رئیسی نمایه

بخشنامه «الزام دادسراها و دادگاه‌ها و ضابطان دادگستری به پذیرش مستقیم شکایات مردم» از سوی رئیس قوه قضاییه ابلاغ شد.

به گزارش مشرق، در اجرای قانون آیین دادسرسی کیفری، مصوب ۱۳۹۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی و به منظور افزایش دقت و سرعت در ارائه خدمات قضایی و کاهش اطاله دادرسی در تقدیم شکایات و اطلاع‌رسانی به اصحاب پرونده در مراحل تحقیقات مربوط، بخشنامه «الزام دادسراها و دادگاه‌ها و ضابطان دادگستری به پذیرش مستقیم شکایات مردم» از سوی رئیس قوه قضاییه ابلاغ شد.

فراهم نمودن امکان ارسال شکایت به صورت خودکاربری از طریق سامانه خدمات الکترونیک قضایی، اطلاع‌رسانی به اصحاب پرونده حسب مورد در خصوص نحوه پیگیری شکایات، نظارت بر ثبت و ارسال سریع شکایات دریافتی توسط دفاتر خدمات الکترونیک و ایجاد دسترسی الکترونیکی به دادستان‌ها جهت نظارت بر نحوه ارجاع شکایات از جمله اقداماتی است که در سایه اجرای این دستورالعمل تحقق می‌یابد.

متن این بخشنامه به شرح ذیل است:

در اجرای قانون آیین دادسرسی کیفری، مصوب ۱۳۹۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی و به منظور افزایش دقت وسرعت در ارائه خدمات قضایی و کاهش اطاله دادرسی در تقدیم شکایات و اطلاع‌رسانی به اصحاب پرونده در مراحل تحقیقات مربوط، از تاریخ صدور این بخشنامه مراجع قضایی، ضابطان دادگستری و مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه موظف به رعایت و اجرای موارد زیر می‌باشند.

۱- در صورت مراجعه به دادسرا، دادستان‌ها در اجرای ماده ۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری، شکایت کتبی و شفاهی را همه وقت قبول و نسبت به ثبت الکترونیکی آن در سامانه مدیریت پرونده قضایی اقدام نموده و به قید فوریت آن را حسب مورد جهت انجام اقدام قانونی با صدور دستورات لازم به ضابطان دادگستری یا به یکی از شعب دادسرا و یا شوراهای حل اختلاف ارجاع کنند. در ارجاع شکایات به ضابطان مهلت اجرای دستورات قضایی معین و در ارجاع به شورای حل اختلاف مطابق بخشنامه شماره ۹۰۰۰.۶۳۹۴۰.۱۰۰ مورخ ۹۸.۵.۲۸ با تعیین مهلت حداکثر یک ماهه عمل شود و از ارجاع پرونده در مواردی که زمینه صلح و سازش وجود ندارد خودداری شود. همین حکم برای رییس حوزه قضایی یا معاون ارجاع در مواردی که شکایت مستقیماً به دادگاه کیفری تقدیم می‌شود، جاری است.

۲- برابر مواد ۳۷ و ۴۴ قانون آیین دادرسی کیفری، ضابطان دادگستری مکلف‌اند شکایتی کتبی یا شفاهی را همه وقت قبول نمایند، لذا در صورت مراجعه شاکی به ضابطان، ضمن قبول شکایت، در جرائم مشهود، تمام اقدامات لازم را به منظور جمع‌آوری و حفظ آلات، ادوات، آثار و ادله وقوع جرم و جلوگیری از فرار یا مخفی شدن متهم به عمل آورده و تحقیقات لازم را نجام و بلافاصله شکایت و نتایج اقدامات انجام شده را نزد مقام قضایی مربوط ارسال نمایند. در جرایم غیر مشهود با قید فوریت مراتب را برای کسب تکلیف و اخذ دستورهای لازم به مقام قضایی مربوط اعلام نمایند.

۳- باتوجه به الزامی بودن ثبت‌نام مراجعان در سامانه ثنا (ثبت‌نام الکترونیکی) واحدهای قضایی مستقیماً نسبت به ثبت نام الکترونیکی کلیه شکات و متهمانی که در سامانه فوق ثبت‌نام نشده اند، اقدام نمایند.

۴- دادستان‌ها و روسای دادگستری موظف‌اند بر نحوه پذیرش و ارسال شکایات و فرایند مربوط نظارت نموده و چنانچه صلح و سازش توسط شورای حل اختلاف و اجرای دستور یا تکمیل تحقیقات مقدماتی در شکایاتی که به ضابطان ارجاع می‌شود، در مهلت مقرر میسر نشود، به محض اتمام مهلت مذکور مراتب را پیگیری نمایند.

۵- مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه اقدامات زیر را ظرف سه ماه معمول می‌نماید:

الف- فراهم نمودن امکان ارسال شکایت به صورت خودکاربری از طریق سامانه خدمات الکترونیک قضایی در شکایاتی که فاقد پیچیدگی است.

ب- فراهم نمودن امکان خودکاربری برای اشخاصی که دانش حقوقی لازم جهت طرح شکایت را دارند.

پ- اطلاع‌رسانی به اصحاب پرونده حسب مورد در خصوص ارسال شکوائیه به مرجع ذیربط و نحوه پیگیری شکایات و نتیجه اقدامات انجام شده به ترتیب مقرر در این بخشنامه از طریق پیامک یا طریق مقتضی دیگر.

ت- فراهم نمودن امکان ارسال شکایات و نتیجه تحقیقات از طریق ضابطان دادگستری به مقام قضایی و ارسال دستورات ققضایی به ضابطان از طریق الکترونیک، با همکاری ضابطان دادگستری.

ج- نظارت بر ثبت و ارسال سریع شکایات دریافتی توسط دفاتر خدمات الکترونیک به مرجع قضایی ذیصلاح.

چ- ایجاد دسترسی الکترونیکی به دادستان‌ها جهت نظارت بر نحوه ارجاع شکایات.

نظارت بر حسن اجرای بخشنامه حسب مورد یا روسای کل دادگستری و دادستان کل کشور می‌باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 11
  • غیر قابل انتشار: 9
  • از شهرستان سراب IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    3 0
    چه فایده دیگه حق من ضایع شد و متهم مخفی شد ضابطان هم گفتند بما ربطی نداره باید از متهم فراری ادرس پیدا کنی خلاصه 30 میلیون ضرر کردم این بخشنامه ها هم نمیدونم ضمانت اجرایی دارند و یا نه
    • IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      1 1
      اینها که میگویندخلافکارها را(درهوا زمین زیرزمین دریا وزیر دریا...)میتوانند بگیرند!؟
    • IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      2 0
      اینها بخشی تبلیغات لازم هست جهت بازدارندگی ولی اکثر پرونده ها با پیگیری و مداومت خود شکات به سرانجام رسیده، خلاصه اینکه خودت باید بشی کارآگاه و رد زنی کنی
  • ش. AE ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    5 0
    جناب رئیسی خدا پشت و پناه شما چشم امید مردم اول خدا بعد به ال اهل بیت امید رو تو دل مردم‌ زنده کردید
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    2 0
    درود بر شما
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    2 1
    عدالت فقط با آیت الله رئیسی
  • ناشناس IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    2 0
    سید محبوب ومظلوم چرا متخلفان ارز ۴۲۰۰ رو پیگیری نمی کنی مگه میشه پهپاد بیگانه پانصد کیلومتری مرز ایران حرکت کنه بچه های سپاه ما می دونن این مسله واصح مدارک موجود چرا نمیشه حداقل به مردم بگو چرا نمیشه
    • هدهد IR ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
      0 0
      چون از اقوام. مجریان دولت دستشون توکاره برادر آقای جهانگیری وووووو....
  • سید حسن IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    1 0
    راه حل های بسیار خوبی است برای حل مشکلات مردم خداوند شما را حفظ کند آقای ریسی عزیز
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    0 0
    چرا. سید انصاریان رو مهرداد میناوند رو برای کالبد شکافی به پزشکی قانونی نفرستادید کاملا این مرگ این دو نفر مشکوک است تا علائم از بین نرفته اقدام کن
  • محمد IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    0 0
    سلام.قوه قضائیه.با سیستم الکترونیک باری بیشتر ازروی کارمندان خود برداشته .ویک برنامه سخت وهزینه دار برای مردم درست کرده . یکی از مسائل .که تعجب انگیز بوده جهت پیگیری رای تجدید نظر برای پرونده باید پول کلان پرداخت کرد.خوانده پرونده باید دوبرابر هزینه شکایت خوانده .جهت رفع شکایت پرداخت کند .که در داگستری هم دستور اکید برای پرداخت هست تا پرونده پیگیری شود .هم باید اینترنت .وتلفن ورفت امد به ثنا هزاران مشکلات برای یک مسئله جزعی انجام دهید .سخت شده .نه اسان .
  • میری IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    0 0
    سپاسگزارم انتظار دارم لااقل درسیستم قضایی قوانین دقیق رعایت شودواقعا بخشنامه شما گره گشاست خداحافظ وناصرتان باشد
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    0 0
    بنظرم روش قبلی که مردم بدون واسطه به مراجع قضایی مراجعه و دادخواست ویا شکایات آنها ثبت می شد بهتر بوده و ایجاد واسطه و لزوم مراجعه به دفاتر خدمات قضایی موجب اطاله رسیدگی و تحمیل هزینه و وقت اضافی به مراجعین شده است
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    0 0
    سلام‌بنده یکی از مالباختگان کلاهبرداری خودرو در ساوج بلاغ هستم که پانصد میلیون پولم رفته و۸۰۰خانواده گرفتار شده ونزدیک ۹۰۰میلیارد از یه عده کارگر راننده کلاهبرداری کرده الان ۵ماه از قضیه میگذرد طرف آنقدر نفوذداره که در دادگاه یه جواب درست حسابی به مالبختگان نمی دهند و حتا میگویند مخواهند آنقدر کش بدهند تا همه خسته شده وبه پول خودشان راضی باشند مگه آقای ریسی از این کلاهبرداری کلان که در کشور بی سابقه است خبر نداره؟بس چرا ترتیپ اثر موثر نمی دهند‌ تا این فرد که ۸۰۰خانواده را ازهرنظر روحی ومادی گرفتار کرده مجازات شود نه اینکه درزندان مثل آقازاده با ایشان رفتار شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس