تلویزیون چطور می‌تواند با نمایش‌خانگی رقابت کند؟/ اقبال مردم به سریال‌های جاسوسی امنیتی تلویزیون

تلویزیون با وجود ظهور رقیبی جدید و جدّی به نام نمایش‌خانگی، هنوز هم اگر سریالی جذاب و دیدنی پخش کند، می‌تواند بسیاری از مردم را پای جعبه جادویی بنشاند.

به گزارش مشرق، تلویزیون برای پُر کردن اوقات‌ فراغت و حتی سرگرمی مردم در ایام کرونا سال سختی را پشت سر گذاشت. سال ۱۳۹۹ علاوه بر این که تلویزیون باید به تولیدات خود ادامه می‌داد باید به این مهم هم توجه می‌کرد که سریال‌هایی تولید کند که بتواند مردم را در خانه نگه دارد.

در سال گذشته ۲۹ سریال در سیمافیلم و گروه‌های فیلم و سریال شبکه‌ها تولید شد که بسیاری از آن‌ها مورد توجه ویژه مخاطبان قرار گرفت اما برخی از آن‌ها حسابی سر و صدا کرد و مردم آن‌ها را دوست داشتند. در سال ۱۳۹۹  هنرمندان و مدیران رسانه ملی در شرایط کرونایی با وجود مشکلات فراوان میدان را خالی نکردند و با ساخت سریال‌های مختلف در ژانرهای متنوع مردم را در خانه نگه داشتند.

بیشتر بخوانید:

چرا هزینه ‌اشتراک نت فیلیکس از سامانه‌های داخلی فقط ۵ هزار تومان بیشتر است؟

جالب است که بدانید تولید سریال‌ها در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۴ رشد ۱۲۳ درصدی داشته است که همین موضوع مُهر تأییدی بر فعالیت‌های شبانه‌روزی سریال‌سازان و هنرمندان در روزهای کرونایی است.

در ایام نوروز مردم برای دیدن "پایتخت‌ ۶" بسیار مشتاق بودند که البته به دلیل برخی حاشیه‌ها این سریال چندان رضایت مردم را جلب نکرد اما همچنان سریال پربیننده بود. بعد از ایام نوروز نیز سریال "نون.‌خ۲" تولید شبکه یک سیما و همچنین سریال "زیرخاکی" که از تولیدات مرکز سیمافیلم به شمار می‌آید، در ایام ماه مبارک رمضان توانست نظر مخاطبان را به خود جلب کند. سریال "زیرخاکی" رقابت نزدیکی با "بچه مهندس" داشت اما گوی سبقت را از آن ربود و با آمار جالب توجه ۵۱/۳ درصد، پربیننده‌ترین سریال ماه رمضان شد.

تلویزیون در اکثر مواقع در ارائه آثار کمدی نمایشی موفق بوده و تقریبا این آثار جزء پربیننده‌ترین آثار تلویزیونی به شمار می‌آیند اما  سال ۱۳۹۹ با اتفاق خوب دیگری نیز مواجه شدیم. سریال‌هایی که با سوژه‌های امنیتی و پلیسی روی آنتن شبکه‌ها رفت هم نظر مخاطبان را به خود جلب کرد.

طبق آمار نظرسنجی مرکز تحقیقات سیما تا اول آذرماه سال گذشته ۷۷٫۲ درصد مردم بیننده برنامه‌های سیما بوده‌اند و در میان سریال‌های جدیدی که روی آنتن رفته، مجموعه "خانه امن" که از شبکه یک روی آنتن رفت، توانست با کسب ۴۴/۶ درصد مخاطب، عنوان پربیننده‌ترین سریال آن روزها را از آن خود کند. در این نظرسنجی که در سراسر کشور انجام شده، خانه امن ۵۰ قسمتی که از ۱۰ آبان روی آنتن رفته بود، توانست رضایت ۸۸/۲ درصد از بینندگان را در حد «زیاد» کسب کند.

"خانهٔ امن" مجموعه‌ای تلویزیونی در ژانر جنایی، سیاسی و امنیتی، به کارگردانی احمد معظمی و نویسندگی حسین تراب‌نژاد بود که نخستین بار در آبان ۱۳۹۹ با موضوع عملیات‌های تروریستی داعش در ایران روی آنتن رفت.

در بهمن ماه سال ۱۳۹۹ نیز مینی‌سریال "دادستان" به کارگردانی مسعود ده‌نمکی از شبکه سه سیما پخش شد. این سریال هم با موضوع سیاسی امنیتی در «مرکز سیمافیلم» ساخته و روانه آنتن شد. بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما، سریال ۱۶ قسمتی "دادِستان" با موضوع سیاسی و امنیتی ۳۸.۵ درصد مخاطب جذب کرد که ۷۹ درصد از آن‌ها رضایت درحد زیاد داشتند. این سریال هم در میان پرمخاطب‌ترین سریال‌ها قرار گرفت. با توجه به اینکه "دادِستان" تنها ۱۶ قسمت داشت، آمار مخاطبان آن در قیاس با سریال‌های با تعداد قسمت بالا و یا سریال‌هایی که در ایام خاص مثل نوروز و ماه مبارک رمضان پخش می‌شوند، قابل تأمل است.

موارد فوق نشان می‌دهد تلویزیون با وجود دسترسی به سریال‌های روز دنیا و ظهور رقیبی جدید و جدی به نام سریال‌های شبکه نمایش خانگی، هنوز هم اگر سریالی جذاب و دیدنی در ژانرهای متفاوت پخش کند، به راحتی می‌تواند بسیاری از مردم را پای جعبه جادویی بنشاند و این مهم کار سازندگان آثار و  مدیران سازمان صدا و سیما را به مراتب سخت‌تر کرده است. 

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    7 1
    تلویزیون شده سیاسی امنیتی /به مهران مدیری /عطاران و ...اجازه ی حضور و ساخت فیلم طنز نمیدن اینها هم میرن شبکه های اجتماعی
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
      0 0
      کاملا موافقم به ویژه از وقتی که باندهای جدید وارد شبکه ها شدن بدتر شده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس