کد خبر 1197637
تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۰
آمریکا روابط تجاری را با میانمار تعلیق کرد

آمریکا در پی کشته شدن شمار زیادی از معترضان در میانمار روز دوشنبه روابط تجاری خود را با این کشور آسیایی تعلیق کرد.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، شنبه گذشته خونین‌ترین روز میانمار پس از کودتای اول فوریه بود که در جریان اعتراضات علیه کودتاگران ۱۱۴ نفر کشته شدند. روز دوشنبه نیز پنج نفر دیگر کشته شدند.

«کاترین تای» نماینده تجاری دولت آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که کشتار معترضان، دانشجویان، کارگران و رهبران تجاری و کودکان «وجدان جامعه بین المللی را شوکه کرده است.»

وی افزود: تا زمانی که یک دولت دموکراتیک به قدرت بازنگردد، آمریکا روابط تجاری خود را در چارچوب توافقنامه تجاری سال ۲۰۱۳ با میانمار تعلیق خواهد کرد.

یک ماه و نیم از کودتای اول فوریه (۱۳ بهمن) در میانمار می‌گذرد و جنبش اعتراضی سراسری ۵۴ میلیون نفری در شهرهای مختلف این کشور همچنان ادامه دارد و به فلج شدن اقتصاد و فعالیت‌های دولتی منجر شده است.

در روزهای آغازین این هفته سرکوب اعتراض‌ها در میانمار شدت گرفته است و سربازان ارتش و نیروهای پلیس میانمار، روز یکشنبه دستکم ۵۱ تن از معترضان به کودتای نظامی را به قتل رساندند.

ادامه اعتراض‌ها و سرکوب‌ها در حالی است که ساماندهی تظاهرات و همچنین پوشش تصویری اعتراض‌ها توسط شهروند-خبرنگاران به علت قطع اینترنت تلفن‌های همراه دشوار شده، هر چند هنوز ارتباط اینترنتی با شیوه‌های دیگر امکان پذیر است. قطع خدمات اینترنت موجب به تاخیر افتادن جلسه استماع برای محاکمه "آنگ سان سوچی" رئیس برکنار شده دولت شد که قرار بود از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شود.

میانمار از زمان کودتای ۱۳ بهمن در شرایط فوق العاده سراسری بوده و رهبران ارتش مسئولیت تمام امور دولتی را در دست دارند اما اعلام حکومت نظامی گسترده در شهر یانگون نشانه‌ای از عزم رهبران نظامی برای اداره گسترده‌تر امور امنیتی با سربازان ارتش بجای نیروهای پلیس است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    1 0
    خدای من، خدای من، اصلا باورم نمیشه، زن و بچه مسلمونهارو تو میانمار تو آتش زنده زنده میسوزوندند آمریکا صداش در نیومد، دنیای غرب چقدر کثیفه، یا امام زمان ظهور کن این دنیارو از اینهمه ظلم نجات بده، یا مهدی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس