کد خبر 117431
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۷

مسئولان کویتی از توطئه قطر برای ایجاد ناآرامی و آشوب از طریق حمایت از گروههای مسلح در کشورشان خبر دادند که بخش دیگری از دخالت های قطر در امور داخلی سایر کشورهای منطقه را ثابت می کند.

به گزارش مشرق، فارس به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه الدیار نوشت: شیخ صباح الاحمد الصباح امیر کویت نامه ای را برای سران عربستان فرستاده است و در آن از کشور قطر شکایت کرده و این کشور را به برنامه ریزی برای هدف قرار دادن کویت متهم کرده است.

برپایه این گزارش، این امر تحول خطرناکی است که ممکن است طوفانی را در شورای همکاری خلیج فارس ایجاد کند.

روزنامه الدیار به نقل از یک منبع کویتی آگاه نوشت: دستگاههای امنیتی کویت سه هسته متشکل از 18 مرد و سه زن را دستگیر کرده اند که خود را برای ایجاد ناامنی در کویت و شعله ور کردن ناآرامی ها و برهم زدن ثبات این کشور با همکاری برخی اعضای مجلس نمایندگان کویت آماده می کردند.

این منبع افزود: اعضای این سه هسته اعتراف کرده اند که قطر پشت سر آنها است و از آنها حمایت مالی می کند و برای آنها برنامه ای را برای اقدام جهت ضربه زدن به ثبات کویت و اجرای اقدامات تروریستی تدوین کرده است.

دولت قطر در چند ماهه اخیر همسو با اهداف غرب به دخالت در امور داخلی سایر کشورهای منطقه پرداخته است.

قطر در این راستا با حمله شدید به نظام سوریه خواهان اعزام سلاح برای گروههای مسلح در این کشور شده است.

اخیرا نیروهای امنیتی لبنان موفق شدند یک کشتی حامل سلاح برای افراد مسلح در سوریه را درآبهای کشورشان توقیف کنند.

درهمین حال، منابع آگاه عربی نیز از سفر چندی پیش محرمانه ویر امور خارجه امارات به عربستان برای هشدار درباره توطئه قطر علیه امارات و عربستان سعودی خبر داده بودند.

این منابع در گفت‌وگو با هفته نامه المنار چاپ فلسطین فاش کردند که عبدالله بن زاید وزیر امور خارجه امارات چندی پیش سفری محرمانه به عربستان داشت تا از موضع مسئولان سعودی درقبال توطئه چینی قطر علیه امارات آگاه شود.

این منابع به نقل از افراد نزدیک به مراکز تصمیم گیری در ریاض و ابوظبی گفتند: وزیر امور خارجه امارات در دیدارهای محرمانه خود با مقامات سعودی آنها را به خاطر عدم موضعگیری شفاف و روشن درقبال توطئه چینی قطر علیه برادران عرب خود در حوزه خلیج فارس سرزنش کرده است.

به گفته این منابع، وزیر امور خارجه امارات دراین دیدارها خاطرنشان کرده است که ابوظبی درک می کند مسئولان عربستانی از اقدام قطر در صدور بحران از طریق شبکه تلویزیونی الجزیره و شعله ور کردن اوضاع در داخل عربستان ترس و نگرانی دارند.

این منابع افزودند: برخی هشدار می دهند که عربستان هدف بعدی توطئه قطر است بوی‍‍ژه که دوحه در توطئه خود علیه سوریه شکست خورده است و آرزوی قطر این است که تنها کشور باثبات در جهان عرب باشد.

به گفته این منابع، مسئولان اماراتی ایده ها و افکار ویران کننده ای را از همتایان سعودی خود دریافت کردند که نخستین ایده این است که عربستان در اندیشه ایجاد یک ساختار عربی سنی در خلیج فارس، بلاد شام، مغرب عربی و مصر برای مقابله با شیعیان است.

به گفته این منابع، اما امارات معتقد است که این ایده ها، ویرانگر و بازی با آتش است و وزیر امور خارجه امارات این مطلب را به مسئولان سعودی تفهیم کرده است.

ابوظبی همچنین به ریاض هشدار داده است که چه بسا عربستان عرصه ای باشد که در مرحله آینده خشونت ها در آن شدت خواهد گرفت و این کشور در دامی خواهد افتاد که قطری ها پهن کرده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس