طرح جدید سناتورهای آمریکایی برای مانع‌تراشی در رفع تحریم‌های ایران

نماینده‌های مجلس سنای آمریکا طرحی را معرفی کرده‌اند که خواستار نظرخواهی از نهاد قانونگذار از سوی دولت آمریکا در هر گونه اقدام برای رفع تحریم‌ها علیه ایران است.

به گزارش مشرق، یک قانونگذار عضو کمیته‌های امور بانکداری و روابط خارجی مجلس سنای آمریکا طرحی را معرفی کرده که خواستار نقش‌آفرینی کنگره در هر گونه اقدام احتمالی از سوی دولت برای رفع تحریم‌ها علیه ایران است.

این طرح که عنوان «قانون بررسی تخفیف تحریم‌های ایران» برای آن انتخاب شده توسط سناتور جمهوری‌خواه «بیل هاگرتی» تدوین و ارائه شده است.

پایگاه «واشنگتن‌فری‌بیکن»، از رسانه‌های نزدیک به نومحافظه‌کاران آمریکایی گزارش داده این طرح در حال حاضر از حمایت ۲۰ سناتور برخوردار است.

طرح مذکور جدیدترین تلاش نماینده‌های کنگره آمریکا برای مانع‌تراشی در بازگشت دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا به توافق هسته ای برجام است.

روز گذشته (پنجشنبه) هم گزارش شد بیش از ۴۰ سناتور آمریکایی در قطعنامه‌ای خواستار حفظ تحریم‌ها علیه ایران شده‌اند.

علاوه بر این، کاخ سفید هم در کنفرانس خبری امشب اعلام کرد که آمریکا از گفت‌وگوهای دیپلماتیک با ایران استقبال می‌کند اما حاضر نیست گام‌هایی در جهت کاهش تحریم‌ها بردارد. (جزئیات بیشتر)

شب گذشته هم «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری تلویحاً اشاره کرد که دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا ممکن است برای پایبند شدن به برجام سیاست دولت پیشین این کشور در تغییر برچسب تحریمی برخی از نهادهای ایرانی را به عقب برنگرداند.

شرط بازگشت بایدن به برجام

دولت «جو بایدن» گفته قصد دارد آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام که «دونالد ترامپ» اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از آن خارج شد بازگرداند.

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در مقاله‌ای که چندی پیش در مجله «فارن‌افرز» منتشر کرده بود شرط بازگشت آمریکا به برجام را رفع بی‌قید و شرط تمامی تحریم‌های اعمال‌شده (imposed)، بازاعمال‌شده (reimposed) یا دوباره برچسب‌گذاری‌شده (relabaled) اعلام کرده بود.

دولت بایدن از سوی دیگر شرط بازگشت به برجام را عقب‌نشینی ایران از اقدامات جبرانی‌ای عنوان کرده که تهران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و محقق نشدن وعده‌های طرف‌های اروپایی در دستور کار قرار داده است.

جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد تأکید کرده واشنگتن با توجه به نقض یکجانبه برجام در جایگاهی نیست که برای اجرای این توافق شرط بگذارد.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    3 1
    مانع اصلی رفع تحریم ها تفکر واداده و ما نی توانیم غربگدایان است که همه چیز زندگی مردم را به مذاکره گره زده
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    3 0
    پر واضحه تو خود آمریکا یک روز هم تحمل نمی کنند تحریم های ایران لغو بشه . حالا آقای ظریف امبدوار باش .. تو می میری ولی لغو تحریم ها را نمی بینی
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    0 0
    ما بسمت قوت بخشیدن بقدرت های خود بیشتر از پیش باید گام برداریم . تا همین افراد تقاضا کنند دولت آمریکا راهی برای صلح با ایران بیابد . اقتصاد ایران توسط جوانان خود انشاءالله بقدرتی بزرگ مبدل خواهد شد . و با حضور در بازارهای منطقه و دیگر مناطق بعنوان صادر کننده معتبر اجناس بنام و نشان ساخت ایران . هماوردی کند در کنار قدرت نظامی و فضائی و سیاسی خود . با الطاف الهی و حضور مردم ایران در صحنه از جمله شرکت وسیع در انتخابات آینده با انتخاب فردی شایسته که این اهداف را برای بثمر رسیدن همراهی کند .
  • حسین علی پناه IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    0 0
    بایدن فقط یک سیاستمدار ضد ایرانی خرفت واحمق است ایران فقط با تولید کلاهک هسته ای میتواند بدنیا ثابت کند که در برابر ملت قوی ایران هیچ ظلمی پایدار نیست
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    1 0
    به نظر من بی وقفه هسته ای را اندازه ی خود امریکا پیشرفت بدید یه نمونه کوچولو براشون ارسال کنید درست میشه رو دیوار خودتون یادگاری بنویسید نه دیوار امریکا واروپا وچین ر وسیه ایران رو از چهار طرف ببندید خودش خودش رو تامین میکنه این رو بپزیرید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس