کد خبر 1131231
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۴
جایو لی جیان سخنگوی امور خارجه چین

سخنگوی وزارت خارجه چین از اقدامات مداخله جویانه آمریکا در زمینه روابط این کشور با روسیه اظهار نظر کرد و گفت: روابط پکن و مسکو بسیار پایدار و محکم است.

به گزارش مشرق، جایو لی جیان، طی گفت و گوی مطبوعاتی خود از اقدامات آمریکا برای ایجاد اختلاف بین چین انتقاد کرد و گفت: واشنگتن به رغم تلاش‌های خود موفق به اختلاف افکنی بین چین و روسیه نخواهد شد، زیرا روابط پکن و مسکو پایدار و محکم و دربرابر چنین تلاش‌ها و مخاطراتی مقاوم است.

بیشتر بخوانید:

هشدار چین به کانادا درباره اعطای پناهندگی به هنگ‌کنگی‌ها

سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن ابراز موافقت پکن با موضع روسیه، گفت: لاوروف بارها مخالفت خود را با تلاش برخی کشورها برای ایجاد اختلاف بین پکن و مسکو ابراز داشته و چنین تحریکاتی را مغایر با هنجارهای اساسی حاکم بر روابط بین الملل دانسته و این اقدامات را به سختی سرزنش کرده است.

وی تصریح کرد: واقعیات بار دیگر ثابت کرده است بر اساس رهنمودهای رهبران دو کشور، مناسبات مشارکتی راهبردی جامع چین و روسیه به شکل پایدار و سالم و با ثبات حفظ شده و از مقاومت بالایی دربرابر تلاش‌های تفرقه افکنانه برخوردار است.

لی جیان با بیان این موضوع که چین ضمن حراست از مناسبات سیاسی با روسیه به اقدامات مشترک با این کشور برای مقابله با هر تلاشی از این دست ادامه می‌دهد و برای پیشبرد روابط از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد به تهدیدهای مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا برای بستن همه موسسات و کلاس‌های آموزشگاهی کنفوسیوس در آمریکا اشاره کرد و گفت: موسسات کنفوسیوس به عنوان پلی برای کمک به مردم در سراسر جهان برای یادگیری زبان چینی، درک چین و تقویت تبادلات مردمی و فرهنگی بین چین و سایر کشورها عمل می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

هشدار ارتش چین به آمریکا

سخنگوی وزارت خارجه چین در این باره ادامه داد: موسسات کنفوسیوس در ایالات متحده بر اساس درخواست‌های داوطلبانه از دانشگاه‌های آن کشور تحت اصول احترام متقابل، مشاوره‌های دوستانه، برابری و منافع متقابل تأسیس می‌شوند. آن‌ها دارای الگوهای مدیریتی و عملکردی باز و شفاف هستند و کاملاً از قوانین محلی و قوانین و مقررات مختلف دانشگاه‌ها پیروی می‌کنند. این موسسات سهم بسزایی در ارتقای سطح تبادلات مردمی و فرهنگی بین چین و آمریکا داشته اند.

وی گفت: برخی از سیاستمداران آمریکایی مانند وزیر خارجه این کشور به دلیل تعصبات ایدئولوژیک و حصول منافع سیاسی، با بی اعتبار کردن موسسات کنفوسیوس و دخالت در فعالیت‌های عادی آن‌ها، تعاملات فرهنگی و آموزشی و همکاری بین چین و ایالات متحده را عمداً خدشه دار کرده اند. اقدامی که افکار عمومی با آن مخالف است.

سخنگوی وزارت خارجه چین در پایان خاطرنشان کردک سیاستمداران آمریکایی باید ذهنیت جنگ سرد را کنار گذاشته و اشتباهاتشان را اصلاح کرده و از سیاسی کردن برنامه‌های مبادلاتی آموزشی خودداری ورزند و بیش از این مانع تبادلات فرهنگی و مردمی و تضعیف روابط دو کشور نشوند.

منبع: میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس