کد خبر 1181575
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶
بورس نمایه

کارشناس بازار سرمایه، اقدام شورای عالی بورس در تغییر دامنه نوسان را در راستای کاهش نگرانی سهامداران به ویژه سهامداران خرد ارزیابی کرد.

به گزارش سرویس بورس مشرق، بهروز خدارحمی گفت: سهامداران جدید باید بدانند نوسان قیمت پدیده‌ بدی نیست، بلکه آنچه بد است نقد شوندگی پایین یک سهم  است و به عبارت دیگر میزان نقد شوندگی یک سهم، شاخص اصلی برای سهامداران حرفه‌ای است.

وی افزود: منظور از دامنه نوسان سقف کاهش و یا افزایش قیمت سهام در یک روز است که تا کنون این میزان مثبت و منفی ۵ درصد بود؛ که فعلا تا پایان سال سقف کاهش به منفی ۲ درصد و سقف افزایش به  مثبت ۶ درصد تغییر یافت.

بیشتر بخوانید:

محدودیت دامنه نوسان بورس یک ماهه نیست

  خدارحمی درباره دلیل تصمیم شورای عالی بورس برای تغییر دامنه نوسان معاملات بازار سرمایه گفت: تا وقتی این فرهنگ که نقد شوندگی باید  اولویت مردم باشد، ایجاد شود، شورای عالی بورس برای کاهش نگرانی سهامداران جدید تصمیم به تغییر دامنه نوسان گرفت.

وی تاکید کرد: مردم باید بر اساس ارزندگی سهم و نه بر اساس جو روانی و رفتار هیجانی حاکم بر بازار بورس، اقدام به خرید کنند.

 این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به حساس بودن بازار سرمایه به اخبار گفت: مسئولان مربوط از گفتن حرف‌های نسنجیده بپرهیزند تا شاهد ایجاد جو هیجانی در بورس نباشیم. همچنین دولت هم لازم است برنامه خود را در یکی دو سال آینده اعلام کند تا آرامش بر بازار سرمایه حاکم شود.

سرمایه های خرد، کمک کلان به اقتصاد

در ادامه، جواد عشقی‌نژاد  کارشناس بازار سرمایه که به صورت ارتباط اینترنتی در این گفتگو حضور داشت، گفت:  در یک اقتصاد توسعه یافته مردم باید در بازار سرمایه حضور داشته باشند. دامنه نوسان نامتقارن یک سیاست ضروری کوتاه مدت برای حفظ سرمایه گذاران خرد در بورس است. امیدوارم به روزی برسیم که مانند بازارهای بزرگ دنیا دامنه نوسان کاملا حذف شود.

عشقی نژاد درباره ضرورت اتخاذ سیاست‌های حمایتی برای سرمایه‌های خرد گفت: سرمایه‌های خرد بسیار مهم هستند و همیشه به اقتصاد ما کمک کرده اند، پس باید ابتدا ابزار و ساختار مناسب برای جذب این سرمایه‌ها ایجاد کرد و سپس حمایت‌های لازم از آن انجام شود.

 وی تاکید کرد: در بازارهای بزرگ هم برای جلوگیری از زیان‌های هیجانی محدودیت دامنه نوسان ایجاد شده است.

منبع:سنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس