کد خبر 1186280
تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۰
دست رد انصارالله یمن به درخواست دولت بایدن/ با ایران قطع رابطه نمی‌کنیم

«مقاومت»، یک جریان پراکنده و جدا از هم نیست که فعالیت‌های جزیره‌ای داشته باشد، بلکه جریانی است یکپارچه و قدرتمند که پشتوانه محکم مردمی دارد .

به گزارش مشرق، جعفر بلوری طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت: بامداد جمعه، اولین حمله نظامی آمریکا به «حشدالشعبی» عراق در دوران ریاست‌جمهوری «جو بایدن»، با فرمان مستقیم او انجام شد و بنابر گزارش‌های منتشر شده، شماری از نیروهای کتائب حزب‌الله در منطقه «بوکمال» سوریه (نزدیک مرز عراق) به شهادت رسیدند. شمار شهدا از یک نفر تا ۲۲ نفر اعلام و تحلیل‌ها و موضع‌گیری‌ها درباره این حمله ادامه دارد.

این جنایت، سوای از اینکه «تجاوزی آشکار» و خلاف تمام قوانین بین‌المللی بود، از دو زاویه، «مهم» و قابل بررسی است: اول اینکه، تحلیل آن عده‌ای را که «بایدن» را فردی معقول و متفاوت از ترامپ معرفی می‌کردند، زیر سؤال برد و دوم اینکه؛ مسئولیت این حمله، رسما از سوی دولت آمریکا پذیرفته شده و حال اینکه، «غالبا»، آشکارا مسئولیت چنین حملاتی از سوی حتی دولت ترامپ، پذیرفته نمی‌شد چرا که «حشدالشعبی» نهادی رسمی و بخشی از نیروهای مسلح عراق است که زیر نظر نخست‌وزیر این کشور فعالیت می‌کند. از نکات مهم و در عین حال عجیب مرتبط با این حمله، مواضع مبهم یا بعضا عجیبی است که از عراق ساطع می‌شود. مواضعی که به نظر می‌رسد، در صورت ادامه یافتن، باعث تکرار چنین حملاتی خواهد شد. در این باره گفتنی‌هایی هست:

۱- در علوم سیاسی می‌خوانیم، قالب سیاسی حاکم بر کشورها غالبا یا «ساختارمحور» است یا «کارگزارمحور». در قالب «ساختار محور»، این قانون و ساختار سیاسی حاکم است که، رهبران یک کشور را «محدود» و به عبارت دقیق‌تر «کنترل» می‌کند تا از ساختارهایِ تعریف شده خروج نکند. بدین شکل که رهبران سیاسی موظف می‌شوند، سیاست‌های کلان کشورشان را در چارچوب این ساختار پیش ببرند. (اینکه از سوی چه کسانی موظف می‌شوند، بحث دیگری است که در ادامه به آن ‌اشاره خواهیم کرد). اما، در قالب سیاسیِ «کارگزارمحور»، قانون نمی‌تواند افراد را آن طور که باید، محدود نماید و تصمیمات غالبا «فردمحور» می‌شوند. نظام سیاسی حاکم بر آمریکا نیز مثل خیلی از نظام‌های سیاسی دیگر، ساختارمحور است طوری که با آمدن و رفتن فرد، ساختارشکنی مثل ترامپ نیز، در نهایت تسلیم ساختار می‌شود. منظور اینکه، در آمریکا، مثل خیلی از کشورهای دیگرِ دنیا، چون قالب سیاسی، «ساختارمحور» است، روسای‌جمهور نمی‌توانند از آن شاکله و ساختار عدول کنند. این وضعیت را می‌توان در نهادهای کوچکتر نیز مشاهده کرد مثل نهاد «پنتاگون». آیا با آمدن بایدن، ساختار و شاکله پنتاگون تغییر کرده است؟ پاسخ روشن است: «خیر»! از همین جا می‌توان به نکته اول این یادداشت رسید. چقدر «ساده‌لوح»، «بی‌سواد» یا مغرضند کسانی که می‌گویند، بایدن که آمد، سیاست‌های آمریکا تغییر کرد! این وضعیت فقط منحصر به عراق نیست. واکنش‌های دولت بایدن در مواجهه با روسیه، چین، ونزوئلا، رژیم صهیونیستی، ایران و... نیز نشان می‌دهد، حمایت بی‌چون و چرا از رژیم صهیونیستی و حمله به روسیه، ایران، چین یا ونزوئلا، در ساختار سیاسی آمریکا «تعریف شده» و روسای‌جمهور صرفا می‌توانند، در نحوه این حمایت‌ها یا حملات، تغییرات جزئی را اعمال می‌کند. «دولت‌های در سایه» و «لابی‌های قدرتمند» که در بسیاری از نظام‌های سیاسی دنیا، وجود دارند، این «بایدها و نبایدها» را مشخص می‌کنند. به عنوان یک مثالِ روز، می‌توان به استفاده امارات از لابی‌های قدرتمند و پرنفوذ صهیونیستی در آمریکا اشاره کرد که، با تکیه بر حمایت همین لابی‌ها جرأت کرد، روابط خود با رژیم صهیونیستی را علنی کند! برای درک میزان قدرت و نفوذ این دولت‌های در سایه و لابی‌های قدرتمند در آمریکا کافی است این جمله را در گوگل جست‌وجو کرده و متحیر شوید: Largest lobbying groups in US

۲- آنچه بامداد جمعه در بوکمال «سوریه» به شکل «حمله» به نیروهای رسمی عراق صورت گرفت، و فرمانده سنتکام با صدور بیانیه‌ای مسئولیت آن را رسما برعهده گرفت، «حمله» به همان قوانین و چارچوب‌های بین‌المللی بود که عمده نویسندگانش، همین کشورهای غربی هستند. همان چارچوب‌ها و قوانینی که همواره، سایر کشورها به‌دلیل رعایت نکردن آنها، تحت فشار قرار می‌گیرند و صد افسوس، برخی کشورهای قربانی هم تلاش می‌کنند، در همان چارچوب‌ها بمانند و حرکت کنند. یعنی در عصری که، کشورهای زورگو، با شکستن چارچوب‌ها و قوانین خود ساخته، دیگرانی را تحت فشار قرار می‌دهند، عده‌ای تازه یادشان می‌افتد، باید در چارچوب آنها حرکت کنند! دیروز خبری از رسانه‌های عراقی به نقل از وزیر خارجه این کشور منتشر شد که ایشان گفته، در کشورهای دموکراتیک، چیزی به نام مقاومت وجود ندارد و آنهایی که به پایگاه‌های آمریکایی حمله می‌کنند، تروریست هستند (ایرنا) و حمله به بوکمال و نیروهای حشدالشعبی نیز ساعاتی پس از همین موضع‌گیری جناب «فوادحسین» صورت گرفته است! این خبر در صورت صحت می‌تواند یکی از موارد تاییدکننده ادعای ما باشد. کشوری که نیروهای رسمی‌اش از سوی آمریکا علنا مورد حمله قرار گرفته، آن هم با نقض تمام قوانین و چارچوب‌های بین‌المللی، هنوز در تلاش است، در آن چارچوب حرکت کند! نتیجه طبیعی چنین رویکردی، ادامه این حملات خواهد بود. چه می‌دانیم شاید این حمله، نتیجه همین موضع‌گیری باشد!

۳- این جمله را به‌خاطر داشته باشید: آمریکا دیر یا زود، از عراق و حتی منطقه اخراج خواهد شد و چنین حملاتی جلوی این خروج را نخواهد گرفت. برای این ادعا، دلایل زیادی وجود دارد و حشدالشعبی و مصوبه مجلس عراق و نفرت عراقی‌ها از آمریکا بخشی از این دلایل است. وضعیت بغرنج سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آمریکا نیز اجازه هزینه‌های بیشتر به این کشور در عراق و منطقه را نمی‌دهد. کرونا هم که به تنهایی، میلیاردها دلار به این کشور خسارت زده، مزید بر علت شده تا آنها، راهی برای خروج آبرومندانه از منطقه پیدا کنند. وقتی ترامپ می‌گوید «۷ تریلیون دلار در خاورمیانه خرج کردیم حالا باید با چراغ خاموش به آنجا برویم» نشان می‌دهد، این کشور هزینه فوق سنگینی در این منطقه متحمل شده و صددرصد شکست خورده است. اینکه، نه رئیس‌جمهور آمریکا و نه هیچ مقام دیگر آمریکایی جرأت ندارند مثل مقامات سایر کشورها به منطقه سفر کنند نیز قطعا به معنای پیروزی آمریکا در منطقه نیست. اینکه چرا این کشور به‌رغم تحمل این همه خسارت، هنوز در منطقه حضور دارد نیز، مسئله دیگری است که نیاز به بررسی مفصل و جداگانه‌ای دارد. اینجا فقط به دو مورد ‌اشاره کرده و می‌گذریم. اول اینکه، همین حالا که در حال مطالعه این یادداشت هستید، تقریبا نیمی از نظامیان آمریکایی مجبور شده‌اند کشور عراق را ترک کنند. نکته دوم اینکه، خود آمریکایی‌ها، دلیل عدم خروج از عراق را «ایران» عنوان می‌کنند! بله، آمریکا حاضر است ۷ تریلیون دلار در منطقه هزینه کند تا شاید، از میزان نفوذ کشورمان در منطقه، کمی بکاهد! همین جا داخل پرانتز کمی به این موضوع که «برخی در ایران می‌گویند برویم با آمریکایی‌ها بر سر مسائل منطقه‌ای‌مان مذاکره کنیم تا شاید، به کره جنوبی اجازه دهد یک میلیارد دلار از پول نفتمان را به شکل دارو و غذا پس دهد» فکر کنید!

۴- «مقاومت»، یک جریان پراکنده و جدا از هم نیست که فعالیت‌های جزیره‌ای داشته باشد، بلکه جریانی است یکپارچه و قدرتمند که پشتوانه محکم مردمی دارد و از ایران و افغانستان و سوریه تا عراق و لبنان و فلسطین و...کشیده شده است. آنچه کمر پروژه عظیم و پر هزینه «داعش» را شکست، مگر چیزی جز همین جریان مقاومت بود؟! حمله به بخشی از این مقاومت، حمله به تمام مقاومت است. این را گفتیم تا نتیجه بگیریم، اگر فردا روزی شنیدید دشمن از ناحیه‌ای ضربه خورده که در محاسباتش نیامده، تعجب نکنید. دیروز آسوشیتدپرس اعلام کرد، یک کشتی متعلق به رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه، حین عبور از دریای عمان، منفجر شد!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 71
  • غیر قابل انتشار: 24
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    1 1
    بهتر از ترامپ شما اصولگراهاست
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    0 1
    ای کاش می توانستم به جبهه مقاومت بپیوندم
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    0 2
    جو رفیق ۳۰ ساله ظریف هم علف هرز سمی از آب درآمد
  • IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    0 0
    حالتون انگار دگرگون شده!!!!!
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    0 0
    آمریکا تروریست آخر مجبور به خروج از منطقه می شود تعجب ازین دولت عراق وزیر خارجه اش وکیل مدافع آمریکا ست ومنکر جبهه مقاومت شده باید از پرسید یانکی تروریست خون آشام تو عراق چه می کنند چرا آنهاباید به نیروی عضو نیروهای مسلح عراق حمله میکنند ودولت عراق تماشاگر است
  • DE ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    0 0
    دموکرات‌ها پدرخوانده های گروه‌های تروریستی داعش و النصره و زیر مجموعه های آنها هستند و بیشتر از این هم انتظار نمی‌رفت ولی جالب اینکه دقیقا این پادگان نیروهای حشد الشعبی قرار بود چند روز آینده عملیات وسیعی را علیه داعش اجرا کنند و اسرائیل قبلا به آمریکا اطلاع داده بود. دستهای دنیای دموکرات جهان اولی غرب برای حمایت از منفورترین گروه‌های تروریستی. خدا را شکر که به همه ثابت شد چه کشوری تروریست پروره.
  • رفیعی سلیمانی IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    18 13
    یکی نیست بگه آمریکا از آنسوی دنیا در منطقه ی ما چه غلطی می‌کند مطمئنم نیروهایی ک آورده ب قاره ی آسیا از قبیل افغانستان وعراق وسوریه از خانواده های ضعیف وکارگران هستن چون هیچ پولداری حاضر ب این کار نمیشه :::حالا جواب این خون ها و ولخرجیهای خانمانسوز را چه کسی میدهد::از آن گذشته آیا عراق واقعا راضی ب ماندن آمریکایی ها در کشورش میباشد
  • ولایتمدارم---ازمراغه IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    23 17
    دست مقاومت درد نکنه ،انشاالله ما پیروز میدانیم.....لبیک یا خامنه ای
  • CA ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    9 19
    ۱- قوانین بین المللی: حمله به سفارتخانه یک کشور خلاف تمام قوانین بین المللی هست و حق دفاع برای آن کشور محفوظ ۲- به فرض که حشد الشعبی نیروی رسمی عراق باشه در خاک سوریه چیکار میکرده ۳- حکومت عراق در راستای پیشگیری از حملات بیشتر این دسته از گروه ها با آمریکا همکاری کرده که به نظرم کار بسیار درستی کرده نتیجه گیری: به جای حمایت از این دست حملات به سفارتخانه یک کشور، باید جلوی این تحریکات گرفته بشه، چون دفعه پیش در نهایت باعث شهادت سردار عزیزتر از جانمان شد.
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
      0 2
      نیروی حشد الشعبی با اجازه سوریه تو خاکش بوده بر فرض هم که بدون اجازه بوده به آمریکا هیچ ربطی نداشته
  • NL ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    6 17
    اعترافات موجود در متن تحلیل کیهان عبارتند از اول اینکه اگر امریکا در عراق است و بیرون نمی رود علت « ایران » است . دوم حملات محاسبه نشده هم مربوط به مقاومت است و مرکز مقاومت هم باز « ایران » است که شروع میشود تا افغانستان و سوریه و عراق و .... سوم حمله به بخشی از مقاومت حمله به تمام مقاومت است یعنی حمله امریکا به مواضع مقاومت در سوریه و عراق به معنای شروع جنگ امریکا و ایران است و این جنگ شروع شده است چهارم حمله به کشتی صهیونیستی هم کار مقاومت بود پنجم مقاومت سیستماتیک است و جزیره ای و پراکنده نیست و مرکز مقاومت هم که در تحلیل نوشته که کجاست و احتیاج به تکرار نیست
    • احمد IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
      19 5
      چقدر ضریب هوشی بالایی داری که از متن کیهان رمز گشایی کرده‌ای ، بله هموطن، امپراطوری مقتدر ایران اسلامی در حال شکل گیری می باشد و تمام سروصدای غرب به همین لحاظ می باشد و بزودی شاهد عقب نشینی جهان استکبار در مقابل این جبهه قدرت مند خواهیم بود اما متاسفانه عده‌ای غرب گدا هنوز فکر می کنند طبق مناسبات پنجاه سال پیش باید با قاعده قمر/متروپل مشکلات را حل کنیم،درحالی که جبهه مقاومت با زبان قابل فهم برای غرب مشکلات را حل خواهد کرد.
  • علی ایزدی IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    20 4
    باید حمله جدیدی تدارک ببینند که دسته کم پنجاه امریکایی لتو پار بشن بعدش مطمئن مطمئن باشید که جرأت هیچ عکس العمل نخواهند داشت
  • دیپلمات رزمی سیاسی نیروی مقاومت اسلامی پیروز IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    10 0
    دولت جنایتکار و تروریستی امریکا باید این مطلب را در مغز پوک خود فرو کند که دیگر زمان بزن درروی ان ارازل تمام شده لذا اگر بزنی فورا میخوری امثال بایدن های تروریست بیشرف و رزل چون در لباس نوکری لابی های جنایتکار صهیونیستی قرار دارند لدا از خودشان اختیاری ندارند در نتیجه خیلی بدبخت هستند که الت دست هستند.
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
      0 0
      کاملا حرف حسابی بود . درود بر شما
  • SE ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    5 21
    حالا دوباره کسی جرئت میکنه به نیروهای آمریکائی در عراق حمله موشکی بکنه؟!
    • IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
      0 1
      اگه عاقل باشن باید به نیروی های آمریکایی حمله کنن
    • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
      0 0
      تا افسادطلبان در ایران جولان می‌دهند نیاز به حمله مستقیم ایران به تروریست های آمریکایی نیست. گروه های مقاومت خودشون دهن آمریکا رو سرویس میکنن و ما به خواست خدا دهن افسادطلبان داخلی را.
    • IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
      0 1
      ای بی شرف اگه قرار بود با یه حمله ناموفق دلمون بلرزه و پامونو پس بکشیم که تو جنگ ۳۳ روزه و جنگ عراق و جنگ ۲۲ روزه دهن ارباباتونو سرویس نمی‌کردیم برو بچه ایالات منهدمه آمریکا اگه کشور بود بعد از بیست سال جنگ بی حاصل با در کمال ذلت با طالبان مذاکره نمیکرد.
  • IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    10 6
    باید به مواضع آمریکا در سوریه و عراق همزمان یک حمله با شدت بیشتر از عین الاسد انجام بشه تا زودتر گورشان رو گم کنند و به حملات رژیم صهیونیستی هم پاسخ قاطع تر و با شدت بیشتر داده بشه تا حساب کار دستشان بیاد،،،، احسن و درود خدا بر محور مقاومت
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    0 0
    مرگ بر هر انسان خدا بی خبر هر جای دنیا
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    10 4
    مرگ برآمریکا،طرفداران وحامیانش،انشاالله آمریکا نابودمی شود،بعد حساب ....می رسیم.
    • *** IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
      8 10
      چی میگی!!!! مرگ مرگ مرگ مرگ! بسه دیگه به خودت بیا یکم بیشتر فکر کن.
    • DE ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
      11 5
      11:55 مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
      0 1
      ۱۱:۵۵ قابل توجه اشغالهایی مثل تو مرگ بر امریکا تا زمانی که بمیریم همینه تا دریایی از خون کسایی که سردار شهید کردن درست نکنیم آروم نمیشیم
    • *** IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
      1 2
      خخخخخخخ اینقد بگو تا سبک شی برادر دینی اگرم نشدی میتونی بقیه کشورها رو بگی تک تک شروع کن لطفا اصلا کوتاه نیا
    • رادان IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
      0 0
      بعضی افراد تا سربازان آمریکایی یه کارایی با خواهر و مادرشون نکنند حکمت شعار مرگ بر آمریکا رو نخواهند فهمید
  • DE ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    10 5
    مرگ بر آمریکا
  • تارا IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    0 0
    خاک بر سر همه کشورهای بدبختی کنن ک مقابل امریکا نمی ایستن. اگه همه کشورها با هم متحد بشن میتونن امریکا رو نابود کنن. نه با حمله بلکه با ایستادن مقابل زورگویی هاش.با تغییر واحد پول از دلار ب پول دیگه مثلا یورو یا سازمان ملل پول چاپ کنه و ب عنوان پول بین الملل شناخته بشه. و دیگه اینکه مقر سازمان ملل از امریکا ب سوئیس منتقل بشه ک کشور بی طرفیه. اگه همه کشورها دست ب دست هم بدن میتونن امریکا رو خوار و ذلیل کنن اینکه چرا چنین کاری نمیکنند از بدبختی و حماقتشونو. دقیقا مثل برده داری زمان قدیمه ک ثروتمندا فقرا رو ب بردگی میگرفتند الان کشورهای قلدری مثل امریکا کشورهای دیگه رو ب بردگی میگیرن. امیدوارم همون جور ک برده ها قیام کردند و نظام بردگی برچیده شد همه کشورها قیام کنن و مدعیان رهبری جهان رو نابود کنند
  • یلدا IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    0 0
    درود بر مقاومت و درود بر سردار سلیمانی ، پدر مقاومت، ودرود بر سردار قاآنی و همه مبارزان و حامیان آن
  • چه فرقی داره IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    0 0
    کسی که تاریخ را نخواند و از آن عبرت نگیرد .مایه عبرت میشود وقتی آمریکا قبل از حمله به عراق به مردم عراق وقت داد که صدام ملعون را بر کنار کنید ولی مردم به خاطر نبود دموکراسی ترس داشتند که صدام را عزل کنند آمریکا به عراق حمله کرد و در مدت زمان ۲۰ روز حکومت بعث کثیف سر نگون شد و صدام بزدل ( فط ضعیف بی رحم است ) را در کوله نرخ دستگیر کردند در واقع عراق از آمریکا شکست خورد به همین خاطر از عراق به راحتی بیرون نمی رود چرا ما ایرانیها فکر می کنیم خیلی با هوش هستیم ؟ این یک اصل است که کشور فاتح سهم از حکومت و هدایت می خواهد
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    0 0
    اینها امریکاییها در راس امور از مادر زاییده میشن مثل بچه گرگ هستند وقتی بزرگتر شدند درست عین گرگ درنده اند میخواهند برای یه لقمه گوشت کل دنیارا ببلعند بنابر این سزای .گرگ درنده درخاورمیانه جز مرگ چیز دیگری نیست
  • سردار دلها حاج قاسم سلیمانی IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    0 0
    خدا نکنه آمریکا یک کشور رو ضعیف گیر بیاره .آمریکا و عراق در دوران صدام روزی داداش هم بودن وکمر به نابودی ایران بسته بودن .من مطمنم ایران آنقدر از لحاظ نظامی قوی خواهدشد که پناه تمام ملت های ضعیف در مقابل ظالمان جهان خواهد شد.بایدن همان ترامپ هستش تنها تفاوت این دو ظالم در نام و فامیلی می باشد.لبیک رهبرم
  • ایرانی بدبخت IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    0 0
    ۸ سال عراق آسمان ایران رو نا امن کرد چقدر مردم بدبخت ایران رو عزادار کرد جقدر شهید دادیم خدا بداد دل مادران و پدرانشون برسه میگن چوب خدا صدا نداره حق خانوادههای عزیز شهدا رو داره میگیره مبارکشون باشه
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    3 0
    مرگ بر امریکا
  • جمشید US ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    0 3
    شهادت نه هلاکت
  • علی IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    1 0
    گفتیم که یک زرد برادر شغاله
  • مسعود IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    0 0
    من میگم باید با موشک اسراییل و دوحه و دبی وکویت و اورشلینو ریاض را خاک یکسان کنیم و بشینیم ببینیم بعدش چی میشه.به امید حق
  • داریوش IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    0 0
    چون دکترین آمریکا قدرت طلبی و بنوعی خود را فرمانده جهان بعد از فروپاشی شوروی میداند بنابراین این محاسبات آمریکا میگوید یا بامن و برده من و یا دشمن من و انتخاب سومی ندارد و بر همین نظر امکان ندارد با اصلاح طلبان آنطوری که دل به امید و بدنبال راه سوم دست پیدا کنند ضمن اینکه آمریکا واقعآ قابل اعتماد نیست و این را از سرنوشت شاه ایران و انور سادات و حسنی مبارک در مصر تائید این مدعاست
  • کمال IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    1 4
    ایا این همه جنگ و جدال و کشتار لازم است و فایدهای جز بدبختی مردم ونابودی یک نسل که همه جنگ و سختی و تحریم مشکلات تا چند نسل باید تاوان ان را بدهند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس