیجه میرسیدیم و در صورتی که رهبری همان موقع به خودشان گفته جهت اتمام حجت جلو بروید و آمریکایی ها قابل اعتماد نیستند و نتیجه نمیدهد.
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    8 0
    اولا دکتر مخالف مذاکره نبود و نیست ولی مطرح کردند که مذاکره برای به نتیجه رسیدن باید دارای شرایط برابر باشد، 6 ماه فقط فرصت خواستند، زندگی خود و خانواده عزیزشان را هم گرو گذاشتند، در ساده لوحی و کم دقتی شما همین بس که میفرمائید رژیم غاصب از آن مذاکرات بیخبر بود !!!!!
  • هادی IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    0 15
    همین یک دلیل برای رد صلاحیت احمدی نژاد کافیه..استنکاف از دستور رهبری و سوزوندن فرصت طلایی کشور
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    10 0
    مغز های کوچک غرب زده .....
  • سید فروزان CH ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    8 0
    آقای صالحی هم نزدیک انتخابات شده ، بلبل گشته میخواهد تقصیرها را بیندازد گردن دیگران ، قبول ،اصلا مقصر ما مردم هستیم و اینها فرشته ، بروید دنبال کارتان هری ،ایشان بداند اصلاح گرا ، اصول گرا کار شماها شد تمام دور شخصی غیر جناحی ، انقلابی ، باسو اد و ایرانی است
  • محمد IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    8 0
    سلام. اول شما آقای صالحی و روحانی و ظریف بفرمایید چرا شروط رهبر معظم انقلاب را که بارها اعلام کردند را رعایت نکردید چرا توپ که در زمین شماست پاس می‌دهید به زمین کسی دیگر در خصوص مورد ادعایی صالحی آقای جلیلی هستند که صحت این موضوع را بیان کنند
  • احمد IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    39 2
    من نه کارشناس غرب آسیام نه شرق آسیا ولی میدونم هرکی به نفع مردم تلاش میکنه جایگاهی نداره تو این کشور از پاش می کشن احمدی نژاد هم یکی ازاینابود پاشو کشیدن.
  • میثم IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    3 0
    آقای صالحی تو انتظار داری حرف هایت را قبول کنیم. مگر تو در مجلس با قسم جلاله از برجام بعنوان یک توافقنامه برد برد دفاع نکردی . وبه مردم دروغ نگفتی که تمام مشکلات با برجام حل می شود. پس چی شد. چرا بعد از مدتی نظرتان را عوض کردی. واقعاً فکر می کنی حرف های تو می تواند بعنوان یک سند پذیرفته شود. تویی که شریک خیانت های تیم مذاکره کننده هسته ای هستی . و در برابر کار نکرده مدال و سکه گرفتی .
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    6 0
    "نمی‌خواستند اسرائیلی‌ها بفهمند". جدی؟ پس گزارشهایی که کابینه اوباما مرتبا به اسراییل میداد چی بود؟ چرا کری با اسراییل هماهنگ میکرد؟ لابد جو بایدن به قول خودش صهیونیست هم معاون ترامپ بود نه اوباما. فامیل اصلی جان کری کوهن هست و پدرش یه خاخام صهیونیسته. میشه لطفا بگید چرا باید چیزی رو از اسراییل مخفی کنه. کل این قضیه تحریمها و کشوندن ایران به پای میز مذاکره به خاطر اسراییل بود والا برای آمریکا سرشاخ شدن با ایران جز ضرر چیزی نداشته و نداره
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    3 0
    اقای صالحی ، آخر سر ، متن مسخره ای را که به صورت دیکته برایتان نوشتند ، دستپاچه ، امضا فرمودید ، این افتخار ندارد. البته ،تیم مذاکرکننده ای که از افراد با تابعیت غیر ایرانی و ... تشکیل شده است و شروط رهبری را زیر پا بگذارد بهتر از برجام ره آوردی ندارد. پس اقای صالحی توجیه نفرمایید و این برجام مسخره را بزک نفرمایید .
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    1 0
    حالا چندتا بشنو از برادر زاده قرت العین
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    2 0
    مقام معظم رهبری هرگز موافق مذاکره با آمریکا نبودند تنها احمدی نژاد بود که در مسیر ولایت بود شما چه کردید هر چه رهبری فرمودند آمریکاییها و اروپاییها قابل اعتماد نیستند شما رفتید مذاکره کردید دست در دست هم با خنده با جان کری قدم زدید نتیجه اش شد فرزند ناخلف برجام آقا جان خودت را آماده کن بزودی خیلی با شما کار دارند..
  • ایرانی IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    1 0
    از مدیر کانال مشرق نیوز بخاطر درج مطلبم تشکر می کنم . واقعا فکر نمی کردم نظر اینجانب را انعکاس دهید . ممنون ولی ما فکر نمی کنیم در تمام فضای سیاسی ایران محبوب تر از احمدی نژاد وجود داشته باشد . به هر حال حتی در یک خانواده با ریشه های عاطفی خیلی قوی بین والدین و فرزندان اختلاف سلیقه و نظر وجود دارد . فکر میکنم اگر اختلاف نظری هم بین رهبرعزیز و احمدی نژاد هست از نوع پدر و فرزندی است . زنده باد هر دوی آنان و پاینده باد ایران
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    1 0
    ما شنیدیم یکی از دلایل کنار گذاشتن احمدی نژاد. ،اتفاقات. سال۸۸ بود و در خواست تحریم های فلج کننده از داخل .. لذا اوباما خود که حرف از موافقت زده بود ، تحریمهای جدیدی پیش کشید و احمدی نژاد. کنار گذاشته شد و وادامه مذاکره به شورای امنیت ملی و به اقای ؟. .... سپرده شد اقای صالحی. شما که وزیر بودید و... همهکاره
  • سید IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    0 0
    اولویت درگیری و اصل فتنه‌های انقلاب اسلامی در مواجهه با غرب‌گرایان است؛ که این دولت نماینده خالص و تام و تمام آن است. و من الله التوفیق
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    0 0
    رهبر معظم می دانستند فرمودند آمریکا قابل اعتماد نیست. ا اما شماها نه اون موقع نه الان براتون مهم نبوده یادت رفته تو مجلسی فریاد می زدی: «شهادت می‌دهم والله در مسائل هسته‌ای با کندی و توقف مواجه نخواهیم بود و تحقیقات و غنی‌سازی سرجای خودش باقی خواهد ماند». الان اوضاع مملکت رو ببین
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    0 0
    کار احمدی نژاد درست بود . جناب صالحی می فهمی که چی میگی ؟
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
    0 0
    بعد از 8 سال ، حالا از بدی مردی میگویید که مردم دوستش دارند . هدفی جز تخریب ندارید و خدا لعنت کند خائنین را ........... اگر احمدی نژاد کوچکترین خلافی داشت ، شماها تا الان محاکمه اش کرده بودید ...
  • بافقی TR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
    0 0
    مگه میشه امریکا کاری رو بدون هماهنگکی با اسراییل بکنه .اره باور می کنیم نادانی شما. نشالله بعد خرداد همتونو محاکمه می کنیم .
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
    0 0
    ... احمدی نژاد را که همیشه ضد منافع ملی ایران حرکت کرده است. اون از اجماع سازی در شورای امنیت علیه ایران این هم از مخالفت با حل مسئله. جالب است که آمریکایی های از اسرائیل بیم داشته اند و احمدی نژاد هم درست مثل اسرائیلی ها عمل کرده است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس