کد خبر 1184663
تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۶
دهه کرامت نمایه

حجت‌الاسلام ارزانی گفت: ثبت دهه کرامت در تقویم رسمی به تصویب شورای فرهنگ عمومی رسیده و پس از تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسما سالروز ولادت حضرت معصومه(س) به عنوان آغاز این دهه اعلام می‌شود.

به گزارش مشرق، همزمان با دهمین روز ماه رجب‌المرجب و ولادت حضرت جوادالائمه(ع)، جلسه ستاد بزرگداشت دهه کرامت امروز دوشنبه ۴ اسفند با حضور نمایندگان دستگاه‌ها و نهادهای مختلف از جمله سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت ورزش و جوانان، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور، آستان مقدس حضرت معصومه(س)، بنیاد امام رضا(ع)، برخی مدیران استانی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار شد.

در این جلسه که با محور دو موضوع اصلی به شکل مجازی برگزار شد، نمایندگان دستگاه‌ها و نهادهای حاضر علاوه بر ارائه گزارش‌های مرتبط با اقدامات صورت گرفته در حوزه دهه کرامت، به ارائه گزارشی در رابطه با فعالیت‌های انجام شده نسبت به یاری‌رسانی به مردم زلزله زده منطقه سی سخت در استان کهگیلویه و بویر احمد پرداختند که در این راستا مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد این استان نیز گزارشی جداگانه ارائه کرد.
 
حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی در بخشی از این جلسه، با ذکر روایتی از امام جواد(ع) و اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر رعایت حُسن احترام و ادب و وقار در برخوردها، گفت: بزرگ‌ترین درسی که از امام جواد(ع) می توانیم بگیریم آن است که در برخورد با یکدیگر با نگاه کرامت و احترام برخورد کنیم، دهه کرامت نیز به دنبال یادآوری همین ویژگی است که برخورد کریمانه با دیگران داشته باشیم که ادب در این عرصه از مصادیق رفتار و برخورد کریمانه محسوب می شود. 

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور،همچنین با اشاره به وقوع زلزله سی‌سخت و اقداماتی که در راستای خدمت رسانی به مردم زلزله زده منطقه انجام شده است، گفت: با توجه به شرایط منطقه سی سخت، از اعضای ستاد بزرگداشت دهه کرامت تقاضا می کنم با توجه به شعار خدمت کریمانه همدلی به رسم اهل بیت به یاری مردم منطقه بشتابند. 

وی در ادامه به جشنواره «شده ام ۹ ساله» اشاره کرد و افزود: با توجه به جایگاه نماز و از سوی دیگر تاکیداتی که حضرات معصومین(ع) و بزرگان دین نسبت به این مهم داشتند، باید از کودکی فرزندان خود را با نماز مانوس کنیم چراکه انس با نماز اثرات تربیتی و اجتماعی فراوانی دارد لذا امیدواریم دستگاه‌ها و نهادهای حاضر در ستاد بزرگداشت دهه کرامت با آستان مقدس حضرت معصومه(س) در برگزاری این جشنواره همکاری کنند.

رئیس ستاد فهما در ادامه با اشاره به مساله ثبت دهه کرامت در تقویم رسمی کشور گفت: این مهم به تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور رسیده است و پس از تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) به عنوان آغاز دهه کرامت اعلام می شود.

در بخش دیگری از جلسه مذکور هرکدام از دستگاه‌ها و نهادهای حاضر به ارائه گزارشی نسبت به فعالیت‌های خود به منظور یاری و خدمت رسانی به مردم سی سخت پرداختند که در این راستا سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام کرد که استان‌هایی را به عنوان معین در راستای خدمت رسانی به مردم سی‌سخت در عرصه‌هایی نیز درمان، اسکان و ملزومات غذایی تعیین کرده است.

نماینده مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور نیز طی گزارشی از حضور گروه‌های جهادی طلاب در منطقه زلزله زده سی سخت خبر داده و در ادامه اظهار کرد که این مرکز آمادگی دارد تا در رابطه با برگزاری جلسات هیات اندیشه ورز دهه کرامت حضور مضاعفی داشته باشد چراکه این مهم در دستور کار این مرکز نیز قرار دارد.

همچنین در ادامه گزارشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های وزارت ورزش و جوانان، اعتاب مقدسه از جمله آستان حضرت معصومه(س) در عرصه یاری رسانی به مردم سی سخت ارائه شد؛ خبرگزاری شبستان نیز به عنوان رسانه رسمی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با راه اندازی پویش «مسجد، کانون مهر علوی» وارد میدان شد.

اما در ادامه فعالیت‌های مرتبط با جشنواره «شده‌ام 9 ساله»  ارائه شد، این جشنواره از سوی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، با مشارکت ستاد فهما، ستاد اقامه نماز، وزارت آموزش و پرورش و ویژه دخترانی است که به تازگی به سن تکلیف رسیدند، در این راستا بنا شد نهادها و دستگاه‌های حاضر به کارکنان خود اعلام کنند که اگر فرزندان دختری دارند که تازه به سن تکلیف رسیدند در این برنامه شرکت داشته باشند.

بخش دیگری از این جلسه اختصاص به آغاز برنامه‌های دهه کرامت داشت؛ بر این اساس بنا شد تا از هفته آینده جلسات دبیران کارگروه‌های ستاد بزرگداشت دهه کرامت آغاز شود، همچنین در این راستا کمیته محتوایی دهه کرامت نیز از سوی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) فعالیت خود را آغاز می کند.

با توجه به اینکه در شرایط شیوع کرونا قرار دادیم، بخش دیگری از این جلسه اختصاص به بررسی شرایط برگزاری فعالیت‌های دهه کرامت داشت که بر این اساس تصمیم بر آن شد تا فعالیت‌ها با فرض اینکه وضعیت کرونا به همین شکل باشد، اجتماعات محدودتر بوده و عموم برنامه‌ها در فضای مجازی و رسانه متبلور شود و از سوی دیگر از ظرفیت معنوی ماه مبارک رمضان به منظور آشنایی بیش از پیش آحاد مردم با سیره و سنت علی بن موسی الرضا(ع) استفاده شود.

استفاده از ظرفیت‌ مجموعه‌های مختلف به ویژه مراکز مردمی در راستای تحقق شعار «خدمت کریمانه به رسم اهل بیت» از دیگر محورهایی بود که در این جلسه مطرح شد، همجنین با توجه به اینکه در این ایام عموما برنامه‌های سال ۱۴۰۰ تدوین می‌شود، بنا شد موضوع برنامه‌های مجموعه‌های مختلف در سال آینده بررسی شده و پیش بینی‌های لازم انجام شود؛ که در این راستا بنیاد امام رضا(ع) اعلام کرد که برنامه‌های این مجموعه بسته شده و منتظر برگزاری جلسات ستاد دهه کرامت هستند تا گزارشی از فعالیت‌هایی که برنامه ریزی کردند به اعضا ارائه کنند. 

در بخش دیگری از این جلسه یاد و خاطره شهید «محسن جعفری» از شهدای مدافع امنیت کشور که اخیرا در استان سیستان و بلوچستان به شهادت رسید گرامی داشته شد، آن شهید برادر نماینده حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) در ستاد بزرگداشت دهه کرامت بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس