ارزیابی مثبت وزیر راه از روند اجرای موافقتنامه چابهار/ ضرورت تسریع در تامین تجهیزات بندر چابهار توسط اپراتور هندی

وزیر راه گفت: تحقق کامل موافقتنامه چابهار از حیث روان‌سازی حمل ونقل و ترانزیت و از حوزه اقتصادی و تجاری، زمینه ساز تأمین منافع متقابل کشورهای عضو است.

به گزارش مشرق، محمد اسلامی در همایش بین‌المللی روز دریایی هند 2021، اظهار کرد: موقعیت جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس و دریای عمان از جنوب و نزدیکی به آسیای مرکزی، روسیه و قفقاز در شمال، فرصت مغتنمی را برای بهره مندی کشورهای همسایه از اتصالات حمل و نقل و ترانزیتی منطقه‌ای و استفاده از بازارهای بزرگ موجود در این حوزه جغرافیایی، فراهم می‌سازد.

وی با بیان اینکه بندر چابهار می تواند برای همسایگان ایران مزایای رقابتی قابل توجهی در زمینه جابه‌جایی کالا ایجاد کند، افزود: بندر چابهار با اتصال به شبکه ریلی از اهمیت بالاتری در توسعه برخوردار خواهد شد و کشورهای همسایه نظیر افغانستان و آسیای میانه را با سهولت بیشتر و هزینه کمتری به آب‌های آزاداقیانوس ها متصل می‌کند.

وی یکی از برنامه های مهم جمهوری اسلامی ایران را افزایش ظرفیت های مواصلاتی و راههای ارتباطی به/از بندر چابهار اعلام کرد و گفت: با توسعه زنجیره حمل و نقل و لجستیک در بندر چابهار می توان پاسخگوی توسعه پایدار در تبدیل چابهار به یک هاب محصولات پتروشیمی و صنایع تبدیلی دیگر در منطقه بود.

بیشتر بخوانید

تعیین تکلیف میادین مشترک کشور تا پایان دولت

وی با اشاره به مشارکت دولت و بخش خصوصی هند در برنامه توسعه فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار و تامین تجهیزات مرحله اول برای بهره برداری در این بندر، تاکید کرد: ضرورت دارد اپراتور هندی در تامین مابقی تجهیزات تعهد شده تسریع به عمل آورد. 

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که ظرفیت‌های عملیاتی و زیرساختی مطلوبی در چابهار شکل گرفته است که به طور پیوسته در حال بهبود است، افزود:  دو دولت ایران و هند در تبدیل این ظرفیت‌ها به فرصتی برای طرفین و منطقه اهتمام و همیاری بی‌نظیری دارند. ظرفیت فعلی بندر شهید بهشتی چابهار در فاز نخست 8.5میلیون تن است که برای ساخت و تجهیز این طرح مهم بیش از یک میلیارد دلار اعتبار هزینه شده است.

اسلامی یادآور شد: در بندر چابهار به دنبال ارتقاء کیفیت خدمات بندری هستیم و توسعه روابط تجاری، اقتصادی و سیاسی با کشورهای همجوار سبب پیشرفت و آبادانی هر منطقه می‌شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس