کد خبر 1192186
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶
نوبخت نمایه دولت نمایه

«مجلس، کمبود وزارت بازرگانی و واشنگتن دی‌سی»، حالا سه گانه‌ای شده است برای فرار از پاسخگویی.

به گزارش مشرق، «مجلس، کمبود وزارت بازرگانی و واشنگتن دی‌سی»، حالا سه گانه‌ای شده است برای فرار از پاسخگویی. وعده‌های صدروزه و شعارهای انتخاباتی برای جلوس بر صندلی پاستور، پس از هشت‌سال عملکرد نامناسب چرخ اقتصاد کشور را از مدار خارج و معیشت مردم را با مشکل مواجه کرده است.

فرافکنی حالا شاید تنها راهی باشد برای سرپوش گذاشتن بر هر آنچه تحقق پیدا نکرده است. انتقاد به بی‌ثبات‌بودن قیمت‌ها در سال ۹۲ و کاشتن بذر امید در دل مردم برای باثبات‌بودن قیمت ارز، حالا پس از هشت‌سال قیمت دلار را بیش از ۶ برابر افزایش داده است؛ موضوعی که به اذعان دولتمردان، «تدبیر» دولت تدبیر و امید بوده است.

بیشتر بخوانید:

دولت با دوقطبی‌سازی‌ در جامعه به زنجیره تواصی ضربه می‌زند

گرانی و افزایش روزانه قیمت‌ها امان مردم را بریده و زندگی روزمره آن‌ها را با چالش جدی مواجه کرده است؛ چالش‌هایی که با شروع هر صبح آغاز و تا انتهای شب ادامه دارد. هدف از انتخاب دولت روحانی، حل مشکلات معیشتی و بهبود وضعیت اقتصادی و سر و سامان دادن به اوضاع بیکاری بود؛ هدف‌هایی که امروز بیش از هر زمانی سراب‌بودن آن مشخص شده است.

نبود وزیر حامی مردم؛ علت گرانی!

حسن روحانی، ماه آذر در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: ما در دولت، وزیری که حامی مصرف‌کننده باشد، نداریم، وزیری نداریم که حامی مصرف‌کننده و حامی مردم باشد؛ ما در مجلس قبلی برای پرکردن این خلأ لایحه‌ای دادیم که وزارت بازرگانی تاسیس شود که یک جمله آن ایراد داشت. مجلس یازدهم می‌توانست آن را تصویب کند اما بایگانی کرد.

روحانی در حالی در پایان سکانداری خود فرافکنی می‌کند و تقصیرها را بر گردن کسی می‌گذارد که هیچ تلاشی قانونمند برای حل آن نکرده است و فقط به بایگانی لایحه دولت در مجلس جدید می‌پردازد؛ البته این فقط آسمان و ریسمان‌بافی دولتی‌ها نیست و اظهاراتی از این دست در مواضع دولتمردان بسیار است.

رییس‌جمهور در هفته گذشته نیز طی سخنانی با اشاره به اینکه برخی از مشکلات طبیعی است و برخی نیز مربوط به دولت تروریست گذشته آمریکاست، گفت: متاسفانه دولت فعلی هم هنوز آن را ادامه می‌دهد اما یک مقدار از مشکلات به دلال‌بازی‌های غلط و نادرست در جامعه ما مربوط می‌شود.

وی با بیان اینکه وزیر بازرگانی نداریم، بیان کرد: اگر می‌داشتیم و اگر بین دولت و مجلس همکاری می‌شد، امروز روز دیگری داشتیم و امروز نوروز دیگری داشتیم. امروز کسی نداریم که مسوول خرید و مصرف اجناس مردم باشد. یک وزیر به فکر صنعت است و یک وزیر هم به فکر تولید محصولات کشاورزی است. ما یک وزیر می‌خواهیم که به فکر زندگی مردم و مصرف مردم باشد.

شناخت دقیق و مساله‌مند مشکلات ملت و تلاش برای حل سیستماتیک آنها در ماه‌های گذشته نمود چندانی در تصمیمات کلان کشور ندارد و با مقابله با دشمن فرضی تلاش می‌شود پاسخگویی به کناری رانده بشود تا ماه‌های پایانی سکانداری پاستور سپری شود.

فرافکنی سخنگوی دولت

علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز در آخرین نشست خبری خود با اشاره به صف‌های ایجادشده برای خرید روغن گفت: فضاسازی‌هایی که هنگام بررسی لایحه بودجه در مجلس در خصوص نرخ ارز کالاهای اساسی اتفاق افتاد را یادتان است. سخنگوی دولت ادامه داد: از همین تریبون بارها هشدار دادم که بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث به‌هم‌خوردن تعادل بازار می‌شود. برخی اظهارات به شایعه چندبرابرشدن قیمت خوراک دام و دانه‌های روغنی دامن زد و حاصل آن نگرانی مردم و انبارکردن این اقلام توسط برخی سودجویان و در نهایت برهم‌خوردن تعادل بازار شد.

ربیعی گفت: حالا تصور کنید اگر نرخ ارز این کالاها چهار برابر می‌شد و اقشار کم‌درآمد قدرت خرید آن را نداشتند، چه شرایطی برای معیشت و امنیت غذایی مردم پیش می‌آمد.

وی افزود: همانطور که رییس‌جمهور در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا گفت، مواضع شخصی‌ای که موجب عدم‌اطمینان به آینده می‌شود و نگرانی در مردم ایجاد می‌کند، عوارض منفی اقتصادی دارد؛ البته با منتفی‌شدن موضوع و تاکید دولت بر ادامه سیاست حمایت از عرضه کالاهای اساسی با نرخ ترجیحی و تمرکز بخش‌های مختلف دولت و تقسیم کار بین‌دستگاهی صورت‌گرفته و سیاست‌گذاری‌های لازم، مطمئن هستیم بازار به‌زودی به سمت تعادل پیش خواهدرفت. ربیعی در حالی مجلس را به باد انتقاد می‌گیرد که گویی خبر ندارد مساله گرانی‌ها و صف‌کشیدن‌ها فقط مربوط به یک کالا نیست و در چند ماه گذشته امری شایع و قابل توجه بوده است. بی‌توجهی به دغدغه‌های مردم و عدم‌شناخت دقیق آن، موضوعی است که مردم را رنجیده‌خاطر کرده و احساس می‌کنند دولت آن‌ها را به حال خود رها کرده است.

حواله مردم به «کدخدا»

در حالی که قرار بود کدخدا حلال مشکلات کشور باشد، حالا خود مولفه‌ای شده است برای آدرس غلط‌دادن. دولت تدبیر امید که می‌خواست با دست دادن با کدخدا هم چرخ سانتریفیوژها را بچرخاند و هم چرخ اقتصاد کشور را، حالا پس از گذشت نزدیک به هشت سال متوجه این امر شده است که با دستان چدنی کدخدا مواجه شده و هر دو وعده خود را توامان واگذار کرده است؛ هرچند رییس‌جمهور اعتقاد دارد دولت او هم توانسته چرخ اقتصاد را بچرخاند و هم چرخ سانتریفیوژها را!

اما خارج از شعار و دستارودهای خیالی، زمانی‌که باید پاسخگوی عملکرد خوب باشند، رییس‌جمهور با حواله مردم به کدخدا، تاکید می‌کند که یک عده‌ای به خاطر منافع غلط گروهی و باندی به مردم آدرس غلط ندهند.

آدرس غلط به مردم ندهید، ریشه مشکلات، «واشنگتن دی‌سی» است. مردم باید در این سال‌ها خیلی راحت‌تر زندگی می‌کردند.

وی در ادامه می‌افزاید: حدود ۱۸۵ کشور در جهان از ما حمایت می‌کنند. ما لعن و نفرین و کینه خود را به آدرس صحیح و درست بفرستیم. این مشکلات از کاخ‌نشین کاخ‌سفید است. منشا تمام مشکلات مردم از صهیونیسم، ارتجاع و از آمریکاست. تردید ندارم روزی آمریکا در مقابل ملت ایران زانو خواهد زد. سه‌گانه دولتی‌ها برای فرار از پاسخگویی، راهبردی نظام‌مند و طراحی‌شده در سال پایانی دولت است و مردم حلقه مفقوده این طراحی هستند؛ طرحی که قرار است مطالبه هشت‌ساله مردم برای حل مشکلات و معیشت‌شان را به دست فراموشی سپرده و آنها را همچنان ناامید نگه دارد.

غصه بزرگ

بی‌توجهی به معیشت مردم کار را به جایی رسانده است که رهبر انقلاب اسلامی در این‌باره اخیرا فرموده‌اند متاسفانه امروز وضع معیشت مردم خوب نیست؛ این «غصه بزرگی» است. گرانی‌ها زیاد است. باید مسوولان این مشکل معیشتی و گرانی را حل کنند و این ممکن است، راه حل دارد؛ بنده در جلسات متعدد این را تذکر داده‌ام. عدم‌دغدغه‌مندی مسوولان نسبت به مشکل معیشتی مردم و گرانی‌ها این موضوع را به غصه بزرگ رهبر انقلاب تبدیل کرد؛ اما مسوولان به جای توجه به تذکرها و راه‌حل‌ها، به‌دنبال راه میانبر برای حل مشکلات بودند؛ میانبری که فقط از کاخ سفید می‌گذشت؛ اما مستاجر جدید این کاخ نیز نشان داد راه‌حل مشکلات از داخل می‌گذرد، با قوی‌شدن و توجه ویژه به تولید داخلی، گره‌نزدن اقتصاد به سیاست خارجی و تکیه بر توان داخلی.

ایمانی: مردم استدلال‌های دولت را نمی‌پذیرند

در این زمینه با ناصر ایمانی، کارشناس مسائل سیاسی به گفت‌وگو نشستیم. وی اظهار داشت: واقعیت این است که امکانات کاملی در اختیار دولت است.

وی افزود: دولت برای کنترل یا عدم کنترل قیمت‌ها امکانات زیادی دارد و مجلس در این زمینه هیچ اقدامی انجام نداده است. بلکه سیاست دولت را علیرغم میل خود به صورت ارز ۴۲۰۰‌تومانی تصویب کرد. به‌دلیل بحث‌ها و استدلال‌هایی که مطرح شد مجلس این تصمیم را گرفت.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه این موضوع نباید باعث این کاستی‌ها باشد، گفت: دلیل دیگری که وجود دارد این است که ما حدود ۶ قلم کالا داریم که ارز ۴۲۰۰‌تومانی می‌گیرند. اگر قرار بود روغن به‌دلیل ارز ۴۲۰۰‌تومانی گران شود خوب کالاهای دیگر هم باید همین اتفاق برای آن‌ها می‌افتاد؛ در حالی که چنین اتفاقی نیفتاد.

ایمانی با بیان اینکه در مورد کالایی مثل روغن معلوم است که یک مسأله‌ای وجود دارد و دولت باید در این باره پاسخگو باشد که چرا در این مقطع نتوانسته است تولید را کنترل کند و بر توزیع نظارت کنند که این کالاها گران نشود، گفت: اگر قرار بود به خاطر مخالفت مجلس با ارز ۴۲۰۰تومانی باشد باید آن ۵ یا ۶‌قلم کالای دیگری هم گران می‌شد.

رشد نقدینگی ربطی به کاخ سفید نداشت

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه این مسأله خاص کالای روغن است و برمی‌گردد به مسأله تولید و توزیع افزود : یا تولید مشکل داشته است و یا توزیع و برنامه‌ریزی و نظارتی توسط دولت وجود نداشته است.

وی در ادامه با بیان اینکه در صورت کلی همواره سیاست‌های دولت‌های پیشین هم همین بوده است، هیچ دولتی کوتاهی‌ها و کاستی‌هایی که داشته است را رسما به آن اقرار نکرده است گفت: دولت باید این جلوی این مسائل را بگیردو بعد از آن از مردم عذرخواهی می‌کرد.

ایمانی افزود: دولت‌ها همواره مشکلات و مسائل را به گردن کس دیگری می‌اندازند. این موضوع هم در مورد داخل و هم در مورد خارج وجود دارد. رشد نقدینگی که در کشور وجود دارد و عامل اصلی تورم به حساب می‌آید چه سال‌هایی که برجام امضا شده بود و حتی داشت مذاکره می‌شد که امضا شود در آن سال‌ها نیز همه کارشناسان از رشد شدید نقدینگی ابراز نگرانی می‌کردند.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: در سال‌های‌۹۵ و ۹۶ رشد نقدینگی به شدت بالا بود و معلوم بود که یک تورم بهمن‌واری در پی این رشد نقدینگی وجود دارد. این موضوع که دیگر ربطی به کاخ سفید و تحریم‌ها ندارد. تقصیرها را به گردن خارج و یا نهادهای دیگر داخل گذاشتن و یا نیروهای پشت پرده فرافکنی است. یک روز مجلس و یک روز کاخ سفید مقصر است؛ این‌ها فرافکنی است.

ایمانی تصریح کرد: دولت باید به جای این مسائل مسوولیت اقدامات خود را بپذیرد و ما نمی‌خواهیم بگوییم که تحریم‌ها نقشی در وضعیت اقتصادی کشور نداشته است یا اینکه برخی دخالت‌های خارجی نابجا تأثیری نداشته است اما سهم آن مشخص است و سهم عمده در اختیار خود دولت‌هاست و دولت‌ها به جای پذیرش مسوولیت فرافکنی می‌کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: بهترین ابزاری که برای کنترل دولت وجود دارد افکار عمومی است نباید به‌دنبال نهادهای نظارتی رفت. مهم‌ترین ابزار برای بررسی عملکرد افکار مردم است. مردم استدلال‌های دولت را نمی‌پذیرند و در عرصه‌های مختلف این موضوع را شاهد هستیم و متاسفانه استدلال‌های دولت روحانی و مردم را به تمسخر می‌گیرند و این مسأله خوبی نیست.

این کارشناسی مسائل سیاسی افزود: بهترین راه‌حل برای مقابله با این نوع فرافکنی‌ها افکار عمومی مردم است و باید مردم را روشن کرد تا بدانند عملکرد دولت‌هایی که به آن‌ها رأی دادند چگونه بوده است و این دقت را همه مردم ما باید داشته باشند که در انتخابات‌ها به دور از فضاسازی‌ها و فضای احساسی و هیجانی رأی بدهند تا کشور شاهد پیشرفت و آبادانی باشد.

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • شیردل IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    1 0
    خودش میگه وزیری که حامیه مردم باشه نداره .البته خودش از وزیراش بدتره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس