کد خبر 1177936
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۰
فرانسه: تاکنون موفق به مهار موج دوم کرونا نشده‌ایم - کراپ‌شده

مقام‎های اروپایی و رییس جمهور فرانسه به تازگی پیشنهاداتی جدید را در رابطه با توافق هسته ای مطرح کرده اند.

به گزارش مشرق، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تازگی پیشنهاد داده که در موضوع برجام باید «فشار حداکثری» را کنار گذاشت و به «دیپلماسی حداکثری» روی آورد.

این موضع در حالی مطرح می‌شود که ۵ سال پیش ایران با ۵ کشور جهان مذاکره کرد و این مذاکرات فراتر از دیپلماسی حداکثری بود و نتیجه آن هم، اکنون آشکار است، آمریکا از برجام خاج شده و اروپا نیز به تعهدات خود پایبند نیست.

دیپلماسی حداکثری، هنگامی مؤثر واقع خواهد شد که توافق پیشین به طور کامل اجرا شود، تا زمانی که اروپا و آمریکا تعهدات برجامی خود را اجرا نمی‌کنند، نمی‌توان به دیپلماسی حداکثری اندیشید.

واژه‌های دهان پر کن و زیبایی بر زبان مقام‎های آمریکا و اروپا جاری می‌شود، اما این واژگان برای ایران جذابیتی ندارند.

بیشتر بخوانید

وابستگی اروپا به آمریکا و موضوع برجام

ایران در مقوله برجام تنها در پی یک موضوع است، و اصرار و عجله‌ای هم ندارد، رسما هم اعلام کرده که اروپا و آمریکا هر زمان که به برجام بازگشتند و تعهدات خود را اجرا کردند ایران نیز به زمان پیش از کاهش تعهدات خود باز خواهد گشت.

و اما پیشنهاد امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه برای «میانجیگری صادق و متعهد» در مذاکرات ایران و آمریکا!

نقش منفی و مخرب فرانسه بارها در زمان مذاکرات هسته‌ای آشکار شده است، حتی در مقطعی که می‌رفت مذاکرات به نتیجه رسیده و پایان یابد، وزیر خارجه وقت فرانسه در مذاکرات ایران و ۱+۵ باعث می‌شد تا مذاکرات از ریل خود خارج شده و طولانی‌تر شود.

در واقع فرانسه همیشه در نقش پلیس بد حضور داشته است و تاکنون نیز این نقش را خوب بازی کرده است.

امانوئل مکرون، در تازه‌ترین مواضع خود اعلام کرد که می‌تواند میانجی‌گری صادق و متعهد در مذاکرات تهران-واشنگتن باشد!

همین پیشنهاد مکرون یک پیشنهاد مخرب و دردسر ساز است، مانند پیشنهادی که چندی پیش از سوی وی درباره حضور عربستان در مذاکرات هسته‌ای داده شده بود.

اروپا به این درک نرسیده است که یک توافق میان ایران و ۱+۵ به امضا رسیده که برای طرفین تعهد آور است و هر دو باید پایبند به تعهدات خود باشند.

آن کسی که زیر تعهدات خود زده آمریکا و اروپاست نه ایران، غرب اگر به تعهدات خود بازگشت و همه تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را لغو کرد، ایران نیز به تعهدات خود باز می‌گردد و موضوع به این سادگی نیازمند این همه پیش در آمد نیست.

برجام نیازی به مذاکرات دوباره ندارد؛ هر آنچه که دراین پیمان گنجانده شده و به امضا طرفین رسیده باید اجرا شود و اگر از سوی آمریکا و اروپا اجرا نمی‌شود حق ایران است که تعهدات خود را کاهش دهد و به پایان برساند.

فرانسه سابقه خوبی از گذشته در ذهن سیاسی مردم ایران ندارد و حتی اکنون نیز غیر قابل اعتماد است.

مکرون به اندیشکده شورای آتلانتیک گفته «هر کاری که بتوانم برای حمایت از هر اقدامی از جانب آمریکا برای مشارکت دوباره در مذاکراتی دشوار انجام خواهم داد؛ سعی خواهم کرد یک میانجی صادق و متعهد در این مذاکرات باشم.»

مکرون خود به خوبی می‌داند از سوی ایران به عنوان یک میانجی بی‌طرف شناخته نمی‌شود؛ رییس جمهور فرانسه با طرح این پیشنهاد می‌خواهد به جو بایدن، رییس جمهور جدید آمریکا خوش خدمتی خود را نشان دهد.

ادامه برجام و احیای آن به میانجی نیاز ندارد به عمل نیاز دارد.

طرف مقابل که آمریکا و اروپا هستند در چارچوب توافق هسته‌ای باید عمل کنند و تعهدات خود را اجرا کنند، در غیر این صورت همه تلاش‌هایی که از سوی اروپا و آمریکا در صحنه رسانه‌ای و تبلیغاتی دیده می‌شود، پوچ و بی‌معناست و نمی‌توان آنها را راهکارهای عملیاتی در این زمینه دانست.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 17
  • طرفدار ظریف IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    6 1
    مکرون منظورش اینکه که هم از ایران باج بگیره و هم از آمریکا تا بتونن با هم مذاکره کنن حتی از عربستان هم میخواست باج بگیره و اونو بیاره تو برجام به همه میگه پول زور وده مثل برره ایها
    • IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
      0 0
      این آقا اگه یک بار جرات کرد آمد ایران باور میکنیم ،
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    4 1
    و الله خیر الماکرین
  • حیدری هستم IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    6 5
    از مسئولان نظام جمهوری اسلامی خواهشمندم در مقابل آمریکا کوتاه نیایید اینها همیشه به ایران بد عهدی کردند کوتاه نیایید
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
      1 1
      ازماست که برماست
    • IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
      6 1
      چی داری میگی کمر پدران زیر گرانی شکسته باید راه پیدا کنتد چه فکر کردی مردم زندگی میخوان نه چیز دیگه
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    22 2
    فرمایشات رهبر انقلاب باید چراغ راه باشد حضرت آقا خوب شناخت از غرب دارند
  • ناشناس IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    1 0
    جاااااان دیپلماسی حداکثری دیگه چیه
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    7 0
    مکرون مکار دیگه حنات برا ایران رنگی نداره،شما اروپاییها حال گله گوسفند رو دارین هرچی ارباب شیطان امریکا به چراگاه ببره همونو میخورین،اختیاره دسشویی رفتنتون هم ندارین
  • GB ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    3 0
    دیگه حالم از اسم برجام بهم میخوره
  • US ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    3 0
    چه قدر صادقه خخخخخ ... یه دفه اینقدر صادق نشه بگه کله هسته ای و موشکیتونو بدید به ما ههه
  • سعید IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    3 0
    مکرون مکاروحیله جواست بهتره به مشگلات داخلی فرانسه بپردازه مانیاز به میانجی اونم ازنوع مکرونیش نداریم
  • امیر مهدی IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    5 0
    اگر می خواهند ایران به تعهدات برجامی برگردد، امریکا باید همه تحریمها را لغو کند و ما راستی آزمایی کنیم و ببنیم درست است آنوقت به تعهدات برمی گردیم.
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    7 2
    به نام خدا ما زورمون به آمریکا نمی رسه که تحریم ها رو برداره اما زورمون به خودمون می رسه که احتکار کننده ها، مفسدان اقتصادی و ... رو بگیریم و کشور رو درست اداره کنیم. اگه این کار رو بکنیم کشور گلستان میشه و نیازی به چانه زدن با آمریکای بد عهد هم نیست.
  • امان از پیاده نظام دشمن IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    6 0
    این نهایت فلاکت و بدبختی است برای ما که سر داشته های خودمان با دیگران مذاکره کنیم. خاک و ننگ عالم بر حامیان مذاکره برای باج دادن به غرب...نادرشاه افشار: برای اراضی کشورم هیچ وقت گفتگو نمی کنم بلکه آن را با قدرت فرزندان کشورم به دست می آورم .
  • امین IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    0 1
    الان منظوراز این کلمه مکر همون تدبیره مکرایه قرانه یا مکر واقعی؟؟
  • پویا JP ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    0 1
    از مسئولین میخوایم هرکاری میکنن فکر مردم هم باشن،این وسط دعواهای شماها این مردم هستن که دارن له میشن،باتشکر بابت تمام زحماتتون که نکشیدید
  • محمد IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    0 0
    نوبتیه قدم اول رو تو برداشتی قدم دوم رو من برداشتم حالابازهم قدم اول رو تو بر میداری که اغاز گر بودی بعد منم یه نقطه که بودم بر میگردم تازه این بار بایستی ضمانت بدی از کجا معلوم دوباره تحریم وموش گربه باز در نیاریضمانتش هم اینه که الکی به ایران لشگر کشی و ناو نفرستی
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    1 0
    فریب اروپایی ها و آمریکا را نخورید همه آسان پدر سوخته امد
  • ح م IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    1 0
    میگن اب که سربالابره،قورباغه ابوعطامیخونه،اربابت ادعاهای قیم مابانه میکرد،رفت به زباله دان تاریخ،درسته پالسهایی ازداخل بهت میرسه درخصوص نیازبه بازگشت به برجام ،امانه به هرقیمتی،اینجاایران است،بروتمرین رقصتوبکن.
  • محمد IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    0 0
    این ها دیدند که بافشار کاری پیش نمی رود حالا با حیله و مکر پیش آمدند ولی ما باید مواظب باشیم که ساده لوحانه رفتار نکنیم
  • مجید IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    0 0
    اگر بعضی از مسولین جلوی پیشرف ایران نمی‌گرفت الان هر عجوزی پیدا نمیشد برای ایران شرط بزارید تنها زمانی می‌توانیم تو دهنی محکمی به این جماعت بزنیم ایران قدرت بی چون چرای باشد این کشورهای باید با زبان قدرت نظامی اقتصادی باهاشون حرف زد در غیر این صورت همیشه دنبال صعیف کردن ایران هستن نمی‌دانم چرا بعضی از مسولین با این جماعت همکاری می‌کنند اگر می‌خواهیم تمام این زورگویی ها پایان یابد سپاه اول باید از داخل ایران تمام کسانی که به دشمن گرا می‌دهند ریشه کن کند بعد بازبان خودشان باهاشون حرف بزنیم می‌بینید چطور مانند آفتاب پرست رنگ عوض میکنند
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    0 0
    آقا همه شده سیاسی بدبختی داریم ها مردم ایران هست که داره در فلاکت زندگی میکنه مردم دارند له میشن!!!! باید برجام درست بشه.... آونا رفاه کامل هستند .... موز 60 تومنی با حقوق 4 میلیونی خیار 20 تومنی و ..........هزاران بدبختی ملک و ماشین شده رویا!!!!! بابا بس کنید باید توافق بشه کمر پدران شکسته زیر گرانی نفس ها از جای گرم میاد؟؟؟؟؟
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    3 1
    نباید نظر رو هوا بدهید گرانی هر روز هزاران کشته میده ما مردم صلح و دوستی و زندگی نیاز داریم دکتر ظریف درست میکنه بشرطی که تندروها بزارن بابا میوه و گوشت و ..... دیگه نمیشه خرید دنبال چی هستید نفس ها از جای گرم بلند میشه ایران به توافق نیاز داره مردم اونا در رفاه هستند
    • کامران IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
      0 2
      سلام اقای ظریف اگه قرار بود درست کنه که برجام بود چرا درست نشد؟ یادتون رفته آقایون از رئیس جمهور محترم گرفته و تا اقای ظریف مدام میگکفتن همه تحریم‌ها لغو میشه پس چی شد؟ به گردن ترامپ هم نندازین چرا که تیم مذاکره کننده و دولت تضمین لازم تو برجام لحاظ نکردن
  • جواد IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    1 0
    حقوق کارگر بدبخت رو درست کنین که بتونه یک کیلو میوه برای بچههاش بخره دست ازسر برجام بردارین
  • محمد رسول IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    0 0
    حلقه ازدواجش را پشت حلقه انداخته مکار
  • مهدی رنجبر IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    0 0
    بله آمریکا ازبرجام خارج شدوارچپا هم برجام رابسیارکم اجراکردحالابایداول اوناپایبندبه تعهدات برجامی باشندواجراکنندآن هم در عمل نه صحبت وبعدایران بعدایک ماه که اوناجراکردندوثابت کردند که بدعهدی تمام شدایران طرح رااجراکندوالا هیچ به هیچ باخت باخت
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    0 2
    به میانجی کوتوله مثل مکرن نیازی نداریم،اگه خیلی زرنگی مشکلات داخلی خودت حل کن وپول ایران را از سهم اوردیف بپرداز!!!؟؟؟
  • @.m IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    0 0
    سلام. ما که با همه این مشکلات اقتصادی بد این دوران ساختیم.فقط خواهش میکنم تحت هیچ شرایطی باج به هیچ ابر قدرتی ندید.چون در طول تاریخ خیلی این کشوران عربی بر ما ستم کردن. لاقل بلکه به امید خدا آینده ای روشن در انتظار فرزندان ما به عنوان یه کشور ابر قدرت باشد. ما چه بخوابیم و چه نخواییم باید این راه را با سنگ اندازی کشورهای غربی پیش ببریم
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    0 0
    مکرون سگ صفت پست اینا ادما اصلا براشون مهم نیست که چه دردی مردم ایران می کشند زورشان به رزمندهای ما نمیرسه فشار به مردم میارن
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    0 0
    ما نیازی به میانجی اونم از نوع مکرونیش نداریم عین بچه آدم تعهدات خود را اجرا کنید و با ما مراوده اقتصادی برقرار کنید ما هم اجراش می کنید نیازس به اینهمه کش و قوس نداره درضمن اونیکه کمرش زیر بار گرونی شکسته همونیه که فردای پیروزی روحانی تو خیابون قر بنفش میداد
  • وطن دوست IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    0 0
    مکرون بیچاره تورا چه به میانجیگری کسی باید میانجی اونم ازنوع منصفش باشه که نوکر یکی از طرفهای مذاکره کننده نباشه توکه کاسه لیس امریکایی وکفش جفت کن ترامپ وبایدن هستی چه به این حرفها!!!!!!
  • علی اصغر شکری IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    0 0
    مکرون به زاده از مکر می ماند. به بچه پررو های آلوده چاله میدان های فرانسه می خورد ، تحویل گرفتن این پررو اورا آلوده تر می کند ، ولی جالب این حا است این طرف اورا دوست می دانند .
  • احمدسرخیل IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    0 2
    مکرون جز کثیف ترین و عوضی تربن افراد روی زمین هستش...حافظه ایرانیان هیچوقت استخوان لیسی فرانسه را به نفع اسراییل از یاد نخواهد برد....
  • میرزا IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
    0 0
    این تروریست ،احمق و بچه سوسول قاتل مسلمانان دیگه رفته تو خدعه و نیرنگ .قرار دادهای پاریس سید اباد و وین وبرام و ۱۱ تعهدی ک داده بودید کافی نیست ؟؟ک حالا ب دنبال دیپلماسی حد اکثری هستی .برو تروریست آدمکش. ، تو همونی ک ب اعتقادات ۱ میلیارد مسلمان توهین کردی (چندبار).پیامبر نور و رحمت .ک کمرکثیفت خورد بشه انشا اله
  • حمید رضا عطایی IR ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    0 0
    آقای میکرون تو غلط مکنی برای ما کدخدا بازیدربیاری بی شرف بی همه چیز بازهم کمر خم نمی‌کنیم اگر یک کیلو موز بشه ۵۰۰هزار تومان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس