به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، هر چند سالهاي قبل اين هفته با جشنهاي انجمنهاي گوناگون خانه تئاتر همراه ميشد اما در يكي دو سال اخير اهالي تئاتر اين هفته را فرصتي دانستند براي بيان معضلات و دغدغههايشان.
امسال خانه تئاتر در آستانه برگزاري برنامههاي هفته روز جهاني تئاتر بود كه ناگهان معلوم شد خانه هنرمندان نميتواند تمام فضاهاي مورد درخواست خانه تئاتر را در اختيار برنامهها بگذارد و به همين دليل تمام برنامهها در خانه تئاتر برگزار شد.
هرچند درست در نخستين روز برنامهها، از سوي خانه هنرمندان تماس گرفته و اعلام شد اين مكان ميتواند فضاهاي بيشتري را در اختيار خانه تئاتر بگذارد اما ديگر اهالي خانه تئاتر برنامههايشان را تغيير داده بودند و سرانجام تمام برنامهها در سالن اجتماعات خانه تئاتر برگزار شد و اين روند گاه باعث ميشد برنامه انجمنهاي مختلف با هم تداخل كند.
انجمن بازيگران مانند هر سال مراسم شب بازيگر را براي معرفي بهترينهاي بازيگري در سال 90 برگزار كردند.
در اين برنامه بيانيه انجمن بازيگران خوانده شد،بيانيهاي كه در آن ، سال 90 سالي پر از تنش و همراه با ناامني شغلي براي بازيگران توصيف شده بود.
همچنين اعلام شد، بازيگران سالهاست كه خواستههاي خود را به شيوههاي گوناگون مطرح كردهاند اما ژرفترين خواستهها هنوز عملي نشده است.
بيانيههاي بازيگران فقط به اين بيانيه محدود نشد چراكه بهرام شاه محمدلو به نمايندگي از هيات داوران نهايي به جاي خواندن بيانيه اين هيات نكاتي را متذكر شد.
وي گفت: در طول يك سال گذشته نزديك به 120 نمايش توسط هيات داوران ديده شد، مهمترين نكاتي كه دريافت كرديم كيفيت بسيار پايين و افت شاخصي بود كه در مجموعه كارها ديده ميشد به ويژه در زمينه هنر بازيگري.
شاه محمدلو اظهار اميدواري كرد هنر بازيگري روند رو به رشدي طي كند و افزود: براي افت كيفيت چند دليل به نظر ما رسيد مهمترين مساله مشكلات مالي است كه موجب ميشود بازيگران نتوانند در يك كار خاص متمركز شوند و همزمان در چند نمايش بازي ميكنند.
اين بازيگر ادامه داد: از سوي ديگر با بخش بزرگي از گروهها قرارداد بسته نشده، در نتيجه گروهها ناچارند با قرارداد گيشه نمايشهايشان را اجرا كنند، بنابراين خواهان سالنهاي بزرگتر هستند.
وي با ارائه توضيحاتي درباره شرايط دشوار گروهها براي آماده كردن نمايشهايشان در جشنواره تئاتر فجر اضافه كرد: وابستگي به گيشه گاه منجر به برقراري روابطي نامتعارف ميشود، اميدوارم در آينده نزديك شاهد رشد و شكوفايي بازيگري به عنوان يك هنر باشيم.
اعضا انجمن منتقدان و نويسندگان خانه تئاتر هم ترجيح دادند نشستي را با موضوع «آسيب شناسي امنيت شغلي در تئاتر و رسانه» برپا كنند.
در آغاز اين نشست كه به عنوان يكي از برنامههاي هفته بزرگداشت روز جهاني تئاتر برپا شد، رسول صادقي، رييس هيات مديره انجمن منتقدان و نويسندگان خانه تئاتر گفت: به دليل شرايط صنفي حاكم بر مطبوعات و تئاتر بهتر ديديم اين نشست را به مسايل صنفي اختصاص بدهيم تا اينكه جشني برگزار كنيم و كساني تقدير شوند.
پس از اين توضيحات، ميزگردي با حضور جاهد جهانشاهي، منتقد، مترجم و رييس پيشين هيات مديره انجمن منتقدان و نويسندگان، عباس غفاري و ساسان پيروز به عنوان نمايندگاني از مطبوعات و تئاتريها و سامي صالحي ثابت به عنوان مجري برنامه برگزار شد.
اما نمايشگران عروسكي ترجيح دادند درد دلهايشان را در قالب نامهاي نمادين از زبان زندهياد جواد ذوالفقاري هنرمندي كه يك سال از درگذشتش ميگذرد، بيان كنند.
اعضاي اين انجمن در برنامه خود از منصور خلج ديگر هنرمند فعال در حيطه تئاتر كودك و نوجوان تقدير كردند.
منصور خلج در سخنان كوتاهي گفت:خوشحالم امروز وقتي اينجا قرار ميگيرم، تنها نيستم زماني ما تنها بوديم كساني كه كار تئاتر كودك ميكردند بسيار كم و نادر بودند اما امروزه از تماشاگر، سالن، اسيتيج، انجمن و ديگر امكانات برخورداريم.
او در پايان صحبتش اظهار اميدواري كرد: از تئاتر كودك و نوجوان در سراسر كشور محروميتزدايي شود و در جاي جاي مملكت از روستاهاي كوچك تا شهرهاي بزرگ همه بچهها از تئاتر كودك بهرهمند باشند.
به گزارش ايسنا، در اين برنامه سه تن از هنرمندان تئاتر كودك و نوجوان به جاي خواندن بيانيه با اجراي قطعاتي نمايش طنزآميز و فيالبداهه به مشكلات مختلف فعالان تئاتر كودك و نوجوان مانند نداشتن قرارداد تيپ، كم توجهي شوراي حمايت، كمبود سالن، تعدد جشنوارهها و ... پرداختند.
كانون نمايشنامه نويسان خانه تئاتر هم با همكاري بنياد اكبر رادي نشست «بررسي ميراث نمايشنامه نويسي ايران» را با سخنراني فريندخت زاهدي و قطبالدين صادقي در خانه تئاتر برگزار كردند.
در اين نشست بهزاد صديقي نايب رييس و سخنگوي هيات مديره كانون نمايشنامهنويسان توضيح داد: هدف ما اين است ببينيم چرا تا كنون از ميراث نمايشنامهنويسي ما به درستي بهره برداري نشده وچرا همواره فعاليتها به طور فردي رخ ميدهد و روح فردي از صنف نويسندگان كمك نميگيرد.
********
كانون كارگردانان خانه تئاتر هم هفته بزرگداشت روز جهاني تئاتر را فرصتي دانستند براي برپايي نشست « بررسي نظارت در تئاتر» .انها براي برپايي اين نشست از مديران فعلي و پيشين اداره كل هنرهاي نمايشي و شوراي نظارت و ارزشيابي دعوت كردند اما تنها مديري كه به اين جلسه آمد، محمدرضا الوند رئيس جديد شوراي نظارت و ارزشيايي بود..
در اين نشست، حسين كياني ـ رئيس هيات مديره كانون كارگردانان خانه تئاتر- با اشاره به مشكلاتي كه اخيرا براي تعدادي از گروههاي تئاتري پيش آمده است، گفت: قوانين شوراي نظارت و ارزشيابي از بدو انقلاب اسلامي و تاسيس مركز هنرهاي نمايشي وجود داشته است و از سوي هنرمندان پذيرفته شده است، اما آنچه گاه در شوراي نظارت رخ ميدهد اعمال سليقه است يا اينكه فرد بازبين يا كارشناس هم طراز و هم شان هنرمندي كه كارش را بررسي ميكند، نيست.
وي اضافه كرد: از سوي ديگر گاه اعمال سليقهها از قوانين تعابير ديگري دارند و همه اين مسائل كار را براي هنرمندان تئاتر مشكل ميكند.
در ادامه اين توضيحات روزبه حسيني ديگر عضو هيات مديره كانون كارگردانان خانه تئاتر كه مسئوليت اجراي اين جلسه را برعهده داشت، توضيح داد: نسل ما بچههاي انقلاب اسلامي، در همين قوانين به دنيا آمده ضمن اينكه هنرمندان نسل گذشته هم همه اين قوانين را به خوبي ميشناسند. هجمه هنرمندان در سالهاي اخير تغييري نكرده است اما گويا در شوراي نظارت چيزي عوض شده يا معاونت هنري كار را فراتر از اين ميبرد.
در پاسخ به اين سخنان محمد رضا الوند ـ رئيس شوراي نظارت و ارزشيابي- نبود سيستم در تئاتر را يكي از مشكلات اساسي تئاتر ايران دانست و افزود: گاه مشكل ما به سيستم و پيكره اجرايي بر ميگردد و گاهي به افراد.
الوند اضافه كرد: از سوي ديگر افرادي كه در مسند مسئوليت قرار ميگيرند، بايد به خارج از جامعه تئاتري هم پاسخگو باشند، اين مشكلات انكار ناپذير است.
در طول هفته بزرگداشت روز جهاني تئاتر انجمن عكاسان خانه تئاتر نشستهايي تخصصي را با حضور هنرمنداني چون ابراهيم حقيقي، سيامك احصايي و ... برپا كردند و به موضوعات تخصصي عكاسي تئاتر پرداختند.