کد خبر 1189242
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۵
رهبر کاتولیک‌های جهان: به عنوان زائر و حامل پیام صلح وارد عراق شدم

پاپ فرانسیس گفت: به عنوان زائر و حامل پیام صلح وارد عراق شده‌ام؛ جامعه جهانی موظف است تا به نقش خود در قبال ارتقای صلح در عراق و همه خاورمیانه عمل کند.

به گزارش مشرق، پاپ فرانسیس امروز جمعه در بدو ورود به عراق و پس از مراسم استقبال رسمی در فرودگاه بغداد با حضور مصطفی الکاظمی نخست وزیر به کاخ ریاست جمهوری رفت و در نشست مشترک خبری با برهم صالح رییس جمهوری عراق از این کشور به عنوان کشوری ستمدیده از جنگ، تروریسم و درگیری یاد کرد که جز مرگ و ویرانی چیزی به دنبال نداشته است.

وی جامعه جهانی را موظف دانست تا به نقش خود در قبال ارتقای صلح در عراق و همه خاورمیانه عمل کند.

رهبر کاتولیک های جهان با بیان اینکه همزیستی برادرانه نیازمند گفت‌وگوی صادقانه است، افزود که عراق کشوری است که از هزاران سال قبل با ویژگی تنوع دینی شناخته می‌شود.

این پیشوای مذهبی کاتولیک با تاکید بر ضرورت تشویق گفت وگو بین همه جوامع و گرایش‌ها افزود که از عراق انتظار می رود که اختلاف را تبدیل به همزیستی و دوستی کند.

وی گفت که به نام عیسی مسیح به عراق آمده و حامل پیام صلح است و سال ها برای سلامت عراق دعا کرده است.

پاپ تاکید کرد: «خشونت و افراط گرایی بس است، من به نشانه توبه از همه به خاطر این همه ویرانی بخشش می طلبم، من زائری هستم که با حمل پیام صلح به عراق آمدم.»

وی همچنین وجود مسیحیان در عراق را یک میراث غنی عنوان کرد.

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان با گذشتن بیش از یکسال محدودیت کرونایی که برنامه های او را محدود کرده است برای یک سفر چند روزه امروز جمعه در میان تدابیر شدید امنیتی و مقررات منع ورود به بغداد، وارد عراق شد.  

پاپ ادامه داد که همه گیری کرونا باعث نابسمانی اجتماعی و اقتصادی شده و برای جبران آن باید همکاری مشترک وجود داشته باشد. همپنین در این راستا بر ضرورت توزیع منصفانه واکسن کرونا بین همه از جمله در عراق تاکید کرد.

عراق برای نخستین بار هفته پیش مقادیری واکسن اهدایی کرونا از چین دریافت و واکسیناسیون را آغاز کرد.  

همچنین در دیدار پاپ که شمار زیادی از شخصیت های سیاسی و دینی عراق از عشایر و طوایف گوناگون حاضر بودند، "برهم صالح" رییس جمهور عراق خواهان پیوستن نمایندگانی از واتیکان، نجف اشرف، الازهر (مصر)، زیتونه (تونس) و دیگر مراکز بزرگ دینی برای طرح موسوم به «خانه ابراهیم برای گفت وگوی ادیان» شد.

وی همچنین از سفر پاپ به عراق با وجود همه گیری کرونا و شرایطی که کشورش در آن به سر می برد تشکر کرد و افزود که این امر سفر را دارای ارزش دو چندان کرده است.

او مسیحیان شرقی را از ساکنان اصلی منطقه توصیف کرد که بدون آنها نمی توان شرق را در نظر گرفت.

رییس جمهوری عراق، جهان را دچار چند دستگی برشمرده و از این بابت اظهار تاسف کرد و با اشاره به اوضاع کنونی خاورمیانه که تنش های تروریسم در برهه کنونی، همزیستی مسالمت آمیز را وارد بحران نموده، آنرا خطری بالقوه برای آینده همه مذاهب دانست.

برهم صالح همچنین خواهان تبدیل شدن عراق به صحنه توافق و همکاری بین کشورهای منطقه شد و گفت که می توان در منطقه، نظامی مبتنی بر احترام حاکمیت و تکامل اقتصادی به وجود آورد و عراق می تواند یکی از ارکان اساسی این نظام منطقه ای باشد.

در دیدار پاپ با مقامات عراقی شماری از چهره های مقاومت و ضد اشغالگری آمریکا همچون فالح الفیاض رییس حشد الشعبی (بسیج مردمی)، هادی العامری رییس سازمان بدر، شیخ همام حمودی رییس مجلس اعلاء، شیخ سامی المسعودی از فرماندهان حشد و ریان الکلدانی رییس حشد مسیحی عراق حضور داشتند.  

گفتنی است پاپ در بدو ورود به عراق مقابل پلکان هواپیما در فرودگاه بغداد مورد استقبال مصطفی الکاظمی نخست وزیر قرار گرفت. این دو پس از مراسم استقبال دقایقی با هم دیدار و گفت‌وگو داشتند.

همراه با پاپ، ۷۵ روزنامه‌نگار و فعال رسانه نیز طی تدابیر شدید امنیتی وارد بغداد شدند. همچنین ۱۰ هزار نیروی ارتش عراق ماموریت تامین امنیت پاپ و هیات همراه وی را بر عهده دارند.

پاپ فرانسیس روز گذشته در آستانه پرواز به سمت عراق در توئیتی نوشت: ‌فردا برای سفر سه روزه عازم عراق می شوم. من مدتهاست که می خواهم با این مردمی که این همه رنج دیده اند، ملاقات کنم. من از شما می خواهم که این سفر را با دعا همراهی کنید، تا این دیدار به بهترین شکل ممکن انجام شود و ثمرات مورد نظر را به بار آورد.

سفر پاپ از ابتدای اعلام رسمی آن به چندین علت مورد توجه قرار گرفت. یکی از علت ها حضور اقوام، ادیان و مذاهب مختلف در عراق است.

پیش از این بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار مسیحی در عراق زندگی می کردند که اکنون بدلیل مهاجرت یا کشته شدن توسط تروریست ها و نظایر آن این رقم نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر است هرچند جنگ داخلی عراق باعث شده طی چهل سال اخیر سرشماری رسمی در این کشور انجام نشود بنابراین اغلب آمارها گمانه زنی است.

از سال ۲۰۱۴ به بعد نیز با ظهور داعش، مذاهب گوناگون مورد شدیدترین مصیبت ها قرار گرفته اند. ایزدیان یکی از این مذاهب هستند که با ظهور داعش مشکلات فراوانی دامن‌گیر آنها شد که پاپ در پیام خود خطاب به مردم عراق به مساله نیز اشاره داشت.

علت بعدی اهمیت سفر پاپ به سرزمین بین النهرین، دیدار با مرجعیت اعلای عراق حضرت آیت الله سیستانی است که سفر وی را برای شیعیان عراق برجسته کرده است.

گروه های مختلف عراقی از جنبه های گوناگون به متن و حاشیه این سفر پرداخته اند.

نیچروان بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق در توییتی از اشتیاق مردم این خطه شمال عراق برای استقبال از پاپ در اربیل خبر داد و ابراز امیدواری کرد که سفر تاریخی پاپ فرانسیس به عراق باعث همزیستی مسالمت آمیز و هماهنگی بین مذاهب و اقوام مختلف در کشور شود و آینده بهتری را برای همه رقم بزند.

گروه جدید التاسیس اولیا سرایا الدم از گروه های مقاومت عراق در بیانیه ای ضمن خوش آمدگویی به پاپ،  اعلام کرد که در طول سفر وی حملات خود به اشغال گران را به احترام میزبانی آیت الله سیستانی از پاپ متوقف خواهد کرد.

همپنین ائتلاف "الفتح" عراق این سفر را "یک فرصت ملی برای ایجاد وحدت نژاد بشر خواهد بود. هدفی که پیامبران و تمام دانشمندان و بزرگان دین های اسلام و مسیحیت برای رسیدن به آن و رشدش تلاش کردند".

ائتلاف الفتح در بیاینه خود اعلام کرد که "ما از پاپ واتیکان با قلبی سرشار از عشق و علاقه و تجسم ارزشهای مشترک عقلی، عقیدتی و معنوی با جهان مسیحی استقبال می کنیم".

گفته می شود تمام شخصیت های عراق که امروز با پاپ دیدار کرده اند یا واکسن کرونا زده اند یا تست داده اند.   

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    1 0
    صلح؟ جامعه ی جهانی؟. نخندون ما رو جناب پاپ، به یه شرط باور میکنم. اینکه نظرت رو صریح در مورد اسراییل بگی.
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    4 2
    واقعا اهل بیت(ع) در عراق مظلومند روزی امام علی(ع) و امام حسن (ع ) و امام حسین(ع) آمدند در این سرزمین و آنطور رفتار شد با ایشان که نباید می شد و امروز بعد از ۱۴ قرن رهبر مسیحیان جهان با کمال امنیت در این سرزمین می آید در حالیکه پیروان همان اهل بیت مظلوم ایشان را پناه داده اند آن زمان کجا و این زمان ای کاش پاپ اینها را درک می کرد وسیعلم الذین ظلمو ایّ منقلب ینقلبون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس