کد خبر 1175811
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۱
حناچی

۳ هفته پس از بازداشت شهرداران مناطق ۲ و ۸ تهران به اتهام مسائل مالی، اخبار تأییدنشده نیز از احضار یکی از اعضای شورای شهر به دادگاه حکایت دارد؛ شهرداری تهران درباره این موضوع سکوت کرده است.

به گزارش مشرق، با گذشت ۳ هفته از بازداشت برخی شهرداران مناطق تهران، زمزمه‌هایی شنیده می‌شود مبنی بر اینکه پای برخی اعضای شورای شهر هم به پرونده فساد شهرداری باز شده است. 

به گزارش «وطن ‌امروز»، تاکنون ده‌ها شهردار و مدیر شهرداری و اعضای شورای شهر در استان تهران به علت تخلفات و فساد اقتصادی بازداشت شده‌اند اما هیچ‌گاه خبر بازداشت مسؤولان مدیریت شهری پایتخت شنیده نمی‌شد. اعضای شورای شهر تهران که در این دوره تماما اصلاح‌طلب هستند و با شعار آبادانی تهران و شفافیت پا به شورای شهر گذاشتند عملکرد انتقادآمیزی داشتند. در این دوره یکی از شهرداران پایتخت به جرم قتل عمد همسرش به زندان افتاده است و دیگری به علت بازنشستگی برکنار شد تا پایتخت در مدت ۳ سال ۳ شهردار به خود ببیند.

با این وجود گویا مدیریت فعلی شهری نیز از حواشی و تخلف بی‌نصیب نمانده‌ و خبر بازداشت شهرداران مناطق در ۳ هفته گذشته شوک بزرگی به شهرداری وارد کرده و آنها همچنان سیاست سکوت را در پیش گرفته‌اند. جالب اینکه یکی از منابع خبری حتی از احضار یکی از اعضای شورای شهر در پرونده بازداشت شهرداران خبر می‌دهد. بازداشت حسن رحمانی شهردار منطقه ۲ و  مهناز استقامتی شهردار منطقه ۸ اواخر دی ابتدا با تکذیب محسن هاشمی، رئیس شورای شهر همراه شد اما سخنگوی شورای شهر چند روز بعد آن را تایید کرد. 

پیروز حناچی، شهردار تهران در این ‌باره در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «مدیریت فعلی شهرداری همواره در برخورد با فساد پیشتاز و پیش‌قدم بوده است و همان‌گونه که بارها اعلام کرده‌ایم، در صورت کشف اسناد فساد و یا دلایلی مبنی بر تخلف یا ارائه مستندات از سوی نهادهای ذی‌صلاح، شهرداری تهران تابع قانون است و سریعا وارد عمل خواهد شد». 

او در توئیتی دیگر هم نوشت: «ضمن اینکه معتقدم فساد در هر دوره مدیریتی و توسط هر شخص مذموم است و مردم نباید احساس کنند در برخورد با آن تبعیضی وجود دارد، تأکید دارم خدمات صادقانه خانواده شهرداری و تلاش‌های مدیران آن در این شرایط نباید تحت‌الشعاع این موارد قرار گیرد».  توئیت حناچی بدین معناست که اگر چند نفر فساد کردند به معنای این نیست که کل مدیریت شهری فساد می‌کنند!  جالب اینکه شهردار منطقه ۲ چندی پیش به عنوان شهردار نمونه از حناچی و محسن هاشمی جایزه دریافت کرده بود. چندی پیش در آیین تقدیر از عملکرد برتر در حوزه «طرح‌های محله‌محور» که به مناسبت «هفته تهران» با حضور شهردار تهران، رئیس شورای شهر، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهردار تهران و اعضای شورای شهر برگزار شد، شهردار کنونی منطقه ۲ تهران به ‌عنوان مدیر نمونه شهرداری پایتخت در سال جاری انتخاب شد. علاوه بر این، دیگر شهردار بازداشت‌شده هم پیش از این با حکم شهردار تهران، به عضویت هیات رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان شهرداری تهران منصوب شده بود!

گفته می‌شود اتهامات این ۲ نفر به زمان مدیریت آنها در شهرداری منطقه ۲۱ تهران بازمی‌گردد. علی اعطا، سخنگوی شورای شهر در این باره گفت: اخیرا اتهامات مالی‌ای علیه شهرداران مناطق ۲ و ۸ درباره دوره فعالیت آنان در شهرداری منطقه ۲۱، به‌عنوان شهردار و معاون منطقه مطرح شده است. اعطا افزود: اتهامات مالی در رابطه با این ۲ مدیر در مرجع قضایی در حال رسیدگی و در مرحله تحقیقات است. دیروز اما ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در این باره موضع‌گیری و اعلام کرد که همچنان شورای شهر از جزئیات اتهامات و دستگیری ۲ شهردار مناطق تهران بی‌خبر است.

وی در این باره گفت: شورای شهر تهران همچنان در جریان جزئیات دستگیری ۲ شهردار منطقه ۲ و ۸ نیست. گفته می‌شود که تحقیق و بررسی‌ها در این زمینه در حال انجام است ولی نکته حائز اهمیت این بوده که نحوه رسیدگی به تخلفات مالی باید برای پرونده‌های گذشته و امروز شهرداری باشد و تفاوتی میان این ۲ مسأله نباشد. مدیریت شهری نسبت به موضوع فساد حساس است و هر چند تا حدود زیادی این مساله مهار شده ولی باید نهادهای قضایی و دادستان تهران با جدیت پرونده‌های گذشته و الان را با یک روند عادلانه و بدون تبعیض رسیدگی کند. 

او همچنین گفت: من در راه‌اندازی کمپین آرزوها شرکت نداشته‌ام ولی شفاف‌سازی، جلوگیری از فساد و تبدیل تهران به شهری دوست‌داشتنی از جمله آرزوها برای پایتخت است.  شهردار تهران ۳ هفته پس از بازداشت مدیران زیرمجموعه خود همچنان سکوت کرده اما هفته گذشته در این باره یک توضیح یک خطی داد: پرونده همچنان در شعبه بازپرسی کارکنان دولت در حال بررسی است و فعلا در حد اتهام است و هر چه قوه‌ قضائیه درباره آن تصمیم بگیرد ما تابع آن خواهیم بود. 

به غیر از شهروندان تهرانی، اعضای شورای شهر نیز از جزئیات دستگیری‌ها بی‌اطلاع هستند و در این باره توضیح می‌خواهند. حسن خلیل‌آبادی، عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: شهردار با ما در این زمینه صحبتی نکرده است، ما هم موضوع را از رئیس شورا پیگیر هستیم. در چند جلسه اول، بعد از دستگیری این دو شهردار توضیحاتی داده شد اما ما از چند و چون موضوع خبر نداریم، البته قضاوت هم در این زمینه سخت است. 

عضو شورای شهر با بیان اینکه این ۲ شهردار ارتقا هم پیدا کرده بودند، گفت: در حال حاضر این ۲ نفر در بازداشت هستند و هنوز آزاد نشده‌اند.

* پای یک عضو شورا هم گیر است
در پی بازداشت حسن رحمانی، شهردار منطقه ۲ و مهناز استقامتی، شهردار منطقه ۸ تهران، شنیده شده یکی از اعضای شورای شهر تهران نیز به دادگاه احضار شده است. اخبار تایید نشده حاکی است که در پرونده شهرداران نام این عضو شورای شهر نیز وجود داشته است. 
یک منبع آگاه می‌گوید: شهرداران مناطق تهران به برخی اتهامات خود اعتراف کرده‌اند و در این میان نام این عضو شورای شهر تهران نیز آورده شده است. پس از بازداشت رحمانی و استقامتی، محمدجواد حق‌شناس عضو شورای شهر در تذکری خطاب به محسن هاشمی و پیروز حناچی گفته بود: «متاسفانه ابعاد ماجرای بازداشت ۲ شهردار تهران برای شهروندان و پیگیری‌کنندگان مسائل شهر هنوز روشن نیست و با توجه به حساسیتی که جامعه نسبت به مسائل شهر تهران دارد، انتظار می‌رود اطلاع‌رسانی دقیق توسط شهردار تهران که فقط یک توئیت از ایشان صادر شده انجام شود و این اطلاعات تا جایی که به نحوه رسیدگی و چارچوب آن آسیب نمی‌رساند، در اختیار جامعه و رسانه‌ها قرار بگیرد».
* دومینوی بازداشت مدیران شهری!

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره حاشیه‌های دستگیری ۲ شهردار تهران و دلیل سکوت شهردار و اعضای شورای شهر نسبت به علل چگونگی دستگیری آنها به «وطن امروز» گفت: علاوه بر دستگیری شهرداران ۲ منطقه پایتخت، شایعات زیادی درباره احتمال گسترده بودن عوامل دست‌اندرکار مدیران شهری در این زمینه به گوش می‌رسد و بازداشت ۲ شهردار تهران، همچنین عدم اطلاع‌رسانی شهرداری تهران و مسؤولان تراز اول شهری، به احتمال زیاد بیانگر یک دومینوی مربوط به مدیران شهری پایتخت است.

اقبال شاکری به سکوت شهردار تهران و شورای شهر درباره علت بازداشت این ۲ شهردار اشاره کرد و افزود: آنهایی که از شفافیت دم می‌زدند چرا اکنون درباره تخلفات احتمالی این ۲ شهردار اطلاع‌رسانی نمی‌کنند و خبری از علل بازداشت آنها ارائه نمی‌کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس و عضو سابق شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: زمانی که اعضای شورای شهر به مردم وعده می‌دادند همه چیز باید شفاف بیان شود و عملکرد مدیران شهری باید مورد موشکافی قرار گیرد، چرا اکنون به وعده‌های خود عمل نمی‌کنند. مگر شهرداری اداره بازرسی ندارد؟ چرا موضوع بازداشت، اتهام و... شهرداران دستگیر شده را بازگو نمی‌کند.

وی اضافه کرد: شهردار تهران در راستای شفاف‌سازی عملکرد مدیران شهری باید هر اتفاقی که در این نهاد رخ می‌دهد را دقیق اطلاع‌رسانی کند؛ همان‌گونه که اطلاعات قراردادها، مصوبات و... را در طول هفته باید منتشر و منعکس کند، مردم از مدیران پایه بلند شهرداری انتظار دارند که هر اتفاقی که در حوزه شهری رخ می‌دهد بدون کم‌وکاست اطلاع‌رسانی کنند نه اینکه به دلایلی نامعلوم و مبهم از درز اطلاعات خودداری کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه به عملکرد شورای شهر و شهرداری پایتخت درباره مصوبات اخیر تعیین نرخ عوارض مرتبط با ساخت و سازهای ساختمانی و ورود به محدوده طرح ترافیک برای سال آینده اشاره کرد و اظهار داشت: این عوارض ۵۰ تا ۹۰ درصد رشد را نشان می‌دهد؛ حال در شرایطی که مردم تحت فشار سنگین تورم و گرانی قرار دارند این تصمیم‌گیری‌ها حلقه فشار اقتصادی را بر مردم تنگ‌تر می‌کند.

شاکری به تصویب این لایحه توسط شورای شهر تهران اشاره کرد و افزود: جالب اینجاست شهرداری رقم کمتر از ۲۵ درصد را در لایحه برای ورود به محدوده طرح ترافیک در سال آینده و عوارض ساختمانی به شورای شهر پیشنهاد کرده بود اما شورای شهر در اقدامی تعجب‌برانگیز به جای اینکه حامی مردم شود، نرخ را بالاتر در نظر گرفت تا جایی که عوارض‌ها (طرح ترافیک و عوارض ساختمانی برای سال آینده) بین ۵۰ تا ۹۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: معمولا شوراها و نهادهای بالادستی در چنین مواقعی حامی مردم و مصرف‌کننده هستند اما موافقت شورای شهر با افزایش عوارض‌های شهری برای سال آینده بیانگر بی‌توجهی به مردمی است که به آنها اعتماد کرده‌اند. این در حالی است که چنین رویکردی انتظارات تورمی را در کشور بالا می‌برد و برخلاف شعار طرفداری مردم است.

شهرداران بازداشت، حناچی‌خاموش!
***
 

   ماجرای سریال  بازداشتی‌ها در استان تهران

با گذشت ۳ سال از دوره فعلی شورای شهر، سریال بازداشتی‌های مدیریت شهری در مناطق مختلف کشور به اوج خود رسیده است.  از همان روزهای ابتدایی امسال، شهرداران و اعضای شورای شهر زیادی بازداشت شده‌اند و استان تهران یکی از استان‌های پیشتاز در این باره بوده است.  بازداشت ۳۶ عضو شورای شهر و ۱۳ شهردار تنها در طول یک بازه زمانی ۳ ساله در استان تهران نشان از خلأ قانونی هم در تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا، هم در نظارت بر عملکرد آنها و هم در برخورد قانونی با متخلفان دارد.

در حالی که چند ماه بیشتر به عمر شورای پنجم شهر و روستا باقی نمانده است و خردادماه سال آینده این ساختار افراد جدیدی را به خود می‌بیند اما تخلفات رخ داده در طول این ۳ سال گذشته در مجموعه شوراهای شهر و نیز شهرداری‌ها به حدی بوده که میزان دستگیری و حجم تخلفات کشف شده به بالاترین میزان خود رسیده است. به طوری که در شهر نسبتا کوچکی مانند رودهن در شهرستان دماوند در مدت ۹ ماه ۲ شهردار و ۲۸ کارمند دستگیر می‌شوند و در شهری مانند پرند نیز از یک شورای ۷ نفره ۵ عضو آن بازداشت می‌شوند.

آبسرد دماوند نیز در این آمار با ۱۸ دستگیری رکورد عجیبی داشته است که از آبان‌ماه با دستگیری ۳ نفر از کارمندان شهرداری آغاز شد و در ادامه با دستگیری ۵ نفر دیگر از کارمندان شهرداری و در نهایت در ۲۵ آذر و ۳ دی‌ماه نیز با دستگیری ۱۰ نفر شامل شهردار، ۲ عضو شورای شهر، ۶ نفر از کارمندان شهرداری و یک نفر پیمانکار ادامه داشته است و معلوم نیست پایان کار این شورا و شهرداری به کجا ختم شود.

شهرداری قدس نیز در چند هفته گذشته شاهد دستگیری ۶ نفر از کارمندان خود بود. نکته جالب در این آمار آن است که جز دستگیری شهردار سابق تهران به علت قتل، مابقی دستگیری‌ها درباره اتهاماتی مانند سوءاستفاده‌های مالی، اخذ رشوه، اهمال در انجام وظایف قانونی و ارتشا بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    0 0
    سلام به شهرداری کرمان هم سر بزنند
  • فرخی IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    3 0
    خودشون میدونن داخل شهرداری چه خبره ... انشالله پس از رفتن این دولت خیلی از کثافت کاریهای گروه راستگویان دستپاک علنی خواهد شد....
    • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      0 0
      ان شاءالله اصله
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      0 0
      سلام ان شاءالله اصله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس