چرا وزارت بهداشت پاکبانان را در اولویت واکسینه شدن قرار داد؟

همزمان با شروع اولویت واکسیناسیون پاکبانان در شیراز، اهواز و مشهد دور جدیدی از هجمه‌ها و شایعات علیه این اقدام آغاز شد و برخی به جای حمایت از پاکبانان، به دنبال زیر سوال بردن این موضوع هستند.

به گزارش مشرق، از همان روزهای اول که کرونا سروکله‌اش پیدا شد، بازار شایعه‌ها درباره پیدا شدن و حتی نوع درمان آن داغ بود اما با اعلام خبر تلاش محققان ایرانی برای ساخت واکسن کرونا بازار شایعات داغ‌تر شد تا برخی رسانه‌های معاند اعلام کردند که واکسن ایرانی کرونا قابل اعتماد نیست و برخی با وجود سابقه صد ساله انستیتو پاستور ایران و مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در حوزه تولید واکسن اعلام کردند که ایران سابقه تولید واکسن ندارد! در موردی عجیب‌تر درحالی که مسوولان وزارت بهداشت بارها اعلام کردند که برای تامین واکسن سه راه خرید از سبد کواکس، تولید داخل و تولید مشترک را در دستور کار قرار داده‌اند این رسانه‌ها اعلام کردند که ایران برای تأمین واکسن کرونای مورد نیاز کشور کاری انجام نداده است.

اما گویی این پایان ماجرا نیست و همزمان با شروع اولویت واکسیناسیون پاکبانان در شیراز، اهواز و مشهد دور جدیدی از هجمه‌ها و شایعات علیه این اقدام آغاز شده است به طوری که برخی از افراد در شبکه‌های مجازی اعلام کردند که فاز تست انسانی واکسن تولید مشترک ایرانی بر روی پاکبانان انجام می‌شود.

چرا وزارت بهداشت پاکبانان را در اولویت واکسینه شدن قرار داد؟

*تزریق واکسن روسی برای پاکبانان

برای بررسی این موضوع و نوع واکسن تزریق شده به پاکبانان با چند تن از مسوولان گفت‌وگو کردیم، علیرضا رئیسی سخنگوی ستادملی مقابله با کرونا درباره این شایعات گفت: تزریق عمومی واکسن ایرانی هنوز آغاز نشده است و این واکسن‌ها در حال گذراندن مراحل تست هستند و واکسن‌هایی که برای پاکبانان در نظر گرفته شده است همان واکسن‌های هستند که برای کادر درمان استفاده شده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا پاکبانان در اولویت تزریق واکسن قرار گرفته‌اند توضیح داد: حدود 30 هزار دوز واکسن کرونا برای پاکبانان کشور در نظر گرفته شده است.

*پاکبانان در خط مقدم مبارزه با کرونا

رئیسی افزود: این موضوع را فراموش نکنید که صدای این قشر از جامعه به گوش نمی‌رسد درحالی که آنها روزانه با پسماندهای پزشکی و زباله‌های عفونی ارتباط دارند و آنها را جمع آوری می‌کنند و آنها مصداق افرادی هستند که به صورت مستقیم با کرونا در ارتباط هستند. خدمتکاران بیمارستان‌ها نیز در اولویت تزریق واکسن هستند و برای آنها نیز واکسن تزریق شده است.

وی با اشاره به این موضوع که واکسن این دسته از افراد هیچ تفاوتی با پزشکان ندارد، گفت: برای پاکبان‌ها از واکسن‌های وارداتی روسی و چینی که توسط وزارت بهداشت تایید شده است استفاده شده است اما برخی افراد با شایعه‌سازی به دنبال زیر سوال بردن این اقدام هستند که همین موضوع مظلومیت آنها را نشان می‌دهد.

*شخصا پیگیر واکسیناسیون غسال‌ها و پاکبنان هستم

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه باید از این اقدام مهم دفاع کرد اظهار داشت: یکی از افرادی که به طور جدی پیگیر این مطالبه بوده است بنده بوده‌ام به دلیل اینکه این قشر از جامعه تریبونی برای مطالبه ندارند و بنده برای واکسیناسیون غسال‌ها و پاکبانان اصرار داشتم هرچند این افراد جزو گروه‌های پزشکی نیستند اما به اندازه افرادی که در آی سی یو مشغول به کار هستند در معرض خطر قرار دارند.

چرا وزارت بهداشت پاکبانان را در اولویت واکسینه شدن قرار داد؟

وی گفت: بر اساس سند ملی مقابله با کرونا پاکبانان و کادر درمان بر مسولان ارجحیت دارند و واکسیناسیون این افراد با اولویت انجام می‌شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: عده‌ای نیز به دنبال القای این موضوع هستند که واکسن بی کیفیت به پاکبانان تزریق شده است درحالی که اغلب این قشر زحمت کش واکسن روسی دریافت کرده‌اند هرچند وزارت بهداشت سبدی از واکسن های چینی و روسی را توزیع کرده است.

وی با بیان اینکه تاکنون ششصد هزار دوز واکسن توزیع شده است، اظهار داشت: سی هزار دوز تعداد زیادی نیست که عده‌ای تلاش می‌کنند با زیر ساتل بردن این موضوع واکسیناسیون را به سمت گروهی که در اولویت نیستند سوق دهند. برخی افراد بی ملاحظه با انداختن ماسک خود در خیابان یا پیاده رو پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند که همین ماسک‌ها نیز توسط پاکبانان جمع آوری می‌شوند.

چرا وزارت بهداشت پاکبانان را در اولویت واکسینه شدن قرار داد؟

*مطالعه بالینی واکسن ایرانی کوبایی در ۷ دانشگاه علوم پزشکی منتخب

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو نیز گفت: فاز ۳ کلینیکال ترایال مشترک موسسه فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران بعد از تعطیلات نوروزی انجام خواهد شد و بدین منظور ۱۰۰ هزار دز واکسن بالقوه در روزهای پایانی سال گذشته ارسال شده است.

وی با بیان اینکه فاز ۳ این مطالعه بالینی در کوبا در روزهای اخیر آغاز شده و بعد از تعطیلات نوروزی در ۷ دانشگاه علوم پزشکی منتخب در گروه‌های داوطلب انجام خواهد شد اظهار داشت: این موضوع هیچ ارتباطی با برنامه واکسیناسیون کشوری علیه کووید۱۹ نداشته و ندارد. در صورت موفقیت فاز 3 و نتایج آن، این واکسن در هر دو کشور ایران و کوبا وارد فاز تولید انبوه و استفاده عمومی خواهد شد.

جهانپور افزود: واکسیناسیون علیه کووید19 در ایران فعلا صرفا با واکسن های دارای مجوز مصرف، شاما واکسن اسپوتنیک وی، واکسن کوواکسین، واکسن سینوفارم انجام می‌شود و بزودی واکسن آسترزنکا/آکسفورد تولیدی کره جنوبی نیز به این کمپین خواهد پیوست.

سخنگوی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: مطالب عنوان شده تحت عنوان واکسیناسیون افراد در کمپین واکسیناسیون عمومی با واکسن مشترک کوبا و گاستور کذب محض بوده و البته زاییده اذهان بیمار و مغرض است.

چرا وزارت بهداشت پاکبانان را در اولویت واکسینه شدن قرار داد؟

*اجباری برای تست واکسن‌های ایرانی وجود ندارد

سید حیدر محمدی مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در اینباره گفت: برخی کشورها با پذیرفتن انجام تست آزمایشگاهی واکسن‌های تولید شده بر روی مردم خود تلاش کردند تا از این طریق واکسن‌های مورد نیاز خود را تامین کنند اما هیچوقت اجازه تست آزمایشی واکسن‌های خارجی را بر روی مردم ندادیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا واکسن‌های تزریق شده به پاکبانان واکسن‌های تولیدی ایران است که قرار است آزمایش شوند اظهار داشت: شرکت‌های تولیدکننده واکسن ایرانی از طریق اطلاعیه اقدام به ثبت نام داوطلبان برای تست واکسن‌هایشان کردند و افرادی که فاز اول واکسن را دریافت کردند تحت مراقبت قرار دارند.

*اعتماد به واکسن ایرانی با وجود شیطنت رسانه‌های معاند

محمدی با اشاره به ثبت نام بیش از ۲۷ هزار داوطلب تزریق واکسن برکت تنها سه روز پس از فراخوان عمومی ستاد اجرایی فرمان امام گفت: این موضوع نشان داد، مردم ایران با وجود تمام شیطنت‌های رسانه‌های معاند به ماحصل مطالعات و تلاش دانشمندان ایرانی و فرزندان خودشان اعتماد دارند. همچنین واکسن رازی و فخرا نیز بر روی داوطلبان تست شد و اجباری نیز برای واکسیناسیون نبوده است.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه واکسیناسیون بر اساس سند ملی واکسیناسیون کرونا درحال انجام است اظهار داشت: تزریق واکسن بر روی کادر درمان توسط واکسن‌های وارداتی در حال انجام است و تزریق با اولویت کادر درمان آغاز شده است و کادر درمان واکسن سینوفارم و اسپوتنیک دریافت می‌کنند، این واکسن‌ها تاییدیه سازمان غذا و دارو را دارند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • Aa IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    1 1
    بالاخره یک کار درست انجام شد .
  • علی IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    2 1
    بعنوان یک پزشک عرض میکنم که تزریق واکسن به مغازه دارها و رانندگان وسایل نقلیه عمومی واجب تر بود تا پاکبانها ،با واکسینه کردن مغازه دارها و رانندگان وسایل نقلیه عمومی میتوانستیم زنجیره را در خیابان بشکنیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس