کد خبر 1109424
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۳
پرونده برگزاری متفاوت ترین کنکور سراسری بسته شد

کنکور سراسری سال ۱۳۹۹ با تمام حاشیه هایی که به همراه داشت به ایستگاه پایانی رسید و اکنون یک میلیون کنکوری در انتظار نتایج یک سال تلاش خود هستند.

به گزارش مشرق، ثبت نام برای آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ از بهمن ماه ۱۳۹۸ آغاز شد و پس از تمدیدهای چندباره در نهایت یک میلیون و ۱۴۶ هزار و ۱۲۸ نفر آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ ثبت نام کردند که از این تعداد ۶۶۸ هزار و ۶ نفر زن (۵۸.۲۸ درصد) و ۴۷۸ هزار و ۱۲۲ نفر مرد (۴۱.۷۲ درصد) بودند.

پس از شیوع بیماری کرونا در کشور در زمستان سال ۱۳۹۸، دانشگاهها تعطیل شدند و آزمون های کشوری یکی پس از دیگری لغو شدند. با آغاز سال ۱۳۹۹ و تداوم روند بیماری کرونا ویروس به عنوان یک بیماری مسری خطرناک که در تجمع ها امکان شیوع بیشتر آن وجود دارد، زمزمه هایی درباره تعویق آزمون سراسری نیز مطرح شد.

بیشتر بخوانید:

در بهار سال ۹۹ عنوان شد ممکن است روند بیماری کرونا در کشور فروکش کند و زمان آزمون سراسری که در ۱۲ و ۱۳ تیرماه ۹۹ تعیین شده بود، تغییر نخواهد کرد اما پس از رشد شیوع بیماری در کشور و افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا ویروس و وضعیت خطرناک ویروس، عنوان شد که بهتر است تا بهتر شدن شرایط بیماری آزمون به تعویق بیافتد و از این رو مقرر شد آزمون با ۶۰ روز تعویق در روزهای ۲۹، ۳۰، ۳۱ مرداد و اول شهریورماه ۹۹ برگزار شود.

اما زمان جدید نیز دچار کش و قوس های فراوان شد و هر روز مطلبی از سوی افراد مرتبط و غیرمرتبط با آزمون سراسری مطرح می شد و گزینه های متعددی از جمله تعویق، لغو، سر موعد برگزار شدن عنوان می شد. نظرات مخالف و موافق درباره برگزاری آزمون سراسری در شرایط کرونا آنقدر متناقض بودند که داوطلبان عنوان می کردند این سردرگمی شرایط را برای آنها دشوار کرده است.

در نهایت ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا مصوب کرد با همکاری تمامی دستگاه ها و استانداری ها و رعایت پروتکل های بهداشتی آزمون سراسری سال ۹۹ در موعد تعیین شده روزهای ۲۹، ۳۰، ۳۱ مرداد و اول شهریورماه ۹۹ برگزار شود.

پنجاه و هفتمین کنکور سراسری کشور در متفاوت ترین شکل خود آغاز شد. رعایت پروتکل های بهداشتی، افزایش فاصله صندلی ها به ۱.۸ متر، الزام ماسک برای داوطلبان و ایجاد شرایط آزمون برای بیماران مبتلا به بیماری کرونا ویروس تنها بخشی از تفاوت های این آزمون با سال های گذشته بود.

بر اساس آمار رسمی ثبت نام کنندگان، تعداد ثبت نام کنندگان در کنکور سراسری سال ۹۹، تعداد ۲۷ هزار و ۱۱۳ نفر بیشتر از آمار داوطلبان کنکور سراسری ۹۸ بود. ضمن اینکه جوان ترین داوطلب با ۱۵ سال سن و پیرترین داوطلب با ۸۳ سال سن در این دوره شرکت کردند.

حدود ۱۴۵ هزار غایب در کنکور سراسری ۹۹ 

فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور درباره آمار شرکت کنندگان و غایبان کنکور سراسری سال ۱۳۹۹ گفت: از زمانی که کارت ورود به جلسه آزمون صادر می شود تا زمان قرائت پاسخنامه ها نمی توان آمار دقیقی از غایبان کنکور ارائه داد چرا که ممکن است داوطلبی در دو یا سه گروه آزمایشی شرکت کرده باشد و همچنین ممکن است داوطلبی کارت آزمون را دریافت کند اما سر جلسه آزمون حاضر نشود.

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور یادآور شد: آمار تقریبی حاضران و غایبان در جلسه آزمون بر اساس میزان کارت صادر شده و میزان کارت دریافت شده در کنکور سراسری سال ۹۹ مشخص شده است. از تعداد یک میلیون و ۳۹۳ هزار و ۲۳۳ کارت صادر شده در آزمون سال ۹۹ تعداد یک میلیون و ۲۴۷ هزار و ۴۴۹ کارت پرینت شده است که تفاوت آن ۱۴۵ هزار و ۷۸۴ کارت است.

وی افزود: اختلاف عدد تفاوت کارت دریافت نشده نسبت به آمار گروه های آزمایشی نیز به دلیل دریافت یا عدم دریافت کارت از سوی داوطلبانی است که در ۲ یا ۳ گروه آزمایشی شرکت کرده اند.

آمار نهایی صدور و دریافت کارت آزمون در گروه های آزمایشی ۵ گانه کنکور سراسری ۹۹

گروه آزمایشی زمان برگزاری آزمون آمار کارت صادر شده آمار دریافت کارت آمار عدم دریافت کارت
هنر چهارشنبه ۲۹ مرداد ۹۹ ۱۱۳ هزار و ۷۳۲ کارت ۱۰۱ هزار و ۶۷۴ کارت ۱۲ هزار و ۵۸ کارت
علوم ریاضی پنجشنبه ۳۰ مرداد ۹۹ ۱۵۵ هزار و ۲۵۰  کارت ۱۳۷ هزار و ۱۷۶ کارت ۱۸ هزار و ۷۴ کارت
علوم انسانی پنجشنبه ۳۰ مرداد ۹۹ ۳۵۵ هزار و ۵۸۰  کارت ۳۱۹ هزار و ۶۲۲  کارت ۳۵ هزار و ۹۸۵ کارت
علوم تجربی جمعه ۳۱ مرداد ۹۹ ۵۹۴ هزار و ۲۵۹  کارت ۵۲۷ هزار و ۲۷۵  کارت ۶۶ هزار و ۹۸۴ کارت
زبان های خارجی شنبه ۱ شهریور ۹۹ ۱۷۴ هزار و ۴۱۲  کارت ۱۶۱ هزار و ۷۰۲ کارت ۱۲ هزار و ۷۱۰ کارت
جمع یک میلیون و ۳۹۳ هزار و ۲۳۳ کارت یک میلیون و ۲۴۷ هزار و ۴۴۹ کارت ۱۴۵ هزار و ۷۸۴ کارت

زرین آمیزی همچنین درباره تفاوت حوزه های کنکور سراسری سال ۹۹ نسبت به دوره های گذشته خاطرنشان کرد: امسال برای اولین بار ۱۰ مصلی در شهرهای مختلف و ۴۸ مکان ورزشی از جمله ورزشگاه یا سالن ورزشی بزرگ در اختیار سازمان سنجش آموزش کشور برای برگزاری کنکور قرار گرفت. در مجموع ۳ هزار و ۳۰۰ حوزه فرعی برای آزمون تعیین شد.

درگیری ۲۸ مرکز درمانی دانشگاه های علوم پزشکی در جریان کنکور

وی درباره امکان شرکت داوطلبان مبتلا به کرونا در آزمون سراسری ۹۹ گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا و اینکه برخی از افراد به بیماری مبتلا شده بودند و لازم بود در مکانی جدای از سایر داوطلبان آزمون دهند، شرایطی فراهم شد که این داوطلبان در مراکز درمانی آزمون دهند که ۲۸ مرکز درمانی دانشگاه های علوم پزشکی برای ۶۰ داوطلب مبتلا به کرونا جهت حوزه امتحانی تعیین شد.

پذیرش ۱۵۴ هزار نفر در رشته های با آزمون

دکتر ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز درباره ظرفیت پذیرش در کنکور سراسری سال ۹۹ گفت: در مجموع حدود ۱۵۴ هزار نفر ظرفیت پذیرش با آزمون است که رقابت اصلی در رشته های پرطرفدار دانشگاه های بزرگ رخ می دهد. ۹۱۲ هزار نفر ظرفیت کل پذیرش دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در مجموع رشته های با آزمون و با سوابق تحصیلی است.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره زمان اعلام نتایج اولیه و نتایج نهایی کنکور ۹۹ گفت: نتایج اولیه در هفته اول مهرماه ۹۹ اعلام می شود و داوطلبان می توانند در آن زمان به انتخاب رشته بپردازند و امسال با توجه به شرایطی که برای کنکور بوجود آمد سعی شده است که زمان انتخاب رشته به صورت فشرده و در چند روز محدود انجام گیرد. تلاش می شود نتایج نهایی اواخر مهرماه و پیش از آبان اعلام شود.

اما کنکور سراسری سال ۹۹ علاوه بر ماسک و شیلد داوطلبان و ضدعفونی حوزه های برگزاری با حاشیه هایی نیز همراه شد.

حاشیه های کنکور ۹۹ از لو رفتن سئوالات تا کلیدهای جعلی

در روز اول کنکور سراسری در زمان اجرای آزمون گروه هنر، مطالبی از فضای مجازی منتشر شد و عنوان شد که سوالات لو رفته است. ساعتی بعد رئیس سازمان سنجش اعلام کرد که داوطلب متخلف دستگیر شده و اعتراف کرده است که « به من گفتند که عکس بگیر بفرست که بگویند سئوالات لو رفته است.» 

این داوطلب مبتلا به کرونا بوده و در بیمارستان طالقانی تهران با سوءاستفاده از احساسات عوامل اجرایی و بیماران کرونایی، موبایل به سر جلسه برد، از سئوالات عکس گرفته بود.

رئیس سازمان سنجش یادآور شد: به دلیل اینکه تخلف داوطلب افشای سئوالات بوده قانون رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری از ۱۰ میلیون تا ۱ میلیارد ریال جریمه نقدی، یا یک تا پنج سال حبس و یا هر دو شامل این متخلف می‌شود.

 پنج سال حبس و ۱۰۰ میلیون تومان جریمه برای افشاکنندگان سئوال کنکور

بند ز قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون های سراسری تاکید می کند:

ماده ۵ - تخلفات و جرایم در این قانون مشتمل بر موارد زیر است:

الف - ارتکاب هرگونه عملی که موجب بی نظمی در برگزاری آزمون شود یا همراه داشتن هرگونه وسیله غیرمجاز از قبیل وسایل ارتباط الکترونیکی (حتی بصورت خاموش) و دستگاه های حافظه‌دار.

ب - ارتکاب هرگونه عمل خلاف مقررات که آزمون داوطلب را از نظر علمی خدشه دار سازد از قبیل:

۱ - ارائه مدرک یا گواهی مجعول یا تصویر گواهی مجعول برای شرکت در آزمون.

۲ - تبانی با داوطلبان یا افراد خارج از حوزه امتحانی یا دست‌اندرکاران آزمون از قبیل عوامل اجرایی و طراحان سوال برای تخلف در آزمون.

۳ - ثبت‌نام در آزمون با هویت مجعول یا شرکت در جلسه آزمون به جای داوطلب اصلی.

ج - استفاده از هرگونه وسیله غیرمجاز از قبیل وسایل ارتباط الکترونیکی و دستگاه های حافظه‌دار.

د - کمک به داوطلب خارج از ضوابط برگزاری آزمون جهت پاسخ به سوالات.

ه‍- دسترسی غیرمجاز به اطلاعات مربوط به داوطلبان یا استفاده غیرمجاز از آنها.

و - هرگونه تغییر غیرمجاز سوالات، اوراق و پاسخنامه‌های داوطلبان یا سایر مدارک و دفاتر مربوط به آزمون.

ز- افشای سوالات آزمون یا تلاش در جهت دستیابی و افشای آن یا شرکت یا معاونت در این امر قبل یا حین برگزاری آزمون به هر نحو.

ح - خرید یا فروش سوالات آزمون یا پاسخ آنها یا شرکت یا معاونت در این امر قبل یا حین برگزاری آزمون اعم از اینکه سوالات یا پاسخ آنها واقعی یا غیرواقعی باشد.

 ماده ۶ - هیأت‌های رسیدگی به تخلفات، صلاحیت صدور حکم به مجازاتهای زیر را درباره متخلفان دارند:

الف - در مورد مشمولان بند (الف) ماده (۵): اخطار کتبی با درج در پرونده داوطلب و اعلام به مراجع ذیربط یا محرومیت از گزینش در آزمون همان سال.

ب - در مورد مشمولان بند (ب) یا بند (ج) ماده (۵): محرومیت از گزینش علمی در آزمون همان سال و ابطال قبولی داوطلب در همان سال و محرومیت از شرکت در آزمون از یک تا ۱۰ سال بعد.

تبصره - آراء هیأت‌های بدوی جز در مورد مشمولان بند (الف) ماده (۶) این قانون قابل تجدید نظر خواهی در هیأت تجدید نظر رسیدگی به تخلفات در آزمون‌ها میباشد.

ماده ۷ - در مورد مشمولان بندهای (د)، (هـ)، (و) (ز) و (ح) ماده (۵) هیأت‌های رسیدگی متهم را برای رسیدگی و اعمال جزای نقدی از ۱۰ میلیون (۱۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا یک میلیارد (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا حبس از یک تا پنج سال یا هر دو مجازات به محاکم دادگستری معرفی می کند.

ماده ۸ - ارتکاب هر یک از اعمال موضوع ماده (۵) چنانچه در قالب عضویت در یک گروه یا شبکه باشد موجب تشدید مجازات می شود و تشکیل دهنده و سرکرده گروه یا شبکه به حداکثر مجازات محکوم می شود. مجازات هر یک از اعضاء که در ارتکاب تخلفات و جرایم فوق دخالتی نداشته باشند حسب مورد حداقل مجازات ذکر شده برای مرتکب است.

ماده ۹ - رسیدگی در هیات‌های رسیدگی به تخلفات در آزمون‌ها مانع از رسیدگی برابر سایر قوانین جزایی یا رسیدگی در هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری یا هیات‌های انتظامی اعضای هیات علمی یا کمیته‌های انضباطی دانشجویان نیست و مرتکب علاوه بر مجازات مندرج در مواد (۶) و (۷) این قانون به مجازات مقرر در سایر قوانین و مقررات محکوم میگردد.

ماده ۱۰ - در صورت محکومیت قطعی فردی به یکی از مجازات های مندرج در این قانون، به استثنای مجازات مندرج در بند (الف) ماده (۶)، هیات رسیدگی به تخلفات در آزمون‌ها، قبولی وی در آزمون را ابطال می کند. در این صورت موسسه آموزشی مربوط از صدور و اعطای هرگونه گواهی یا مدرک به وی خودداری خواهد کرد و چنانچه گواهی فارغ‌التحصیلی به وی اعطاء شده باشد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا وزارت آموزش و پرورش یا دانشگاه آزاد اسلامی ملزم به ابطال آن گواهی هستند.

افشای سئوالات کنکور به قصد القای شبهه در کنکور سراسری سال ۹۹ است

بعد از آن در روز دوم برگزاری آزمون در زمان برگزاری کنکور گروه علوم ریاضی و فنی نیز تصاویری در فضای مجازی منتشر شد که نشان می داد تصاویر سئوالات کنکور است. علاوه بر آن تصاویری منتشر شد که ادعا می کردند کلیدهای آزمون سراسری هستند. این موضوع هم با واکنش سازمان سنجش مواجه شد و رئیس سازمان سنجش تاکید کرد تمامی کلیدها جعلی و کلاهبرداری است و عوامل منتشر کننده سئوالات شناسایی شده اند.

در روز سوم برگزاری آزمون، اینترنت موبایل برخی از حوزه ها قطع شد و به داوطلبان گروه علوم تجربی پیامکی با مضمون مجازات دارندگان موبایل حتی به صورت خاموش در جلسه آزمون ارسال شد. با وجود اصرار برخی شبکه های اجتماعی مبنی بر لو رفتن سئوالات اما بازهم سازمان سنجش تاکید کرد که این سئوالات به صورت موردی و به قصد القای شبهه در کنکور سراسری سال ۹۹ منتشر شده است.

داوطلبان کنکور ۱۰ روز دیگر غربالگری کرونا می شوند

وزارت بهداشت ۷ هزار و ۳۰۰ نیروی بهداشتی برای نظارت بر پروتکل های بهداشتی در قبل، حین و بعد از آزمون سراسری به کنکور اعزام کرد که این نیروها در زمان برگزاری آزمون بر رعایت پروتکل ها نظارت داشتند.

به گفته دکتر علیرضا رئیسی معاون بهداشتی وزارت بهداشت با توجه به اجرای پروتکل های بهداشتی در کنکور سراسری از داوطلبان به صورت پیامکی نظرخواهی می شود که چقدر پروتکل ها در زمان اجرای آزمون رعایت شده است و با توجه به درج کد ملی داوطلبان در سامانه سلامت وزارت بهداشت، ۱۰ روز بعد از کنکور نیز مجددا غربالگری صورت می گیرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس