کد خبر 1189769
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۰
سود ۲۰۰درصدی میوه در جیب دلالان و واسطه‌ها/ ۷۰ درصد میوه‌های پاییزه در انبارهاست

عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران کشور گفت: در حالی سود فروش میوه نهایت باید ۳۰ درصد باشد که واسطه ها و ودلالان از مرحله خرید میوه از باغدار تا زمانی که دست مصرف کننده برسد، تا ۲۰۰ درصد سود می کنند.

به گزارش مشرق، مجتبی شادلو، عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران کشور اظهار کرد: فرمایشات اخیر رهبرمعظم انقلاب درباره قیمت بالای میوه با وجود تولید فراوان  و عدم بهره مندی باغداران از تولید خود نشان از اطلاعات مناسب ایشان از بطن جامعه و تولید کنندگان است.

وی افزود: تولید کنندگان بخش کشاورزی سرانجام روشنی در کشور ندارند و مشخص نیست بعد از تولید می توانند محصولات خود را در بازار به فروش برسانند یا خیر.

بیشتر بخوانید:

۴ عامل افزایش دلالی میوه را بشناسید

عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران کشور ادامه داد: بعد از هدفمندی یارانه ها، بخشی از یارنه های بخش کشاورزی حذف و در سال جاری نیز قیمت کود های شیمیایی آزاد شد و دیگر حمایت خاصی از تولیدکننده وجود ندارد در حالی که مسئولان همیشه حرف از حمایت از تولید کنندگان بخش کشاورزی می زنند.

وی افزود: قیمت کود در سال جاری ۵ برابر  شد و قیمت تراکتور از  ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان سال گذشته  به ۵۰۰  میلیون تومان رسید. قیمت وسایل جمع آوری میوه نیز در سال جاری افزایش قابل توجهی یافته است به طوری که قیمت پوشال و کاغذ ۲ تا ۴ برابر شده است که همه این موارد بر قیمت تمام شده باغداران تاثیر می گذارد و باعث می شود که تولیدات این بخش زیان ده شود.

ببینید:

فیلم/ سود ۲۰۰ درصدی دلالان میوه!

عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران کشور با بیان اینکه بخش کشاورزی نیازمند حمایت ویژه است گفت : این بخش امنیت غذایی کشور را تامین می کند و ضامن استقلال و آزادی کشور است و از وابستگی به دیگر کشورها جلوگیری می کند.

تفاوت عمده فروشی تا خرده فرشی میوه ۲ تا ۳ برابر است

وی با انتقاد از سیستم عرضه میوه در کشور و نبودن نظارت لازم در این بخش گفت: بر اساس قوانین صنفی، خرده فروشان سطح شهر ها باید حداکثر ۳۰ درصد سود خرده فروشی دریافت کنند اما در حال حاضر شاهد تفاوت ۲ تا ۳ برای قیمت میوه از عمده فروشی میدان مرکزی تا خرده فروشی های سطح شهر هستیم.

شادلو اظهار داشت: خرده فروشی های می گویند کرونا باعث کاهش مصرف میوه شده است و فروش با ۳۰ درصد سود کفاف دخل و خرج آنها را نمی دهد؛ باید میزان سود خرده فروشی را اصلاح کرد نه اینکه باعث قیمت گذاری سرخود میوه در مغازه ها شوند .

وی با بیان اینکه نظارتی بر قیمت فروش میوه در خرده فروشی ها وجود ندارد ادامه داد: در صورتی که میوه فروشان با رعایت حال مردم، قیمت های متعادلی در نظر گیرند با افزایش فروش و ایجاد گردش مالی سود آنها نیز تامین خواهد شد. 

 عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران کشور با بیان اینگه گردش چندین باره میوه از تولید کننده تا مصرف کننده خیانت به تولید کننده و مصرف کننده است گفت: میوه های تولیدی بعد از تولید به میادین عمده فروشی میوه و بعد از آن باید مستقیم به خرده فروشی ها بروند و هرگونه خرید و فروش خارج از این چرخه صرفا سودجویی است.

۷۰ درصد میوه های پاییزه در انبار مانده و مردم قدرت خرید ندارند

وی در واکنش به اینکه صادرات میوه باعث افزایش قیمت آن شده است  گفت: حجم زیادی از میوه های باغداران در انبار مانده است؛  تا این موقع سال به طور معمول باید ۷۰ درصد میوه های پاییزه در بازار به فروش می رسید اما در سال جاری به دلیل اینکه قدرت خرید مردم کاهش یافته است تنها ۳۰ درصد از تولیدات در بازار فروش رفته و ۷۰ درصد آن در سردخانه ها است؛ در صورت عدم جذب  این محصولات در بازار یا صادرات آنها برای تولید کنندگان فاجعه ایجاد می شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    0 1
    دلالی پول حرام
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    1 0
    گرانی کرونای اقتصادی برای نابودی حرث و نسل ایرانیان است و به شدت در جنگ نیمه سخت (اقتصادی) مد نظر بیگانگان قرار دارد. دولت فعلی پیر و بدون هوشمندی است و در حد یک تک یاخته هم واکنش ندارد.
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    1 0
    کرونا باعث کاهش مصرف میوه نشده - گرونی باعثش شده - تا کی میخوایم خودمونو گول بزنیم - البته شک ندارم روحانی و وزراش و بچه هاشون انواع میوه تو سفره هاشونه و هیچ دغدغه ای ازین بابت ندارن و درد اون پدری که فقط به قیمتا نگاه میکنه و شرمنده بچه هاشه براشون ذره ای مهم نیست
  • اکبر IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    0 0
    تعزیرات جاریمه مکنه چیازاین گرانفروشی گیرمردم میاد مرغ وسایراجناس گرانرو درجا ب مردم با قیمت مصوب بدن
  • اکبر IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    0 0
    ازتولید ب مصرف مستقیم بدن ب مصرف کنن ه ردون دلال
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    0 0
    خاک بر سر این دولت خدمت گزار

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس