ابلیس پاریس

در حالی رئیس‌جمهور فرانسه از سراب رسیدن به یک‌راه حل جدید گفته است که هم‌زمان رئیس سازمان سیا برای طراحی یک نقشه شیطانی جدید علیه ایران وارد تل‌آویو شده است.

سرویس سیاست مشرق - دو پیام با یک هدف مشترک از سوی دو کشور اروپایی به تهران ارسال شد. در اولین پیام انگلیسی‌ها گفته‌اند که قصدی برای افزایش تنش با ایران ندارند، این پیغام کوتاه روز بعد توسط فرانسوی‌ها تکمیل‌شده و امانوئل مکرون در یک تماس تلفنی یک‌ساعته با رئیس‌جمهور درباره آینده روابط غرب با ایران گفتگو کرده است.

مکرون به ابراهیم رئیسی گفته است که به دنبال راه‌حل‌هایی برای ادامه مذاکرات و افزایش ثبات در منطقه می‌گردد. کشورهای اروپایی پس از یک هفته شرارت آفرینی و تشدید فشار بر تهران دوباره رنگ عوض کرده اند.

 البته حنای اروپایی‌ها برای طرف ایرانی دیگر رنگی ندارد، رئیس‌جمهور به‌خوبی می‌داند که  تروئیکا (فرانسه؛ آلمان و بریتانیا) در برابر ایران تنها به دنبال حقه بازی است. اروپا باوجودآنکه یک‌طرف برجام بود در این سال‌ها وارداتش از ایران را به ۷۰۰ میلیون یورو کاهش داد. این کشورها حتی در ۶ ماهه معافیت تحریمی ترامپ از ما نفت نخریدند و تحریم را کامل اجرا کردند. ازاین‌رو دستشان به‌صورت کامل رو شده و سناریو پلیس خوب و پلیس بد دیگر جواب نمی‌دهد. پاسخ‌های قاطع و روشن رئیسی به مکرون نشان می‌دهد که دوران سیاه‌بازی اروپایی‌ها به سر آمده است!

مکرون در تماس تلفنی شصت‌دقیقه‌ای با حجت‌الاسلام رئیسی تلاش کرد خود را در قامت یک میانجی‌گر نشان دهد، رئیس‌جمهور فرانسه با دادن شعارهایی چون «ایجاد راه‌حل جدید و سریع» و یا «افزایش امنیت دست جمعی در منطقه» سعی کرد خود را در قامت فردی با اختیارات ویژه از سوی دولت‌های غربی نشان دهد. البته خوب می‌دانیم که اروپایی‌ها اختیار عملی از خود نداشته و این مستعمرات آمریکایی بدون اجازه از واشنگتن قدمی برنمی‌دارند. اما مکرون در این تماس سعی کرد نقش فرستاده ویژه آمریکا را به‌خوبی بازی کند.

پشت پرده تماس اروپایی‌ها با ایران/ دست رد ایران بر سینه فرستاده ویژه بایدن

این بار اول نیست که پاریس سعی کرده با دادن چند وعده بی‌فرجام نظر تهران را به بسط مذاکره با آمریکایی‌ها جلب کند.سال ۲۰۰۲ با فشار آمریکا قطعنامه تندوتیزی در آژانس بین‌المللی علیه ایران صادر شد، اروپایی‌ها به رهبری سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا تلاش کردند تا نقش اساسی در حل‌وفصل این ماجرا در معادلات جهانی ایفا کنند. اگرچه در ابتدا این فرآیند با خوش‌بینی فراوانی آغاز و در پی سفر وزرای این سه کشور به تهران بیانیه سعدآباد صادر شد، اما باگذشت زمان روشن شد اروپایی توان رسیدن به یک توافق مستقل (بدون آمریکا) با ایران را ندارند.

حتی زمانی که ایران در ماه اوت سال ۲۰۰۴ (آبان ۸۳) با پذیرفتن توافق خیانت بار پاریس توسط دولت اصلاحات عملاً تمام فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کرد تا به یک توافق جامع دست پیدا کند، پاسخ اروپایی چیزی جز یک بسته پیشنهادی بسیار ناقص و تا حدی تحقیرآمیز نبود. عدم توان اروپایی‌ها برای رسیدن به یک توافق مستقل در ایران درنهایت به شکست مذاکرات هسته‌ای در چارچوب توافق پاریس و آغاز دوباره فعالیت تأسیسات هسته‌ای اصفهان در ماه اوت سال ۲۰۰۵ انجامید.

در سال‌های بعدازآن فرانسه همیشه تندترین مواضع را نسبت به برنامه هسته‌ای ایران را اتخاذ کرد و حتی در برقراری تحریم‌های یکجانبه نفتی و بانکی از سوی اتحادیه اروپا در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ به‌عنوان یک کشور پیشگام عمل کرد. در مذاکرات برجامی سال ۲۰۱۵ در وین و ژنو لوران فابیوس، وزیر خارجه وقت فرانسه گربه سیاه مذاکرات شده و مأمور انتشار اخبار ضد ایرانی در آن مذاکرات بود.

سابقه بد فرانسوی‌ها نشان می‌دهد که فرانسه هیچ‌گاه نمی‌تواند نقش میانجی گر میان ایران و غرب را بازی کند. جالب آن‌که از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون چندین بار بین روسای جمهور ایران و فرانسه مکالمات طولانی‌مدتی شکل‌گرفته که در یک مورد مکرون و روحانی نزدیک به ۱۰۰ دقیقه با یکدیگر گفتگو کرده و دستاورد آن برای ایران از آن‌وقت کشی «هیچ» بوده است.

درحالی‌که اروپایی‌ها تا چند روز مانده به برگزاری انتخابات با همکاری سفارت‌خانه‌های مخرب خود در تهران سعی در اثرگذاری بر روند انتخابات را داشتند، حالا دست از پا درازتر برای ارتباط با رئیس‌جمهور در صف دیدار قرار گرفته‌اند، ارتباط اروپایی‌ها با ایران در روزهای اخیر پرمعناست:

۱- درست در روزهایی که کشورمان در مرحله انتقال قدرت قرار داشت، چند کشور اروپایی در هم‌دستی با رژیم صهیونیستی یک نقشه کودکانه و ضد ایرانی را در آب‌های هم‌مرز آغاز کردند، این دولت‌های تلاش کردند با سناریوسازی تهران را به‌سوی انزوا هل بدهد؛ پس از شکست آن نقشه و تدبیر مقاومت مردمی منطقه حالا این کشورها دست از پا درازتر به‌سوی ایران آمده‌اند، خوب می‌دانیم که سلام این گرگ بی‌طمع نیست!

۲- وزیر امور خارجه فرانسه طی ماه‌های اخیر مواضع قابل‌تأملی را در قبال توافق هسته‌ای با ایران مخابره کرده است: او یک‌بار از «استناد به مکانیسم ماشه» سخن می‌گوید و بار دیگر از «امیدواری به حفظ برجام» گفته است، در ایران هر توافقی ذیل عنوان مکانیسم ماشه (snapback) قابل‌پذیرش نیست، اگر فرانسوی‌ها تمایل دارند نقش سازنده بین‌المللی را بر عهده بگیرند؛ لازم است بدون در نظر گرفتن تعارف‌های دیپلماتیک موضع خود نسبت به عامل مخرب ضد توافق در برجام را مشخص کنند.

۳- مواضع فرانسوی‌ها در قبال ایران و برجام، تابعی مطلق از سیاست‌ها، القائات و دستوراتی است که از سوی کاخ سفید به کاخ الیزه مخابره می‌شود. یکی از اصلی‌ترین دلایل اتخاذ مواضع پارادوکسیکال از سوی مقامات فرانسوی، سردرگمی مقامات کاخ سفید در قبال شرایط موجود است. این سردرگمی، به‌صورت مستقیم به مقامات فرانسوی نیز منتقل‌شده و مصدر اتخاذ مواضع دوگانه‌ای از سوی آن‌ها بوده است. بر همین اساس، رفتار و گفتار مقامات فرانسوی در قبال ایران و برجام، در آینده‌ای نزدیک یا دور قابل پیش‌بینی نیست. ازاین‌رو پاریس هیچ‌گاه نمی‌تواند نقش «میانجی معتمد» را بازی کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنی حکیمانه و معنادار درباره نقش فرانسوی گفته‌اند: «رئیس‌جمهور فرانسه یک ملاقات با ترامپ را حلّال همه مشکلات ایران دانسته بود که باید بگوییم این شخص یا خیلی ساده است و یا همدست آمریکایی‌ها است».

در هشت سال گذشته پاریس با تکیه‌بر «دیپلماسی پنهان» و با سوءاستفاده از سکوت دستگاه دیپلماسی ما توانسته است هزینه‌های زیادی به کشور تحمیل کند. روز گذشته در حالی رئیس‌جمهور فرانسه ز سراب رسیدن به یک‌راه حل جدید گفته است که هم‌زمان رئیس سازمان سیا برای طراحی یک نقشه شیطانی جدید علیه ایران وارد تل‌آویو شده است. البته پاسخ‌های صریح و به‌جای رئیس‌جمهور کشورمان به مکرون نقشه دشمن را بر هم زده است؛ ایران این بار با قاطعیت دست رد به سینه نماینده ویژه آمریکایی‌ها زد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • حسین CH ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    23 11
    محتوای این نوشتار کلهم اجمعین شامل برخی واقعیت های شناخه شده، تکراری و ملال آور در خصوص غرب
    • IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      16 1
      باشد باید مدام به خودمان یاد آوری کنیم ما مردمان فراموشکاری هستیم دوست من باید این تجربه و شکست و فریب بزرگ اعتماد به غرب و برجام نافرجام را ذهن و تاریخ خود ثبت کنیم برای استفاده آیندگان این سرزمین
    • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      16 2
      روزی صدبار هم تکرار بشه جهت عبرت و جلوگیری از تکرار کمه!!!!
    • عبدالله مومن IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      17 2
      همانطور که رهبری فرمودند. اول رفع همه تحریمهای ایران توسط آمریکا . سپس راستی آزمایی. بعد نظر لطف ایران !!!
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      16 2
      باید تجربه ها گفته شوند... ملت فراموشکاری هستیم! ندیدی روحانی با ما چه کرد؟! مردک ساده لوح بود یا خدای نکرده .... .
  • محمدبهرامى بلوچ IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    22 5
    امريكا بايد بارفع تحريم ها ى غيرقانونى وظالمانه به ميزبرجام روى صندلى خود برگردد يا كه همينطور براى جهان ثابت ميشودكه اين بدعهدى شخص ترامپ نبوده بلكه درنظام امريكا نهادينه شده است جهان وهمه كشورها به امريكا اعتمادنكنند وهيچ توافقى عملى نميشودبايك كشور بدعهد
    • IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      4 0
      متاسفانه آمریکای تحت کنترل یهود بعد از جنگ جهانی تا کنون جهان رو به گروگان گرفتند دوست من از جهان هیچ توقعی نداشته باشید ، بد عهدی آمریکا در برجام فقط یک شکست و تجربه پر هزینه برای ما ایرانیان بود و بس !
    • CA ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      0 2
      باشه بهش میگم همین کارو بکنه
    • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      5 0
      میدونم خیلی ناراحتی ولی متأسفانه دیگه از آلبانی با پرچم کانادا که هیچ با پرچم عراقم کامنت بزاری ازش یه بوی دودی بلند میشه که لوکیشنتو لو میده!!! برو به رجوی بگو!!!
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    23 4
    خدا مکرشون به خودشون برگردونه.. مشرق عجب عکسی تیترزدید.گوش آست یا آینه ی خاور!؟چشاش عین بلانسبت گرگ!؟خوب خواروذلیل شدند-
    • TR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      0 8
      اینا از توهمات وتفکرات خودتون هست که مثلا دشمنانتون را شبیه دیو یا غول می بینید .خخخخخخخ خدایا صبرررررررررررررررررررررر
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      3 0
      کاربر فارسی نویس : دشمنان ما چهره عادی هم داشته باشند ذات خرابی دارند این نقاشی و طرح هم حکایت از ذات دشمنان ماست که در نقاشی در چهره اش نشان می‌دهیم .. اتفاقا خیلی هم خوب و عالی .. تا کور شوند هر آنکه نتوان دید ..
    • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      3 0
      اتفاقأ توهم نیست،موجود شبیه این تصویر تو آمریکا و کانادا براحتی میشه پیدا کرد!!
    • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      0 0
      خخخخخخخخخ
  • IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    3 0
    اگر بخواهیم از تحرکات آمریکا و اروپا و رژیم صهیونیستی رمز گشایی کنیم جریان از این قرار است آنها شدیدا در وحشت هستند ایران از توافق هسته ای خارج شود و یا شروطی روی میز بگذارد که تمام نقشه های آنها را در محدود کردن ایران نقش برآب کند چون تمام فشارها و تحریم های آمریکا بی اثر شدند و ایران مشی خنثی سازی تحریم را بجای لغو تحریم ها با مذاکره را در دستور کار خود قرار داده است و با قراردادهای بزرگی که با قدرت های همسو منعقد خواهد کرد گشایش هایی صدها برابر برجام برای ایران به دست خواهد آمد . از این رو با ضرب الاجل های پی در پی به ایران و رفت و آمد آمریکایی ها و اروپایی ها به فلسطین اشغالی می خواهند اینگونه وانمود کنند که اگر ایران کوتاه نیاید سگ هار صهیونیستی را برای اقدامات نظامی آزاد خواهند کرد یعنی همان نمایشی که با آن دولت منفعل روحانی را می ترساندند و روحانی هم مرتب می گفت سایه جنگ را با مذاکره از سر ایران دور کرده ام .اما آنها یا هنوز متوجه نشده اند یا خود را به نادانی زده اند که دولت انقلابی و نیروهای مسلح ایران نه تنها مثل دولت بی تدبیر و ناامید مرعوب نخواهند شد بلکه منتظر کوچکترین حرکت احمقانه رژیم صهیونیستی هستند تا پاسخ آخرالزمانی خود را اجرا کنند
    • جلال IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      1 0
      رئیسی اول باید گند کاری های روحانی ناخلف رو جمع کنه بعد با حمایت مردم بره جلو برای مبارزه
  • سیف IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    9 0
    فراموش نکنیم جنایاتی که فرانسوی‌ها در کشورهای مسلمان کرده‌اند اگر بدتر از جنایات آمریکا و سایر کشورهای استعمارگر نبوده باشه کمتر نیست!
  • IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    6 0
    درود بر آقای رئیسی
  • IR ۰۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    6 0
    مذاکره فقط با قدرت نه التماس
  • IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    2 3
    باسلام کلیت تحلیل درست است ولی کاریکاتور مناسب نیست و در بلانس و تنطیم و تنزیه روابط تاثیر منفی دارد لطفا دقت و مراعات فرمائید.
  • علی RU ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    4 0
    کره شمالی ومذاکره با آمریکا قذافی ومذاکره با آمریکا ایران ومذاکره با آمریکا کدام سیاست موفق بوده؟
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    5 0
    برن گم شن..این جماعت غربی که از خودشون اراده ای ندارن و دنباله رو آمریکاییان..اگر منافعی از امثال کشورهای ما گیرشون نیاد که کاری با ما ندارن! ماباید حواس جمع باشیم که مثل قضیه برجام سر کارمون نذارن و با تلاش و همبستگی خودمون ناامیدشون کنیم.
  • حسام RU ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    1 2
    تا می توانید با غربی ها مذاکره کنید بله فقط مذاکره کنید مذاکره کنید مذاکره کنید راه نجات شما مذاکره است ولی تحقیرملت ایران با نجات شما مهم نجات شماست که غربی ها ازشما تعریف وتمجید کنند.
  • احمدی نژاد RU ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    2 16
    احمدی نژاد مرد بودی تاریخ تورا فراموش نمیکنه بر شرفت درود هنوز هم افتخار مایی
  • مهرناز IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    6 0
    اروپا مستعمره امریکاست " امریکا تحت نفوذ صیهونیست ها می باشند " بنابراین امریکا واروپا " بدونه خواست صیهونیست ها " هیچ قدمی اساسی در باره اینده سیاسی کشور خودشان ندارند " چه برسد به کشورهای دیگر" صیهونیست ها در مسیر نابودی مردم کره زمین هستند " تا فقط خودشان بمانند " حاکم کره زمین شوند.
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      0 0
      درود بر شما ...
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    4 0
    یقینا دشمنخیر شما را نمیخواهد با دشمن خونی قل یا ایهالکافرون باید بودراه نجات برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی .که در نظام طبیعت ضعیف پامال است دشمنی انها میتواند موتور محرکی برای قوی شدن باشد اراده کن
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    5 1
    اروپا یک قاره نیست، حتی در قدوقواره یک اتحادیه قدرتمندهم نیست،بلکه یک کلونی مالی- سیاسی-نظامی آمریکاست.که بعضا در مباحث خارجی نقش پلیس خوب یا بد را بدستور اربابش- آمریکا بازی میکند ولاغیر
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      0 0
      درود بر شما ... البته مجموع همه اینها منجمله خود آمریکا برده و خادم یهود بین المللی خدمتگزار صهیونیست بین المللی هستند ..
    • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      1 0
      دقیقا
  • FR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    1 0
    همیشه فرانسه در برابر ایران مواضع بسیار شدیدتر و بدتری داشته است منتها قبلا با نوعی تحقیر و لی اکنون با ترس از اقتدار کشورمان
  • محمد IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    1 3
    به اروپا میگین مستعمرات آمریکایی!!!!!!!!
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    13 0
    نمیدانم چرا سیاسیون ما دست از دندان پوسیده ای بنام فرانسه بر نمی‌دارند سابقه تاریخی گذشته قبل از انقلاب و بعد از انقلاب فرانسوی‌ها نشان می‌دهد مزورتر و مارمولک تر و غیر قابل اعتمادتر از همه اروپایی‌ها خودشون هستند یکبار و برای همیشه این دندان را بکنید و دور بیندازید تا روی آرامش ببینید .
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    1 0
    اینها واقعا اگر هدفشان(غارت،زور،اشغال و وابستگی و استعمار منطقه به روشهای جدید...)نیست-اول کل تحریمها را بردارند و(استکبار،اشغالگران وگاوان شیرده شان را از منطقه) ببرند بیرون،بعد ادعای مذاکره کنند
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    0 0
    ایران باید با پیمانهای بسیار قوی با قدرتهای شرقی مثل چین و روسیه و جلب کامل اعتماد آنها و تجهیز به سلاحهای پیشرفته و به روز آنها و بی اثر کردن تحریمهای غربیها با کمک بلوک شرق اقدام کرده و تمام قد در برابر غربیها بایستد و گرنه هیچ مذاکره ای با غربیها به سود ایران نخواهد بود چون آنها یک ایران ذلیل و ضعیف را میخواهند و هدفشان تسلیم بی قید و شرط کشور به آنها و توقف پیشرفتهای هسته ای و موشکی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس