کد خبر 1505331
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵
جای خالی «سریال‌هایِ خیابان خلوت کن» در تلویزیون

این سریال ۶۰ قسمتی هر چقدر پیش رفت بیننده را ناامید و خسته‌ کرد. مخاطب دائما منتظر یک اتفاق جدید در داستان بود، اما هیچ چرخشی در سریال رخ نمی‌داد و اینگونه بسیاری از مخاطبان عطای تماشای آن را به لقای

به گزارش مشرق، سال ۱۴۰۱ دوران فعالیت مدیران جدیدی در رسانه ملی آغاز شد و بسیاری از مدیران شبکه‌ها تغییر کردند که در بین آنها چند چهره نیز تازه وارد بودند. برای مثال میثم مرادی، حامد بامروت نژاد، علی عبدالعالی، حسین شاه‌مرادی، محمدحسین کشکولی و صادق باطنی از جمله همین مدیران بودند که پیش‌تر سابقه‌ای در سازمان صداوسیما در جایگاه مدیریتی نداشتند و در نهایت با رویکرد جوانگرایی سکاندار مدیریت در بخش‌های مختلف رسانه ملی شدند.

این سریال ۶۰ قسمتی هر چقدر پیش رفت بیننده را ناامید و خسته‌ کرد. مخاطب دائما منتظر یک اتفاق جدید در داستان بود، اما هیچ چرخشی در سریال رخ نمی‌داد و اینگونه بسیاری از مخاطبان عطای تماشای آن را به لقایش بخشیدند!از این رو انتظار می‌رفت تا بعد از رکود تولیدات رسانه ملی در چند سال اخیر با حضور تیم جدید مدیریتی در «سازمان صداوسیما» امید به بهبود شرایط و به حداقل رسیدن شکاف بین مخاطبان و تولیدات تلویزیون را زنده شود؛ اما واقعیت آن است که اینگونه نشد و همچنان پس از گذشت بیش از دوسال کمتر نشانی از تحول را می‌توان در خروجی آنتن تلویزیون به ویژه در عرصه سریال‌سازی یافت.

واقعیت این است که مدیران جدید تلویزیون برای رهایی از بحران ریزش مخاطب آنقدر که به فکر برنامه‌ریزی برای ساخت برنامه‌های ترکیبی بودند و توانستند برنامه‌هایی چون «محفل»، «سیدخندان» و مسابقات جذابی چون «قهرمان» را تولید کنند، چاره‌ و تدبیری برای تولید و عرضه آثار نمایشی جذاب نداشتند.

این در حالی است که برنامه‌های ترکیبی همچون یک سریال، نمی‌توانند کارکردی مدام در پخش داشته باشند. اینگونه از تولیدات اساسا متن اصلی تلویزیون نیستند و آنچه می‌تواند گنجینه‌ای دائمی برای یک رسانه تصویری باشد، تولید و پمپاژ قصه در قاب جادو است.

ساخت ۱۳۰۰ سریال با تنها ۱۰۰ مجموعه ماندگار

رضا درستکار، منتقد و کارشناس رسانه در گفت‌وگویی بیان کرده است: «دوستان ما متوجه نیستند فضای مجازی و ماهواره و اشکال متعدد ارتباط گرفتن با رسانه، به مخاطب قدرت انتخاب داده و زمان کوتاهی برای اثبات خود به این مخاطب است که اگر از آن استفاده نکنید، تمام می‌شود.»

وی ادامه داد: «بی‌پولی، بی‌اعتمادی و ملی نبودن، عمده‌ترین مشکلاتی است که تلویزیون این روزها به آن مبتلاست. البته سال‌های پیش هم این موارد و انتقادات، گفته‌ شده، اما مدیران با لجاجت به رفتار خود ادامه داده‌اند و این شیوه استمرار یافته در نتیجه هر روز این مشکلات در حوزه‌های سانسور و بی‌محتوا کردن مفاهیم ادامه یافته است.»

صداوسیما تا امروز حدود ۱۳۰۰ سریال تلویزیونی تولید و پخش کرده، اما از میان این فهرست، کمتر از ۱۰۰ سریال به‌عنوان آثار ماندگار و پرمخاطب شناخته می‌شوند که اغلب آنها تولیدات دهه ۷۰ و ۸۰ هستند و در دهه ۹۰ و دو سال طی شده از دهه ۱۴۰۰ اغلب مجموعه‎‌های تلویزیونی به دلیل کیفیت بسیار پایین با انتقادات مردمی مواجه شده‌اند.

سریال‌های ضعیف همیشه و همه جای دنیا پیدا می‌شوند و بهترین تیم‌های سازنده هم ممکن است کارهای ضعیفی در کارنامه‌شان داشته باشند. اما در چند سال اخیر تعداد سریال‌های بسیار ضعیف صداوسیما بیش‌تر از آن بود که بتوانیم آن را به پای اتفاق بگذاریم؛ ظاهرا مشکلی جدی در رویکرد این رسانه به موضوع سریال‌سازی وجود دارد که اگر فکری به حال آن نشود این مسیر رو به قهقرا ادامه پیدا خواهد کرد.

خاله‌بازی به جای ژانر امنیتی

حتی ژانر امنیتی که با ساخت آثار جذابی چون «خانه امن» و «سرجوخه» باب آن در تلویزیون گشوده شده بود در سال گذشته شاهد سریال‌های خوبی در این ژانر سریال‌های امنیتی مثل «شهباز» و «تمام رخ»، بیش‌تر از اینکه قصه‌هایی معماگونه و جذاب باشند، خاله‌بازی‌هایی سرد و بی‌جاذبه هستند که ساختار همه آن‌ها شبیه هم است.

ضعف در فیلم‌نامه و پیروی کردن قصه‌ها از کلیشه‌های مرسوم، خط سیر سریال‌ها را قابل حدس کرده است. شخصیت‌پردازی ضعیف، بازی‌های تصنعی و استفاده از بازیگرهای تکراری هم سریال‌های ایرانی را کم مخاطب می‌کند. طراحی گریم و لباس از مهم‌ترین عوامل باورپذیری یک نقش، به‌شدت در سریال‌های ایرانی مورد غفلت است. همچنین طراحی صحنه و انتخاب لوکیشن هم اغلب تکراری، به‌دور از خلاقیت و توجه به جزئیات است.

جالب است که کارشناسان اعتقاد دارند که اغلب این مشکلات ارتباطی به بودجه ندارد و بیش‌تر ناشی از کم‌کاری تیم‌های تولید است که بدلیل نداشتن مهارت و توانایی لازم نتوانسته‌اند در این سال‌ها سریال‌هایِ «خیابان خلوت کن» روی آنتن بفرستند.

شیدا اسلامی، کارشناس رسانه راهکارهای پیشنهادی خود برای ارتقای برنامه‌های مناسبتی سیما را این گونه مطرح می‌کند: «پیشرفت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در حوزه برنامه‌سازی در سال‌های اخیر بر روند کار برنامه‌سازان معارفی تلویزیون هم تاثیر گذاشته است؛ اما آنچه راه‌ رفتن بر لبه تیغ طرح موضوعات مذهبی در جهان امروز را آسان می‌کند توجه به حوزه مغزافزار است. مغزافزار پویا و کارآمد است که می‌تواند هم از جنبه هنری و ساختار و سروشکل برنامه، آن را غنا ببخشد و هم رویکردها و شیوه بیان محتوا را هدایت کند. مغزافزار مناسب با ویژگی‌های مستلزم مطلوبیت آن، «زمانه‌شناسی» و «مخاطب‌شناسی» را هم در دل خود دارد. بر این اساس برای بهبود برنامه‌های رمضانی، به ‌نظرم ابتدا توجه به آثار نمایشی در نظر گرفته‌شده برای این ایام است که باید مورد توجه قرار گیرد.»

مسعود نوابی، کارگردان‌ آثار پرمخاطبی چون «دردسر والدین»، «مسافر زمان» و «آهوی ماه نهم» معتقد است: «یکی از اساسی‌ترین مشکلات ساخت و تولید سریال در ایران به فیلمنامه مربوط می‌شود. شما هر چقدر هم در فرم تولید آثار قوی باشید، اگر محتوا قابل قبول نباشد امکان تولید کار باکیفیت ندارید. محتوای باکیفیت هم زمانی تولید می‌شود که برای نویسندگان ارزش قائل باشیم و نویسندگان دغدغه معاش نداشته باشند.»

بهار امسال و سریال‌هایی که ساخته شد

علاوه بر پخش سریال‌های ملودرام و خانوادگی کسل‌کننده و ضعیفی چون «تب و تاب» و سریال‌های سیاه و تلخی چون «نیکان» تلویزیون همچون چندسال اخیر در ژانر طنز و کمدی نیز کارنامه قابل قبولی ندارد و حتی می‌توان گفت ضعیف‌ترین آثار نمایشی تلویزیون در این سال‌ها سریال‌هایی بوده است که عنوان طنز را یدک کشیده‌اند، اما دریغ از نشاندن لبخند بر لبان مخاطب! چه رسد به انتقادات تند و تیز اجتماعی، فرهنگی و سیاسی. مثلا همین سریال «چشم‌بندی» که اکنون فصل دوم آن روی آنتن است، نتوانسته‌ مخاطب را راضی نگه دارد و حتی در فصل دوم نسبت به فصل نخست از افت کمی و کیفی هم رنج می‌برد.

سریال‌های نوروزی سیما هم کارکرد اصلی خود را از دست داده‌اند. تقارن ماه مبارک رمضان و عید نوروز باعث شد تا سریال‌های نوروزی و رمضانی هم مشترکاً پخش شوند؛ سریال‌هایی که دیگر مناسبتی نبوده و پخش تعدادی از آنها تا چندی پیش ادامه داشت.

محمدرضا شاه حسینی، کارشناس رسانه در این باره می‌گوید: «برنامه‌های مناسبتی سیما چند سالی است که کارکرد اصلی خودشان در مناسبت‌هایی چون عید نوروز و ماه مبارک رمضان را از دست داده‌اند. سریال‌های امسال هیچ ربطی به ماه رمضان نداشتند. مضاف بر اینکه کیفیت سریال‌سازی در شبکه‌های سیما به شدت افت کرده است. آمار اعلامی سیما مبنی بر اینکه پرمخاطب‌ترین سریال ماه رمضان فقط ۲۶ درصد بیننده دارد، گویای این وضعیت است.»

خسته‌مان کردی «گیلدخت»!

«گیلدخت» یکی دیگر از سریال‌های امسال تلویزیون بود که بخش عمده آن در سال گذشته روی آنتن رفت. «گیلدخت» گرچه از همان شروع کار با موضوع کلیشه‌ای عشق دختر پولدار و پسر رعیت شروع شد، اما فضای سرسبز شمال کشور و پرداختن به جامعه ارباب رعیتی سبب شد تا مخاطب در انتظار یک سریال جذاب چون سریال خاطره‌انگیز «پس از باران» باشد، اما این سریال ۶۰ قسمتی هر چقدر پیش رفت بیننده را ناامید و خسته‌ کرد. مخاطب دائما منتظر یک اتفاق جدید در داستان بود، اما هیچ چرخشی در سریال رخ نمی‌داد و اینگونه بسیاری از مخاطبان عطای تماشای آن را به لقایش بخشیدند!

چرا سریال‌های سیما دیگر جذاب نیست؟

مجید آسودگان، نویسنده سریال در سخنانی درباره اینکه چقدر انتقادات به سریال را درست می‌داند، تصریح کرد: «خود من هم انتقاداتی به کار دارم. با اینکه در پروژه حضور داشتم اما با آدم‌های مختلفی آن را دیدم و نقدهایی هم دارم. درباره طولانی بودن قبول دارم برخی جاها ریتم افتاد، اما این اتفاق در همه سریال‌های طولانی کمی طبیعی است. برخی به من برمی‌گردد و برخی به مشکلات به اجرا. الان بعد از ۶۰ قسمت که بخواهیم تحلیل کنیم، گاف‌های بزرگی نبود. آمار ۳۵ میلیون که آقای شفیعی داد خیلی زیاد است و به نظرم اتفاق خوبی است.»

چرا سریال‌های سیما دیگر جذاب نیست؟

مجید اسماعیلی کارگردان «گیلدخت» نیز گفت: «من قبول ندارم باگ‌های داستان خیلی بزرگ بود. ما ۴۶ قسمت فیلمنامه داریم و در پخش به ۶۰ قسمت تبدیل شد. از طرفی به یک عیب تبدیل شد. واقعاً در بارندگی و سختی‌هایی که داشتیم در ۵۰۰ جلسه یک صحنه هم اگر نقطه ضعف بوده است، پیش می‌آید. بازیگر نقش اسماعیل یک بار از اسب افتاد و مهره کمر او آسیب دید. ما یکی از بازیگران را بعد از افتادن از اسب مدتی نداشتیم و شاید باعث شد در داستان هم قصه تغییراتی داشته باشد.»

وی اضافه کرد: «من اصلاً نمی‌گویم گیلدخت ایراد ندارد، ولی می‌گویم هیچکس برای سریال کم نگذاشت. ما در دوره کرونا کار می‌کردیم. شاید ۴۵ روز فقط کار را تعطیل کردیم. یک آتش سوزی مهیب داشتیم که بخشی از لوکیشن ما از دست رفت. به انتقادها واقف هستیم، اما همه خودمان را گذاشتیم. ما از بدلکار خیلی کم استفاده کردیم. گلنار خودش سوار بر اسب به تاخت می‌رود.»

منصور براهیمی نویسنده «آتش و باد»، پیش‌ترگفته بود: «من در این سال‌ها چه در تدریس و چه در نوشته‌هایم بر دو نکته تأکید داشته‌ام. اولین موضوع، قصه‌گو بودن اثر است. ایرانی‌ها از دوران کهن یک ملت قصه‌گو بوده‌اند و فرهنگ چندهزارساله خود را در بستر همین قصه‌ها به آیندگان منتقل کرده‌اند. ما شاهنامه را داریم که در دنیا نظیر ندارد. اتفاقاً در فرهنگ ایلیاتی‌ها، شاهنامه‌خوانی جایگاه ویژه‌ای دارد که در محتوا و عنوان‌بندی «آتش و باد» هم به آن اشاره می‌شود.

این که سینمای ما در سال‌های اخیر رنگ و لعاب غیرداستانی و غیرخطی گرفته را نمی‌پسندم. آثار نمایشی سینما و تلویزیون باید قصه‌گویی باشد. ما تولیدات سینمایی و تلویزیونی که در بستر دشت و صحرا و بیابان میگذرد و در آن روستائیان و عشایر محوریت دارند را کنار گذاشته‌ایم؛ در حالی که این فضاها و داستان‌هایی که در دل مناسبات اجتماعی و تاریخی آن مستتر است یک معدن بکر و سرشار است.»

جواد قامتی بازیگر این سریال نیز درباره تجربه نقش آفرینی خود به خبرنگار فارس گفته است: «مخاطبان دوست دارند ریشه‌های هویتی خودشان را بازخوانی کنند. یکی از دلایل جذابیت اغلب کارهای تاریخی با موضوعات مختلف همین قضیه است. این بازگشت به گذشته و غبارزدایی از تاریخ اجتماعی، همیشه برای مردم جذابیت دارد؛ «آتش و باد» هم از این قاعده مستثنی نیست. به ویژه این که بخشی از داستان این مجموعه در دل حوادث واقعی تاریخی می‌گذرد.»

با این همه، کارشناسان رسانه معتقدند سوزاندن یک «سریال استراتژیک» به شگردهای گوناگون از نخستین اشتباهات بزرگ «رسانه ملی» در روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۲ هجری‌ شمسی محسوب می‌شود. سریالی که از یک سو با تغییر نام از «جشن سربرون» به «آتش و باد» دچار بحران هویت شد و از سوی دیگر با سپرده شدن پخش آن به شبکه غیرمرتبط از دامنه و سطح مخاطب‌پذیری اثر کاسته و در نهایت در بدترین ساعت پخش ممکن درست بعد از افطار به انزوا کشیده شد.

سیمافیلم؛ از کیف انگلیسی تا بچه‌مهندس!

با نگاه به سریال‌های ساخته شده در مرکز سیمافیلم که در گذشته آثار فاخری چون سریال امام علی (ع)، مختارنامه، معمای شاه، در چشم باد، تنهاترین سردار، کیف انگلیسی و یوسف پیامبر را در کارنامه خود دارد، نتیجه چندان متفاوت نخواهد بود و سریال‌های جدید این مجموعه نیز در سال‌های اخیر چندان موفق نبوده‌اند؛ زیرخاکی، از سرنوشت، بچه مهندس، پایتخت و نون خ که جزو مجموعه‌های چند قسمتی تلویزیون محسوب می‌شوند، همگی دچار افت کیفی شده‌اند؛ تا جایی که می‌توان آخرین فصل هرکدام از این سریال‎‌ها را ضعیف‌ترین آن‌ها به حساب آورد. سریال‌هایی که بعضاً به برندی برای تلویزیون تبدیل شده بودند، اما در قسمت نهایی به هیچ وجه نتوانستند رضایت مخاطبان را جلب کنند.

عملکرد ضعیف سیمافیلم در یک دهه گذشته در حالی ست که مهدی نقویان، رئیس سیمافیلم در واکنش به منتقدانی که می‌گویند از سریال‌های تلویزیون خبری نیست، می‌گوید: «همچنان از نظر کمّی تلویزیون از پلتفرم‌ها، مؤسسات تولیدکننده و خیلی از نهادهای دیگر جلوتر است، اما وقتی انتظار دارید رسانه ملّی دچار تغییرات بشود و به این موضوعات در تولیدات سریال‌ها پرداخته شود، احتیاج به زمان دارد. قاعدتاً آنتن را دچار اختلالی می‌کند که ما در یک سال گذشته دیده‌ایم. اما می‌خواهم این نوید را هم بدهم و نمی‌خواهم ناامید کنم. موتور سریال‌سازی در تلویزیون دوباره روشن شده و الان که ۸ سریال در تولید داریم تا آخر تابستان به ۲۰ عدد می‌رسد و ان‌شاءالله این عدد را حفظ خواهیم کرد.»

اینکه شبکه‌های اصلی چون شبکه ۵ و شبکه ۲ به جای پخش تکراری و یا سریال‌های کره‌ای چون «بیمارستان» و «تزویر» سریال‌های ایرانی را روی آنتن بفرستند اتفاق خوبی است اما موفقیت رسانه ملی در عرصه سریال‌سازی تنها منوط به تعداد آنها نیست و شاخصه کیفیت و پرمخاطب بودن سریال‌ها اهمیتی بیش‌تری دارد و باید دید سیما فیلم بعنوان یک نهاد تخصصی سریال‌سازی در تلویزیون می‌تواند به روزهای اوج خود در سریال سازی بازگردد یا خیر!

چند جمله دیگر

مشکل برنامه‌سازی و سریال‌سازی، بی‌توجهی به پژوهش و تحقیق و رسیدن به یک فیلمنامه قدرتمند است؛ در رویکردهای تحولی رسانه ملّی و تأکید رئیس سازمان و معاون سیما، محتوا بیش از بقیه زرق و برق‌ها جایگاه دارد و در واقع نکته‌ای که در سِیر تحولی رسانه‌ملی بارها پیمان جبلی و برخی از دیگر مدیران رادیو و تلویزیون به آن اشاره کرده‌اند حرکت به سمت محتواست.

همچنین منتقدان معتقدند:‌ «نگاهی به تولیدات داستانی صداوسیما در دهه ۹۰ نشان می‌دهد که اغلب این آثار صرفا از روی رفع تکلیف و تکمیل کنداکتور تلویزیون تولید شده‌اند و پیامدهای چنین رویکردی را این روزها در استقبال بیش‌تر مخاطبان به آثار شبکه نمایش خانگی شاهدیم. فقدان چارچوب، قصه و فیلمنامه مناسب، خط داستانی و دیالوگ‌های کلیشه‌ای، پیش پاافتاده و دم‌دستی، بازی‌های مصنوعی و مشکلات فنی ساده مجموعه‌ای از عوامل آشکار است که این روزها در عمده سریال‌های تلویزیون می‌توان مشاهده کرد.»

حسین رنجبر، مدرّس رسانه و منتقد سینما نیز با اشاره به این که تأکید بر لزوم رفع نقاط ضعف تلویزیون در امر سریال سازی می‌گوید: «هر چقدر که برنامه‌سازان و سریال سازان به سوژه‌ها و قصه‌های مردمی نزدیک شده و در عین حال مراقب باشند که کیفیت کارشان افت پیدا نکند، به همان میزان بر شمار مخاطبان رسانه ملی نیز افزوده می‌شود البته به این شرط که مدیران سازمان صداوسیما نیز حقیقتاً حمایت‌های لازم را از سریال‌سازان به عمل آورند.»

در پایان باید گفت مدیران جدید رسانه ملی برای پیش تولید و ساخت سریال‌های جذاب و ارزشمند فرصت کافی داشته‌اند و امروز دیگر با پشت سرگذاشتن آزمون و خطا مخاطبان اصلی رسانه ملی منتظر به ثمر نشستن تحول هستند که وعده آن داده شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 15
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ناشناس IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    34 12
    موقعی سریال برای مردم جذاب می‌شود که دغدغه مایحتاج اولیه زندگی رو نداشته باشن، تو جامعه ای که فقر بیداد میکنه، حرف زدن از سریال خنده داره،
    • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
      1 0
      هر چیزی رو به هر چی ربط بده،آره فقر بیداد میکنه!!!
    • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
      2 0
      تو راست میگی پس چرا اینهمه بازار سریالهای فیلمو پر بازدید شده مشکل در عدم توجه به روحیه مردم و نویسندگانی هست که بیشتر سعی در تولید سریال هایی برای قشر خاص می کنند و توجهی به روحیات مردم کوچه و بازار ندارند بجای اون فیلمو سریال آبکی و مورد پسند مردم میسازه و در قبال اون بی حجابی و هرزگی را هم به خورد جامعه میدهد؟
    • محمد IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
      11 1
      مثلی می گوید خنده دلخوش میخواهد و گریه چشم درشت
    • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
      1 2
      اون وقت کار شما که درباره ی درباره ی سریال فرمایش می فرمایید که میشه قهقهه...
    • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
      1 0
      لطفا سریالهای مراد برقی و تلخ و شیرین قبل 57 را با محجبه کردن زنانش مجددا پخش کنید. از نظر موضوعی اشکال شرعی نداشتند .
    • پدی ازپیج همسایه IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
      2 0
      دلایلشو من میگم:1)هنوز داغدار خواهرا و برادرامون از سال98هستیم.2)وضعیت اقتصادی3)همه رو-مدیری و عطاران وعلیخانی وضیا و...- قل و قمع کردید4)ته شوخیاتون با لباس سیاه و ختم و دستشویی وبچه دارشدن هست5)بگم منتشر نمیکنی
    • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
      0 0
      چی میگید شما.علتش معلوم وجود شبکه های اجتماعی تو اینترنت هر کی هر چی دلش بخواد میتونه ببینه فقر فقر میکنید پس اینهمه تو شبکه های مجازی طرف هر روز پست میزاره پولش و از کجا میاره؟!
    • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
      0 0
      تاثیرداره داداش ولی بنظرم جذابیت ازملت رخت بسته کمیک استدیو های شبکه نسیم وهتل مسابقه بامجری بنفشه خواه قشنگه ولی واقعا وقتی تو ناخوداگاه فکرمشغول باشه هیچی حال نمیده
    • وطن پرست DE ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
      2 1
      جناب اقای جامعه شناس مگر افتاب تابان برجام شما رو سیر نکرد :)) از مسخره بازی دست برداریم اگر حرفت درست باشه پس بالیوود باید درش تخته بشه. بیسواد
    • پوریا IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
      1 0
      آره بقرآن من اصلا دارم غرق میشم تو مشکلات و کرایه خونه و مخارج، حوصله دیدن تلوزیون ندارم هفته ای چهارساعتم روشن نمیکنیم
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    1 0
    واقعا همینجوره.سریال های جدید اکثرا مزخرف.یک سریال انمیشن هست.شرف داره،به این سریال ها.پهلوانان.پوریای ولی
  • محسن IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    6 5
    چرا بازنشستگان تامین اجتماعی که در سال ۴۲ سربازان امام بودند در گهواره ، امروز به دست دولتهای کنونی دارند تنبیه می شوند البته به روش سرکوب حقوق شان ! ! !
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    5 12
    در مجموع درسته اما در مورد چند سریال مثل زیرخاکی، پایتخت و آتش و باد بی انصافی صورت گرفته و اسم این سریالها در کنار سریالهای بی کیفیت اومده که اصلا درست نیست
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    11 1
    خیلی از سریالها در ژانرغم و حتی بعضادچار سو استفاده از احساسات مردمند
    • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
      0 0
      خیلی از آنها هم شدن ترکی در رواج بی بندو باری
  • طبا IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    9 5
    مگر تا حالا جذاب بود که میگید دیگه جذاب نیست!!!؟؟؟؟ ترا بخدا مردم رو نخندونید !!!
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    1 0
    فیلم دیدن دل خوش میخواد، مشکلات داره از توی فیلم ها به مردم نیشخند میزنه چی رو نگاه کنند بدبختی خودشونو؟
  • شریف IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    11 0
    فقط سریالهای زیباو نوستالژی دهه60 و70... سریالهای فعلی ارزش روشن کردن تلویزیون راندارن...
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    0 0
    سریال نون خ محشر بود.دستشون درد نکنه.انشالله سال بعد دوباره سری جدید رو میبینیم
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    0 0
    ژانر کمدی بیشتر لازمه.مثل نون خ و پلاک ۸.هر دو جالب بودن
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    0 0
    سریال خوشنام و دودکش و لیسانسه ها که بعدن شدن فوق لیسانسه ها و نون خ و پلاک ۸ ژانر کمدی بودن و عالی بودن .سریال های به یاد ماندنی بودن.خستگی رو از تن آدم بیرون میاوردن.
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    0 0
    در سریال ها مواظب باشیم ترویج اشرافی گری نکنیم و خانواده متوسط معرفی شود
  • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    1 0
    خاک
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    2 0
    یک جانبه گرایی مردم را از تلویزیون فراری داد مثل مشرق که کامنتهای بازدید کنندگانی باب میل خودش نباشد حذف یا ویراش سانسور میکند ویادر پاسخ به آن که بنظر میرسد از طرف گردانندگان است کلماتی بسیار زشت نثار میکند
  • GB ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    0 0
    چرا ؟دلیلش اینه که سریال های ترکیه ای میبینیددیگه ماهواره همچی هست اجازه نمیده که شماازسریال سیما لذت ببرید اما اشکال هم داشته باشن طبیعیه وزیبا وجالب هم هستن
  • s IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    0 0
    سریال سادیستی نسازید!
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    7 0
    مگه کسی هم صدا سیما میبینه ؟ وقتی این همه سریال عالی هست کی وقت میذاره برا این سریال ها ؟ شاید دهه 50 و کمی هم 60 بازم بیننده باشن
  • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    0 5
    آتش و باد انصافا خوب بود
  • زهرا IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    0 0
    سریال بچه مهندس ک ازهمان فصل اول حرفی برا گفتن نداشت فقط فصل۳ بهتربود ازسرنوشت هم تافصل۳ جذاب وغیرقابل پیش بینی وقشنگ بود ولی فصل۴ ضعیف شد نون خ هم فصل یک ودو قوی بود سه وچهار خیلیییییی ضعیف بودازلحاظ داستان پردازی پایتخت هم فصل۶ افتضاح بودش زیرخاکی هم نظری ندااااارم
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    0 0
    نمیدونم شاید من ادم قدیمی وقناعت کارم از این کار ناراحت شدم.تو سریال خدادا یارو برای یه صحنه الکی ۶تا شونه تخم مرغ رو کوبید زمین.البت احتمالا برا خیلی ها بی اهمیت باشه این کارها
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    2 0
    چون دل مردم خوش نیست چون مردم واقعا روحشون غمگین است
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    1 0
    مردم حوصله ندارند سریال ده پانزده قسمتی بسازید
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    3 0
    گرونی و تورم و فقر و فساد و تبعیض حال خوشی برای مردم باقی نذاشته که سریال و فیلم ببینن.لعنت برمسئولان خائن و بی لیاقت.
  • IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    1 0
    سلام فقط پول بیت المال رو حیف و میل می‌کنند. بهتره سریال خارجی و فیلم خارجی نشون بدن تا اینکه بخوان ادای خارجی ها رو در بیارن. یادش بخیر روزی روزگاری مرادبیگ، مزد ترس، کارگاه علوی و ....
  • IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    1 0
    دلیلش ساخت سریال های جهت داده
  • محمد IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    0 0
    با گذاشتن یک دوربین در یک کوچه و یک دوربین در یک خانه. میشه یک سریال ایرانی ۱۰۰۰ قسمتی ساخت.همان زندگی روزمره مردم.
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    3 0
    چون جای امثال عطاران مدیری و پایتخت سازان یه عده متحجر اومدن که هر نوع خنده و طنز رو گناه شرعی میپندارن
  • Ti IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    0 0
    سریال ها فقط با بازی اکبر عبدی ، بقیه به زور معده سریال هستن ،، اکبر عبدی حتی تو فیلم های در پیتی هم جذابیت زیادی داشت ،، حتی صداش آدم را ناخود آگاه به سمت تی وی هدایت می کرد و با دین چهره اکبر عبدی کل مشکلات و خشم آدم فرو می نشست ،، این جور بازیگر هم هر هزار سال ی بار پیدا میشن ،پس تا هزار سال دیگه نگرد که جوابی پیدا نمیشه.
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    0 0
    چون بازیگراش دیگه بازیگر نیستن و به پارتی و پول وارد سینما شدن. چون اشرافیگیری را رواج میدن و سریال ها با زمدگی واقعی مردم مطابقت ندارند. چون بازیگرا فقط فکر پولن و معروف شدن .
  • فرهاد IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    0 1
    سریالها باید با مضامین روز در ارتباط باشه چالشهای اعتقادی، فناوری ها و تکنولوژی های نوین از جمله هوش مصنوعی و همچنین مسایل روز جهان نه موضوعات کلیشه ای .حتی سریال های تاریخی هم باید زوایای جدیدی از آن مقطع را به تصویر بکشه نه در بهترین حالت صرفا اطلاعات مخاطب رو ویرایش کنه
  • محمد IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    1 0
    دلیل اینکه محبوبیت صدا و سیما از بین رفته سانسور نیست . بلکه اینه که حزب گرایی توشه و ازادی بیان نیست
  • Akbar IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    3 0
    فک کنم یه شبکه اون هم برای مناسبتهای وطنی بمونه خیلی هم زیاده مثل زمان جنگ. اگه باور ندارید یه دوری داخل مردم بزنید ببینید ۲۰ شبکه با اینهمه بودجه چقدر مخاطب داره. حتی ۲۰:۳۰ هم دیگه مخاطب نداره
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    0 0
    صدا و سیما شده خودش سریال های ترکی در ترویج بی بندو باری حتی لمس نامحرم مجاز شده! منتشر نمی کنید؟
  • سپنتا IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    1 0
    چون. همه بازی گران. حرفه ای. فرار کردن.....عقل کل
  • ارسلان IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    1 0
    درود برهمه مردم به شادی احتیاج دارندمتاسفانه سیمای ایران هرجی فیلم بی محتوا وغمگین هست نمایش میده
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    0 0
    چون دیگه هاپوکمار و دون دون ندارن!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس