کد خبر 1176087
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۷
الیاس نادران نمایه

رئیس کمیسیون تلفیق گفت: اگر دولت عرضه داشته باشد و این مقدار نفت را بفروشد، ما نرخ را ۵ هزار تومان کمتر درنظر می‌گیریم.

به گزارش مشرق، الیاس نادران رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۱۴ بهمن) بعد از اظهارات محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اظهارنظر وی مبنی بر کاهش اعتبارات بخش عمرانی و زیرساختی اظهار داشت: چه کسی می‌گوید اعتبارات عمرانی و زیرساختی کاهش پیدا کرده است؟ آقای نوبخت شما به راه‌آهن قزوین - رشت و یا آزادراه قزوین - رشت سری بزنید و پولهایی که آنجا خرج شده با ببینید، ولی باید پروژه‌های عمرانی و زیرساختی به مناطق محروم هم برسد.

بیشتر بخوانید:

کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ رد شد

وی افزود: رد و یا پذیرش گزارش کمیسیون تلفیق مدنظر نمایندگان است. 

رئیس کمیسیون تلفیق تصریح کرد: نمایندگان ایراداتی مانند حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و افزایش منابع و عدم اصلاح ساختار بودجه و اینکه دولت آن را اجرا نخواهد کرد مطرح کردند، در حالی که در هرکدام از این محورها کمیسیون تلفیق به نحوی شرایط را تدین کرده که برگشت به نظر مخالفین امکان‌پذیر باشد و اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کردیم، مابه ازای آن طبق تبصره ۱۴ درنظر گرفتیم که در سه ماه یا شش ماه در تبصره ۱۴ است و عیناً در آن وجود دارد که هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد. 

نادران گفت: ما تصمیم گرفتیم که ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود و منابع آزادسازی آن را به مردم بدهیم ولی اگر تصمیم گرفتیم که حذف نشود هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد. 

بیشتر بخوانید:

«رد» کلیات بودجه ۱۴۰۰ در مجلس

وی گفت: بخش عمده مشکل به افشای منابع زیرمیزی و زیرفرشی دولت بازمی‌گردد؛ پنهانکاری سخت نیست بلکه افشاگری هزینه دارد. 

وی گفت: دولت با صادرات ۲.۳ میلیون بشکه نفت در روز ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی دیده که ۸ میلیارد آن ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و بقیه آن ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان است که محاسبات آن هم وجود دارد و به آن اذعان کرده است. 

نادران تأکید کرد: اگر دولت عرضه داشته باشد، ما این نرخ را ۵ هزار تومان زیر رقمی که درنظر گرفته‌ایم می‌آوریم و نباید دولت فقط شعار دهد. 

وی گفت: ۵۰ میلیارد دلار در سالهای اخیر به نام کالاهای اساسی به جیب واردکنندگان رفت و مردم روغن را با صددرصد افزایش قیمت نسبت به ابتدای سال می‌خرند و مرغ و تخم‌مرغ را با ارز ۲۴ هزار تومانی خرید می‌کنند. 

نادران گفت: دولت باید پاسخگو باشد و فرافکنی نکند. 

وی ادامه داد: طبق نامه دولت به مقام معظم رهبری، دولت اذعان کرده که لایحه بودجه ۱۴۰۰، ۹۳ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد. 

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: امنیت کشور را به منابع صندوق توسعه ملی وابسته کرده‌اند، این در حالی است که دولت بودجه ریاست جمهوری را ۵۸ درصد افزایش داده است؛ چرا با بقیه این کار را نکردند؟

وی گفت:  آقای نوبخت ما را به لیبرال بودن متهم کرد که شما از صندوق بین المللی پول سخن می گویید، اما در کمیسیون تلاش شد تا جایی که ممکن است لایحه اصلاح شود و تحت جو سازی ها قرار نگرفتند، امروز همان سناریو تکرار می شود.

نماینده مردم تهران در مجلس بیان کرد ؟این افتضاح بورس ناشی از ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی است یا ناشی از بی تدبیرهاست؟

رییس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ بیان کرد: ما در کمیسیون این آمادگی را داریم که اصلاحات مورد نظر مجلس را انجام بدهیم، ولی به کلیات رای بدهید، بازی شعبده بازان را نخورید، تمایل دولت بر این است که این مصوبه رد شود، به شما می گویم چون این مصوبه کمیسیون انضباط مالی ایجاد کرده است، چون ساختار بودجه را تغییر داده است، درخصوص شرکت های دولتی تصمیم گرفته است، به مناطق محروم توجه کرده و ۳۲ هزارمیلیارد تومان برای تولید در نظر گرفته است، دولت عصبانی است.

وی بیان کرد: اشاره شد که دولت این مصوبه را اجرا نمی کند، ما در کمیسیون تلفیق سه روز کلیات را نگه داشتیم تا رییس جمهور مجبور شد نامه بدهد و به ۹۳ هزار میلیاردتومان کسری بودجه اقرار کند.

نادران گفت: اگر دولت این مصوبه را اجرا نکند من اولین فردی خواهم یود که رییس جمهور را استیضاح می کند.

نادران با بیان اینکه مجلس باید نشان دهد که تصمیم گیر اصلی مجلس است نه دولت، خطاب به نمایندگان گفت: بازی نخورید، دست شعبده بازان رو شده است، جای متهم و قاضی را تغییر ندهیم، منافع ملی و مصالح ملی باید مورد توجه ما باشد، اجازه نخواهیم داد دولت با پول پاشی و با قصد بردن انتخابات وارد صحنه بشود، دولت امسال در پول پاشی و در حوزه های مختلف این بلا را بر سر کشور آورد و برای سال آینده همین را می خواهد، رد مصوبه تلفیق عروسی دولت است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ع IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    0 1
    بی‌سوادی شما
    • رجب IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      0 0
      شما بیشتر، خیلی هم
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    1 1
    رد کلیات اشتباه بود حالا دولت بودجه دلخواه خودش می بره توی جلسه سران و تصویب می کنه و مثل سال قبل مجلس دور می خوره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس