کد خبر 1208126
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶
سعد حریری؛ منشأ بخش عمده مشکلات لبنان/ کوتاهی در تشکیل کابینه

تحلیلگر ارشد غرب آسیا گفت: بخش بزرگی از مشکلات لبنان برمی‌گردد به آقای سعد حریری که الآن مسئول تشکیل کابینه است همواره اهمال ورزی کرده و در تشکیل کابینه کوتاهی نشان داده و بسیار کند عمل کرده است.

به گزارش مشرق، جعفر قنادباشی، تحلیلگر ارشد غرب آسیا با اشاره به عدم تشکیل کابینه در لبنان، اظهار داشت: عوامل خارجی در لبنان بیش از عوامل داخلی و همچنین مسائل دیگر لبنان دخالت می‌کنند و متأسفانه دخالت آن‌ها سبب شده است که مشکلاتی فراهم شود. مشکلاتی که اگر دخالت خارجی پایان پیدا کند و این سیاه نمایی هم که برخی از عوامل داخلی انجام دهد پایان پیدا کند طبیعتاً می‌تواند در نتیجه به حل و فصل ختم شود.

بیشتر بخوانید:

چشم طمع تل‌آویو به مرزهای لبنان؛ حریری می‌خواهد «حاکم مطلق» باشد

این تحلیلگر ارشد غرب آسیا افزود: لبنان مشکلاتی باقی مانده از چند دهه گذشته دارد که اگر نگاه کنیم، عمدتاً بخش بزرگی از آن برمی‌گردد به آقای سعد حریری که الآن مسئول تشکیل کابینه است. ایشان در دوران نخست وزیری خودش همواره اهمال ورزی کرده و در تشکیل کابینه کوتاهی نشان داده و بسیار کند عمل کرده است.

وی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی لبنان در واقع باقی‌مانده از دوران گذشته است که آقای سعد حریری سهم بزرگی در آن دارد، اضافه کرد: حریری همواره می‌کوشد با مرتجعین منطقه همسویی کند و آنچه را که آن‌ها به او دیکته می‌کنند عمل کند. از سوی دیگر هم گوشش به فرامین اروپایی و دولت‌های اروپایی است که به آنچه آن‌ها فرمان می‌دهند، عمل کند.

قنادباشی تاکید کرد: حریری بر خلاف مقررات دموکراسی و برخلاف آنچه که قانونی است عمل می‌کند. زمانی که دولتی بخواهد در لبنان تشکیل کابینه دهد باید با ترکیب جمعیتی کشور به لحاظ آراء مردم متناسب باشد. قاعدتاً زمانی که کابینه تشکیل می‌شود باید همه گروه‌هایی که در پارلمان نقش دارند، در آن حضور داشته باشند. اما آن‌ها درصدد هستند که رئیس جمهور را مجبور کنند تا کابینه‌ای غیر متناسب با خواست مردم، با ترکیب جمعیتی و ترکیب آرا روی کار بیاورد.

این تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا اضافه کرد: از طرف دیگر کوشش جدی برای حل مشکلات لبنان به عمل نمی‌آید و همسویی و هم صدایی‌شان با مرتجعین منطقه و اروپایی‌ها، به نوعی به نفع رژیم صهیونیستی تمام می‌شود که خواستار تضعیف لبنان هستند.

وی با بیان اینکه یک سیاست کلی جهانی در میان صهیونیست‌ها و آمریکا وجود دارد و آن اینکه لبنان باید تبدیل به یک حلقه ضعیفی بشود و توانمندی خود را برای دفاع از اسلام از دست دهد، گفت: در کارنامه لبنان که از کوچک‌ترین کشورهای عربی است، بزرگ‌ترین افتخار در جهان عرب وجود دارد که بزرگ‌ترین شکست رژیم صهیونیستی را در جنگ ۳۳ روزه در اختیار دارد؛ لذا آمریکایی‌ها و همچنین اسرائیلی‌ها خواستار این هستند این افتخار را که به نام لبنان ثبت شده است، از میان ببرند و به فراموشی بسپارند.

قنادباشی در پایان تصریح کرد: سیاستی که آقای سعد حریری در همسویی با مرتجعین و اروپا اتخاذ می‌کند، به نفع سیاست تضعیف لبنان تمام می‌شود. حال آنکه لبنان، تاجران بسیار قدرتمندی در جای جای دنیا دارد و توانمندی برای جذب توریست دارد و می‌تواند مشکلات اقتصادی را حل کند. ولی متأسفانه کُند عمل می‌کنند و باعث می‌شوند سیاست تضعیف لبنان به عنوان حلقه مقاومت و همچنین از بین افتخار شکست رژیم صهیونیستی در جنگ ۳۳ روزه، اتفاق بیفتد و به فروپاشی نزدیک شود.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • رزمنده IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    1 0
    باباش هم اینطوری می کرد وِغربی ها از کشتن به دست اسرائیل سو استفاده کردند و مردم علیه همدیگر شورانند اینهم مثل پدرش همان اش و همان کاسه، آدم بی لیاقتی از روزی که بردنش عربستان که میخواستند بکُشنش معلوم، مجسمه عربستان است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس