کد خبر 1176607
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۲
نشست خبری هیئت طالبان در تهران

سخنگوی گروه طالبان با اعلام این که حملات هوایی آمریکا ناقض توافقنامه دوحه است، اظهارداشت: جریان مذاکرات بین‌الافغانی ما را به آتش‌بس می‌رساند.

به گزارش مشرق، «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان با اشاره به مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه، گفت که جریان مذاکرات می‌تواند ما را به آتش‌بس برساند بنابراین نباید از این موضوع و برخی مسائل دیگر به عنوان مانع استفاده کرد. بهتر است که به تیم‌های مذاکره کننده اجازه داده شود تا به کار خود ادامه دهند.

بیشتر بخوانید:

وقتی مذاکره آمریکا با طالبان خوب و مذاکره ایران با طالبان بد است

وی افزود که از نظر طالبان آتش‌بس از موضوعات مهم مذاکرات است که در زمان خودش باید مورد بحث قرار گیرد. در حال حاضر قبل از آتش‌بس باید دلیل جریان جنگ جاری مشخص و رفع شود.

اعتمادسازی قبل از آتش‌بس

مجاهد همچنین ادامه داد که «باید قبل از آتش‌بس اعتمادسازی شود چرا که باید همه طرف‌ها مطمئن شوند که اگر فشارهای نظامی نباشد روند صلح کامیاب می‌شود و جناح مقابل به صلح متعهد است».

سخنگوی طالبان اظهارداشت که اشرف غنی برای حفظ موقعیتش می‌خواهد که موضوع آتش‌بس در ابتدای دستور کار مذاکرات صلح قرار گیرد تا خود را از فشارهای نظامی خارج کند.

وی گفت: «جریان مذاکرات صلح می‌تواند ما را به آتش بس برساند، پس بهتر است از این موضوع و موضوعات دیگر به عنوان موانع استفاده نشود و به تیم‌های مذاکره کننده اجازه داد به کار خود ادامه دهند».

آمریکا ناقض توافقنامه قطر

ذبیح الله مجاهد درباره حملات هوایی آمریکا در برخی مناطق افغانستان گفت که آمریکایی‌ها با حملات هوایی توافقنامه دوحه را نقض کرده‌اند و در مناطقی که جنگ در آن جریان ندارد نیز بمباران کرده‌اند.

وی تصریح کرد: موارد یادشده که به امضاء دو طرف در مذاکرات آمریکا و طالبان در دوحه نیز رسیده است توسط آمریکایی‌ها نقض شده است.

مخالفان سیاسی را هدف قرار نمی‌دهیم

ادعاهای ضد و نقیضی در ارتباط با کشتار غیرنظامیان از سوی هر دو طرف جنگ در افغانستان مطرح می‌شود، به ویژه اخباری مبنی بر هدف قرار دادن خبرنگاران، فعالان سیاسی، مدنی، متنفذین قومی و برخی دیگر، در رسانه‌های افغانستان منتشر شده است.

سخنگوی طالبان درباره مخالفان سیاسی این گروه گفت که طالبان در ۲۰ سال گذشته از سوی جناح‌های غیرنظامی مخالف، بشدت صدمه دیده اما علیه آنها اقدامی نکرده است.

مجاهد ادامه داد: حکومت افغانستان در این حملات دست دارد تا از ترحم جامعه جهانی به نفع خود استفاده کند.

وی اظهارداشت: طالبان مسئولیت حملاتی که علیه نظامیان و نیروهای اطلاعاتی کابل که مستقیم علیه آنها می‌جنگند را همواره به عهده می‌گیرد و این موضوعی تازه نیست و در گذشته نیز اتفاق افتاده است اما حملاتی که در آن غیرنظامیان، خبرنگاران، فعالان سیاسی، مدنی و دیگر متنفذین هدف قرار می‌گیرند کار طالبان نیست و این گروه دخالتی در آنها ندارد.

سخنگوی طالبان در پایان تاکید کرد که حملات علیه غیرنظامیان به نفع طالبان و به نفع مردم و به نفع افغانستان نیست.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس