کد خبر 1188185
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۵
پرونده کنکورهای ۹۹ آخر هفته بسته می شود/ اجرای پروتکل های جدید

یکسال از ورود کرونا به ایران می گذرد و آزمون و امتحان مسیر جدیدی برای دور شدن از تعویق و لغو یافته است. برگزاری آزمون ها با پروتکل های بهداشتی جدید مهمترین تغییر در شیوه آزمونها در کشور است.

به گزارش مشرق، تقریباً سال پیش در همین روزها بود که قرار بود آزمون‌های کشوری از جمله کنکور دکتری، آزمون دستیاری پزشکی، آزمون‌های گروه علوم پزشکی ویژه ارزشیابی دانشجویان علوم پزشکی در اسفندماه ۹۸ برگزار شود که به دلیل اعلام وضعیت فوق العاده بهداشتی در کشور به دلیل شیوع کرونا ویروس جدید همگی لغو شدند.

سرنوشت آزمون‌های کشوری در سال ۹۹ سرنوشت‌های مختلفی بود برخی دوبار و برخی سه بار به تعویق افتادند و در نهایت در تابستان ۹۹ برگزار شدند.

بیشتر بخوانید:

درآمد ۸۲ هزار میلیارد تومانی مافیای کنکور!

اما برای پذیرش دانشجو در سال ۱۴۰۰ و ادامه روند آموزش نیاز بود که آزمون‌های مربوطه از جمله آزمون دکتری تخصصی و آزمون‌های گروه علوم پزشکی برگزار شوند اما در مقابل ادامه روند بیماری کرونا و خیزهای متعدد این بیماری و همچنین شناسایی سویه های جدید بیماری نگرانی‌های جدیدی را برای برگزاری هر نوع تجمع برانگیخت.

این موضوع باعث شده است که در ماه منتهی به برگزاری آزمون‌های کشوری، گروهی از داوطلبان و دانشجویان نسبت به برگزاری آزمون‌ها در این شرایط اعتراض کنند.

در مقابل مسئولان با تجربه یکساله کرونا اطمینان می‌دهند که با کرونا باید زندگی کرد و نمی‌توان روند آموزش و تحصیل را متوقف کرد و همچنان که آزمون‌های گذشته برگزار شده اند نقاط ضعف آنها را برطرف کرده و برای آزمون‌های جدید با تجربه مناسب‌تری عمل می‌کنند.

پرونده کنکورهای سال ۱۳۹۹ در نیمه اسفندماه ۹۹ بسته می‌شود و امید است که سال جدید با کاهش شیوع کرونا، مسیر جدیدی برای برگزاری آزمون‌ها فراهم شود اما تا آن زمان، کنکورهای دوران کرونا با برگزاری آزمون دکتری تخصصی در ۱۵ اسفند و برگزاری ۵ آزمون علوم پزشکی در روزهای ۱۴ و ۱۵ اسفند به اتمام می‌رسد.

پرونده کنکورهای ۹۹ آخر هفته بسته می‌شود

فاطمه زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به برگزاری آزمون دکتری تخصصی در جمعه ۱۵ اسفند ۹۹  درباره اجرای پروتکل‌های جدید سختگیرانه برای برگزاری آزمون دکتری یادآور شد: با توجه به تجربه برگزاری آزمون‌های کشوری در سال ۹۹ که همراه با کرونا بود، تمامی پروتکل‌ها و قوانین آزمون‌ها مورد بررسی مجدد قرار گرفت تا نقاط ضعف برطرف شود.

وی گفت: در روزهای منتهی به آزمون دکتری دو جلسه با عوامل اجرایی آزمون‌ها، نمایندگان تام الاختیار سازمان سنجش و عوامل حفاظت آزمون‌ها برگزار شد و قوانین و مقررات، اصول برگزاری آزمون‌ها و پروتکل‌های بهداشتی برای آزمون‌ها مرور و نقاط ضعف گوشزد شد.

سخنگوی سازمان سنجش خاطرنشان کرد: مقرر شد که تمامی عوامل اجرایی و حفاظت آزمون دقت‌های گذشته را بیشتر از قبل مدنظر قرار دهند و برای کنترل این موضوع نیز ناظرینی از سوی سازمان سنجش برای ارزیابی عملکرد حوزه‌ها فرستاده می‌شود و گزارش‌های تهیه شده از سوی ناظرین مورد بررسی و رسیدگی قرار می‌گیرد.

در آزمون دکتری امسال با توجه به تجربه‌ای که از برگزاری آزمون‌ها در شرایط کرونا به دست آمده است موضوعات حفاظت و حراست آزمون با شدت بیشتری صورت می‌گیرد و در عین حال ضدعفونی بیشتری نیز در حوزه‌های امتحانی انجام می‌شود. در این میان اگر حوزه‌های امتحانی در آزمون‌های گذشته شرایط مطلوبی از منظر رعایت پروتکل‌ها نداشتند در آزمون دکتری از میان حوزه‌ها حذف شدند وی تاکید کرد: در آزمون دکتری امسال با توجه به تجربه‌ای که از برگزاری آزمون‌ها در شرایط کرونا به دست آمده است موضوعات حفاظت و حراست آزمون با شدت بیشتری صورت می‌گیرد و در عین حال ضدعفونی بیشتری نیز در حوزه‌های امتحانی انجام می‌شود. در این میان اگر حوزه‌های امتحانی در آزمون‌های گذشته شرایط مطلوبی از منظر رعایت پروتکل‌ها نداشتند در آزمون دکتری از میان حوزه‌ها حذف شدند.

زرین آمیزی درباره شرایط آزمون دکتری سال ۱۴۰۰ یادآور شد: ۱۸۵ هزار و ۶۹ نفر در این دوره از آزمون ثبت نام کرده اند که این تعداد داوطلب در ۲۴۲ کدرشته، ۲۱۰ حوزه امتحانی و ۱۱۰ شهرستان آزمون می‌دهند. تعداد شهرهای محل برگزاری آزمون نیز نسبت به آزمون دوره گذشته که ۶۰ شهر بود افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.

وی با اشاره به پروتکل‌های بهداشتی در آزمون دکتری سال ۱۴۰۰ خاطرنشان کرد: برای آزمون دکتری نیز همانند سایر آزمون‌ها پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود اما برای این آزمون با توجه به شرایط ویژه استان خوزستان در روزهای اخیر و اوج گرفتن بیماری، تدابیر ویژه برای این استان ابلاغ شده است.

سخنگوی سازمان سنجش گفت: در آزمون دکتری تخصصی سال ۱۴۰۰ فاصله بین صندلی‌های داوطلبان ۱.۵ متر تعیین شده است که این فاصله برای حوزه‌های استان خوزستان ۲ متر اعلام شده است و تعداد حوزه‌های امتحانی این استان نیز از ۵ شهر به ۱۲ شهر افزایش پیدا کرد تا حداقل تردد برای داوطلبان انجام شود.

وی گفت: سعی شده است در تمامی حوزه‌های امتحانی از سالن‌هایی به عنوان حوزه استفاده شود که امکان تهویه هوا مناسب دارند. به منظور کنترل گرمایش سالن‌ها، در مکان‌هایی که باید درب و پنجره برای تهویه باز شود صندلی تعبیه نشده که مشکلی از نظر در معرض قرار گرفتن سرما و گرمای کنترل نشده برای داوطلب بوجود نیاید. همچنین در استان‌های سردسیر شرایط گرمایش مناسب به همراه تهویه درنظر گرفته شده است.

زرین آمیزی اظهار داشت: اطلاعیه‌ها و بنرهای متعدد برای اطلاع رسانی حفظ ماسک، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی در تمامی حوزه‌ها نصب می‌شوند. تمامی حوزه‌ها به صورت کامل ضدعفونی می‌شوند و بازرسی بدنی از طریق گیت بازرسی صورت می‌گیرد و تماس فیزیکی صورت نخواهد گرفت. همه عوامل اجرایی مجهز به لباس مخصوص و ماسک خواهند بود.

۵۲ داوطلب کرونایی از ۳۰ شهر آزمون خود را در بیمارستان تعیین شده از سوی وزارت بهداشت در همان شهر برگزار می‌کنند

وی با اشاره به شرایط کرونایی کشور و تسهیلات ارائه شده به داوطلبان مبتلا به کرونا گفت: در آزمون دکتری تخصصی سال ۱۴۰۰ نیز همانند همه آزمون‌هایی که در دوره کرونا از سوی سازمان سنجش برگزار شد، داوطلبان مبتلا به کرونا با تأیید وزارت بهداشت در بیمارستان آزمون خود را برگزار می‌کنند. در این دوره از آزمون ۵۲ داوطلب کرونایی از ۳۰ شهر داریم که آزمون خود را در بیمارستان تعیین شده از سوی وزارت بهداشت در همان شهر برگزار می‌کنند. بیشترین آمار داوطلبان مبتلا به کرونا مربوط به استان‌های تهران و خوزستان است.

سخنگوی سازمان سنجش اضافه کرد: آب و خوراکی پذیرایی در بسته بندی ضدعفونی شده و در فاصله‌های مشخص چیده می‌شوند که نیازی به تجمع داوطلبان نباشد. ضمن اینکه ناظران وزارت بهداشت در همه حوزه‌های امتحانی حضور دارند.

وی یادآور شد: به میزان داوطلبان هر حوزه امتحانی یک درصدی ماسک به حوزه‌ها ارسال شده است که اگر داوطلبی نیاز به تعویض ماسک داشت بتواند از عوامل اجرایی آن را دریافت کند. ضمن اینکه مکان‌های مجزا برای داوطلبانی که دارای علائم مشکوک هستند نیز در نظر گرفته شده که بتوانند در داخل حوزه در این مکان‌ها امتحان خود را بگذارنند.

پرونده کنکورهای ۹۹ آخر هفته بسته می‌شود

آزمون دکتری تخصصی (Ph.D) نیمه متمرکز سال ۱۴۰۰ دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی عالی روز جمعه ۱۵ اسفندماه ۱۳۹۹ برگزار می‌شود.

اما آزمون دکتری تنها آزمون پایانی سال نیست و پرونده آزمون‌های سال ۱۳۹۹ با برگزاری آزمون‌های گروه علوم پزشکی بسته خواهد شد. آزمون‌هایی که برای دانشجویان سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی برگزار می‌شود و به منظور ارزیابی آموزشی این دانشجویان و ورود به دوره بالاتر انجام می‌گیرد.

در سال ۹۹ این آزمون‌ها با فراز و نشیب زیادی برگزار شدند و ابتدا در اسفندماه ۹۸ و به دلیل شیوع کرونا لغو شدند و پس از آن در شهریورماه به صورت الکترونیک و محدود برگزار شدند.

در چند روز اخیر برخی دانشجویان علوم پزشکی به دلیل اشتغال در بخش‌های کرونایی و همچنین حضور در دانشگاه‌های علوم پزشکی نسبت به برگزاری آزمون در شرایط کرونایی معترض بودند. این دانشجویان در فضای مجازی اعتراضات خود را پیگیری کردند و از طریق معاونان آموزشی و برخی رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و همچنین دبیران شورای صنفی اعتراض خود را اعلام کردند.

اعتراض دانشجویان علوم پزشکی / پاسخ وزارت بهداشت: عوارض تأخیر و یا حذف امتحانات جامع در این شرایط بسیار سنگین‌تر است

اما این موضوع از سوی وزارت بهداشت با واکنش دیگری مواجه شد و از سوی حوزه معاونت آموزشی وزارت بهداشت تاکید شد که آزمون‌ها سر موعد مقرر برگزار خواهند شد. دکتر علی اکبر حق دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت در پاسخ به این اعتراضات نامه‌ای را منتشر کرد و در آن تاکید کرد «انتظار می‌رود همه افراد دلسوز و دغدغه مند آموزش تلاش کنند تا دانشجویان را توجیه کنند که عوارض تأخیر و یا حذف امتحانات جامع در این شرایط بسیار سنگین‌تر بوده و همه موظف هستیم اجرای قوانین و مقررات آموزشی را محترم بشماریم.»

اما آزمون‌های گروه علوم پزشکی تفاوت عمده ای با آزمون‌های کشوری از جمله آزمون دکتری دارد. نکته اول میزان شرکت کنندگان در این آزمون‌ها است که در مجموع سه رشته داروسازی، پزشکی و دندانپزشکی تعداد ۱۰ هزار دانشجو شرکت می‌کنند که تقریباً یک هجدهم تعداد شرکت کنندگان در آزمون دکتری است.

نکته دیگر اینکه آزمون‌های علوم پزشکی به نوعی آزمون‌های ارزشیابی آموزشی محسوب شده و فرآیندی اختیاری همانند آزمون دکتری نیست و در صورت عدم شرکت یا عدم کسب حدنصاب نمره مورد نظر ممکن است خللی در روند ادامه آموزش دانشجو بوجود آید بنابراین امکان لغو و یا تعویق آن به مراتب از آزمون دکتری که فرد به دلیل علاقه به ادامه تحصیل در آن شرکت می‌کند، سخت‌تر است.

نکته جالب توجه دیگر در آزمون‌های گروه علوم پزشکی امکان برگزاری آن به صورت الکترونیک است که تجربه موفقی نسبت به برگزاری آزمون‌ها به صورت کاغذی بوده است و امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آن شرایط نیز بیشتر فراهم بوده است.

پرونده کنکورهای ۹۹ آخر هفته بسته می‌شود

دانشگاه‌های علوم پزشکی مختلف مجری آزمون‌ها نیز در اطلاعیه‌های برگزاری آزمون یادآور شده اند که آزمون با رعایت حداکثر پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌گیرد و تمامی دستگاه‌های الکترونیکی و فضای برگزاری آزمون‌ها به طور کامل ضدعفونی می‌شوند.

همچنین تمامی دانشجویان ملزم به تکمیل فرم خوداظهاری کرونا هستند و در صورت داشتن علائم مشکوک حتی شبیه سرماخوردگی در روز امتحان موظف هستند مسئول آزمون را در جریان قرار داده و جدای از سایر دانشجویان آزمون بدهند.

امسال با توجه به شرایط شیوع کرونا و کاهش تردد دانشجویان علوم پزشکی مقرر شد امکان شرکت در این آزمون در تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار کننده آزمون (بدون در نظر گرفتن محدودیت ظرفیت در حوزه‌های برگزاری آزمون الکترونیک) فراهم شود. بر این اساس داوطلبان می‌توانستند در صورت تمایل به تغییر حوزه امتحانی خود بر اساس محل سکونت و یا نزدیک‌ترین حوزه امتحانی به محل سکونت (در صورت حوزه امتحانی نبودن محل سکونت) با دانشگاه محل تحصیل خود تماس بگیرند و محل آزمون خود را تغییر دهند.

جدول برگزاری آزمون‌های گروه علوم پزشکی در روزهای ۱۴ و ۱۵ اسفندماه ۱۳۹۹

آزمون نوع برگزاری آزمون تعداد داوطلب
پنجاه و چهارمین دوره آزمون علوم پایه دندانپزشکی الکترونیک / کاغذی ۷۳۵ نفر
سومین دوره آزمون جامع داروسازی الکترونیک / کاغذی یک هزار و ۱۲۹ نفر
بیستمین دوره آزمون ارزشیابی داروسازی الکترونیک / کاغذی ۱۸۲ نفر
شصت و چهارمین دوره آزمون علوم پایه پزشکی الکترونیک / کاغذی ۴ هزار و ۳۹۷ نفر
شصت و هفتمین دوره آزمون پیش کارورزی پزشکی الکترونیک / کاغذی ۴ هزار و ۳۹۷ نفر
مجموع داوطلبان ۱۰ هزار و ۶۳۳ نفر

با برگزاری آزمون‌های پیش رو در روزهای ۱۴ و ۱۵ اسفندماه سال ۹۹ پرونده آزمون‌های کشوری در سال ۹۹ بسته می‌شود. آزمون‌هایی که شرایط خاصی را در طی سال تجربه کردند و برای هر یک از آنها، شرکت کنندگان، مجریان و عوامل برگزاری، تجربه منحصربفرد در شرایط کرونایی رقم خورد. از اعتراض به برگزاری آزمون تا اعتراض به لغو آن، از تحمل ماسک در طول زمان آزمون تا کنکور دادن روی تخت بیمارستان و سایر شرایط ویژه ای که تنها در یک سال کرونایی بوجود آمد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس