به گزارش مشرق، محمد ایمانی فعال رسانه‌ای در خصوص رد بودجه ۱۴۰۰ در کانال تلگرامی خود نوشت: آقای روحانی بیش از شش سال را با خودکامگی سر کرد و مجلس نهم و دهم در این راه، دنباله رو وی بودند. زیر پا گذاشتن برجام توسط غرب در حوزه خارجی، و سوء مدیریت اقتصادی شدید در حوزه داخلی، محصول آن خودکامگی است. اما اکنون مجلسی سر کار است که نمی گذارد با سرنوشت مردم و مصالح کشور بازی شود.

بودجه کشور را نمی شود روی ابرها نوشت و در سر رسید واقعیات، اقتصاد را گرفتار شوک ناشی از سقوط در چاه کرد. بودجه باید عملیاتی، و دقیق و روشن در دخل و خرج نوشته شود، نه با کسری و درآمدهای خیالی چند صد هزار میلیاردی.

این لایحه غیر واقعی که درآمدهای نفتی را بیش از دو برابر ارقام واقعی برآورد کرده بود، یادآور وعده های سال 92 بود؛ ایامی که می گفتند به اقتصاد، رونقی بی سابقه می دهند و مردم و کشور را از درآمد سرشار می کنند، اما رکورد های تورمی و کسری های درآمدی بی سابقه را به یادگار گذاشتند!

لایحه دولت آن قدر سُست و غیر قابل دفاع بود که روحانی نه هنگام تقدیم آن به مجلس و نه امروز به هنگام بررسی کلیات در صحن علنی خانه ملت، حاضر نشد به مجلس برود و از آن دفاع کند.

البته برخی تحلیل گران می گویند روحانی حالا که دستش از کارنامه قابل دفاع خالی است و مقبولیت او در نظرسنجی ها به زیر هفت درصد رسیده، از رد شدن لایحه هم ناراحت نمی شود و این اتفاق را بهانه ای برای جنجال و فرار به جلو می داند.

شاید این گونه باشد. اما مصالح کشور را نمی شود قربانی بازی های سیاسی رایج کرد. اگر به سیاست بازی بود، مجلس می توانست لایحه را یکجا تایید کند و مسئولیت عواقب آن را متوجه دولت بداند. اما نمی شود کشور را با سیاست بازی و عوام فریبی اداره کرد و مردم را با تبعات شوک سنگین حاصل از سوء مدیریت اقتصادی تنها گذاشت.

لایحه ای که تقدیم شده بود و رد شد، پیامدهای تورمی بی سابقه (بالای 50 درصد) را به همراه داشت و کشور را با بردن در مسیری انحرافی و بن بست، در مضیقه می گذاشت. در واقع و در عمل، این لایحه چنان غلط و مسموم بود که می توانست رمق را از اقتصاد کشور بگیرد و فرصتی برای شارژ فشار های کم رمق شده دشمن شود.

اکنون چون کلیات لایحه بودجه رد شده، به دولت بر نمی گردد. بلکه بر اساس ماده ١٨٢ آیین نامه داخلی مجلس، دولت باید لایحه یک یا سه دوازدهم به مجلس ارائه کند.

امید است پس از آن و با تشکیل دولت جدید بتوان برای اصلاح ساختار بودجه و خروج از بودجه نویسی آرزو اندیشانه و از سر اضطرار، تدبیری کارساز اندیشید.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • علی IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    9 3
    بابا به والله این اقتصاد آشوب زده را سامان دهید اینم وظیفه تمام قوا است هر چند وقتی ۲۴ میلیون به کلید ساز رای بدن وضع ما مشخص بود
  • شهروز IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    12 2
    خدا کنه اصولگرایان از رد بودجه 1400 دغدغشون فقط ملت باشه و نه دعواهای جناحی و حزبی
    • IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
      7 6
      اگه تو این هفت سال که عین افتاب تابانه هنوز باورت اینه که اصلاح طلب جماعت قدمی برای منافع ملی ایران بر میداره، با عرض معذرت به درد لای جرز هم نمی خوری!
    • IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
      3 2
      هی 20:43 !!! جماعت شما هم جز توهین کردن و بی ادبی به هیچ دردی نمی خوره! در مورد تادیب و تربیت و سطح شعور و فرهنگ خانوادگی شماها باید بررسی بنیادی انجام بشه! واقعا چی تناول کردید که اینطوری شدید؟
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      0 0
      مطمئن باش برادر اینها .فقط برای دفاع از حزبشون هست وهیچکدام از احزاب نگرانی برای مردم ندارند.چرا که خودشون و خانواده هاشون هیچ گونه دغدغه ای ندارند.
  • هادی IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    8 4
    دولت بخاطر اختلاف سیاسی که دارند ومی خواهد مجلس را به چالش بکشند دراین میان به جای رسیدگی به وضع مردم دنبال تسویه حساب جناحی هست ومردم در این میان متضرر میشوند مردم از این جناح بازیها خسته شده اند به وضع اقتصادی مردم رسیدگی کنید
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    5 4
    اینکه بودجه ی براندازی رای نیاورد خدارا شکر الحمدلله دستتان درد نکند اما اینکه در مقابل خطای عنابستانی در ماجرای سیلی سرباز سکوت کردید کار زشتی بود. قبول دارم که در فیلم ماجرا هم به مجلس توهین میشود اما خطای دیگران خطای ما را توجیه نمیکند.
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      0 0
      اینها همش بازی سیاسی هست .که ما مردم داریم بینشون له میشیم.آون از اصلاح طلبان.که مردم رو به فقر و بدبختی کشوندند.این هم از مجلس انقلابی .تا الان هیچ گونه خیری به مردم نرسونده. حالا هم سرباز مظلوم رو سیلی میزنه.
  • حسن دزد کثیف IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    0 0
    این کافی نیست کسی که بیشترین دروغ را گفته کسی که با بی شرمی تمام با نیرنگ و حیله مردم را فریب داده و در دام دلالی از بورس و سکه و دلار و مسکن و خودرو و نهاده دامی و لاستیک و روغن و دارو گرفتار کرده و اندوخته ها یمردم را غارت کرده کسی که ارزش پول ملی را به پایین تر از ارزش فضولات حیوانی رسانده است فقط باید محاکمه و اعدام شود
  • علی IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    0 0
    وقتی ملتی فریب کلید را خورد و از واقعیت دور شد نتیجه اش همین است رای دادن به دوتابعیتی ها که درد ملت را نمی دانند اشتباهی محض بود مشکل ما نان است نه انگلیسی حرف زدن و اوکی گفتن
  • اکبر۹ FR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    0 0
    سلام نویسنده مقاله نمی دانم اقتصادان است ویا سیاست خورده سه پهلوی حرف زدن تلفیق اگر جرائت داشت جلو فرارهای مالیاتی را میگرفت کارگر بدبخت ۱۵% واستاد دانشگاه ۱۰% اینست معنی عدالت
  • فرهنگی IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    0 0
    بعید است با توجه به رفتارهای این مجلس درد مردم مورد توجه باشد چون بدیهی است دامن زدن به اختلاف دودش به چشم مردم میرود .بیچاره ما مردم که بازیچه جناح بندی و لجبازی اینها شده ایم اللهم عجل لولیک
  • DE ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    0 0
    اینکه درلابلای حرفهاشون اسم ملت رامیارن برای فریب مردم هستش.وگرنه بخداوندی خداهمه دزد وبی شرفن
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    0 0
    آقایان .ما فقط رفاه میخواهیم.یکی بیاد از این فقر و فلاکت و بدبختی مردم رو نجات بده. اصلاح طلب و اصولگرا هر دو یکی هستند.اثبات شده.این دو حزب رو باید خط قرمزی دورشون کشید.
  • محسن IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    0 0
    این رو زنامه وخبر نگارش که تکلیفشان را برابر هم مسلک های خود انجام میدهد وهرچی که بهش دیکته شده همان را میخواهد به خورد مر دم بدهد، ولی یک سوال مطرح است در۱۴ اذر این بودجه بی محتوا به مجلس داده شد نمیشد بعداز ۱۰ روز مطالعه تمام نمایندگان این رای را که ۲ماه بعد یعنی دیروز دادند همان موقع میدادند شما اشکالات اصلی تان اینست که فکر میکنید مردم نمیفهمند. وهرچی دلتان میخواهد مینویسید ومیگویید ،اینتاخیر باعث بهم ریختن وبلاتکلیفی تمام مردم درسال شروع قرن جدید ضررش. به همه مردم میخوردو.......
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
    0 0
    روحانی که در توهم به سر میبر فقط میخواهد بعد خود کشور را بااین بدجه زیر آب وخفه کند وقصدش این است که به رززس جمهر بعد از خود فشار ببشتر ازاین بیاد خودش که بویی از کشورداری نبرده ودولتش هم از جنس خودش است تکلیف مردم بدبخت چیست مجلس باید قانونی ایشان را استیضاح کند نه برای خودش مفت ببرد وبرود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس