کد خبر 1196013
تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۷
بلینکن: مواضع آمریکا و اروپا در قبال ایران تا حد بسیار زیادی یکسان است

وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که مواضع این کشور و متحدان اروپایی‌اش در خصوص ایران و برجام تا حد بسیار زیادی یکسان است.

به گزارش مشرق، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در یک نشست خبری در بروکسل اعلام کرد که آمریکا و اروپا در خصوص ایران و برجام تا حد بسیار زیادی با یکدیگر اتفاق نظر دارند.

بیشتر بخوانید

رایزنی وزرای خارجه آمریکا و تروئیکای اروپایی درباره ایران

آنتونی بلینکن در این رابطه تأکید کرد: «من دیشب نشستی با وزرای خارجه شرکای اروپایی‌مان انگلیس، آلمان و فرانسه داشتم. دیدگاه ما در خصوص ایران تا حد بسیار زیادی یکسان است.»

وی ادامه داد: در خصوص ایران، ما به صراحت گفته‌ایم که مسیر دیپلماسی باز است. همان‌طور که می‌دانید وقتی اتحادیه اروپا پیشنهاد گرد هم آمدن همه طرف‌های برجام برای بررسی اینکه ما چگونه می‌توانیم به پایبندی به برجام بازگردیم، ما پاسخ مثبت دادیم اما تصمیم ایران تا امروز این بوده است که [در گفتگوهای مد نظر غرب] مشارکت نکند.»

بلینکن با تکرار مواضع کشورش در راستای شانه خالی کردن از مسئولیت‌ بازگشت به برجام و جبران خسارت‌های وارد شده به ایران بر اثر خروج آمریکا از این توافق افزود: «بنابراین همان‌طور که ما قبلاً هم گفته‌ایم، توپ واقعاً در زمین آنهاست و باید ببینیم که آیا آنها می‌خواهند مسیر دیپلماسی را در پیش بگیرند و به تعهدات خود ذیل توافق [برجام] بازگردند.»

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرد: «اگر این اتفاق [بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای] رخ دهد، ما همان‌طور که قبلاً گفته‌ایم برای ایجاد یک توافق طولانی‌تر و قوی‌تر و گفتگو در حوزه‌های دیگری مانند رفتارهای بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه، برنامه موشک‌های بالستیک این کشور و سایر موارد تلاش خواهیم کرد.»

مقامات دولت بایدن طی هفته‌های اخیر بارها از تمایل آمریکا به بازگشت به برجام سخن گفته‌اند، اما اعلام کرده‌اند که قبل از بازگشت آمریکا به برجام، ایران باید به تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام بازگردد.

در مقابل، ایران بارها تأکید کرده است که آمریکا به‌عنوان کشوری که از برجام خارج شده و اقدام به وضع تحریم‌های شدید علیه ایران کرده، باید علاوه بر بازگشت به برجام اقدام به رفع تحریم‌های خود علیه ایران کند تا پس از آن ایران نیز اجرای تعهدات هسته‌ای خود مطابق برجام را از سر گیرد.

ایران همچنین به طرف‌های غربی هشدار داده است که برجام به هیچ وجه قابل مذاکره مجدد نیست و اضافه کردن بندهای جدید به آن موضوعیت ندارد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    27 0
    تو رو بخدا بیا باهم مذاکره کنیم، التماس میکنم، قربون اون ناز و ادای قشنگت، تو رو بخدا به ما لبخند بزن، ای که تمام ذخایر وطنم به فدای کامجویی های شما ، لطف کنید ما رو هم بدوشید!
  • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    7 0
    ... و موشک در زمین آمریکا.................
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    4 0
    بهتر توپ تون رو از زمین ما بردارید ببرید تو زمین خودتون، چون ما تصمیم گرفتیم هر توپ غریبه‌ای تو زمینون افتاد رو اول پنچرش کنیم بعد بفرستمیش تو موزه، کنار بقیه پهباد‌های سوراخ شده خارجی ...
  • saeed IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    2 0
    راس میگه خب..اینا میدونن رئیس جمهور و وزرا تو مملکت ما به فوتبال علاقه مندن و به بکش زیرش اعتقاد راسخ دارن..حاجی بکش زیر هرچی عزت و منفعت ملیه..
  • SE ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    5 0
    بزودی میبینی که توپ در دل شماست
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    0 1
    نه تو رو به خدا اول شما برگردید! عالم سیاست شده خاله بازی؛ اول تو، اول من ..! به قول تقی پایتخت، بچه بچه نکنید هی! اَه اَه اَه. سیاست خارجه دست بایدن نیست، پیش معاونش کامِلا هریسِ.
  • پیروزه IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    0 0
    بچه پرو پاته از گلیمت بیشتر کشیدی
  • علی IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    0 0
    مگه نون بیار کباب ببر هم توپ داره؟
  • IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    1 5
    متاسفانه ایران به از دست دادن فرصتها عادت داره
    • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
      1 0
      بزن به چاک مزدور
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    1 0
    در کمال ضعف با وقاحت سعی در زور فروش کردن منافع شخصی دارد البته با قیافه حق ب جانب و در دست گرفتن پرچم دلجوی. پس باش تا صبح دولتت بدمد.
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    0 0
    چند ماهی صبوری پیشه کنید تا جواب درست و کامل را از دولت دکتر سعید محمد دریافت کنید ، از بس پالس های متناقض از سوی دولتمردان کنونی ما داده شده و آمریکائیان با برداشت های اشتباه مواجه ساخته . علیرغم صحبت از جمله پیام نوروزی رهبری که سیاست و موضع ایران را بیان فرمودند ، که همان برگشت آمریکا به برجام و راستی آزمائی از سوی ایران بعلت دغل بازی های آمریکا و دوستان اروپائی اش میباشد . چون دولت آینده قصدش اجرای کامل شعار سال همان سازندگی به مسئولیت شخصی که تجارب فراوانی در عرصه های مختلف دارد ، که به زیر بنا و تقویت قوای اقتصادی که نیاز و خواسته اساسی مردم برای غلبه بر مشکلات زندگی روزمره شان بپردازد ، که انشاءالله بعد از حصول و رضایت نظر مردم و رهبری ، اساس کار درست میشود و طبعا بقیه موارد نیز به تبع قابل حصول و نظرات خواهد شد .
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    0 0
    گور بابای امریکایی ها ...، حرف شون بدون #اقدام و #راستی_آزمایی هیچ سندیت و اعتباری نداره.
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    0 0
    آمریکایی وحشی وحرامزاده هم توپ در زمین کثیف شماست هم بیشعوری وحماقت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس