نیروی نظامی آمریکا

سفیر روسیه در دمشق با بیان اینکه راهبرد آمریکا در قبال سوریه تغییر چشمگیری نخواهد داشت، تأکید کرد که به احتمال زیاد واشنگتن فشارهای خود علیه دولت سوریه را ادامه خواهد داد.

به گزارش مشرق، «الکساندر یفیموف» سفیر روسیه در دمشق، در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» تصریح کرد که دولت آمریکا اعمال فشار خود علیه دولت سوریه را ادامه خواهد داد.

پایگاه خبری شبکه «روسیا الیوم» با انتشار گزیده‌ای از این گفت‌وگو به نقل از سفیر روسیه نوشت:‌ «فکر می‌کنم که برای صحبت درباره طرح‌های دولت آمریکا در خصوص سوریه زود است؛ اما اساساً توقع تجدید نظر در سیاست آمریکا در قبال امور سوریه دشوار است. به احتمال زیاد اعمال فشار آمریکا علیه دمشق ادامه می‌یابد».

بیشتر بخوانید:

حمله به کاروان لجستیک ارتش آمریکا در بغداد

الکساندر یفیموف در ادامه گفت که آمریکایی‌ها خودشان بارها اشاره کرده‌اند که حضور ارتش این کشور در خاک سوریه یکی از ابزارهای اصلی واشنگتن در این خصوص است.

یفیموف همچنین تأکید کرد که حضور نیروهای آمریکا در سوریه  چه در شرق فرات (شمال شرق سوریه) یا التنف (شرق سوریه) غیرقانونی است و باید پایان یابد زیرا حضور آنها مانع بهره برداری دولت سوریه از منابع طیبعی این کشور می‌شود و از طرفی دیگر، تحمیل حاکمیت قدرت‌های مشروع در تمام خاک سوریه، آرمان‌های جدایی‌طلبانه در شمال شرق را تقویت می‌کند.

بر اساس این گزارش، سفیر روسیه در ادامه اظهاراتش تأکید کرد که حضور آمریکا مانع مأموریت‌های امنیتی دولت سوریه می‌شود بویژه در مناطق صحرایی در شرق این کشور و «حمایت آمریکا از گروه‌های مسلحی که در اردوگاه "الرکبان" در التنف کار می‌کنند، سؤال برانگیز است».

این مقام روسیه همچنین به «ادامه وضعیت تأسف‌بار در زندان‌ها و اردوگاه‌های کار در ما ورای فرات در شمال شرق سوریه-که تحت نظارت آمریکا نیز هستند» اشاره کرد و در این خصوص تصریح کرد که در این زندان‌ها مشکلات انسانی جدی وجود دارد.

وب‌سایت عربی خبرگزاری اسپوتنیک نیز با پوشش بخش دیگری از این گفت‌وگو به نقل از یفیموف نوشت که سوریه در حال حاضر در سخت‌ترین وضعیت اجتماعی و اقتصادی از زمان آغاز جنگ به سر می‌برد آن هم به خاطر اعمال تحریم برخی از کشورها.

طبق این گزارش، سفیر روسیه همچنین با اشاره به تلاش روسیه برای مقابله با تروریسم و بازسازی سوریه  گفت که مسأله کمک مالی به این آسانی‌ها نیست چراکه  «روسیه خود امروز تحت تحریم قرار دارد و با رکودی اقتصادی به علت شیوع [کرونا] دست و پنجه نرم می‌کند. تمام این مسائل طبیعتا بایست در نظر گرفته شود».

وی در ادامه ضمن اشاره به همکاری‌های اقتصادی مسکو و دمشق افزود که این همکاری‌ها در ابعاد مختلفی جریان دارد؛ اما با تمرکز بر حل مسأله کمک به مردم سوریه آن هم به منظور فائق آمدن بر مشکلات اقتصادیِ شدیدتر و تضمین ثبات سوریه.

این مقام روس خبر داد که در ارتباط با مسائل یادشده برنامه‌های ریزی‌های جدیدی در جریان است و این موضوعات به صورت‌ عمیق‌تر با شرکای سوری در نشست آتی کمیته همکاری‌های تجاری،‌ اقتصادی، علمی و فنی روسیه و سوریه در ماه مارس مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

الکساندر یفیموف همچنین خاطر نشان کرد که سعی مسکو تنها در گفت‌وگوهای دوجانبه برای حمایت از سوریه نیست بلکه از این کشور از راه سازمان ملل متحد نیز به سوریه کمک می‌کند. او در این خصوص گفت: «در حال حاضر، با کمک‌های مالی روسیه که مجموع آن به چیزی حدود ۴۰ میلیون دلار می‌رسد، طرح‌هایی انسانی در سوریه از طریق برنامه جهانی غذا، برنامه توسعه سازمان ملل، سازمان غذا و کشاورزی، سازمان بهداشت جهانی، یونیسف، صندوق جمعیت سازمان ملل و سرویس سازمان ملل در ارتباط با اقدامات مربوط به مین‌ها در حال اجراست».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس