داوطلبان دکتری 1400 بر سر دو راهی «کنکور کرونایی» و «آزمون ندادن»/ سازمان سنجش کوتاه نیامد - کراپ‌شده

برخی داوطلبان کنکور 1400 عنوان می‌کنند اگر قرار باشد که کنکور دکتری در زمان اعلام شده برگزار شود، به دلیل شرایط کرونا نمی‌توانند در این آزمون شرکت کنند و مجبور هستند در بین دو راهی «کنکورکرونایی» و «کنکور ندادن»، گزینه دوم را انتخاب کنند‍!

به گزارش مشرق، این روزها که به کنکور دکترای ۱۴۰۰ نزدیک می‌شویم، دغدغه‌ها و تلاش‌های تعدادی از داوطلبان این کنکور برای تغییر زمان این آزمون بیشتر شده است؛ ورود کرونای انگلیسی و سرعت بالا در ابتلا به این بیماری هم بر نگرانی داوطلبان این کنکور افزوده است.

البته با توجه به اینکه زمان کنکور دکترای سال ۹۹ هم به دلیل شرایط کرونا تغییر کرده بود، داوطلبان امیدوارند که زمان آزمون دکترای ۱۴۰۰ هم تغییر کند؛ در ابتدا قرار بود آزمون دکترای سال ۹۹ جمعه مورخ ۹ اسفند ۹۸ برگزار شود [ناگفته نماند که با توجه به برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۲ اسفند ۹۸، تاریخ برگزاری آزمون دکتری سال ۱۳۹۹ به ۹ اسفند ۹۸ تغییر پیدا کرد] اما شرایط کرونایی موجب شد که زمان آزمون به پنج‌شنبه ۲۸ فروردین ۹۹ تغییر کند.

پیش‌بینی‌ها درباره شرایط کرونا در همان اسفند ماه حاکی از آن بود که حداقل در فروردین با کرونا مواجهیم به همین دلیل سازمان سنجش آموزش کشور ۲۵ اسفند تاریخ جدید برگزاری آزمون دکتری سال ۹۹ را در روز نهم خرداد سال ۹۹ اعلام کرد اما کرونا، برگزاری این آزمون را لغو کرد و اعلام شد که کنکور دکتری ۹۹ روز پنجشنبه ۲۶ تیرماه برگزار می‌شود.

این تاریخ دوباره به دلیل شرایط کرونایی تغییر کرد و برگزاری آزمون دکتری به ۹ مرداد سال ۹۹ موکول شد و البته دیگر این تاریخ تغییر نکرد و آزمون ورودی مقطع دکتری «Ph.D» (نیمه‌متمرکز) سال ۹۹ با ۱۷۹ هزار و ۷۰۴ نفر در  ۱۴۳ حوزه امتحانی در ۶۰ شهرستان مختلف کشور برگزار شد.

داوطلبان دکتری ۱۴۰۰ بر سر دو راهی «کنکور کرونایی» و «آزمون ندادن»

بعد از برگزاری کنکور دکتری ۹۹ علی‌اصغر خانی نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشته است: «پروتکل‌های وعده داده شده از سوی سازمان سنجش در کنکور دکتری کامل رعایت نشد».

بعد از اعلام نتایج، سازمان سنجش مهیای برگزاری آزمون بعدی شد و از اول آذر امسال ثبت‌نام دکتری آغاز شد و مقرر شد که آزمون دکتری ۱۴۰۰، در نیمه اسفند برگزار شود؛ اما برخی داوطلبان این کنکور مخالف برگزاری این زمان هستند و بیان می‌کنند که زمان کنکور دکترای ۱۴۰۰ باید تعییر کند.

اما دلایل این افراد برای تعویق کنکور چیست؟

۱-  همان‌طور که آزمون دستیاری پزشکی و آزمون نظام مهندسی به خاطر وضعیت کرونا به سال ۱۴۰۰ موکول شده، آزمون دکتری تغییر کند؟ چه تفاوتی بین داوطلبان آزمون دکتری وزارت علوم با داوطلبان آزمون‌های مذکور در ابتلا به کرونا وجود دارد؟ آیا ویروس کرونا در مبتلا کردن داوطلبان آزمون‌های مختلف رفتار متفاوتی دارد؟

۲- شرایط ویروس کرونا موجب نگرانی داوطلبان و خانواده‌های آنان شده است و ویروس کرونای انگلیسی، شرایط را سخت‌تر کرده است.‌

۳- با آغاز واکسیناسیون ، تا بهار سال آینده حداقل ۷۰ درصد گروه‌های آسیب‌پذیر واکسینه می‌شوند و سطح ایمنی عمومی کشور بالا می‌رود و احتمال انتقال بیماری کاهش پیدا می‌کند.

۴- یک داوطلب کنکور دکتری باید یک سال درس بخواند، با یکی دو ماه درس خواندن نمی‌تواند قبول شود.

۵- آیا امکان دارد با دولایه ماسک و ۴ ساعت، آزمون برگزار شود؟ حتی نمی‌توانیم آب بخوریم، اگر کسی بیمار باشد، با یک لحظه برداشتن ماسک بقیه را نیز مبتلا می‌کند و این ۴ ساعت زمان بسیار طولانی است.

داوطلبان دکتری ۱۴۰۰ بر سر دو راهی «کنکور کرونایی» و «آزمون ندادن»

* سازمان سنجش کوتاه نیامد

اما سازمان سنجش به هیچ عنوان قصد ندارد که زمان کنکور را تغییر دهد و بر همین اساس مقرر شده است که زمان آزمون کنکور دکتری ۱۴۰۰ همان ۱۵ اسفند با رقابت ۱۸۴ هزار و ۲۱۳ داوطلب برگزار شود.

فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در این خصوص گفت: حوزه‌های برگزاری آزمون دکتری ۹۹ در ۶۰ شهر بود که برای کنکور دکتری ۱۴۰۰ به ۱۱۰ شهر افزایش یافته است همچنین فاصله بین هر داوطلب ۱.۵ متر خواهد بود.

 سازمان سنجش به هیچ عنوان قصد ندارد که تاریخ برگزاری آزمون دکتری ۱۴۰۰ را تغییر دهد و دلایل داوطلبان را برای تغییر زمان کنکور، قانع کننده نمی‌داند. بر این اساس تنها اگر در این یک هفته باقیمانده، ستاد مدیریت بیماری کرونا ورود کند، امکان تعویق آزمون وجود دارد؛ در غیر این صورت کنکور در همان زمان خودش برگزار خواهد شد.

برخی داوطلبان معترض عنوان می‌کنند که اگر قرار باشد که کنکور دکتری در زمان اعلام شده برگزار شود، به دلیل شرایط کرونا نمی‌توانند در این آزمون شرکت کنند و مجبور هستند در بین دو راهی «کنکورکرونایی» و «کنکور ندادن»، گزینه دوم را انتخاب کنند‍!

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    16 0
    با فوت دو ورزشکار منم از شرکت در کنکور پشیمان شدم
    • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
      7 0
      منم
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    10 0
    با این کار سازمان سنجش ممکن است تعداد زیادی که بنابر شرایط کرونا در آزمون دکتری شرکت نکنند از دانشگاه های خارج از کشور پذیرش بگیرند و برای همیشه کشور را ترک کنند.
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    7 0
    سنجش ارزشی برای جان نخبگان قائل نیست!
  • امیر حسین RO ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    8 0
    همه ما باید قربانی سازمان سنجش بشیم چون صرفا هیچ گوشی برای شنیدن حرف های ما نیست؟ نظر ما اصلا نباید شنیده بشه ؟
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    15 0
    زمان برگزاری کنکور دکتری برابر است با اوج افزایش کرونا در کشور ، از یک طرف توصیه می کنند مردم رفت و آمد خانوادگی نداشته باشند دورهمی ها را تعطیل کنید از طرفی چنین تصمیماتی می گیرند که مردم را مبتلا کنند این یک بی تدبیری است و پشت کردن به توصیه های کرونایی است.
  • حمید IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    5 0
    شرایط حساسی است. از خبرگزاری محترم خواهشمند است از طریق وزارت بهداشت و ستاد کرونا اقدام عاجل جهت حفظ جان هموطنان ناشی از حضور 4 ساعته در فصل سرما و نبود سیرکولاسیون هوا صورت پذیرد. با تشکر
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    7 0
    از هوای سرد و عدم امکان باز گذاشتن پنجره ها در 4 ساعت آزمون نگفتید!!!
  • ghazal IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    5 0
    چهارساعت با دو لایه ماسک واقعا سخته سارمان سنجش کمر همت ب بیمار کردن جوانان بسته
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    6 0
    بسم الله الرحمن الرحیم با سلام و احترام ضمن عرض تسلیت سالروز رحلت حضرت زینب کبری(س)،نظر به رفتار تهاجمی و غیرقابل کنترل ویروس کرونای انگلیسی در سطح جامعه و افزایش تعداد شهرهای نارنجی و قرمز در کشور و قرارگیری پایتخت در وضعیت زرد و همچنین فرمایشات متعدد وزیر محترم بهداشت مبنی بر خیز مجدد کرونا در کشور (که این بار پیک چهارم کرونا با تلفاتی غیر قابل پیش بینی و بسیار خطرناک تر را در کشور رقم خواهد زد) اینجانبان ،داوطلبان کنکور دکتری ۱۴۰۰ خواهان تعویق این آزمون به دلیل تهدیدات ناشی از انتشار بسیار سریعتر این ویروس نسبت به گونه قبلی و همچنین قرارگیری کشور در آستانه پیک چهارم و باتوجه به برودت هوا در اکثر مناطق کشور در هفته جاری که به دنبال آن عدم امکان تهویه هوای حوزه های آزمون جهت کاهش خطر انتشار ویروس خواهد بود و ایضا با توجه به تعویق آزمون‌هایی مشابه همچون المپیاد علمی دانشجویی که مراتب شرکت کننده کمتری نسبت به آزمون سراسری دکتری دارد ،می باشیم.از مسئولین محترم وزارت خانه های بهداشت و علوم و سازمان سنجش علی الخصوص وزیر محترم بهداشت خواهان توجه به این دغدغه مهم دانشجویان و خانواده های ایشان بوده و دستور لغو برگزاری آزمون دکتری ۱۴۰۰ را تا زمان مناسب تر که حداقل واکسیناسیون گروه های حساس و پرخطر در کشور انجام گیرد،ترتیب دهند. بدیهی است عواقب جبران ناپذیر برگزاری این آزمون در شرایط بسیار خطیر و ناپایدار کنونی که داغدار شدن خانواده های بیشتر در کشور را به دنبال دارد بر عهده تصمیم گیرندگان برگزار شدن آزمون در این زمان فعلی خواهد بود. با تجدید احترام-داوطلبان کنکور دکتری ۱۴۰۰
  • فرهاد IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    3 0
    خوب خدا را شکر بعد از یک ماه عجز و ناله شرکت کنندگان آزمون دکتری ، مشرق یه خبر در موردش کار کرد.
  • اسدی IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    7 0
    دوستان سنجش هیچ کاره هست لطفا با نهاد ریاست جمهوری تماس بگیرین من زنگ زدم گفتن ک امروز جلسه دارن امشب معلوم میشه ک برگزار میشه یا نه. هر چقدر میتونین تماس بگیرین هرقدر تماس بیشتر باشه بهتره 0216133
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    0 0
    مهم ترین موضوع نبود تهویه هوا در شرایط سرد زمستانی است. پیش بینی دمای هوا برای فردا در تهران چنین است، ساعت 8 صبح دمای هوا، 7 درجه سلسیوس است و بعد از 4 ساعت دمای هوا در ساعت 12 حدود 5 درجه سلسیوس است یعنی برودت هوا بیشتر می شود. دمای راحتی در زمستان 22 درجه است. اختلاف دمای حداقل 15 درجه ای با محیط بیرون. تجمع جمعیت باعث افزایش غلظت هوا و رطوبت خواهد شد. اگر جمعه بارانی باشد که بدتر خواهد بود و کرونا در رطوبت بیشتر استعداد بالاتری در انتقال و معلق ماندن در هوا را دارد. سازمان سنجش محترم، دنیا هم اکنون در شرایط خاصی از نظر کرونا می باشد و افرادی که می خواهند در کنکور دکترا شرکت نمایند از فرهیختگان جامعه و فرزندان، برادران و خواهران خود شما می باشند. مگر نباید از تجمع پرهیز کرد پس با یک تعویق زمانی کوچک در برگزاری امتحان مثلا در اردیبهشت که تمامی مناطق کشور از آب و هوای مناسبی برخوردار می باشد چه مشکلی ایجاد خواهد شد. شرمنده خود نشوید دوستان سنجش.
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    1 0
    زنگ هشدار شیوع کرونای جهش یافته از نوع انگلیسی در استان‌های قزوین، تهران، گیلان، مازندران، زنجان، البرز، کاشان و اصفهان نیز به صدا درآمده و باوجود اینکه واکسیناسیون این بیماری را به تازگی در کشور آغاز کرده‌ایم، اما برای رهایی از چنگال نوع جهش یافته ویروس کرونا و گردابی که موج چهارم شیوع بیماری در کشور ایجاد خواهد کرد، سلاحی جز رعایت سخت‌تر پروتکل‌های بهداشتی برایمان باقی نمانده است.
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    2 0
    رئیس مرکز بهداشت خوزستان :در خوزستان بیشترین موارد ابتلا در دورهمی‌های خانواده‌ها رخ می‌دهد. همچنین تجمع مردم به واسطه تردد‌های درون شهری بسیار خطرناک است و محل دیگر انتشار بیماری، ادارات و بانک‌ها هستند. وی ادامه داد: شرکت در مراسم عزاداری و عروسی‌های بزرگ از موارد دیگر ابتلا به بیماری است که متاسفانه هنوز در استان به چشم می‌خورد. بار‌ها دیده‌ایم که افراد در این مراسم شرکت کرده و بیماری را به دیگر اعضای خانواده انتقال داده اند.
  • مریم IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    8 0
    کسانی که ما رو مجبور میکنند سرجلسه حاضر بشیم، خودشون ساعت ۸ تا ۱۲ روز جمعه ۱۵ اسفند کجا هستند؟؟؟؟ اینهمه بی تدبیری واقعا کجای دنیا وجود داره؟ چرا ۳ ماه دیرتر این کنکور رو برگزار نمیکنید؟؟؟؟ چرا جون مردم و اینهمه جوان که تحصیلات بالایی تا حد دکتری دارند براتون مهم نیست؟؟؟؟؟؟
  • مرتضی فاتحی IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    4 0
    این افراد قشر نخبه کشورند و ابتلا و خدایی ناکرده فوت درصد ناچیزی از شرکت کنندگان که عدد بزرگی میشود ضایعه جبران ناپذیری است . با لجبازی مسئولین سازمان سنجش مشکلی حل نمیشود اگر آزمون در مرداد 1400 که تعداد زیادی واکسینه شده اند برگزار شود کجای چرخ دولت لنگ خواهد زد
    • IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
      2 0
      پاسخی منطقی و حساب شده
  • ناشناس IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    2 0
    واقعاخیلی عجیبه که اینقدرسازمان سنجش داره لجبازی واصرارمیکنه که آزمون دکتراحتما15اسفندبرگزاربشه وهیچ نهادی هم ورودنمیکنه درصورتیکه وزارت بهداشت هرروزهشدارمیده شرایط کرونابسیارحادشده حتی بدترازپارسال خب پرواضحه که الان باهوای سردامکان بازگذاشتن پنجره هانیست ودرحدود4ساعت احتمال سرایت ویروس کروناهست خب زمان روکمی عقب بندازین تاهمه باخیال راحت ترآزمون بدن مگه چی میشه چراآزمون دستیاری باحدود12هزارنفربایدعقب میفتاداماآزمون دکتراباحدود180هزارنفرنبایدعقب بیفته واقعاهم عجیبه هم جای تاسف فراوان داره
  • تعویق آزمون دکترا لطفا IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    1 0
    عرض ادب و احترام با توجه به تعداد بیشمار نظرات موافق تعویق آزمون تا کی مسؤلین سکوت را به جوابگوی واضح و صریح ترجیح میدهند،زمانی که همه شواهد عیان است که ویروس سریعاً انتشار یافته و جان خیلی از عزیزان را گرفته باز هم اهمال صورت گرفته،کشتار جمعی جوانان همان سقوط واقعی کشور است.آیا برای کادر درمان خسته اهمیتی قائل نیستند.اینهمه تبعیض نشانه چیست؟یک درخواست را با احترام تمام ایراد نمودیم و خواهان جواب قطعی تعویق هستیم.
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    2 0
    ای کاش سازمان سنجش حداقل در یک مناظره با کارشناسان بهداشتی حاضر می شد و نظر خود را به اثبات می رساند.
  • سیامک IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    1 0
    سلام ستاد ملی مبارزه با کرونا خواهشمندم به داد ما برسید
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
      0 0
      کممممممک، کمممک، کمک، کم... _______________________
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    0 0
    متأسفانه آمار فوتی های ناشی از کرونا سه رقمی شده است و همچنان سازمان سنجش آموزش کشور بر حرف مرد یکی است تاکید دارد.
  • رضا امیدیان IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    0 0
    با سلام مسئولان سازمان سنجش توجه به این نکته کنند یکی از راه های شیوع کرونا در جلسات کنکورها اینست که بسته دفترچه ها را کنار صندلی داوطلب و در روی زمین آلوده به کرونا میگذارند و وقتی دست داوطلب با آن بسته تماس گرفت در جا فرد آلوده خواهد شد توضیح دهید چه پاسخی در این خصوص دارید متشکرم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس