کد خبر 1181566
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۷

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: اندیشکده «مؤسسه خاورمیانه» در یادداشتی پس از سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر تلاش برای پایان جنگ یمن، به ارزیابی طرح دولت جدید آمریکا برای این مسأله پرداخته است. بایدن ضمن انتقاد از عربستان اعلام کرد که بحران یمن باید از راه سیاسی پایان پذیرد.

نویسنده بیان می‌کند که «طرح اول» دولت آمریکا در آغاز این جنگ در دولت اوباما، حمایت از تجاوز زمینی و هوایی عربستان و امارات با هدف اجرای قطعنامه 2216 شورای امنیت مبنی بر حذف انصارالله از قدرت سیاسی بود.

ولی این نبرد به دو دلیل شکست خورد. اول اینکه عموم گروه‌های سیاسی و قبایل یمنی، حتی منتقدان انصارالله بر ضرورت حفظ تمامیت ارضی در مقابل متجاوزان به وحدت رسیدند. دلیل دوم بروز اختلاف و نهایتاً نبرد نظامی میان نیروهای وابسته به عربستان و امارات است.

 طبق این مقاله، مقاومت پنج‌ساله انصارالله، بایدن را به این نتیجه رسانده که نمی‌توان این گروه را از قدرت کنار گذاشت. بنابراین «طرح دوم» آمریکا احتمالاً زمینه‌سازی برای توافقی میان عربستان و انصارالله است که این گروه در قبال مشروعیت سیاسی بین‌المللی از تهدید مرزهای جنوبی عربستان خودداری کند.

 در رابطه با راه‌حل مطرح شده در این مقاله، این نکته گفتنی است که اولاً هنوز تضمینی برای یکپارچگی سرزمینی یمن ارائه نمی‌دهد و ثانیاً از یک‌سو سایر طرف‌ها از جمله گروه‌ها و طوایف مختلف یمنی را نادیده گرفته است که می‌تواند رسیدن به راه‌حل بلندمدت را با دشواری‌هایی مواجه سازد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 1
  • نادری IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    0 0
    بایدن سیاستمدار کار کشته ی هست دنبال مایه بیشتری هست کم دوشیده اعراب رو خدایش...... لفظ میاد بن سلمان شل میکنه البته سیاستمدار کار کشته و با تجربه ی هست اما نه اندازه رهبر انقلاب که قبلش گفت لغو عملی کل تحریم ها بعد بازگشت به برجام
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    1 9
    عربستان به حمله ادامه میدن، انصار الله تمام اصلحه هارو زمین میزاره و فقط بمبارون میشه، بعدش که همشون کشته شدن، امارات و اسرائیل میان اونجا رو میسازن و یه حاکم دست نشونده هم میزارن سر کار و همه به خوبی و خوشی در کنار هم زندگی میکنن!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس