کد خبر 1194576
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
آمریکا و چین

نخستین دیدار رسمی نمایندگان دولت چین با مقامات دولت «جو بایدن»، به جدال لفظی طرفین گذشت.

به گزارش مشرق، آمریکا از دیروز پنجشنبه اولین مذاکره رو در رو در رده‌های بالا با چین را آغاز کرد اما نخستین دیدار رسمی نمایندگان دولت چین با مقامات دولت «جو بایدن»، به جدال لفظی طرفین گذشت.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا در آغاز مذاکرات با همتایان چینی خود که در آلاسکا برگزار شد، اعلام کرد که واشنگتن از منازعه صحبت نمی‌کند بلکه از رقابت سخت استقبال می‌کند و همیشه برای اصول، مردم و دوستان خود ایستادگی می‌کند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفت که طرف آمریکایی در مورد نگرانی‌های عمیق خود از اقدامات پکن در سین کیانگ، هنگ کنگ و تایوان و همچنین حملات سایبری به آمریکا گفتگو خواهد کرد.

وی بیان کرد: هر کدام از این اقدامات نظم مبتنی بر قواعدی که ثبات جهانی را حفظ می‌کند، تهدید خواهد کرد.

«یانگ جیه چی» هم در مورد فشار واشنگتن به کشورها با استفاده از زور، اعلام کرد که آمریکا از قدرت نظامی و برتری مالی خود برای تحت فشار قرار دادن کشورها استفاده می‌کند.

این دیپلمات ارشد چینی اضافه کرد که آمریکا از مفاهیم امنیت ملی سوء استفاده می‌کند تا آینده تجارت بین المللی را تهدید کند.

وی با اشاره به وقایع اتفاق افتاده پس از مرگ جورج فلوید شهروند سیاهپوست آمریکایی که به دست پلیس این کشور کشته شد، تاکید کرد که حقوق بشر در آمریکا در سطح پایینی قرار دارد و این کشور می‌تواند در این زمینه بهتر عمل کند.

در همین رابطه، یک مقام ارشد آمریکایی گفت: به نظر می‌رسد مقامات ارشد چینی که روز پنجشنبه برای اولین بار با همتایانشان از دولت بایدن دیدار کردند، با نیت بزرگنمایی و نقض پروتکل آمده بودند.

در طرف مقابل، یانگ جیه چی دیپلمات ارشد چین که هدایت هیات چینی را بر عهده داشت آمریکا را به دلیل اعلام تحریم‌هایی علیه مقامات چینی پیش از مذاکرات به بی احترامی به پروتکل دیپلماتیک متهم کرده بود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس