کد خبر 1194434
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۵
لاوروف دوم فروردین به چین سفر می کند

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که سرگئی لاوروف وزیر خارجه این کشور روز ۲۲ مارس (دوم فروردین ماه ۱۴۰۰) به چین سفر می کند.

به گزارش مشرق، زاخارووا امروز (پنجشنبه) در نشست خبری هفتگی در وزارت خارجه روسیه گفت: وزیر خارجه روسیه از روز ۲۲ تا ۲۵ ماه مارس جاری به چین و کره جنوبی سفر می کند.

وی افزود: لاوروف روز ۲۳ ماه مارس (سوم فروردین ۱۴۰۰) به چین سفر و با «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین دیدار می کند و دو طرف دورنمای توسعه روابط دوجانبه باتوجه به بیستمین سالگرد امضا قرارداد همکاری و دوستی و حسن همجواری بین روسیه و چین را بررسی می کنند.

وزرای خارجه روسیه و چین درخصوص موضوعات مهم بین المللی و همکاریهای دو کشور در عرصه های مختلف و نیز در عرصه بین المللی گفت و گو می کنند. 

۲۴ ماه مارس (۴ فروردین ماه) لاوروف در سئول در مراسمی آغاز سال تبادل فرهنگی متقابل بین روسیه و کره جنوبی را اعلام می کند و روز ۲۵ ماه مارس نیز با «چونگ اویی یونگ» وزیر حارجه کره جنوبی دیدار می کند که در مذاکرات دو طرف همکاریهای دو کشور و مسائل مهم منطقه ای ازجمله مساله اتمی شبه جزیره کره مطرح و دو طرف درباره آن مذاکره خواهند کرد. 

در حالی که به علت یکجانبه گرایی های دولت آمریکا روابط واشنگتن با چین سردتر از هر زمانی است چین و روسیه گرمترین سال های مناسبات دوجانبه را تجربه می کنند پیامی آشکار از سوی دو کشور برای آنهایی است که در آمریکا کماکان چین را یک تهدید می پندارند.

به گزارش ایرنا، مانع تراشی های سیاسی، امنیتی و اقتصادی دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا ضد چین به همان نسبت که مناسبات را به پایین ترین سطح رساند باعث شد تا چین و روسیه هر روز گام های بلندتری برای تقویت مناسبات راهبردی بردارند آنها تبادلات را افزایش دادند و مناسباتی قوی در عرصه های سیاسی،  اقتصادی و نظامی برقرار کردند و متفقا از یکجانبه گرایی واشنگتن انتقاد و ابزار انزجار کردند.

با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا به رهبری «جو بایدن» بار دیگر این مساله که روابط سه جانبه چین،  روسیه و آمریکا با چه تغییراتی روبرو خواهد شد، مورد توجه کشورها و تحلیلگران قرار گرفته است بخصوص آنکه بایدن مسکو را بزرگترین تهدید برای امنیت ملی آمریکا می داند و مدعی رقابتی راهبردی و دشوار با چین است.

از سوی دیگر به نظر می رسد که برای چین و روسیه تقویت روابط راهبردی یکی از راه ها و ابزارهای لازم برای مقابله با فشارهای فزاینده آمریکا است و چنانچه این فشارها افزایش یابد، چین و روسیه نیز گام هایشان را برای همکاری های بیشتر مستحکم تر خواهند کرد و با قدرت و اقتدار بیشتری در مقابل یکجانبه گرایی آمریکا قد علم خواهند کرد.

چندی پیش «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در گفت و گوی تلفنی با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه گفت: به رغم هر فراز و فرودی در عرصه بین المللی، روابط پایدار چین و روسیه باید پایدارتر باشد.  

وانگ گفت: آمریکا هنوز دست از یکجانبه گرایی و تحریم ها برنداشته است این کشور خلاف گرایش های موجود جهانی حرکت می کند اینها ننگ بزرگی برای دنیای امروز است.  

لاوروف نیز ضمن ابراز مخالفت شدید با اقدامات آمریکا بر مقابله با تکروی های این کشور تاکید کرد: چین و روسیه باید در برابر فشارها و سرکوب های آمریکا مقاومت کنند و برای حفاظت از منافع مشترک و حفظ ثبات و همکاری بین المللی، تلاش های مشترک داشته باشند.

چین و روسیه همچنین برای دفاع از منافع اصلی و نگرانی های راهبردی خود، هماهنگی نزدیک و قاطعانه دارند برای نمونه در موضوع تایوان روس ها از مواضع چین حمایت می کنند و پکن در سوریه و یا شبه جزیره کریمه مدافع اقدامات روسیه و مخالف تحریم های آمریکا است.

همکاری چین و روسیه نه تنها در زمینه نظامی و امنیتی بلکه در قلمروهایی نظیر اقتصاد ، سیاست، دیپلماسی، فرهنگ، علم و فناوری و بهداشت عمومی بسیار انعطاف پذیر و جامع و در پاره ای موارد بسیار متمرکز است همانطور که در اجلاس سالانه سازمان همکاری شانگهای در آذر ماه، رهبران دو کشور چین و روسیه به همراه دیگر کشورهای عضو توافق کردند که در زمینه تولید و توزیع واکسن کووید ۱۹ و توسعه اقتصاد دیجیتال همکاری کنند.

مسکو و پکن افزایش حجم مبادلات بازرگانی به سطح ۱۰۰ میلیارد دلار را به عنوان هدف راهبردی اعلام کرده و در این مسیر و توسعه مشارکت راهبردی حرکت می کنند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس