کد خبر 1193029
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۵:۰۴
۳۹ درصد مصدومین چهارشنبه سوری در رده سنی ۶ تا ۱۸ هستند

آموزش و پرورش در سال کرونایی تلاش کرده است با ایجاد پویش «چهارشنبه سوری؛ خانواده، آرامش و نشاط» و افزایش آگاهی دانش‌آموزان از طریق مراقبان و سفیران سلامت، خطرات استفاده از مواد منفجره را آموزش دهد.

به گزارش مشرق، وقتی «کرونا» حدود یک سال پیش به کشورمان پا گذاشت، هیچکس فکرش را هم نمی‌کرد که انقدر دوام داشته باشند و بتواند در ابعاد مختلفی از زندگی انسان‌ها رخنه کند.

کرونا، باعث شده است که ماسک به پوشش افراد بشر اضافه شود و مواد ضدعفونی‌کننده جزو لوازم شخصی ضروری قرار گیرد؛ اما هنوز هم برخی افراد، این ویروس را شوخی می‌شمارند و آن چنان به دستورات بهداشتی عمل نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید:

چهارشنبه‌سوری؛ هیزمی بر آتش کرونا

از همه این موارد بدتر، آن کسانی هستند که در رویدادها و وقایع، به ویروس کرونا بی‌توجه هستند؛ یکی از این رویدادها، چهارشنبه آخرسال است که اگر رعایت نکنیم، ممکن است موجب گسترش دوباره این ویروس شویم. 

آتش کرونا را شعله‌ور نکنیم‌!

* پویش «چهارشنبه سوری خانواده، آرامش، نشاط» ایجاد شده است

لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در شرایط کرونا، مسؤولان وزارت آموزش و پرورش را برآن داشت تا چاره‌ای بیندیشند. در هر حال، امسال دانش‌آموزان در مدرسه نیستند و باید برنامه‌ها از طریق فضای مجازی اجرا شود.

یکی از این برنامه‌ها توسط معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اجرا می‌شود. علی رمضانی مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش در این خصوص گفت: امسال پویش «چهارشنبه سوری خانواده، آرامش، نشاط» ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه این پویش ویژه دانش‌آموزان و فرهنگیان است، افزود: در این پویش، آثار فرهنگی و هنری مرتبط با آیین‌ها و آداب و رسوم بومی و محل زندگی در شب چهارشنبه آخر سال از طریق پیام‌رسان شاد ارسال می‌شود.

رمضانی با اشاره به اینکه هدف از پویش، پیشگیری از تکرار حوادث تلخ سال‌های گذشته و ترویج فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی و آرامش در کنار خانواده است، ادامه داد: نقاشی آزادی در بخش دانش‌آموزان ابتدایی، ویدئوکست،پادکست و عکاسی در بخش دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم و ویدئوکست، پادکست و عکاسی در بخش فرهنگیان پیش‌بینی شده است.

وی درباره مهلت ارسال آثار گفت: آخرین مهلت ارسال آثار پنجم فروردین ماه ۱۴۰۰ است و دانش‌آموزان آثار خود را به آیدی @DANESHAMOOZI_۱۴۰۰ و فرهنگیان به @FARHANGIAN_۱۴۰۰ ارسال کنند.

آتش کرونا را شعله‌ور نکنیم‌!

* آموزش‌های خودمراقبی به دانش‌آموزان

معاونت تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش هم، برنامه‌های امسال را به فضای مجازی در سامانه «شاد» برده است.

مهرزاد حمیدی معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش درباره برنامه‌های این معاونت برای آگاهی دانش‌آموزان درباره خطرات ناشی از ترقه‌بازی در چهارشنبه آخر سال، اظهار کرد: تلاش کردیم از طریق کانال سلامت در سامانه «شاد»، آموزش‌های خودمراقبتی به دانش‌آموزان بدهیم.

وی ادامه داد: مراقبان سلامت در سراسر کشور به اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی برای دانش‌آموزان در قالب‌های مختلف فیلم و پوستر، متن نوشته می‌پردازند همچنین سفیران سلامت هم در این راستا پویش‌هایی را برگزار می‌کنند تا به همسالان خود آگاهی‌های لازم را ارائه دهند.

آتش کرونا را شعله‌ور نکنیم‌!

* آتش کرونا را شعله‌ور نکنیم‌!

از جمله مطالبی که در پوسترها برای آگاهی دادن به دانش‌آموزان انجام می‌شود مواردی چون «چهارشنبه سوری را مجازی جشن بگیریم»، «چهارشنبه سوری شاد و بی خطر»، «با ماندن در خانه از چهارشنبه سوری آخر سال از شعله‌ور شدن ویروس کرونا جلوگیری کنیم»، «چهارشنبه سوری عامل انتشار ویروس کرونا» و «آتش کرونا را شعله‌ور نکنیم‌» است.

از جمله نگرانی‌ها درباره چهارشنبه آخر سال، انتشار ویروس کرونا به دلیل حضور جمعیت در کنار هم هست. مراقبان سلامت تلاش می‌کنند تا دانش‌آموزان را نسبت به این موضوع آگاه کنند.

استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، عدم تجمع، شست‌وشوی دست‌ها از جمله مواردی است که این روزها توسط پزشکان و متخصصان حوزه سلامت، تکرار می‌شود.

آتش کرونا را شعله‌ور نکنیم‌!

* نگرانی از مواد منفجره دست ساز 

در کنار نگرانی از ویروس کرونا، نگرانی از مواد منفجره دست ساز نکته مهم دیگری است چرا که با کوچکترین اشتباه منفجر می‌شود و حوادث جبران ناپذیری به وجود می‌آورد.

پیرحسین کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور در خصوص لزوم اطلاع رسانی و آموزش در خصوص چهارشنبه آخر سال گفت: از سال‌های قبل در مدارس و مساجد حضور پیدا کردیم و همراه تکنسین‌ها و برخی از مصدومان سال‌های گذشته در خصوص آموزش و اطلاع رسانی اقدام می‌کردیم تا از این واقعه بد خلاص شویم؛ سال ٩٧ خیلی موفق شدیم و سال ٩٨ همزمان با شیوع ویروس کرونا شد و مردم مراقبت کردند.

وی ادامه داد: امسال زمانی که با سال گذشته مقایسه می کنیم آمار خوبی نداریم. مصدومینی که در این رابطه دچار عوارض می شوند را رصد می کنیم می‌بینیم سال گذشته تا به امروز ۵٠ نفر آسیب دیده داشتیم اما تا به حال ١۴۴ نفر مصدوم داشتیم.

سر و صدا و ایجاد مزاحمت برای مردم به ویژه بیماران و سالمندان از نکات آموزشی است که تلاش می‌شود، افزایش آگاهی صورت گیرد. البته اینکه چقدر گوش شنوا در این خصوص وجود دارد، باید گفت خیلی از دانش‌آموزان، این موارد را رعایت می‌کنند اما همواره همان درصد اندک، خاطره تلخی را از چهارشنبه آخر سال می‌سازند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس