کد خبر 1190922
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴
image-20210309161201-1.jpeg

گاهی اوقات، این ورید ها با ورید های واریسی اشتباه گرفته می شوند اما باید دانست که هر کدام یک عارضه متفاوت است.

ورید های عنکبوتی عروقی خونی که عمدتاً به شکل رگ های بنفش روی پا و ران مشخص می شوند و نزدیک به سطح پوست بوده و برآمدگی، رنگ قرمز یا بنفش و پیچ خوردگی از ویژگی های آن ها است. این ورید ها با پیچ و تاب هایی که خورده اند شکلی همچون تار عنکبوت را نمایان می کنند. ورید های عنکبوتی بی خطر بوده اما همزمان با افزایش سن انتشار و نمای آن ها بیشتر می شود.

گاهی اوقات، این ورید ها با ورید های واریسی اشتباه گرفته می شوند اما باید دانست که هر کدام یک عارضه متفاوت است. ورید های عنکبوتی معمولا بر روی پوست پا و صورت در اثر گشاد شدن عروق دیده می شوند. ورید های واریسی در نتیجه ضعیف شدن دریچه های یک طرفه موجود در ورید های پا و ناتوانی در حفظ جهت خون به سمت قلب به وجود می آیند. در این عارضه، خون در ورید های پا تجمع کرده و سبب تورم، سنگینی، خستگی و درد می شود.

تاثیر نور خورشید در ورید های عنکبوتی

قرار گیری طولانی مدت در نور خورشید بدون استفاده از محصولات ضد آفتاب سبب افزایش خطر بروز ورید های عنکبوتی بر صورت و پا ها می شود. نور خورشید لایه اپی درم پوست را ضعیف کرده و رطوبت و حالت ارتجاعی آن را کاهش می دهد. در صورتی که پوست این دو ویژگی خود را از دست دهد، رگ های نزدیک به سطح آن منقبض شده و از عبور جریان خون طبیعی جلوگیری می شود. در صورتی که خون تجمع یافته و سبب گشاد شدن ورید ها شود، ورید های عنکبوتی بروز می دهند.

در حالی که پیشگیری از ابتلا به این عارضه امکان پذیر نیست اما اقداماتی را می توان جهت کاهش احتمال ابتلا به ورید های عنکبوتی انجام داد. محافظت خود از نور خورشید از جمله این اقدامات است. صرف نظر از فصل سال، استفاده از محصولات ضد آفتاب باید بخشی از روتین روزانه افراد مخصوصا در روز هایی باشد که وقت بیشتری در خارج از خانه سپری می شود. استفاده از ضد آفتاب های دارای SPF 30 یا بیشتر و تمرکز بر پوشش ناحیه بینی، صورت و پا ها می تواند اولین خط دفاعی برای مقابله با نور خورشید باشد.

در صورت شنا یا ورزش کردن باید ضد آفتاب خود را به طور متداول تمدید کرد. ورید های عنکبوتی خطرناک نبوده اما ظاهر جالبی نیز ندارند و در صورتی که مدت طولانی بدون درمان رها شوند، می توانند مشکل آفرین شده و بزرگتر شوند. در صورت نیاز به درمان با نظر پزشک متخصص عروق، این رگ‌ها باید با استفاده از درمان های بدون درد و سر پایی آن ها را رفع کرد.

اسکلرو تراپی یک فرایند کم تهاجم و سر پایی است که در آن با تزریق محلول های خاص ورید های عنکبوتی بزرگ و کوچک از بین می روند. این محلول سبب تورم، انسداد و جذب عروق در طول زمان می شود. فرایند یاد شده کاملا بدون درد بوده، در کمتر از یک ساعت انجام شده و نیازی به جراحی یا مصرف دارو ندارد. اسکلرو تراپی در از بین بردن اغلب ورید های عنکبوتی کاملا موثر است. ورید های عنکبوتی و واریسی درمان های متعددی دارند اما بهترین گزینه بسته به شرایط فرد و نتایج دلخواه او تعیین می شود. مهم ترین جنبه ای که باید در نظر گرفت این است که نیازی به تحمل ناراحتی های ناشی از ورید های عنکبوتی یا واریسی نیست.

علت و درمان رگ های بنفش روی ران پا

علت نمایان شدن و نحوه درمان ورید های پا

ورید های عنکبوتی یا واریسی می توانند اثری فرا تر از ظاهر خود بر زندگی فرد داشته باشند. این ورید ها می توانند سبب بروز ناراحتی های جدی شوند. برخی ورید های واریسی افراد را در معرض خطر ابتلا به لخته های خونی یا زخم های باز بر روی پا قرار می دهند. با انجام درمان های کم تهاجم رهایی از این عروق امکان پذیر است. روش های درمانی علائمی همچون درد و خستگی را از بین برده و از بروز عوارض جلوگیری می کنند.

علت بروز ورید های بنفش روی ران پا

ورید های عنکبوتی و واریسی عروقی آسیب دیده بوده و هنگامی به وجود می آیند که دریچه های یک طرفه در آن ها ضعیف شده باشند. این دریچه ها در ورید های سالم خون را تنها در یک جهت و به سمت قلب روانه می کنند. هنگامی که این دریچه ها ضعیف می شوند مقداری از خون به عقب بازگشته و در ورید تجمع می کند. مقدار اضافی خون بر دیواره های ورید فشار وارد می کند. با تداوم یافتن این فشار، دیواره ورید ها ضعیف و برجسته می شود. در نتیجه این وضعیت، ورید های عنکبوتی یا واریسی به وجود می آیند.

برخی افراد از نظر ابتلا به این بیماری وریدی در معرض خطر بالا تری قرار دارند. در صورت وجود سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری، احتمال ابتلای فرد بیشتر می شود. بسیاری از افراد به دلیل نشستن یا ایستادن به مدت طولانی در اغلب روز های هفته به این عوارض دچار می شوند. این ورید ها در دوره بارداری و همگام با افزایش سن رواج بیشتری می یابند. ورید های عنکبوتی می توانند در اثر نور خورشید، تغییرات هورمونی و آسیب نیز به وجود آیند.

اسکلرو تراپی چیست؟

اسکلرو تراپی نوعی درمان است که در آن پزشک دارویی را به عروق خونی یا لنفی تزریق کرده و آن ها را کوچک می کند. این فرایند معمولا برای درمان ورید های واریسی یا عنکبوتی استفاده می شود. اسکلرو تراپی غیر جراحی بوده و تنها نیازمند یک تزریق است. از این تکنیک برای درمان اختلالات و بد شکلی های عروق خونی و لنفی نیز استفاده می شود. ماده ای که به عروق تزریق می شود اسکلروزان نام داشته و با تحریک عروق سبب تورم آن ها می شود. این تورم جریان خون یا لنف را مسدود و عروق را کوچک می کند. انواع مختلف اسکلرو تراپی از قرن 19 ام بیان شده اند اما این تکنیک ها در دهه های اخیر بهبود یافته اند. در این مطلب به کاربرد های اسکلرو تراپی، موارد قابل انتظار از درمان و طول دوره بهبودی پرداخته می شود.

متخصص جراحی عروق جهت تحریک دیواره ورید یک ماده شیمیایی را به نواحی مختلفی از ورید واریسی یا عنکبوتی تزریق می کند. پس از تزریق، ناحیه ماساژ داده شده و یک جوراب فشاری بر روی هر پا کشیده می شود. بعد از این مرحله، فرد برای مدتی پایش شده و به خانه مرخص می شود. جهت پیشگیری از بروز عوارض جانبی احتمالی، بیمار باید به صورت روزانه پیاده روی کرده و جوراب های فشاری را به گونه توصیه شده استفاده کند. اغلب بیماران جوراب های فشاری را به مدت 2 تا 3 هفته می پوشند. فردای روز فرایند می توان شغل و اغلب فعالیت های خود را از سر گرفت. اسکلرو تراپی سبب چسبیدن دیواره های ورید به یکدیگر شده تا جریان خون دیگر قادر به عبور از آن نباشد. این کار جریان خون موجود در پا را بهبود بخشیده و تورم را کاهش می دهد.

ورید های عنکبوتی ظرف 3 تا 6 هفته و ورید های واریسی ظرف 3 تا 4 ماه محو می شوند. جهت کسب بهترین نتایج امکان دارد به 2 تا 3 جلسه درمانی نیاز باشد. متخصص پوست میتواند این درمان ها را در حین ملاقات در مطب بدون نیاز به بیهوشی انجام دهد.

درمان واریس با لیزر

 متخصصان پوست با استفاده از لیزر ورید های عنکبوتی و واریسی کوچک را درمان می کنند. در حین درمان لیزری، پزشک نور لیزر را بر روی ورید ها متمرکز می کند.

حتماً پیش از انجام اسکلروتراپی فیلم اسکلروتراپی واریس (https://dr-tofigh.com/842) و سایر روش های درمان واریس با لیزر توسط دکتر آرش توفیق، متخصص عروق و درمان واریس را ببیند تا بتوانید با آگاهی بیشتری نسبت به درمان اقدام کنید.

https://dr-tofigh.com/wp-content/uploads/2020/07/3.jpg

درمان رگ های عنکبوتی در خانه

گزینه های درمانی از خود مراقبتی تا جراحی کوچک را شامل می شوند. پزشک متخصص بنا بر تشخیص خود می تواند یک یا بیش از یک مورد از این درمان ها را استفاده کند:

· خود مراقبتی

· ورزش کردن

· بالا بردن پا ها

· بلند شدن و راه رفتن پس از هر 30 دقیقه نشستن

· استراحت کردن پس از هر 30 دقیقه ایستادن

· اجتناب از فرو رفتن در وان آب داغ به مدت طولانی

نکات خود مراقبتی با این که می توانند از بروز ورید های واریسی و عنکبوتی جدید پیشگیری کرده اما در رفع موارد موجود ناتوان هستند.

جوراب های واریس

 این جوراب ها جهت کمک به بازگشت جریان خون به قلب فشاری مداوم را بر عروق وارد می کنند. این فشار مداوم، تورم موجود در نواحی پایینی پا ها و خطر ابتلا به لخته های خون را کاهش می دهد. البته، با پوشیدن این جوراب ها باز هم ورید ها برجسته باقی خواهند ماند. در صورت نیاز به این جوراب ها، پزشک می تواند پای بیمار را ارزیابی کرده تا اندازه و فشار مناسب جوراب ها را برای او تجویز کند.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس