با وجود تحریم کمبود کالا در کشور نداریم

رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه با تقدیر از تلاش تولیدکنندگان، گفت: اگرچه امروز قیمت کالاها در کشور بالا است اما کمبود جدی کالا نداریم .

به  گزارش مشرق، «کیوان کاشفی» عصر سه‌شنبه در مراسم روز ملی صادرات با حضور معاون وزیر صمت و استاندار کرمانشاه در سرسرای اجتماعات اتاق بازرگانی با گرامیداشت دهه فجر با بیان اینکه صادرات کشور در ۲ سال اخیر با چالش‌های زیادی بخصوص در زمینه بازگشت ارز و جهش نرخ آن مواجه شد، افزود: این شرایط فضا را برای صادرکنندگان تنگ و سخت کرد.

وی اظهار داشت: با توجه به جهش سه برابری نرخ ارز در ۲ سال اخیر، انتظار می‌رفت جهش صادرات را نیز شاهد باشیم اما نه تنها این مهم محقق نشد بلکه حتی برای بازگشت یک دلار هم با مشکل مواجهیم.

قوانین دست و پاگیر مانع صادرات کشور

عضو هیات رییسه اتاق ایران از کارشناسی‌های متعدد صورت گرفته برای بررسی چرایی این معضل با کسب نظر از ۳۰ فعال اقتصادی، حدود ۵۰ نماینده مجلس و ۵۰۰ فعال اقتصادی از سراسر ایران یاد کرد و افزود: حتی تجارب کشورهای دیگر را نیز در این زمینه بررسی کردیم که در نهایت به سه عامل اصلی رسیدیم.

کاشفی قوانین و مقررات دست و پاگیر که در سه سال اخیر برای حوزه صادرات و تجارت بیشتر از سایر بخش‌ها بوده است را یکی از موانع اصلی جهش صادرات دانست و افزود: سختی این قوانین به حدی بود که امروز بسیاری از صادرکنندگان ما را گرفتار کرده است.

وی اظهار داشت: نداشتن آمار و اطلاعات دقیق و هماهنگ بین دستگاه‌ها درباره ایجاد تعادل بین میزان کالاهای مورد نیاز بازار داخل و کالاهای صادراتی نیز عامل مهم دیگ مانع جهش صادرات است.

او با بیان اینکه این آریتمی (نوسان) همواره برای بسیاری از کالاها وجود دارد، گفت: اینکه کالا برای صادرات داریم اما این عدم تعادل در تنظیم بازار مانند غل و زنجیر دست و پای صادرات را بسته بسیار دردناک است.

کاشفی اضافه کرد: سومین عامل نیز توزیع رانت‌گونه ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالا است که از سمت دیگر صادرات کالاهایی که از یارانه این ارز برای مواد اولیه استفاده کردند را دچار محدودیت کرده است.

وی تاکید کرد: مجموع این مشکلات نه تنها مانع جهش صادرات شده بلکه صادرکنندگان را با چالش‌های جدی مواجه کرده به گونه‌ای که یک صادرکننده برتر امروز ممکن است فردا گرفتار دستگاه‌های نظارتی و تعزیرات باشد.

بانک مرکزی کوتاهی می کند

عضو هیات رییسه اتاق ایران در ادامه با بیان اینکه به دلیل این مشکلات صادرکنندگان نه تنها نمی‌توانند ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده خود را پس بگیرند بلکه از نرخ صفر مالیاتی هم بی بهره می‌شوند، یادآور شد: مجموع این ۲ معادل ۳۴ درصد مالیات است که هرگونه صادرات را از نظر اقتصادی توجیه ناپذیر می‌کند.

کاشفی از پیگیری ۲ ساله اتاق ایران برای حل مشکلات صادرکنندگان بخصوص در زمینه بازگشت ارز یاد کرد و گفت: اگرچه کارهای خوبی انجام شده اما بانک مرکزی همچنان برای اجرای بخشنامه‌های تسهیل‌گری که در این زمینه در نظر گرفته شده کوتاهی می‌کند.

رییس اتاق کرمانشاه از پیگیری جدی برای حل مشکلات برگشت ارز سال ۱۳۹۷ صادرکنندگان هم خبر داد و افزود: بخشنامه‌ای در این زمینه آماده شده که امیدواریم به زودی ابلاغ شود.

وی در پایان از همه همراهان صادرات استان بخصوص دستگاه‌های قضایی و امنیتی قدردانی کرد.

در پایان این آیین از ۱۵ تن از صادرکنندگان برتر استان کرمانشاه با اهدای تندیس و لوح یادبود تجلیل شد.

استان کرمانشاه با ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارای ۲ مرز رسمی پرویزخان و خسروی و پنج بازارچه مرزی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • کورش کبیر IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
    3 0
    چه کالای توکشور وجود داره واسه شما همه چی هست ولی واسه ما حتی شکر وروغن هم گیر نمیاد یه سر با جیب خالی برو تو بازار بچرخ ببینم چی گیرت میاد اونوقت کمبود کالا رو حس میکنی
  • ش. AE ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
    2 0
    این چه حرف چرتی هست کالا هست کی میتونه بخره ؟؟؟؟؟ این مشکل هست شما ها یا خوابید یا خودتون زدید به کوچه علی چپ کالا هست هر چی که بخواهی کو قدرت خرید ؟؟؟؟؟
  • علی IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    1 0
    بادمجان شده کیلویی ۱۳ هزارتومان...وای به حال اون کالایی که شما میگی
  • یکی از مردم IR ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    2 0
    نداریم؟!!!...من الان چندروزه به همه فروشگاهها سر زدم برای روغن پهت و پز ولی پیدا نکردم مجبور شدم همون سرخ کردنی رو بگیرم...از هر کدوم هم میپرسیم میگن نیست روغن ذرت ببر!!!...میدونید قیمت روغن ذرت چنده؟؟؟
  • حمید IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    0 0
    باسلام، کی گفته کمبود نیست شمایی که میگی کمبود نداری توی خونه خودت را دیدی نه من وامثال منو دیدی،، یک شیشه روغن گیرنمی اد اگه هم باشه به اندازه قیمت خون باباته،، شماها هستیدکه خون مردم راتوی شیشه کردیدخجالت هم خوب چیزیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس