کد خبر 117821
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۷

نكوداشت زنده‌ياد جلال ذوالفنون همزمان با چهلمين روز درگذشت اين هنرمند، در برنامه با عنوان «آتش در نيستان» به همت خانواده و اعضاي مكتب «ذوالفنون» در برج ميلاد برپا شد.

به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، در اين مراسم كه شامگاه گذشته ـ 18 ارديبهشت ماه ـ در سالن همايش‌هاي برج ميلاد برگزار شده بود،‌ گلنوش ذوالفنون ـ‌ دختر زنده ياد ذوالفنون ـ با قدرداني از شركت كنندگان در اين مراسم گفت: اگر ما اين جا هستيم، خيلي‌ها همچون مديران مجموعه برج ميلاد حمايت كردند تا چنين برنامه‌اي را برگزار كنيم، لذا به نمايندگي از خانواده‌، از تك تك شما براي حضور در اين مراسم قدرداني مي‌كنم.

او سپس نامه‌اي را كه براي چهلمين روزدرگذشت پدرش نوشته بود، براي حاضران قرائت كرد.

در بخشي از اين نامه آمده است: «بابا جلال اين چهل روز بدون تو برايم چهل سال گذشت، اما نواي سازت در تمام اين روزها مرحم دل غم ديده‌ام بود. هرچند كه دلم مي‌خواهد، عشق خالصت را بار ديگر تجربه كنم اما مي‌دانم كه صداي ساز تو جاودانه است و تو خود جاودانه شدي و به ستاره بداهه نوازي بدل گشتي.»

جلال ذوالفنون در پايان خطاب به حاضران گفت: پذيرش فقدان و هجران پدر نياز به زمان دارد و از صميم قلب براي تمام انسان‌ها و تك تك شما طلب صلح و شادي مي‌كنم.

در ادامه اين مراسم كليپي از زندگي ذوالفنون به همراه قطعاتي از ساخته‌هاي جاودانه او پخش شد و سپس سهيل ذوالفنون و مسعود حبيبي به دونوازي دف و سه تار پرداختند.

در بخش ديگري از اين مراسم نيز گلنوش ،‌گلپر و سهيل ذوالفنون، لوح تقديري را براي قدرداني از زحمات مادرشان ـ مشروطه زنگنه- به او تقديم كردند.

اجراي شاگردان و اعضاي مكتب «ذوالفنون» نيز بخش ديگري از اين برنامه بود كه قبل از آن بيانيه‌ زنده‌ياد جلال ذوالفنون درباره اهداف اين مكتب براي حاضران خوانده شد.

سپس مهرداد ترابي يكي اعضاي اين مكتب به نمايندگي از اين گروه گفت: ذوالفنون براي همه ما زنده است به ويژه براي اين گروه كه همچون پدر استاد برادر و دوستي بود.

او تصريح كرد: از دست رفتن ذوالفنون را باور نمي‌كنيم و معتقديم كه او اسوه هنر ،‌تواضع باقي خواهد ماند و قطعا اگر كساني روزگاري به عنوان شاگرد در مقابل او ظاهر شده‌ بودند و امروز در اين مجلس حضور پيدا مي‌كردند، اين سالن حتما به همين اندازه شلوغ مي‌شد.

اين نوازنده سه تار ادامه داد: ما طي سال‌ها در خدمت ايشان بوديم و در شكل گيري كارهاي نوشتاري و صوتي با او همكاري داشتيم، البته چند نفري از ما همچون رضا قاسمي امروز جايشان در اين اجرا خالي است، اما اميدوارم بتوانيم نمونه خوبي از جمعي باشيم كه ايشان در زمان حيات پرواندند.

ترابي در ادامه سخنانش به مجموعه «گل صدبرگ» اشاره كرد و افزود: سال 64 اثري در عرصه موسيقي ظاهر شد كه سرفصلي براي موسيقي و تحقق ساز سه تار بود و با انتشار اين مجموعه شاگردان اين ساز افزايش يافتند و بسياري از نوازندگان نيز به سمت سه تار گام برداشتند كه بعدها در ساير فعاليت‌هاي استاد ذوالفنون نيز ادامه يافت. لذا اعضاي مكتب دوست داشتند تا با اجراي دوباره بخش‌هايي از اين آلبوم يادي از آن اثر و زنده ياد ذوالفنون كنيم و بخشي از آن خاطرات را براي شنوندگان زنده نگه داريم.

به گفته او آلبوم و قطعات «گل صدبرگ» به عنوان يك اثر ماندگار و جريان ساز در موسيقي ايران باقي خواهد ماند.

در بخش ديگري از اين مراسم يكي از نمايندگان گروه نيكوكاري شهرك غرب با ذكر خاطراتي از همكاري‌هاي اين موسسه با زنده‌ياد ذوالفنون گفت: از حدود 10 سال قبل با ايشان آشنا شديم و در تمام اين سال‌ها زنده‌ياد ذوالفنون با همراهي كريم زماني به محافل خيريه ما مي‌آمد و در همكاري با موسساتي چون محك، كهريزك و... ثابت قدم بوده و تلاش‌هاي زيادي در اين عرصه مي‌كرد.

او سپس يكي از اشعار خود را به ياد ذوالفنون خواند و افزود: در اين جلسات خانم الهي قمشه‌اي نيز حضور داشتند و همراه با سه تارنوازي استاد اشعاري را براي اعضاي اين موسسه مي‌خواندند و باعث شادي دل اين دوستان مي‌شدند.

اجراي حسام الدين سراج با همراهي گروهي از نوازندگان همچون مسعود حبيبي و سهيل ذوالفنون از ديگر بخش‌هاي اين برنامه بود.

سراج پيش از شروع اين اجرا خطاب به حاضران گفت: جلال ذوالفنون هيچگاه نمي‌ميرد و همواره در دل‌هاي ما زنده است و ما هميشه به ياد ايشان بوده و هستيم به خصوص در اين ايام كه فرزندشان نيز در كنار ما حضور دارند و گروه را همكاري مي‌كنند.

او برنامه‌ي اين گروه در مراسم نكوداشت ذوالفنون را اجرايي بداهه تلقي كرد و افزود: ما تنها دو جلسه تمرين داشتيم اما اين اجرا را به زنده ياد ذوالفنون تقديم مي‌كنيم.

حسام‌الدين سراج، دو تصنيف و يك قطعه آوازيي در اين برنامه اجرا كرد.

مهديه الهي قمشه‌اي نيز در بخش ديگري از مراسم بزرگداشت جلال ذوافنون، با مرور خاطرات خود و خانواده‌اش با زنده ياد ذوالفنون گفت: ما امشب گردهم آمده‌ايم تا ياد استادي را گرامي بداريم كه همواره باعث خوشي ما شده است و تاثيرات بسزايي در تك تك ما داشته است.

او در همين رابطه يادآور شد: از حدود 17 ،‌18 سال پيش با خانواده ايشان همسايه بوديم و به خوبي به ياد دارم كه در ايام جنگ و بمب‌باران كه دلمان مي‌گرفت، چطور دور هم جمع مي‌شديم و گوش به ساز او مي‌داديم.

الهي قمشه‌اي همچنين از همسر زنده ياد ذوالفنون ياد كرد و افزود: ايشان در تمام اين سال‌ها به عنوان پشتوانه بسيار محكمي براي ذوالفنون حضور داشت و ايمان دارم كه امشب استاد ذوالفنون با آن چهره مهربان بر ما لبخند مي‌زند و شاد است.

او در بخش پاياني سخنانش گفت: اولين شبي كه ايشان به خانه ما آمدند و به نواختن ساز پرداختند، من را بسيار تحت تاثير قرار داد به طوري كه براساس آن فضا و تحت تاثير پنجه ايشان، شعري گفتم كه امشب برايتان مي‌خوانم.

اجراي دولتمند خلف و پسرش بخش ديگري از اين مراسم بود.

دولتمند خلف پيش از اجراي گروه با لهجه تاجيكي خود در گذشت زنده ياد ذوالفنون را به نمايندگي از جامعه هنري تاجيكستان به خانواده اين هنرمند و جامعه هنري ايران تسليت گفت و سه قطعه را براي حاضران اجرا كرد.

در ادامه نيز فرزاد هوشيار پارسيان –مديرعامل شركت برج ميلاد- لوح تقدير دكتر قاليباف را به خانواده ذوالفنون اهداء كرد.

سهيل محمودي نيز در بخش پاياني اين مراسم به بررسي جايگاه و تاثير گذاري پنج ذوالفنون در سه تار نوازي ايران پرداخت و آن را با تاثير مولانا بر اوزان شعري مقايسه كرد.

پايان بخش اين مراسم اجراي بامداد فلاحي و گروهش بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس