میوه

علی رغم شرایط مساعد تولید و فراوانی عرضه، قیمت میوه در سایه کمبود نظارت و تعدد واسطه‌ها و دلالان بالاست.

به گزارش مشرق، با توجه به شرایط مساعد اقلیمی کشور، در فصول مختلف شاهد تنوع اقلام میوه با کیفیت بالا  هستیم که قابل قیاس با تولید دیگر کشورها نیست.

حال و هوای این روزهای بازار نشان می دهد که علی رغم شرایط مساعد تولید و اذعان مسئولان مبنی بر فراوانی عرضه، قیمت محصولات باغی در بازار بالاست که هر یک از فروشندگان دلایل خاصی برای این‌گرانی ها مطرح می کنند.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که وجود واسطه ها و دلالان و نبود زنجیره تولید علت اصلی اختلاف چشمگیر قیمت از مزرعه تا بازار است که متولیان امر باید راه چاره ای برای این موضوع بیندیشند چرا که کمبودی در عرضه هیچ یک از اقلام وجود ندارد.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از دلایل اختلاف قیمت از مزرعه تا بازار و راهکار اساسی برای پایان بخشیدن به آشفتگی های قیمت با خبر شویم:

در آمد کشاورزان با هزینه های تولید سنخیتی ندارد

سید جعفر حسینی مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با انتقاد از اختلاف چشمگیر قیمت از مزرعه تا بازار اظهار کرد: علی رغم‌ افزایش هزینه های تولید و خرید نهاده های کشاورزی اعم از سم، کود، بذر با دلار و فروش با ریال، کشاورزان سودی از فروش محصول عایدشان نمی شود.

وی افزود: با وجود افزایش هزینه های کارگری و استحصال آب و همچنین تورم بالا که تولیدات بخش کشاورزی را تحت تاثیر خود قرار داده است، اما به دلیل فاصله چشمگیر قیمت میوه از باغ تا بازار ناشی از وجود واسطه و دلالان متعدد، عملا هزینه های تولید با درآمد فروش محصولات همخوانی ندارد.

حسینی خام فروشی و فضای دلالی را یکی از علت های اصلی زیان کشاورزان دانست و گفت: با وجود آنکه کشاورزان امکانات سردخانه، سورت، بسته بندی و فرآوری را ندارند، چاره ای جز عرضه محصولات به صورت خام ندارند که همین امر موجب شده سود چندانی از حیث فروش محصول عایدشان نشود.

مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ادامه داد: دولت برای حذف دلالان اضافه و واسطه های غیرضرور باید برنامه ریزی کند تا باغدار بتواند محصولش را به طور مستقیم در بازار عرضه کند.

به گفته وی، وجود واسطه ها و دلالان متعدد در بازار موجب شده تا محصول به طور مستقیم از باغدار به مصرف کننده نرسد، در حالیکه با حذف دلالان‌ اضافه امکان مدیریت این موضوع وجود دارد.

میوه ها

حسینی ادامه داد: طبق قانون انتزاع مدیریت بازار محصولات کشاورزی بر عهده وزارت جهاد بود که با حذف این قانون، وزارت صمت باید مدیریت بازار را بر دست بگیرد تا محصولات کشاورزی با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد و همواره شرایط بازار به گونه ای نباشد که سودی عاید کشاورزو مصرف کننده نشود و تنها دلالان و واسطه ها از آشفتگی بازار سود ببرند.

عرضه و تقاضا ملاک اصلی قیمت میوه در بازار/ مقصر اصلی‌گرانی میوه کیست؟

مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با اشاره به اینکه عرضه و تقاضا ملاک اصلی تعیین قیمت در بازار به شمار می رود، اظهار کرد: با توجه به اختلاف چشمگیر قیمت از مزرعه تا بازار انتظار می رود که مسئولان با ایجاد برنامه ریزی مناسب، شفافیت قیمت را به بازار بازگردانند.

وی افزود: برنامه چشم انداز ۲۰ ساله مبنی بر توسعه باغات نشان می دهد که هنوز به سقف تولید مدنظر نرسیدیم ‌که اگر برنامه ریزی مدونی برای این امر صورت نگیرد، استراتژی و چشم انداز سیاست درستی در قبال تضامین لازم توسعه باغات نداریم.

شادلو ادامه داد: تا پایان برنامه ۲۰ ساله چشم انداز، تولید محصولات باغی به ۳۰۰ میلیون تن معادل ۳ برابر تولید کنونی می رسد که با این وجود علاوه بر تامین نیاز کشور، امکان صادرات به بازارهای همسایه وجود دارد.

نایب رئیس اتحادیه باغداران وجود واسطه ها و دلالان، افزایش کرایه حمل و نقل و حقوق کارگری را علت اصلی اختلاف معنادار قیمت از مزرعه تا بازار اعلام کرد.

وی ادامه داد: با وجود تعدد واسطه گران و دلالان، اختلاف ۳۰ تا ۵۰ درصدی قیمت از مزرعه تا بازار امری بدیهی است که متاسفانه در بسیاری از موارد این اختلاف قیمت به ۱۰۰ درصد می رسد.

کمبودی در عرضه میوه نداریم/افزایش ۵ تا ۱۰ درصدی قیمت میوه تا پایان سال

مصطفی دارایی نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه میوه وجود ندارد، اظهار کرد: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی، تولید محصولات کشاورزی ۱.۵ برابر سال گذشته است که با این وجود مشکلی در تامین‌نیاز داخل وجود ندارد.

وی افزود: با وجود تگرگ زدگی در برخی استان ها و سال ناآور پیش بینی می شود که تولید سیب درختی نسبت به مدت مشابه سال قبل کمی کاهش یابد، اما در زمینه مرکبات و کیوی مشکلی وجود ندارد.

دارایی نژاد با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه میوه و صیفی وجود ندارد، بیان کرد: با توجه به شرایط مساعد تولید و عرضه پیش بینی می شود که تا شب عید حداکثر نوسان قیمت محصولات در بازار ۵ تا ۱۰ درصد باشد.

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی ادامه داد: با وجود کیفیت بالای محصولات تولیدی روسیه و عراق خواستار محصولات ما هستند که انتظار می رود در برابر صادرات تدابیری برای واردات اندیشیده شود.

وی افزایش هزینه های حمل و نقل، سودجویی عوامل واسطه و دلال و ضعف در نظارت ها را علت اصلی اختلاف قیمت میوه از مزرعه تا باغ اعلام کرد.

دارایی نژاد در پایان از کمبود عرضه موز خبر داد و گفت: با توجه به بسته شدن ثبت سفارش موز و واردات با ارز آزاد، قیمت این محصول با نوساناتی روبرو شده است که اگر ثبت سفارش باز نشود، قیمت این محصول به سبب کمبود عرضه طی ماه آینده به ۲۰ هزار تومان می رسد، به همین خاطر انتظار می رود مسئولان در مقابل صادرات اجازه واردات دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    1 0
    در افغانستان در اون شرایط سخت محیطی بلحاظ امنیتی و مشکلات اقتصادی به گسترش باغات اقدام نموده اند تا محصولشان را به بازارهای جهانی از جمله هند و اروپا و جاهای دیگر بصورت تازه یا خشک برسانند و کاش تجار ما هم میتوانستند با احداث سردخانه یا صنایع تبدیلی و حمل و نقل شریک آنها شوند و پایه های دوستی را با تجارت خوب و تمیز و معقول بین دو ملت را محکمتر نمود . در ضمن وقتشه با توجه به گسترش جمعیت و نیاز به مصحولات کشاورزی از جمله باغی سریعا اقدام شود و در کنار آن با اضافه نمودن طرح های گلخانه ای ضمن تامین نیازهای متنوع داخلی بتوانیم محصولات با کیفیت و مزه دار ایرانی را هم به مشتاقان خرید آن در اقصی نقاط عالم رسانده و ارز حاصله هم نصیب کشاورزان شود تا با بهرهمندی از توان مالی اقدام به رفع کمبودها و توسعه کار خود کنند . هر چه سریعتر باید اقدام شود . متاسفانه در اثر غفلت و کمبودها و ندانم کاری رکود داشتیم و بسیار عقب افتاده ایم . اما توجه و سرمایه گذاری در کشاورزی زود و خوب جواب میده که با بررسی مسائل آب و خاک میشود طرح های بزرگ با استفاده از نیروی کار فراوان را اجرائی کرد .
  • FR ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    0 0
    به برکت مجلس جهادی و قوه قضائیه انقلابی سید فقرا
  • IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    1 0
    خیلی وقته رسیده، مشرق جان تازه فهمیدی!!!!!!
  • سیدجعفرکاظمی IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    3 0
    ازشما تعجبی نداره!! تازه فهمیدین علت گرانی میوه چیه یادلالان چکاره اند یا گرانی دست کیه؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس